Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie


Reputatie 5

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 


185 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niemand hoeft mijn mening te delen. Maar het omgekeerde hoeft natuurlijk ook niet. Zeker zonder business case gaat die Lelylijn er niet komen. 
Ik ben overigens een enorm voorstander van verbeteringen in het spoorwegnet, zeker richting het Noorden. Ik ben ook niet tegen het aanleggen van een nieuwe lijn van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen, Drachten en Groningen. Maar een HSL is een beetje te veel van het goede. Een IC-verbinding met baanvaksnelheid 160-200 km/u lijkt me meer dan voldoende.

De ICNG (of een vergelijkbare trein) is daar natuurlijk heel geschikt voor. Zijn we toch weer on-topic.

Badge +3

Ik zat online een beetje te koekeloeren. Ik las dat de fyra en rijdende doodskist was.

Joh, vertel! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

Ik las dat er ergens een sensor niet goed vastgezet was waardoor de machinist geen melding kreeg na het sluiten van de deuren. Als dat het inderdaad is loopt het wel los.

Ik zie dat die vandaag al weer gewoon rijdt, met o.a. Edwin als machinist. 

Reputatie 7
Badge +3

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

Reputatie 7
Badge +1

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Volgens mij rijdt de Thalys al heel wat jaren harder dan 200 km/uur dus dat zal best wel bekend zijn. Ik ben blij dat er nu eindelijk weer een trein is die harder dan 160 km/uur kan in Nederland. Ziet er ook wel goed uit. Vindt wel dat het heel lang heeft geduurd na het Fyra-debacle. Sluit mij dan ook aan bij de realistische woorden van iMark.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het refereren aan het Fyra-fiasco is vooral bedoeld om NS blijvend te herinneren aan de onwaarschijnlijke wanprestatie die geleverd is. Dat wordt nu een heel klein beetje goedgemaakt door de instroom van de ICNG.

NS moet heel erg op de tellen passen en vooral geen arrogante kletspraatjes verkopen. De ICNG is een hoofdstuk in het Fyra-verhaal. Het blijft onbegrijpelijk dat NS indertijd niet van de HSL geschopt is.

Ik begrijp best dat het niet leuk is voor een generatie van NS-ers om te moeten lezen over het Fyra-fiasco. Toch zullen we er over moeten blijven praten om lessen te leren uit die zwarte periode in de geschiedenis van NS.

Maar ik sta wel open voor een prettige reiservaring met de nieuwe treinen. Mogelijk dat dat me wat milder zal stemmen.

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Er is gekozen voor een ruimere opzet, waar elders wordt geklaagd over de krappe ruimte is dat bij de ICNG anders, maar deze trein is ook meer bedoeld voor reizen over langere afstanden. Er zijn ook grote tafels bij de vierzits in tegenstelling tot de veelal kleine tafels in het andere IC materieel.

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken naar/in de trein om te zien hoe de trein er in werkelijkheid uitziet.

En als er teveel drukte is dan zal de NS de trein of moeten verlengen of extra treinen in moeten gaan plannen in de spits.

Reputatie 7

Nou ja zie het van de positieve kant. In ieder geval rijden de treinen 200 km. Dus dan zal je eerder op je bestemming zijn en hoef je minder lang te staan. 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Het is zo bedrieglijk. Veel mensen denken dat de intercity's in de praktijk op een topsnelheid van Rotterdam naar Schiphol flitsen (want hogesnelheidslijn, er wordt ook vaak over "hogesnelheidstrein" gesproken) en dat blijkt dan niet zo te zijn. De kortere reisduur is puur te danken aan het rechtstreekse, kortere traject.

Ik had de ICNG al regelmatig zien staan in Breda. Wien Hbf stond er soms op (dát zou leuk zijn!) Relatief veel ruimte om te staan inderdaad. Die stoelen zijn in no time bezet.

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

 

 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Ze rijden momenteel grotendeels 200km/u, er zit een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL waardoor de treinen in het begin langzamer moeten rijden, door daarna met 200km/u te rijden komen ze weer op tijd in Rotterdam aan.

Zonder die snelheidsbeperking zouden ze waarschijnlijk wel 160km/u rijden, anders kom je te vroeg aan en sta je voor een rood sein te wachten. De dienstregeling is dit jaar nog gebaseerd op 160km/u namelijk dus als je dan opeens 3 minuten eerder aan komt zetten loop je kans dat er nog een eerdere trein voorlangs moet.

Reputatie 5

Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Mee eens dat de meeste noorderlingen beter OV in hun regio. Wie weet via de € 20 miljard die kabinet aan provincie Groningen geeft ter compensatie. 

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn? In het verleden werd dan maximaal 15 rijtuigen ICM-M ingezet. Nu zijn er gezamenlijk regelmatig meer dan 15 bakken. Mijn gebruikersnaam is niet voor niets Hanzeboog 😉

Het is tekort door de bocht om dit af te doen als een prestigeproject van bestuurders in Noord Nederland. 

 

Reputatie 5

Mooi filmpje over ICNG: 

Hier is alles over ICNG te zien zoals interieur, 200 km p/u rijden op HSL, rijden in spanningssluizen (met uitleg) en fasescheidingen etc. 

Bijzonder is om te zien hoe de ICNG vanuit stilstand in spanningssluis relatief eenvoudig optrekt. Het automatisch omschakelen in spanningssluis en fasescheiding werkt goed. 

Nu wachten tot de eerste inzet van ICNG. 

Reputatie 5

Nieuwe fase van ICNG met inzet tussen Den Haag - Eindhoven. 

Snelheidsmeter gaf bij Hoekse Waard 195 km p/u aan. 1 minuut te laat uit Rotterdam C vertrokken. Maar dat is al weer ingelopen tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek. Trein reed probleemloos via spanningssluizen en fasescheidingen. 

