Skip to main content

Vandaag is het 14 april. Er werd onder voorbehoud gezegd dat er 5 Intercity Direct per uur zou gaan rijden. De serie 900 ICD Amsterdam - Breda zou vandaag 2 keer per uur gaan rijden. Dat was op NS  monitoren/beeldschermen te lezen. 

Zoals het al was te verwachten gezien de trage instroom van de ICNG gaat dat niet gebeuren vanaf 14 april 2024. Zie nl. zelf de overbrenging van ICNG. 

Het is afwachten of de oorspronkelijke plannen allemaal doorgaat: 

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-vanaf-maandag-minder-ic-direct-treinen-naar-schiphol-door-materieeltekort

Ze willen de ICNG doortrekken naar Lelystad/Amersfoort via Amsterdam Zuid vanwege werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. Dat kan wel. Maar dan zal de frequentie op de HSL omlaag moeten. Dan heb je ook in 2025 geen frequentie van 5 Intercity Direct op HSL Schiphol - Rotterdam/Breda en 2 IC Den Haag - Eindhoven via HSL. Daarvoor gaat de instroom van ICNG te traag voor. 

Andere optie is doortrekking van Intercity Direct via Amsterdam Zuid voorlopig niet door te laten gaan. Maar kunnen de Airport Sprinters dan wel ingezet worden via Amsterdam Centraal? 

Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

Zal me niet verbazen dat in de herfst een aantal aanpassingen komt met de dienstregeling van ICNG. 

Wat een hoofdpijndossier weer.


Ik verwacht dat de wijzingen van de HSL-diensten nog zeker een jaar uitgesteld gaan worden. Een groeiend probleem daarbij is dat de afvoer van ICR en ICM intussen wel verder gaat.


Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

De huur van de Traxx is opgezegd en een deel van ICR is verkocht dus er is geen weg terug meer. Financiële overwegingen hebben daarbij een hoofdrol gespeeld en daarnaast is NS te optimistisch geweest over de kwaliteit van Alstom.

Er is nu dus geen koppeling meer mogelijk tussen de instroom van ICNG en de uitstroom van ICR.


Ik las net op Somda dat er in totaal thans maar 21 treinstellen gearriveerd zijn en dat er daar ook nog een aantal niet in de dienstregeling zijn opgenomen. Het aantal treinen zou aan het eind van het jaar 50 moeten zijn van de in totaal 97 of 99 aangekochte treinen. Betekend dus volgens mij dat er per 3 weken 2 treinen erbij zouden moeten komen. Dat lijkt vooralsnog vrij utopisch. Ook op somda vond ik bijgaande link waarin je de afgelegde kilometers kan terugvinden.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wXHY9fq-hKzQTdJ_i041L0NxGDN5xnWbTIWAGH5ZkcI/edit?pli=1#gid=1946613251

 

zie ook

https://www.somda.nl/forum/26606/49/Ontwikkelingen-ICNG/


Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

De huur van de Traxx is opgezegd en een deel van ICR is verkocht dus er is geen weg terug meer. Financiële overwegingen hebben daarbij een hoofdrol gespeeld en daarnaast is NS te optimistisch geweest over de kwaliteit van Alstom.

Er is nu dus geen koppeling meer mogelijk tussen de instroom van ICNG en de uitstroom van ICR.

Je hebt over de verkoop van 90 ICR aan Train Charter Service (TCS). Een aantal ICR zijn al gesloopt. Dan blijven er een aantal ICR over. Met stammen van 7 of 9 ICR kan het niet anders dat van de oorspronkelijke 45 Akiem Traxx al een aantal Traxx zijn teruggegeven. 

De verbouwing van station Amsterdam Centraal gaat door. Dat betekent dat de ICNG via Amsterdam Zuid zal rijden. Lijk me dat de frequentie omlaag moet. ICNG tussen Lelystad - Breda/Brussel? Serie 9500 met snelle rechtstreekse Intercity Direct Lelystad - Amsterdam Zuid - Brussel via Schiphol - Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal - Brussel Noord/Centraal/Zuid? 

