Skip to main content

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 

De instroom van ICNG gaat nog niet soepel. Het is duidelijk dat bediening van ICNG voorlopig nog niet soepel gaat. Er waren al software updates van Alstom komen. En mogelijk moet ook nog meer software updates van Alstom komen.

Is het bekend wat de problemen zijn?

Software problemen door Alstom. En bediening van ICNG door treinmachinisten. Het is wat onwennigheid. 


Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.


Software problemen, die krijg je er bij Alstom/Bombardier altijd gratis bij als je iets bestelt. De reputatie van deze firma is qua software een totaal drama.

Weet niet of dat klopt. De POP Coradia Stream rijden in Italië wel. Wel vertragingen met levering van andere Coradia Stream zoals DSB IC 5 en CFL Coradia Stream. Mogelijk het gevolg van de vertragingen met ICNG. 

Bombardier had destijds een slechte reputatie met software. Het is wel zo dat Alstom Bombardier grotendeels heeft overgenomen. CAF en Hitachi zijn de andere concerns die Bombardier hebben overgenomen. 

Vergeet niet dat de coronacrisis er tussen zat. En ook Siemens had problemen met levering van goede software voor Eurostar 320. Dat is uiteindelijk goed gekomen. 

Tevens is Coradia Stream een nieuw concept. Ook al het is afgeleid van de Coradia platform. 


Het is rond!: 

https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller-en-vaker-per-trein-naar-belgie/

Goed nieuws. Volgens NMBS zal de ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid stoppen op Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol. Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

De ICNG België heeft grotendeels het rijpad van de Thalys. Het zal een aantal minuten langzamer zijn dan de Thalys. 45 minuten is de tijdswinst t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Het verschil tussen Eurostar Parijs en ICNG zal ongeveer 15 minuten maximaal zijn. 

De aandeel van de Eurostar Amsterdam - Parijs/Londen zal tussen Amsterdam - Brussel waarschijnlijk minder worden. Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 


Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 


Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

Als het niet op Zuid of in Diemen kan is Watergraafsmeer een alternatief. Doorrijden tot Lelystad lijkt me vrij nutteloos. 

 

Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

Dat zal aan de tarieven van beide treinen liggen. Het kan zijn dat Eurostar de reizigers tot Brussel liever kwijt is (gezien de dure HSL-fee in Nederland) en het aantal treinen vanaf Amsterdam vermindert.


Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

Is dat het spoor dat gebruikt werd toen in het weekend nog Intercity's uit de richting Schiphol eindigden in Duivendrecht?


@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Eurostar zal wel gek zijn om minder treinen naar/van Amsterdam te rijden. Vooral de route Londen - Amsterdam is heeft een behoorlijk groeipotentieel. Een overstap in Brussel Zuid is bepaald geen aantrekkelijk alternatief voor een rechtstreekse trein.

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. Ook voor Eurostar is het aantrekkelijk om naar Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar Amsterdam Centraal. Bovendien gaat NS zo'n beetje alle beschikbare capaciteit over de Westtak gebruiken met de “Airport Sprinter”.


@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Eurostar zal wel gek zijn om minder treinen naar/van Amsterdam te rijden. Vooral de route Londen - Amsterdam is heeft een behoorlijk groeipotentieel. Een overstap in Brussel Zuid is bepaald geen aantrekkelijk alternatief voor een rechtstreekse trein.

Eurostar zal het aantal treinen naar Londen niet verminderen naar wellicht wel naar Parijs.

 

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. 

Ik zie deze plannen nog wel een of twee jaar opschuiven. Zoals het nu gaat wordt de inzetbaarheid van ICNG ook nog wel een punt.


Bij Diemen Zuid zou spoor 112 gebruikt kunnen worden om te keren. Dat heeft een lengte van 339m. En anders is het mogelijk om naar Watergraafsmeer te rijden via spoor 111 en spoor WF. 

 

Watergraafsmeer ligt meer voor de hand. 339 meter zal net kunnen met 2 gekoppelde ICNG België. Totaal 330 meter. Dat is passen en meten. 


Zeker als er weer catering verzorgd gaat worden op de trein ligt het zeer voor de hand om te keren op Watergraafsmeer.

Op de eindelijk versnelde IC van Amsterdam naar Brussel ligt het voor de hand om deze internationale IC een premium-uitstraling te geven door weer catering te gaan verzorgen. Dat is prima te doen wanneer de trein maar twee keer stopt tussen Schiphol en Brussel.


