Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie | NS Community

Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie


Reputatie 5

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 


185 reacties

De verbinding Amsterdam - Londen lijkt me bij uitstek de groeimarkt als het alternatief voor vliegen. Ik denk dat NS dat nogal onderschat. 

Ik denk dat zwaar overschat wordt. Via Lille met de trein is gewoon een enorm stuk omreizen en al die extra kilometers moeten wel door de reiziger betaald worden waardoor de trein vergeleken met het vliegtuig te duur is.

Reputatie 6

De hoek die je via Lille maakt is zeker niet rechtstreeks, maar is voor een niet-zo-fijnmazig spoornet niet zo vreemd hoor. Buiten de randstad maak je dit soort “omwegen” ook regelmatig, bijvoorbeekld tussen Noord- Oost en Zuid Nederland.

Reputatie 7
Badge

Uitbreiding van Amsterdam-Londen is lastig gezien de beperkingen. Verder kun je op veel dagen niet boeken omdat er weer eens aan het spoor gewerkt moet worden. Hoezo alternatief voor vliegen.

Reputatie 6

de legacy vervoerders op het spoor willen helemaal geen alternatief voor het vliegtuig zijn of worden. Dat zie je aan alles wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt. Woorden en daden spreken elkaar hierover tegen. 

Badge +3

ICNG 3224 defect zo te lezen https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-08-22/1171

Staan al 10 minuten stil vlak voor Eindhoven C. Geen omroep, niets…

Aankomstspoor zou wel gewijzigd zijn naar 5 (de rit ervoor had +27 wegens persoon op spoor).

Edit: uiteindelijk aangekomen op spoor 5 en met slechts +6 weer richting Den Haag 

 

Reputatie 7
Badge

Is alweer gaan rijden. 

 

Sterker nog, is alweer op weg naar Den Haag. 

de legacy vervoerders op het spoor willen helemaal geen alternatief voor het vliegtuig zijn of worden. Dat zie je aan alles wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt. Woorden en daden spreken elkaar hierover tegen. 

Je moet toch ook afvragen hoe realistisch dat idee is. Het zou gigantische investeringen in infrastructuur kosten voor vaak betrekkelijk kleine vervoersstromen. 

Badge +3

Is alweer gaan rijden. 

Sterker nog, is alweer op weg naar Den Haag. 

Ja, die moest dus gewoon wachten om naar spoor 5 te mogen en daar keren. Storm en glas water dus, maar roep dat dan ff om.

Reputatie 6

de legacy vervoerders op het spoor willen helemaal geen alternatief voor het vliegtuig zijn of worden. Dat zie je aan alles wat er gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt. Woorden en daden spreken elkaar hierover tegen. 

Je moet toch ook afvragen hoe realistisch dat idee is. Het zou gigantische investeringen in infrastructuur kosten voor vaak betrekkelijk kleine vervoersstromen. 

Eens wat de enorme investeringen betreft. de vervoersstromen lijken me overigens niet bepaald klein. tientallen miljoenen mensen vliegen vanaf alleen Schiphol al, een aanzienlijk deel daarvan zal binnen Europa zijn. Maargoed, als leek lijkt vliegen op waterstof me de meest logische oplossing. Ik besef me dat veel experts dat niet met me eens zijn :) 

 

 

Eens wat de enorme investeringen betreft. de vervoersstromen lijken me overigens niet bepaald klein. tientallen miljoenen mensen vliegen vanaf alleen Schiphol al, een aanzienlijk deel daarvan zal binnen Europa zijn. 

Tientallen miljoenen in totaal maar wel verspreid over een groot aantal bestemmingen in alle windrichtingen. 

Reageer