Er zijn een aantal varianten mogelijk. Maar lijk me niet dat de ICNG station Amsterdam Centraal als beginpunt/eindpunt zal hebben. 


Ik las net op Somda dat er in totaal thans maar 21 treinstellen gearriveerd zijn en dat er daar ook nog een aantal niet in de dienstregeling zijn opgenomen. Het aantal treinen zou aan het eind van het jaar 50 moeten zijn van de in totaal 97 of 99 aangekochte treinen. Betekend dus volgens mij dat er per 3 weken 2 treinen erbij zouden moeten komen. Dat lijkt vooralsnog vrij utopisch. Ook op somda vond ik bijgaande link waarin je de afgelegde kilometers kan terugvinden.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wXHY9fq-hKzQTdJ_i041L0NxGDN5xnWbTIWAGH5ZkcI/edit?pli=1#gid=1946613251

 

zie ook

https://www.somda.nl/forum/26606/49/Ontwikkelingen-ICNG/

Correctie: Het zullen uiteindelijk 109 ICNG worden. Er zijn 12 ICNG Duitsland + 97 ICNG worden. 

Zie op Treinpositie.nl dat nu 9 ICNG echt rijden. Véél te weinig. 

De huidige planning is 3 ICNG per maand. Maar vrees dat ook vandaag geen ICNG zal worden overgebracht. 


Wat een hoofdpijndossier weer.

Inderdaad. Het is niet vergelijkbaar met Fyra. Maar dat Alstom te traag levert is inmiddels bekend. De levering van Coradia Stream aan Deense Staatsspoorwegen (DSB), Duitse regionale vervoersbedrijven e a. is vertraagd. Ook de levering van hogesnelheidstrein aan Amtrak (Avelia Liberty) en SNCF (Avelia Horizon) loopt achter op schema. En bepaald niet alleen vanwege de coronacrisis. 

Het lijkt wel alsof sinds de overname van Bombardier door Alstom de leveringen vertraagd zijn. 

Verder moeten er nieuwe ICNG treinmachinisten opgeleid worden. Zie ICNG Facebook. En hoeveel nieuwe storingsmonteurs heeft NS? Daar klaagde Wouter Koolmees over. 


Wat een hoofdpijndossier weer.

Het lijkt wel alsof sinds de overname van Bombardier door Alstom de leveringen vertraagd zijn. 

Met Bombardier heeft Alstom zich een enorm hoofdpijndossier in huis gehaald terwijl ze zelf al genoeg van die dossiers hadden. Het lijkt ze nu allemaal opgeteld een beetje boven het hoofd te groeien want al die hoofdpijndossiers vreten natuurlijk extra geld en personeel waarvan maar de vraag is of dat er is.


Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

De huur van de Traxx is opgezegd en een deel van ICR is verkocht dus er is geen weg terug meer. Financiële overwegingen hebben daarbij een hoofdrol gespeeld en daarnaast is NS te optimistisch geweest over de kwaliteit van Alstom.

Er is nu dus geen koppeling meer mogelijk tussen de instroom van ICNG en de uitstroom van ICR.

Hoog tijd voor een kort geding om de beschikbaarheid van alle overgebleven IC-rijtuigen juridisch te garanderen tot minstens eind 2025. De zelfsabotage moet stoppen, en Alstom mag best eens gaan opdraaien voor de extra kosten die nu gemaakt worden. Duidelijk is wel dat het totale waanzin was om te denken dat de IC-rijtuigen nu al overbodig zouden zijn, welk soort spoorbedrijf doet dan ook haar materieel van de hand voordat er vervanging is die volledig betrouwbaar rijdt? Waanzin.


Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

De huur van de Traxx is opgezegd en een deel van ICR is verkocht dus er is geen weg terug meer. Financiële overwegingen hebben daarbij een hoofdrol gespeeld en daarnaast is NS te optimistisch geweest over de kwaliteit van Alstom.