En de plannen zijn er al? Er komt catering? Bistrorijtuig?


Nee, er zijn geen plannen. Ik kan me voorstellen dat er weer catering komt. Dat is alles wat ik gezegd heb.


@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. Ook voor Eurostar is het aantrekkelijk om naar Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar Amsterdam Centraal. Bovendien gaat NS zo'n beetje alle beschikbare capaciteit over de Westtak gebruiken met de “Airport Sprinter”.

Maak daar maar 2035 van. In 2025 heeft Amsterdam Zuid nog altijd slechts vier perronsporen, in 2026 worden dat er zelfs tijdelijk twee vanwege de verbouwing van een van de passages in dat jaar. Dus ga er maar vanuit dat de Beneluxtrein voorlopig door zal rijden als binnenlandse IC naar Lelystad om daar te keren, want er is geen capaciteit voor een extra trein. De Eurostar zal ook tot die tijd naar Amsterdam Centraal blijven rijden, dat past gewoon tussen de Airport Sprinters en de sprinters naar Zaandam.


@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

 

Maak daar maar 2035 van. In 2025 heeft Amsterdam Zuid nog altijd slechts vier perronsporen, in 2026 worden dat er zelfs tijdelijk twee vanwege de verbouwing van een van de passages in dat jaar. Dus ga er maar vanuit dat de Beneluxtrein voorlopig door zal rijden als binnenlandse IC naar Lelystad om daar te keren, want er is geen capaciteit voor een extra trein. .

Waarom kun je niet keren in Diemen Zuid of op de Watergraafsmeer als A'dam Zuid wordt verbouwd?


Tijdens de verbouwing van Amsterdam Zuid is er maar ruimte voor 12 treinen per uur, en die heb je allemaal nodig (6x Utrecht, 4x Lelystad/Zwolle en 2x Amersfoort) dus past er geen leeg materieel rit meer bij.


Maar NS zegt zelf dat in 2025 de IC Brussel naar Amsterdam Zuid gaat rijden. Het materieel zal dan toch ergens naartoe moeten. Dan ga je kijken naar een kering zo dicht mogelijk bij Amsterdam Zuid: Diemen Zuid of Watergraafsmeer. Tenzij je natuurlijk de IC Brussel integreert in de binnenlandse treindienst en laat doorrijden naar Lelystad of Zwolle. 

Als ik het zo lees wordt 2025 een logistieke nachtmerrie. Teveel ambitie qua treinpaden voor te weinig perroncapaciteit. Wie verzint het om Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid zo ongeveer gelijktijdig te verbouwen? Is er niemand bij ProRail die daar regie op voert?


Er is helemaal geen logistieke nachtmerrie, de treinpaden zijn er gewoon. De verbouwing van Amsterdam Zuid heeft geen gevolgen voor intercity's (anders dan wat minuutwijzigingen in de dienstregeling), alleen sprinters tussen RAI en Schiphol worden dan enkele maanden opgeheven. En de verbouwing van Amsterdam Centraal heeft maar 3 weken per jaar échte hinder voor treinreizigers wanneer men naar de volgende bouwfase gaat, daarbuiten zijn het vooral spoorwijzigingen en soms wat aanpassingen in het weekend. En als het goed is zijn die twee op elkaar afgestemd, de verbouwing van Amsterdam Zuid start na die 3-weekse grote buitendienststelling van Amsterdam Centraal en is klaar voor de volgende 3-weekse.


Wie verzint het om Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid zo ongeveer gelijktijdig te verbouwen?

Niemand, de oorspronkelijke planning van Zuidasdok was alleen een tikkeltje ambitieus, dat had nu zo ongeveer klaar moeten zijn, inclusief derde perron en dan kon Amsterdam Centraal verbouwd gaan worden. Maar 2024 werd ná 2036 voor Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal kon niet meeschuiven omdat er oude bruggen moeten worden vervangen.


Dan nog had er veel eerder regie genomen moeten worden door ProRail.


Waarom dan? Zoals gezegd, de genoemde werkzaamheden hebben naast wat spoorwijzigingen geen gevolgen voor internationale treinpaden. Het enige discussiepunt is hoe je van de UK Terminal naar het gewijzigde instapspoor van de Eurostar komt, maar het treinpad is er gewoon. Het is alleen een probleem voor de hobbydienstregelingen die hier geopperd worden maar waar geen vervoerders voor zijn.


@Tamzin Dat moet hetzelfde spoor zijn.

