Vandaag is het 14 april. Er werd onder voorbehoud gezegd dat er 5 Intercity Direct per uur zou gaan rijden. De serie 900 ICD Amsterdam - Breda zou vandaag 2 keer per uur gaan rijden. Dat was op NS monitoren/beeldschermen te lezen.
Zoals het al was te verwachten gezien de trage instroom van de ICNG gaat dat niet gebeuren vanaf 14 april 2024. Zie nl. zelf de overbrenging van ICNG.
Het is afwachten of de oorspronkelijke plannen allemaal doorgaat:
Ze willen de ICNG doortrekken naar Lelystad/Amersfoort via Amsterdam Zuid vanwege werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. Dat kan wel. Maar dan zal de frequentie op de HSL omlaag moeten. Dan heb je ook in 2025 geen frequentie van 5 Intercity Direct op HSL Schiphol - Rotterdam/Breda en 2 IC Den Haag - Eindhoven via HSL. Daarvoor gaat de instroom van ICNG te traag voor.
Andere optie is doortrekking van Intercity Direct via Amsterdam Zuid voorlopig niet door te laten gaan. Maar kunnen de Airport Sprinters dan wel ingezet worden via Amsterdam Centraal?
Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR?
Zal me niet verbazen dat in de herfst een aantal aanpassingen komt met de dienstregeling van ICNG.