Er is nu dus geen koppeling meer mogelijk tussen de instroom van ICNG en de uitstroom van ICR.

Hoog tijd voor een kort geding om de beschikbaarheid van alle overgebleven IC-rijtuigen juridisch te garanderen tot minstens eind 2025. De zelfsabotage moet stoppen, en Alstom mag best eens gaan opdraaien voor de extra kosten die nu gemaakt worden. Duidelijk is wel dat het totale waanzin was om te denken dat de IC-rijtuigen nu al overbodig zouden zijn, welk soort spoorbedrijf doet dan ook haar materieel van de hand voordat er vervanging is die volledig betrouwbaar rijdt? Waanzin.

Begrijp NS dat ze rijtuigen verkopen. De timing en afstemming om ICR te verkopen is niet geheel gelukkig: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9611/ns-zet-icr-rijtuigen-te-koop.html

Zo gauw er een koper is kan NS ook niet mee wachten. Er zullen weinig kopers zijn voor ICR. 

Hoop op oplossing via NMBS met hun I - 11 rijtuigen. Die mogen met kleine aanpassingen op de HSL Zuid/Noordtak HSL (HSL Schiphol - Antwerpen) worden ingezet. 

Laat NMBS samen met NS de serie 9200 blijven uitvoeren met NMBS Traxx 28/17 + I - 11 rijtuigen en deels ICNG België vanaf december 2024. Kunnen ze de ICR doorschuiven richting Nederland voor andere verbindingen zoals Rotterdam - Amersfoort. 

De serie 9500 kan dan later als alle 109 ICNG zijn geleverd. 

 


Hoe zit het met de gehuurde Traxx via Akiem? Op Somda is er een overzicht. Maar weet niet de afspraken hierover. Hoeveel Traxx zijn er nog? En hoe heeft NS het geregeld met instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR? 

De huur van de Traxx is opgezegd en een deel van ICR is verkocht dus er is geen weg terug meer. Financiële overwegingen hebben daarbij een hoofdrol gespeeld en daarnaast is NS te optimistisch geweest over de kwaliteit van Alstom.

Er is nu dus geen koppeling meer mogelijk tussen de instroom van ICNG en de uitstroom van ICR.

Hoog tijd voor een kort geding om de beschikbaarheid van alle overgebleven IC-rijtuigen juridisch te garanderen tot minstens eind 2025. De zelfsabotage moet stoppen, en Alstom mag best eens gaan opdraaien voor de extra kosten die nu gemaakt worden. Duidelijk is wel dat het totale waanzin was om te denken dat de IC-rijtuigen nu al overbodig zouden zijn, welk soort spoorbedrijf doet dan ook haar materieel van de hand voordat er vervanging is die volledig betrouwbaar rijdt? Waanzin.

Begrijp NS dat ze rijtuigen verkopen. De timing en afstemming om ICR te verkopen is niet geheel gelukkig: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9611/ns-zet-icr-rijtuigen-te-koop.html

Zo gauw er een koper is kan NS ook niet mee wachten. Er zullen weinig kopers zijn voor ICR. 

Hoop op oplossing via NMBS met hun I - 11 rijtuigen. Die mogen met kleine aanpassingen op de HSL Zuid/Noordtak HSL (HSL Schiphol - Antwerpen) worden ingezet. 

Laat NMBS samen met NS de serie 9200 blijven uitvoeren met NMBS Traxx 28/17 + I - 11 rijtuigen en deels ICNG België vanaf december 2024. Kunnen ze de ICR doorschuiven richting Nederland voor andere verbindingen zoals Rotterdam - Amersfoort. 

De serie 9500 kan dan later als alle 109 ICNG zijn geleverd. 

 

Dat bericht is uit 2022, we zijn nu 2 jaar verder en ik denk dat een groot aantal treinstellen inmiddels wel verkocht is. Gewoon weer geen handige zet van NSD, die dus weer de oude schoenen verkocht heeft terwijl er nog geen nieuwe zijn aangeschaft.


