Skip to main content

Vandaag is het 14 april. Er werd onder voorbehoud gezegd dat er 5 Intercity Direct per uur zou gaan rijden. De serie 900 ICD Amsterdam - Breda zou vandaag 2 keer per uur gaan rijden. Dat was op NS  monitoren/beeldschermen te lezen. 

Zoals het al was te verwachten gezien de trage instroom van de ICNG gaat dat niet gebeuren vanaf 14 april 2024. Zie nl. zelf de overbrenging van ICNG. 

Het is afwachten of de oorspronkelijke plannen allemaal doorgaat: 

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-vanaf-maandag-minder-ic-direct-treinen-naar-schiphol-door-materieeltekort

Ze willen de ICNG doortrekken naar Lelystad/Amersfoort via Amsterdam Zuid vanwege werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. Dat kan wel. Maar dan zal de frequentie op de HSL omlaag moeten. Dan heb je ook in 2025 geen frequentie van 5 Intercity Direct op HSL Schiphol - Rotterdam/Breda en 2 IC Den Haag - Eindhoven via HSL. Daarvoor gaat de instroom van ICNG te traag voor. 

Andere optie is doortrekking van Intercity Direct via Amsterdam Zuid voorlopig niet door te laten gaan. Maar kunnen de Airport Sprinters dan wel ingezet worden via Amsterdam Centraal? 

Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

Zal me niet verbazen dat in de herfst een aantal aanpassingen komt met de dienstregeling van ICNG. 

Ik vermoed ICNGB, zover ik begrijp heeft de NS daar wel al de nodige stellen van geaccepteerd maar die rijden nog proefritten zonder reizigers.


Ik vermoed ICNGB, zover ik begrijp heeft de NS daar wel al de nodige stellen van geaccepteerd maar die rijden nog proefritten zonder reizigers.

Zag al een aantal keren de ICNG-Belgie rijden. Zal er een aantal stammen met NS Traxx/NMBS reeks 28 al vervangen worden voor december 2024 op serie 9200? NS moest extra kosten om de rijtuigen rijdend te houden en de Traxx locomotieven langer te leasen. 

In NRC Handelsblad wordt aangegeven dat de ICNG bepaald geen standaard trein is vanwege het rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. Het vele omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen maakt de ICNG complex. 

Ook valt het productieproces met ICNG op. Ontwerp van ICNG in Duitsland, bouw in Polen, testrijden in Tsjechië, programmeren van software in India en aluminium komt deels uit China. NS had al een paar jaar een plaatje laten zien waar de onderdelen vandaan komen uit diverse landen. 

De IC 5 van DSB wordt in Denemarken gebouwd. Weet niet of bij de Deense variant van de ICNG uit diverse landen komt. Maar het is wel zeer opvallend dat de onderdelen van de ICNG uit vele landen komen. 

Zal de Amerikaanse Avelia Liberty ook onderdelen uit vele landen krijgen? 


 

Wederom software. Siemens heeft er ook last van gehad met de ontwikkeling van Eurostar 320. Blijkbaar hebben meerdere leveranciers van treinen problemen met software. Hoe komt dat zo? 

In Europa doen mensen liever alpha studies omdat die veel makkelijker zijn dat beta studies zodat er hier sowieso weinig mensen met een beta opleiding zijn. Het is niet voor niets dat een bedrijf als ASML sterk op buitenlanders drijft. Ook op veel andere technische gebieden zal het tekort aan ingenieurs de komende jaren overigens gaan toenemen. Dat wordt versterkt doordat de overheid buitenlandse studenten wil gaan weren terwijl juist die vaak bèta vakken studeren.


Nieuwsbericht van de NS, het 30e stel is afgenomen: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/

Volgens https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG zijn er nog maar 24 in dienst. Wat is er met die andere zes? Toch weer defect?

Dat zijn de stellen voor de ICNG-B, die door NS geaccepteerd zijn, maar nog niet in de commerciële dienst rijden.


Vanaf 2 september staat er in de spits weer 5x per uur een trein tussen Breda en Rotterdam ingepland:

https://treinposities.nl/ritinfo/20240902/909
https://treinposities.nl/ritinfo/20240902/913

Vanwege problemen op het noordelijke deel van de HSL rijden deze treinen echter niet tussen Rotterdam en Amsterdam.


Reageer