Vanaf 2 september staat er in de spits weer 5x per uur een trein tussen Breda en Rotterdam ingepland:
https://treinposities.nl/ritinfo/20240902/909
https://treinposities.nl/ritinfo/20240902/913
Vanwege problemen op het noordelijke deel van de HSL rijden deze treinen echter niet tussen Rotterdam en Amsterdam.
Volgens https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG zijn er nog maar 24 in dienst. Wat is er met die andere zes? Toch weer defect?
Dat zijn de stellen voor de ICNG-B, die door NS geaccepteerd zijn, maar nog niet in de commerciële dienst rijden.
Wederom software. Siemens heeft er ook last van gehad met de ontwikkeling van Eurostar 320. Blijkbaar hebben meerdere leveranciers van treinen problemen met software. Hoe komt dat zo?
In Europa doen mensen liever alpha studies omdat die veel makkelijker zijn dat beta studies zodat er hier sowieso weinig mensen met een beta opleiding zijn. Het is niet voor niets dat een bedrijf als ASML sterk op buitenlanders drijft. Ook op veel andere technische gebieden zal het tekort aan ingenieurs de komende jaren overigens gaan toenemen. Dat wordt versterkt doordat de overheid buitenlandse studenten wil gaan weren terwijl juist die vaak bèta vakken studeren.
Ik vermoed ICNGB, zover ik begrijp heeft de NS daar wel al de nodige stellen van geaccepteerd maar die rijden nog proefritten zonder reizigers.
Zag al een aantal keren de ICNG-Belgie rijden. Zal er een aantal stammen met NS Traxx/NMBS reeks 28 al vervangen worden voor december 2024 op serie 9200? NS moest extra kosten om de rijtuigen rijdend te houden en de Traxx locomotieven langer te leasen.
In NRC Handelsblad wordt aangegeven dat de ICNG bepaald geen standaard trein is vanwege het rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. Het vele omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen maakt de ICNG complex.
Ook valt het productieproces met ICNG op. Ontwerp van ICNG in Duitsland, bouw in Polen, testrijden in Tsjechië, programmeren van software in India en aluminium komt deels uit China. NS had al een paar jaar een plaatje laten zien waar de onderdelen vandaan komen uit diverse landen.
De IC 5 van DSB wordt in Denemarken gebouwd. Weet niet of bij de Deense variant van de ICNG uit diverse landen komt. Maar het is wel zeer opvallend dat de onderdelen van de ICNG uit vele landen komen.
Zal de Amerikaanse Avelia Liberty ook onderdelen uit vele landen krijgen?
Ik vermoed ICNGB, zover ik begrijp heeft de NS daar wel al de nodige stellen van geaccepteerd maar die rijden nog proefritten zonder reizigers.
Volgens https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG zijn er nog maar 24 in dienst. Wat is er met die andere zes? Toch weer defect?
Nieuwsbericht van de NS, het 30e stel is afgenomen: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/
Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.
Lees over onterechte meldingen van remmen. Het valt vaker op dat de ICNG dat het bij keren op stations ineens vertraging heeft.
Wederom software. Siemens heeft er ook last van gehad met de ontwikkeling van Eurostar 320. Blijkbaar hebben meerdere leveranciers van treinen problemen met software. Hoe komt dat zo?
En lees dat er alleen productiefouten zijn gemaakt met de NS Coradia Stream. Ligt dat aan de vestiging van Alstom in Polen tijdens het productieproces?
Treinreizigers geven de trein gemiddeld een 7,5.
Zie je dat de ICNG aanslaat. Jammer dat er geen onderbouwing hiervan is. Over het interieur werd wel eens geklaagd. Maar waarschijnlijk hebben sommige critici een hoge verwachtingspatroon. Het heeft zoal geen ICE comfort.
Quote:
Onze leverancier Alstom werkt hard om de bestelde treinen zo snel mogelijk te leveren en heeft daarvoor het aantal productielocaties waar aan ICNG gewerkt wordt uitgebreid, waaronder in Zwitserland, Duitsland en Polen.
Toen in juni 2016 door NS bekend gemaakt werd dat Alstom de nieuwe HSL Intercity zou leveren was duidelijk dat NS gekozen had voor een fabrikant met een goede reputatie. En de nieuwste Intercity werd ontwikkeld op basis van een beproefde platform. Dat was ook één van de lessen met de Fyra.
Maar de praktijk is weerbarstig. Alstom heeft voor de Coradia Stream orders in Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Roemenië en Italië. Maar de tempo van het leveren van de nieuwste IC is traag. Zien of zondag een nieuwe ICNG geleverd wordt.
Alle standplaatsen waar HSL diensten zijn (Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven)
Den Haag C
Nieuwsbericht van de NS, het 30e stel is afgenomen: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/
Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.