Vandaag is het 14 april. Er werd onder voorbehoud gezegd dat er 5 Intercity Direct per uur zou gaan rijden. De serie 900 ICD Amsterdam - Breda zou vandaag 2 keer per uur gaan rijden. Dat was op NS  monitoren/beeldschermen te lezen.  

Vandaag ja, maar dan ook alleen vandaag, waarschijnlijk vanwege de marathon in Rotterdam. Vanaf morgen tot nader order gewoon weer 4x per uur. In 2025 is het plan sowieso 4x per uur, al is de verdeling van iets beter dan nu (vanaf morgen wordt het een 12/27/3/18 interval, in 2025 een 10/20/10/20 interval).

De plannen voor 2025 zijn qua dienstregeling op het eerste oog realistisch, maar de treinlengtes kunnen wel flink tegen gaan vallen.


 

 

Hoog tijd voor een kort geding om de beschikbaarheid van alle overgebleven IC-rijtuigen juridisch te garanderen tot minstens eind 2025. 

Een kort geding van wie tegen wie?


 

De plannen voor 2025 zijn qua dienstregeling op het eerste oog realistisch, maar de treinlengtes kunnen wel flink tegen gaan vallen.

Op Treinpositie.nl zie je dat een enkele vijfdelige ICNG nu (bijna) niet meer voorkomt. Dat was een tijdje geleden het geval. 

NS kan beter de frequentie verlagen en dan langere samenstellingen inzetten dan 4 keer per uur rijden met korte treinlengtes rijden. 

Als de ICNG Breda - Lelystad via HSL rijdt wil je niet grotendeels staande willen rijden. Tussen Lelystad - Almere - Schiphol wordt de IC Lelystad - Dordrecht vervangen. Vermoed niet dat de huidige IC Lelystad - Dordrecht gehandhaafd blijft. 


NS kan beter de frequentie verlagen en dan langere samenstellingen inzetten dan 4 keer per uur met korte treinlengtes rijden. 

Zeker. Heel lange treinen 2x per uur inzetten is veel beter dan dubbel zo frequent rijden met krappe minitreintjes. Mede daarom is een lange combi van ICR een fijne trein, zo jammer dat zulke rijtuigen verdwijnen. 

Die keren dat ik met ICNG heb gereisd afgelopen tijd was het enorm vol met veel staande mensen. De trein uit Eindhoven is vaak bij aankomst in Breda al vol, er gaan veel mensen uit maar zomogelijk nog meer er weer in. Mensen gaan bij flink volle treinen niet zo snel weer een kwartier wachten op de volgende; ze willen zo snel mogelijk naar hun bestemming, maar verwachten vanzelfsprekend wel enig comfort/vrij grote kans op een zitplaats. Daarnaast is de volgende trein vaak ook druk, soms ook doordat er treinen tussendoor uitvallen. Wat tussen Eindhoven - Den Haag en op de HSL geen uitzondering is.


Hele lange treinen is geen optie, zolang je maar minimaal met 8 bakken rijdt in de spits is een kwartierdienst het beste. Grootste uitdaging vanaf 2025 zal de IC Amersfoort - Breda zijn, daar rijdt nu 10 bakken DDZ in de spits en die capaciteit kan je met ICNG niet bieden. Lelystad - Brussel kan ook een uitdaging worden, er zijn alleen achtdelige stellen geschikt voor België dus het is lastig om de treinlengtes af te stemmen op de reizigersaantallen voor het binnenlandse deel.


 

 

Hoog tijd voor een kort geding om de beschikbaarheid van alle overgebleven IC-rijtuigen juridisch te garanderen tot minstens eind 2025. 

Een kort geding van wie tegen wie?

Dat je dat niet begrijpt, EUreiziger24 tegen NS natuurlijk......!