Nadeel van die grote tafels is ook dat mensen er meer afval op kunnen achterlaten, hopelijk gaan mensen zich in deze treinen voorbeeldig gedragen wat betreft het opruimen van afval en het schoon houden van de tafels.

Ha ha, wat denk je zelf?

Reputatie 7
Badge

Stand van zaken:
ICNG 3133 t/m 3136 en de 3222 in dienst.
ICNG 3137 en 3224 maken acceptatieritten en komen binnenkort in dienst.

Badge +3

Is alweer gaan rijden. 

Sterker nog, is alweer op weg naar Den Haag. 

Ja, die moest dus gewoon wachten om naar spoor 5 te mogen en daar keren. Storm en glas water dus, maar roep dat dan ff om.

Wat een plaatje! 😍

Reputatie 5

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

NS wilde eigenlijk Intercity Max. Maar een ex Minister van V & W T. Netelenbos zag niks in Intercity Max. Maar ging op de stoel van de NS zitten. Schoenmaker blijf bij je leest. 

ICNG wordt meer een mix van beide beiden. Meer verbindingen via HSL naar andere delen van het land. En als ICNG België zal rijden met de nieuwe stop patroon tussen Brussel Zuid - Schiphol (Lelystad) zal het meer op Fyra lijken. 

Vervelend dat we al vanaf september 2009 zitten opgescheept met alternatieve treinmaterieel met oude rijtuigen en gehuurde goederen locomotieven. 

Hoop dat vanaf april/mei de Traxx + ICR soepel vervangen wordt door ICNG. Er zit nu wel druk op omdat NS de ICR wilde verkopen. 

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Sneller optrekken geeft veel hogere energie kosten, schat in dat die kwadratisch toenemen en het moet wel rendabel blijven of de toeslag moet omhoog.  Daarbij is de belasting van de apparatuur dan ook zwaarder dus eerdere slijtage.

Ik zie niet gebeuren dat ze niet de 200 km/uur gaan halen.

Treinen rijden op het HRN maximaal 140 km/uur en de meeste treinen halen die snelheid gewoon op de stukken waar het kan anders zou elke trein een flinke vertraging oplopen. Als je je inleest omtrent de ATB beveiliging op het HRN kun je lezen dat deze beveiliging een max. snelheid heeft van 140 km/uur, sneller zou alleen kunnen op een ATB+ baanvak en daar ken ik er maar 1 van in NL.

Op veel baanvakken is het niet mogelijk om de snelheid te verhogen omdat er overwegen in zitten en de trein daar met 160 km/uur dan op de overweg is voordat de overweg bomen sluiten. Daarnaast kost het aanpassen van de beveiliging enorm veel geld voor die hogere snelheid en dat weegt niet op tegen de economische winst die er te behalen valt.

Reputatie 5

 

Waarom zou NS op het laatst minder hard rijden dan 200 km p/u? Er kan gewoon niet overal met 200 km p/u gereden worden: 

 

 

En hoe weet jij dat zo goed?

Volgens mij kan er vanaf Schiphol tot en met Rotterdam prima 200 gereden worden hoor. Gas erop. And take off maar. Op naar de final approach.

Amsterdam C - opstelterrein Hoofddorp: Maximaal 140 km p/u. 

Spanningssluis: Minder dan 130 km p/u. 

Na spanningssluis optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Maximaal 300 km p/u. 

ik had het over de ICNG. Die gaat maar tot 200 km per uur. Dus dat betekent maximaal 200 in dit geval. Niet 300 km. 

Snelheid verminderen voor Rotterdam Noordtunnel. 

 

Kortere remweg gaat sneller. 

Na Rotterdam Noordtunnel t/m Barendrecht maximaal 140 km p/u. 

steeds maar weer 140 km. Dat schiet toch ook niet op? 🤷‍♂️

 

Ter hoogte bij Kijfhoek optrekken tot maximumsnelheid treinmaterieel. Voor Intercity Direct tot Zevenbergse Hoek. Thalys & Eurostar tot Antwerpen Noord. 

 

Okay dat is allemaal heel interessant. Maar ik ben voornamelijk geinterseerd in de ICNG nu. Die gaat tussen Amsterdam en Rotterdam rijden. 

You Tube filmpjes van NS treinmachinisten die gedetailleerd alle specificaties beschrijven. Kijk naar deze filmpje van treinmachinist Stefan: 

 

En je kunt op je smartphone ook een snelheidsmeter downloaden. Heb vandaag ook zelf de snelheid gemeten. 

Reputatie 7
Badge

Wie verzint het om Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid zo ongeveer gelijktijdig te verbouwen?

Niemand, de oorspronkelijke planning van Zuidasdok was alleen een tikkeltje ambitieus, dat had nu zo ongeveer klaar moeten zijn, inclusief derde perron en dan kon Amsterdam Centraal verbouwd gaan worden. Maar 2024 werd ná 2036 voor Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal kon niet meeschuiven omdat er oude bruggen moeten worden vervangen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is ook terug te zien op treinposities.nl: 😊

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen een nieuwe trein, ook een nieuwe conducteur: Melvin!

https://speld.nl/2023/04/20/spectaculaire-nieuwe-conducteur-gepresenteerd-door-ns

Eigenlijk was het de bedoeling om al 4 stellen in te zetten vanaf volgende week, maar daar is blijkbaar wat vertraging in ontstaan. Zolang het een mix ICR en ICNG wordt verwacht ik dat men zo veel mogelijk in vaste samenstellingen blijft rijden zodat materieel makkelijk uitwisselbaar is. Vanaf december zou men tussen Schiphol en Rotterdam met 200km/u moeten gaan rijden en moet alles dus ICNG zijn hier.

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Reageer