Maar waarschijnlijk is het personeelstekort dan nog niet opgelost. En hoeveel ICNG zijn er ingestroomd?
NS heeft zelf al herhaaldelijk aangegeven dat het personeelstekort bij het rijdend personeel is opgelost. Sterker nog, volgens @Ret.tep hebben sommige standplaatsen inmiddels een overschot aan personeel.
Het tekort aan technici voor onderhoud zou nog wel een probleem kunnen zijn.
Vooral dat laatste was nog een probleem. Las een tijd geleden over gebrek aan storingsmonteurs.
Er is waarschijnlijk wel een verschil tussen NSR personeel voor HSL en NSR personeel voor klassieke spoornet. Of een combinatie van beiden.
Alle standplaatsen waar HSL diensten zijn (Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven) worden zoveel mogelijk collega's opgeleid voor de HSL. Dat is een andere opleiding vanwege onder andere de tunnels. Ook valt de HSL onder internationaal (vraag mij niet waarom).
Daar komen later dit jaar meer standplaatsen bij vanwege instroom ICNG en doorrijden naar Lelystad en Amersfoort. Het tekort zit m nu vooral in monteurs.
Maar waarschijnlijk is het personeelstekort dan nog niet opgelost. En hoeveel ICNG zijn er ingestroomd?
NS heeft zelf al herhaaldelijk aangegeven dat het personeelstekort bij het rijdend personeel is opgelost. Sterker nog, volgens @Ret.tep hebben sommige standplaatsen inmiddels een overschot aan personeel.
Het tekort aan technici voor onderhoud zou nog wel een probleem kunnen zijn.
Er zijn inderdaad steeds meer regios waar "overs" zijn op dit moment, die onder andere worden ingezet om baanvakcontroles te doen en extra reservediensten te geven. Ook hebben wij in Rotterdam inmiddels al diensten die door 2 mensen gedaan worden voor de sociale veiligheid. Nu we de capaciteit even hebben, is dat heel fijn. Ik merk echt dat we meer zichtbaarheid hebben op bijvoorbeeld sprinter Den Haag Dordrecht. Het aantal uitstellen dat ik op die lijn schrijf is t.o.v. vorig jaar flink verminderd
Om te voorkomen dat er solo vijfjes komen te rijden is de NS afhankelijk van de retrofit. De levering van binnenlandse achtjes heeft lange tijd stilgelegen waardoor er nu vooral vijfjes zijn. Onlangs is echter het eerste retrofit achtje geleverd, hopelijk volgen er nog meer dit jaar.
Om precies te zijn was de 3222 de eerste die vanuit Alstom als definitieve stel naar Nederland werd gebracht. Deze reeks liep tot het laatste nummer 3227, en dus is het tot nu toe een kleine serie. Dus alles voor 3222 is retrofit en stellen met controle en eventuele reparatie op lasnaden.
Aanvankelijk zou de serie doorlopen tot 3230, maar deze drie stellen zijn overgeheveld naar de ICNG-B (1x) en ICNG-D (2x).
Maar ik hoop ook dat er nog een aantal achtjes komen dit jaar.
Maar waarschijnlijk is het personeelstekort dan nog niet opgelost. En hoeveel ICNG zijn er ingestroomd?
NS heeft zelf al herhaaldelijk aangegeven dat het personeelstekort bij het rijdend personeel is opgelost. Sterker nog, volgens @Ret.tep hebben sommige standplaatsen inmiddels een overschot aan personeel.
Het tekort aan technici voor onderhoud zou nog wel een probleem kunnen zijn.
Vooral dat laatste was nog een probleem. Las een tijd geleden over gebrek aan storingsmonteurs.
Er is waarschijnlijk wel een verschil tussen NSR personeel voor HSL en NSR personeel voor klassieke spoornet. Of een combinatie van beiden.
Om te voorkomen dat er solo vijfjes komen te rijden is de NS afhankelijk van de retrofit. De levering van binnenlandse achtjes heeft lange tijd stilgelegen waardoor er nu vooral vijfjes zijn. Onlangs is echter het eerste retrofit achtje geleverd, hopelijk volgen er nog meer dit jaar.
Zijn dat die ICNG die uit Villeneuve komen? Zie je hoeveel vertraging het retrofitten van de ICNG heeft veroorzaakt. Hoe goed controleert Alstom de productieprocessen?
Maar waarschijnlijk is het personeelstekort dan nog niet opgelost. En hoeveel ICNG zijn er ingestroomd?
NS heeft zelf al herhaaldelijk aangegeven dat het personeelstekort bij het rijdend personeel is opgelost. Sterker nog, volgens @Ret.tep hebben sommige standplaatsen inmiddels een overschot aan personeel.
