Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie | NS Community

Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie


Reputatie 5

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 


185 reacties

Reputatie 1

Je verhaal gaat alle kanten op en is doorspekt van allerlei informatie, maar ik kan er kop noch staart van maken. Wat zijn je concrete vragen?

Reputatie 5

Je verhaal gaat alle kanten op en is doorspekt van allerlei informatie, maar ik kan er kop noch staart van maken. Wat zijn je concrete vragen?

De vragen staan tussen in al aangegeven. En heb aangegeven dat het een conversatie was. 

Heb een aantal aspecten aangegeven zoals huidige problemen met ICNG (lasnaden), instroom van ICNG, vervanging van treinmaterieel, opleiding treinmachinisten, verdere integratie van HSL in hoofdrailnet, afschaffing toeslag.

Hoop dat het duidelijker is. Het is een chronologische volgorde hoe het in grote lijnen zal gaan. En daartussen heb ik een aantal vragen gesteld omdat het me nog niet helemaal duidelijk is hoe het zal gaan. 

Je verhaal gaat alle kanten op en is doorspekt van allerlei informatie, maar ik kan er kop noch staart van maken. Wat zijn je concrete vragen?

Heb een aantal aspecten aangegeven zoals huidige problemen met ICNG (lasnaden), instroom van ICNG, vervanging van treinmaterieel, opleiding treinmachinisten, verdere integratie van HSL in hoofdrailnet, afschaffing toeslag.

Een van de belangrijkste aspecten heb je weggelaten. En dat is de financiële haalbaarheid van al je ideeën.

Reputatie 5

Je verhaal gaat alle kanten op en is doorspekt van allerlei informatie, maar ik kan er kop noch staart van maken. Wat zijn je concrete vragen?

Heb een aantal aspecten aangegeven zoals huidige problemen met ICNG (lasnaden), instroom van ICNG, vervanging van treinmaterieel, opleiding treinmachinisten, verdere integratie van HSL in hoofdrailnet, afschaffing toeslag.

Een van de belangrijkste aspecten heb je weggelaten. En dat is de financiële haalbaarheid van al je ideeën.

Daar ga ik niet over. En je weet toch dat er werkzaamheden zijn bij Amsterdam Centraal? Waardoor treinseries gekoppeld worden. Daar heb ik in mijn reacties over. Zoals treinseries 700, 1800 en 900 die gekoppeld worden in IC (Direct) Groningen/Leeuwarden - Breda. 

Waarom zal het financieel niet haalbaar zijn? Treinreizigers zullen niet tussen Groningen/Leeuwarden - Breda reizen. Maar slechts bepaalde gedeeltes. En ICNG is een comfortabele Intercity. Dat zal zeker gewaardeerd worden door treinreizigers. 

Reputatie 5

Filmpje ICNG: 

Waarschijnlijk zal ICNG dit jaar in dienstregeling nog niet tussen Amsterdam - Breda rijden. Althans voor een groot deel van het jaar i.v.m. personeelstekort. 

Reputatie 5

ICNG officieel toegelaten tot het Nederlandse spoornet door IL & T:

https://www.railjournal.com/fleet/ns-icng-fleet-approved-to-enter-service/

Zien hoe het verder gaat. 

 

Reputatie 7
Badge

Volgens Somda komt binnenkort een stel, die als het goed is, aan alle eisen van NS voldoet. Er wordt gesproken over 3133.

Mij lijkt het dat als die goed is, dat de overbrenging van de rest start, en dat de huidige terugkeren naar de fabriek in Polen. 

Reputatie 5

Mooi filmpje over ICNG: 

Hier is alles over ICNG te zien zoals interieur, 200 km p/u rijden op HSL, rijden in spanningssluizen (met uitleg) en fasescheidingen etc. 

Bijzonder is om te zien hoe de ICNG vanuit stilstand in spanningssluis relatief eenvoudig optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. 

Nu wachten tot de eerste inzet van ICNG. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Het enige wat mij in die filmpje opviel, is de stiltecoupé: Hoe zit het met de stiltecoupé? Ik zie behalve een kleine aanduiding boven de deur nergens stickers of een aanduiding voor de stiltecoupé?

Per zone wordt weliswaar een andere lichtkleur gehanteerd -wat een mooie touch geeft aan de verlichting in de trein- maar ik vraag me af of reizigers daar op letten en aan de hand daarvan weten of ze in de stiltecoupé zitten.

Reputatie 5

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Het enige wat mij in die filmpje opviel, is de stiltecoupé: Hoe zit het met de stiltecoupé? Ik zie behalve een kleine aanduiding boven de deur nergens stickers of een aanduiding voor de stiltecoupé?

Per zone wordt weliswaar een andere lichtkleur gehanteerd -wat een mooie touch geeft aan de verlichting in de trein- maar ik vraag me af of reizigers daar op letten en aan de hand daarvan weten of ze in de stiltecoupé zitten.

Kunnen ze dat niet aanpassen door stickers op de raam? En zijn deze treinen nog niet te nieuw? Wie weet dat ze achteraf aangepast worden. 