Hele lange treinen is geen optie, zolang je maar minimaal met 8 bakken rijdt in de spits is een kwartierdienst het beste. Grootste uitdaging vanaf 2025 zal de IC Amersfoort - Breda zijn, daar rijdt nu 10 bakken DDZ in de spits en die capaciteit kan je met ICNG niet bieden. Lelystad - Brussel kan ook een uitdaging worden, er zijn alleen achtdelige stellen geschikt voor België dus het is lastig om de treinlengtes af te stemmen op de reizigersaantallen voor het binnenlandse deel.

10 bakken DDZ kan qua zitplaatsen inderdaad ook niet door zestiendelige ICNG (834 zitplaatsen) vervangen worden. Dan zal NS tussen Amersfoort - Hilversum - Weesp - Amsterdam RAI - Schiphol andere aanvullende treinen moeten inzetten om de ICNG Amersfoort - Schiphol - Rotterdam (via HSL) te ontlasten. 

ICNG België kan tussen Lelystad - Rotterdam versterkt worden met een binnenlandse ICNG. Of desnoods 2 gekoppelde ICNG België tussen Brussel - Lelystad. 


NS kan beter de frequentie verlagen en dan langere samenstellingen inzetten dan 4 keer per uur met korte treinlengtes rijden. 

Zeker. Heel lange treinen 2x per uur inzetten is veel beter dan dubbel zo frequent rijden met krappe minitreintjes. Mede daarom is een lange combi van ICR een fijne trein, zo jammer dat zulke rijtuigen verdwijnen. 

Die keren dat ik met ICNG heb gereisd afgelopen tijd was het enorm vol met veel staande mensen. De trein uit Eindhoven is vaak bij aankomst in Breda al vol, er gaan veel mensen uit maar zomogelijk nog meer er weer in. Mensen gaan bij flink volle treinen niet zo snel weer een kwartier wachten op de volgende; ze willen zo snel mogelijk naar hun bestemming, maar verwachten vanzelfsprekend wel enig comfort/vrij grote kans op een zitplaats. Daarnaast is de volgende trein vaak ook druk, soms ook doordat er treinen tussendoor uitvallen. Wat tussen Eindhoven - Den Haag en op de HSL geen uitzondering is.

Dat komt omdat er te weinig HSL Intercity zijn. Langzaam maar zeker rijden er steeds meer 8 - 10 - 13 bakken ICNG. Zestien/vijftien bakken ICNG is de langste samenstelling. 


Het aantal geleverde ICNG was héél matig in de laatste weken. Wel zie je op Treinpositie.nl dat het aantal ICNG dat wordt ingezet gestaag stijgt.  Vandaag rijden er 12. Maar kortgeleden was dat 14 ICNG. 

En het wordt gelijkmatig verdeeld over de series 900, 1000 en 1100. Hoeveel ICNG treinmachinisten zullen er inmiddels zijn? Is het personeelstekort opgelost?

Waar NS over een tijd geleden klaagde was een gebrek aan storingsmonteurs. Hopelijk zijn die vacatures ook opgevuld. 


Vanaf september zouden er in de spits weer 5 treinen per uur tussen Breda en Rotterdam moeten gaan rijden, dan moet de beschikbaarheid dus weer op orde zijn.


Vanaf september zouden er in de spits weer 5 treinen per uur tussen Breda en Rotterdam moeten gaan rijden, dan moet de beschikbaarheid dus weer op orde zijn.

Goed nieuws. Desnoods kunnen ze misschien al een aantal ICNG België in binnenlandse verbindingen inzetten. 

En dan gefaseerd de HSL in hoofdrailnet integreren tot 2028. 