Ik ben benieuwd of de terminal in Amsterdam Zuid in 2025 klaar is. Ook voor Eurostar is het aantrekkelijk om naar Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar Amsterdam Centraal. Bovendien gaat NS zo'n beetje alle beschikbare capaciteit over de Westtak gebruiken met de “Airport Sprinter”.

Maak daar maar 2035 van. In 2025 heeft Amsterdam Zuid nog altijd slechts vier perronsporen, in 2026 worden dat er zelfs tijdelijk twee vanwege de verbouwing van een van de passages in dat jaar. Dus ga er maar vanuit dat de Beneluxtrein voorlopig door zal rijden als binnenlandse IC naar Lelystad om daar te keren, want er is geen capaciteit voor een extra trein. De Eurostar zal ook tot die tijd naar Amsterdam Centraal blijven rijden, dat past gewoon tussen de Airport Sprinters en de sprinters naar Zaandam.

Daarom koppelen ze ook treinseries . Serie 900 ( ICD Breda - Amsterdam) wordt gekoppeld met series 700 (Leeuwarden - Den Haag) en 1800 (Groningen - Den Haag). En de serie 9200;(Brussel - Amsterdam) wordt deels geïntegreerd in de serie 2400 (Dordrecht - Lelystad). De huidige Intercity Direct verbindingen via Amsterdam Zuid doortrekken naar Lelystad, Groningen en Leeuwarden bespaart het keren op Watergraafsmeer. 

Met zulke lange verbindingen zal op bepaalde stations marges ingebouwd moeten worden om vertragingen in te lopen. Rotterdam Centraal wordt daar meestal voor gebruikt. 

 


Maar NS zegt zelf dat in 2025 de IC Brussel naar Amsterdam Zuid gaat rijden. Het materieel zal dan toch ergens naartoe moeten. Dan ga je kijken naar een kering zo dicht mogelijk bij Amsterdam Zuid: Diemen Zuid of Watergraafsmeer. Tenzij je natuurlijk de IC Brussel integreert in de binnenlandse treindienst en laat doorrijden naar Lelystad of Zwolle. 

Als ik het zo lees wordt 2025 een logistieke nachtmerrie. Teveel ambitie qua treinpaden voor te weinig perroncapaciteit. Wie verzint het om Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid zo ongeveer gelijktijdig te verbouwen? Is er niemand bij ProRail die daar regie op voert?

Zoals je al aangeeft gaat het om welke treinen (series) gekeerd kunnen worden. Niet toevallig dat de huidige Intercity Direct dat op de (verbouwde) Amsterdam Centraal als begin/eindpunt heeft omgebogen wordt via Amsterdam Zuid en doorgetrokken wordt naar andere bestemmingen door het te koppelen aan andere treinseries. 

Want kun je het zonerijden tussen Arnhem - Schiphol - Den Haag - Rotterdam, Amsterdam Centraal/Schiphol - Utrecht - Arnhem/Venlo/Maastricht/Heerlen gaan veranderen? 

Waarschijnlijk is dit voor NS en ProRail de enigste oplossing. 


Het is rond!: 

https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller-en-vaker-per-trein-naar-belgie/

Goed nieuws. Volgens NMBS zal de ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid stoppen op Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol. Amsterdam Zuid zal wel geen beginpunt/eindpunt zijn. Lelystad Centrum is meer geschikt voor. Hebben ze een keerspoor bij Diemen? 

De ICNG België heeft grotendeels het rijpad van de Thalys. Het zal een aantal minuten langzamer zijn dan de Thalys. 45 minuten is de tijdswinst t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Het verschil tussen Eurostar Parijs en ICNG zal ongeveer 15 minuten maximaal zijn. 

De aandeel van de Eurostar Amsterdam - Parijs/Londen zal tussen Amsterdam - Brussel waarschijnlijk minder worden. Tenzij het aantal treinreizigers naar Parijs en Londen fors toeneemt vanuit Nederland. 

https://nieuws.ns.nl/video-ns-weekly


De verbinding Amsterdam - Londen lijkt me bij uitstek de groeimarkt als het alternatief voor vliegen. Ik denk dat NS dat nogal onderschat. Maar dan moeten wel de capaciteitsproblemen met de terminals in Amsterdam, Rotterdam en Londen opgelost worden. Het is te gek voor woorden dat maar een beperkt aantal stoelen geboekt kan worden omdat er te weinig terminalcapaciteit is.


Reageer