Het tekort aan technici voor onderhoud zou nog wel een probleem kunnen zijn.
Om te voorkomen dat er solo vijfjes komen te rijden is de NS afhankelijk van de retrofit. De levering van binnenlandse achtjes heeft lange tijd stilgelegen waardoor er nu vooral vijfjes zijn. Onlangs is echter het eerste retrofit achtje geleverd, hopelijk volgen er nog meer dit jaar.
Achtdelige of tiendelige ICNG zal op HSL Zuid in daluren voldoende zijn. Zie 7 ICR die in daluren meestal niet vol zijn. Tenzij er storingen zijn tussen Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam.
In spitsuren zal 13 - 15 - 16 bakken ICNG noodzakelijk zijn op HSL en tussen Schiphol- Lelystad. Maar waarschijnlijk is het personeelstekort dan nog niet opgelost. En hoeveel ICNG zijn er ingestroomd?
NS kan via reisplanner de vervoersstromen behoorlijk managen. Op Flevolijn zijn er samenstellingen met IC variërend van vierdelige ICM-M tot tiendelige DDZ. In sommige gevallen zal de ICNG in 2025 niet altijd even zitplaatsen kunnen bieden.
Van zowel ICNG als ICNGB is nu ongeveer een derde van de stellen afgeleverd, op dit tempo moet het haalbaar zijn om in december de 1800/2400/9500 series met ICNG van start te laten gaan. Alleen de 1100 serie gaat men op dit tempo niet meer redden, dan zou er vanaf nu echt elke week een stel afgeleverd moeten gaan worden zonder ook maar een week te missen.
Ze kunnen de ICR bij serie 1100 gefaseerd door de ICNG laten vervangen. Zeker als de ICR België overbodig is geworden.
Ben benieuwd naar de treinsamenstellingen van ICNG bij 1800/2400. De V-IRM -M hebben aanzienlijk meer zitplaatsen. Vijfdelige ICNG moeten ze pas na 21:00 gaan inzetten. 8 - 13 - 16 bakken zal gewaardeerd worden.
Van wat ik gehoord heb of 8 of 5+5
Van zowel ICNG als ICNGB is nu ongeveer een derde van de stellen afgeleverd, op dit tempo moet het haalbaar zijn om in december de 1800/2400/9500 series met ICNG van start te laten gaan. Alleen de 1100 serie gaat men op dit tempo niet meer redden, dan zou er vanaf nu echt elke week een stel afgeleverd moeten gaan worden zonder ook maar een week te missen.
Ze kunnen de ICR bij serie 1100 gefaseerd door de ICNG laten vervangen. Zeker als de ICR België overbodig is geworden.
Ben benieuwd naar de treinsamenstellingen van ICNG bij 1800/2400. De V-IRM -M hebben aanzienlijk meer zitplaatsen. Vijfdelige ICNG moeten ze pas na 21:00 gaan inzetten. 8 - 13 - 16 bakken zal gewaardeerd worden.
Van zowel ICNG als ICNGB is nu ongeveer een derde van de stellen afgeleverd, op dit tempo moet het haalbaar zijn om in december de 1800/2400/9500 series met ICNG van start te laten gaan. Alleen de 1100 serie gaat men op dit tempo niet meer redden, dan zou er vanaf nu echt elke week een stel afgeleverd moeten gaan worden zonder ook maar een week te missen.
Weer een ICNG België overgebracht:
https://www.facebook.com/?locale=nl_NL
Opvallend dat er in verhouding meer ICNG België zijn overgebracht dan de nationale ICNG. Zie ze nog niet in dienstregeling rijden tussen Brussel - Amsterdam via serie 9200. Ze willen het specifiek inzetten op serie 9500 als snelle Intercity Direct Brussel - Amsterdam Zuid (Lelystad).
Als ICNG België instroomt tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid (Lelystad) kunnen de 12 NS stammen met 7 ICR doorgeschoven worden naar andere Intercity (Direct) verbindingen. Of naar Train Charter Service?
Al geloof ik niet dat er meer Zeeuwen naar Den Haag gaan.
De Zeeuwse statenleden beweren dat omdat ze voor zichzelf een rechtstreekse trein naar politiek Den Haag willen.
Dat was ooit een wens vanuit Zeeland ja, maar bij nadere onderzoek bleek dat er meer reizigers uit Zeeland richting Den Haag gingen dan richting Amsterdam. Voorstel is daarom aangepast naar een korte overstap in Rotterdam.
Stukken beter dan een ICNG te verspillen aan de Zeeuwse Lijn .
Al geloof ik niet dat er meer Zeeuwen naar Den Haag gaan.