De plannen van de NS gaan uit van 4x per uur op de HSL in 2025 met eindbestemmingen Amersfoort en Lelystad en 6x per uur op de HSL in 2026 met eindbestemmingen Amersfoort, Enschede, Lelystad, Leeuwarden en Groningen. In het eindbeeld van de concessie (pagina 115) moet 8x per een ICD over de HSL gaan rijden tussen Schiphol en Rotterdam, dan wordt Deventer als extra eindbestemming toegevoegd. Dat zal echter nog wel even duren, laatste nieuws was geloof ik dat dit tot 2031 uitgesteld zou worden vanwege vertraging met de invoer van ERTMS.

Aan de zuidkant is in ieder geval voorzien dat de ICD naar Breda door gaat rijden naar Eindhoven, dit is vooralsnog voorzien voor 2027. Het productiemodel voor 2026 hint ook op dat de ICD naar Venlo gaat rijden (i.p.v. de IC uit Utrecht), maar is daar niet heel concreet over. Het eindbeeld van de concessie beschrijft tot slot een 6e ICD tussen Rotterdam en Breda, dat zal waarschijnlijk ook niet eerder dan 2031 worden.

De volledige ingroei zou dus nog wel even duren, maar de NS zal ICNG niet werkloos aan de kant laten staan tot dat moment dus het is niet ondenkbaar dat ICNG vanaf 2027 ook enkele niet-HSL diensten gaat rijden.


De plannen van de NS gaan uit van 4x per uur op de HSL in 2025 met eindbestemmingen Amersfoort en Lelystad en 6x per uur op de HSL in 2026 met eindbestemmingen Amersfoort, Enschede, Lelystad, Leeuwarden en Groningen. In het eindbeeld van de concessie (pagina 115) moet 8x per een ICD over de HSL gaan rijden tussen Schiphol en Rotterdam, dan wordt Deventer als extra eindbestemming toegevoegd. Dat zal echter nog wel even duren, laatste nieuws was geloof ik dat dit tot 2031 uitgesteld zou worden vanwege vertraging met de invoer van ERTMS.

Aan de zuidkant is in ieder geval voorzien dat de ICD naar Breda door gaat rijden naar Eindhoven, dit is vooralsnog voorzien voor 2027. Het productiemodel voor 2026 hint ook op dat de ICD naar Venlo gaat rijden (i.p.v. de IC uit Utrecht), maar is daar niet heel concreet over. Het eindbeeld van de concessie beschrijft tot slot een 6e ICD tussen Rotterdam en Breda, dat zal waarschijnlijk ook niet eerder dan 2031 worden.

De volledige ingroei zou dus nog wel even duren, maar de NS zal ICNG niet werkloos aan de kant laten staan tot dat moment dus het is niet ondenkbaar dat ICNG vanaf 2027 ook enkele niet-HSL diensten gaat rijden.

4 keer per uur in 2025 met verlenging naar Lelystad en Amersfoort is gezien de huidige aantal ICNG reëel. En dan in combinatie met Traxx & ICR in begin van dienstregeling 2025? Dat lijkt me wel logisch. 

De HSL zal gefaseerd steeds meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. Het gaat niet alleen om snellere treinverbindingen. Maar ook om de HSL beter te benutten. 

Er zullen belangrijke assen komen tussen (Nijmegen) Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Rotterdam, Noord Holland - Utrecht Centraal - Brabant/Limburg, HSL - Schiphol - Amsterdam Zuid - Flevoland/Noord Nederland/Oost Nederland. 

Uitrol van ERTMS wordt al vele jaren vertraagd. De uitgebreide testritten op Hanzelijn gaan vooralsnog niet door. 

 


Ik heb geen idee hoe lang TRAXX+ICR nog beschikbaar blijft, maar qua dienstregeling kan dit materieel in 2025 nog prima op Den Haag - Eindhoven blijven rijden. Het huidige ICNG wagenpark is al bijna voldoende voor de overige 4 treinseries dus dat moet haalbaar zijn. Voor 2026 zal er nog een flink aantal stellen bij moeten komen, al zullen nog niet alle bestelde stellen in 2026 nodig zijn omdat het 4x per uur naar Eindhoven rijden dus uitgesteld is.


Reageer