Skip to main content

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

ICM-M wordt ook ingezet tussen Noord Nederland/Oost Nederland - Randstad. Natuurlijk is ICNG niet geheel vergelijkbaar met ICM-M. 

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 


Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.


@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 

De verbinding naar het noorden wordt niet sneller met ICNG, de infra laat geen hogere snelheden toe dan nu. En die studenten naar Groningen blijven ook zonder ICNG met de trein gaan. 


@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 

De verbinding naar het noorden wordt niet sneller met ICNG, de infra laat geen hogere snelheden toe dan nu. En die studenten naar Groningen blijven ook zonder ICNG met de trein gaan. 

Tijdswinst wordt nu dan ook op HSL geboekt. Trein is zo snel als spoor toelaat. Heb ook niet gezegd dat tussen Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden tijdswinst wordt geboekt met ICNG. Dat zal in de toekomst gebeuren als snelheidsverhoging mogelijk is via ETCS. Vooral tussen Zwolle - Lelystad - Almere Oostvaarders is dan een aantal minuten tijdswinst mogelijk met snelheidsverhoging van 140 km p/u naar 160 - 180 km p/u. 200 km p/u op Hanzelijn kan wel. Maar waarschijnlijker is dat de dienstsnelheid tussen Zwolle - Lelystad - Almere Oostvaarders wordt afgestemd op 160 km p/u vanaf 2027. 


Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Mee eens dat de meeste noorderlingen beter OV in hun regio. Wie weet via de € 20 miljard die kabinet aan provincie Groningen geeft ter compensatie. 

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn? In het verleden werd dan maximaal 15 rijtuigen ICM-M ingezet. Nu zijn er gezamenlijk regelmatig meer dan 15 bakken. Mijn gebruikersnaam is niet voor niets Hanzeboog 😉

Het is tekort door de bocht om dit af te doen als een prestigeproject van bestuurders in Noord Nederland. 

 


Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.


Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Ik vind dat onzin. En waarom spreek je namens alle mensen uit het Noorden? Heb je ze allemaal individuel gesproken? De meningingen zijn gewoon verdeeld. Je moet niet denken dat omdat jij iets vind dat dan half Nederland (alle Nederlanders in het noorden) ook maar meteen jouw zelfde mening delen.


Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.

? Heb niet over Lelylijn. 


Niemand hoeft mijn mening te delen. Maar het omgekeerde hoeft natuurlijk ook niet. Zeker zonder business case gaat die Lelylijn er niet komen. 
Ik ben overigens een enorm voorstander van verbeteringen in het spoorwegnet, zeker richting het Noorden. Ik ben ook niet tegen het aanleggen van een nieuwe lijn van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen, Drachten en Groningen. Maar een HSL is een beetje te veel van het goede. Een IC-verbinding met baanvaksnelheid 160-200 km/u lijkt me meer dan voldoende.

De ICNG (of een vergelijkbare trein) is daar natuurlijk heel geschikt voor. Zijn we toch weer on-topic.


Zijn we toch weer on-topic.

Nou, zijn we weer on-topic! 😄➡️😒


Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.


Een interessant filmpje van Machinist Stefan, over de eerste rit met de ICNG (die hij mocht voorrijden) met de nodige interviews:

https://www.youtube.com/watch?v=oGc___-CG9U

Leuk om de vele filmpjes (van die eerste aankomst in Amsterdam) eens vanuit het andere perspectief te zien! 🙂


Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

Eigenlijk dezelfde handelingen die je nu met een ICM-M, DDZ of V-IRM-M bij Zwolle ziet. Treinen afkomstig van Lelystad wordt wel vaker gesplitst. In omgekeerde richting wordt niet vaak aangekoppeld. 


ICNG 3134 staat nu op opstelterrein Zwolle. Zien hoe snel het ingezet wordt in de dienstregeling via HSL. 


Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.


Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn?

Omdat er verderop op de lijn veel reizigers zijn. Het zwaartepunt van deze treinen ligt op Amersfoort - Utrecht en Lelystad - Schiphol. De lange treinen van/naar Groningen in de spits rijden vooral omdat daar een opstelterrein ligt waar die treinen 's nachts gesteld worden.

Naar Leeuwarden wordt vaak een stel achtergelaten, hier zijn de perrons niet lang genoeg voor de lange spitstreinen. Met de komst van ICNG zouden de perrons richting Leeuwarden verlengd worden voor 13 bakken ICNG, als er met 15 of 16 bakken gereden wordt zal er een stel achtergelaten worden in Zwolle.

15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Weet dat Almere Centrum en Lelystad 


15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Alleen Almere Centrum maar, en dat gaat aangepast worden.


15 en 16 bakken kunnen op veel stations niet eens stoppen op het traject, dan zullen ze eerst op meerdere plakken perrons moeten verlengen.

Alleen Almere Centrum maar, en dat gaat aangepast worden.

Even vergeten dat de baklengte van de ICNG niet gelijk is aan de Virm, ja dan past het wel. Virm past met 12 bakken langs Lelystad, 14 is te lang weet ik uit eigen ervaring. 3x ICNG 5 is ongeveer gelijk aan Virm met 12 bakken.


De baklengte is inderdaad korter, maar ICNG15/16 is wel iets langer dan VIRM12, vandaar de perrons van Almere Centrum nu op papier 2 meter te kort zijn.


ICNG 3133 t/m 3137 zijn in ons land. 3137 staat nu op opstelterrein Zwolle. 

Het is nog wachten voordat de 5 vijfdelige ICNG echt in dienstregeling ingezet worden. Nog even blijven testen voordat met zo min mogelijk kinderziektes ingezet wordt. 


Nieuwe fase van ICNG met inzet tussen Den Haag - Eindhoven. 

Snelheidsmeter gaf bij Hoekse Waard 195 km p/u aan. 1 minuut te laat uit Rotterdam C vertrokken. Maar dat is al weer ingelopen tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek. Trein reed probleemloos via spanningssluizen en fasescheidingen. 


Inderdaad leuk om te zien dat ze vandaag in de dienst Gvc-Ehv hebben gereden. Hopelijk gaat het allemaal soepel.


Stand van zaken:
ICNG 3133 t/m 3136 en de 3222 in dienst.
ICNG 3137 en 3224 maken acceptatieritten en komen binnenkort in dienst.


De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen. 

De ICNG 3222 reed gisteren prima tussen Den Haag - Eindhoven. Maar dat nog is het geen vanzelfsprekendheid dat de overige ICNG zo zullen instromen. We zullen nog geduld moeten hebben. 


De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen.

Is het bekend wat de problemen zijn?


Reageer