Lees net in Railhobby dat de ICNG tussen 150 - 200 km p/u minder snel optrekt vanwege het vermogen. Niet dat het zo'n ramp is. Dat scheelt tussen Hoofddorp - Rotterdam Noordtunnel, HSL brug - Barendrecht (ter hoogte van Kijfhoek) - HSL brug en knooppunt Princeville (Breda Zuid) - Antwerpen Noord slechts een aantal secondes. De sandwich formatie met Traxx aan beide uiteinden met daartussen 7 - 9 rijtuigen hebben een overschot aan vermogen. 

Reputatie 5

8 Groen/grijze Traxx zijn vanaf april 2023 niet meer in Nederland. Betekent 4 stammen minder. Ze rijden de serie 900 niet. Dat scheelt. 

 

Zien hoe de verdeling van ICNG en Traxx + ICR dit jaar zal gaan verlopen. Gefaseerd zal ICNG het overnemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Kunnen ze dat niet aanpassen door stickers op de raam? En zijn deze treinen nog niet te nieuw? Wie weet dat ze achteraf aangepast worden. 

Het lijkt mij wel verstandig om dergelijke vermeldingen op de ramen o.i.d. nog aan te brengen. Of zoals dat ook bij de priority seats is in de ICNG, een afbeelding op de hoofdleuning van de stoelen.

Een screenshot uit de video:

Alleen boven de deur een heel klein icoontje van de stiltecoupé. Dat moet je ook maar net zien.

Overigens wel fijn, de grotere tafels! Dat hebben veel regionale treinen ook.

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Reputatie 3

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Prullenbakken bij iedere zitplaats veroorzaken juist meer rotzooi dan prullenbakken op de balkons zo blijkt in de praktijk. Alleen die grote tafels vragen om moeilijkheden: vervuiling en vandalisme  

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Of de reizigers daar ook zo blij mee zodra ze ontdekken dat deze treinen veel minder zitplaatsen hebben dan ICR is nog maar de vraag.

Je kunt de capaciteit van een losse ICNG natuurlijk niet vergelijken met ICR aangezien ICNG zeker in de spits meestal gekoppeld zal gaan rijden.

Je kunt de capaciteit van een losse ICNG natuurlijk niet vergelijken met ICR aangezien ICNG zeker in de spits meestal gekoppeld zal gaan rijden.

Ik denk niet dat NS het zich financieel kan veroorloven om straks in de spits structureel veel langere treinen in te gaan zetten voor hetzelfde aantal reizigers.

Overigens heeft NS vanaf het begin gecommuniceerd dat in de spits een deel van de reizigers in de ICNG zal moeten staan.

Reputatie 5

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

In een trein is vooral zitten belangrijk. En dat is prima met comfortabele stoelen met veel beenruimte en stopcontacten, USB, displays. 

De doorstroming is met gelijkvloerse instap met 1300 mm brede deuren prima. Wel kan het in de coupe net als met Thalys wat lastiger zijn met de doorstroming. 

Reputatie 5

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Bij meeste treinreizigers zal het geen probleem zijn. Maar in de trein zit de doorsnee van de samenleving. Er zullen altijd een aantal tussen zitten die er een zooitje van maken. Net als overige NS treinen. 

Reputatie 3

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Reputatie 5

Het is en blijft een prachtige trein! Het interieur ziet er veelbelovend uit. Zeker ten opzichte van het huidige ICR-materieel een forse verbetering voor de reizigers (en hopelijk ook voor machinisten 😉).

Of de reizigers daar ook zo blij mee zodra ze ontdekken dat deze treinen veel minder zitplaatsen hebben dan ICR is nog maar de vraag.

Wil jij meer comfort en beenruimte? Of wil je meer zitplaatsen? Hoe vaak er al geklaagd is dat we teveel voor een treinticket betalen. De ICM-M wordt algemeen het beste gewaardeerd vanwege de goede stoelen. Grote kans dat de ICNG volgende jaar de beste waardering krijgt. De nieuwe Sprinters worden beter gewaardeerd dan de oude Intercity's. Bron: Treinreiziger.nl. Geen verassing met USB, stopcontacten, schoon en verzorgd interieur, ruime schonere toiletten.  

Reputatie 5

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Welnee. Voldoende beenruimte. Treinreizigers met een lengte van 2 meter kunnen hun benen kwijt. Je moet van buitencategorie zijn als je benen niet kwijt kan in ICNG. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoezo dit? Er zijn terechte zorgen over de indeling en ergonomie van de 2e klas, waar op sommige plekken erg weinig ruimte is om te staan of lopen. De IC-rijtuigen zijn ruim, stil, en simpelweg vrij comfortabel. De ICNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Dat de huidige IC-rijtuigen stil en vrij comfortabel zijn ben ik niet met je eens. De stoelen zitten weliswaar prima, maar echt stil zijn de rijtuigen niet. Het piept en kraakt bij elke hobbel en maakt over all gewoon veel lawaai. De verlichting is ook matig. Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe e.a. qua capaciteit gaat lopen is natuurlijk wel een dingetje, maar dat er mensen in de spits moeten staan lijkt me nou niet bepaalt het einde van de wereld.

Reageer