Intercity Breda maar Eindhoven 8 en 38 over het uur | NS Community
beantwoord

Intercity Breda maar Eindhoven 8 en 38 over het uur


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hoe komt het toch tot flinke irritatie, dat de intercity's van Breda naar Eindhoven van 8 én 38 over 't uur in Breda standaard altijd 5 min of langer vertraging oplopen?! Ik kom hierdoor altijd maar nét op tijd aan op m'n werk in Eindhoven. Iemand een idee? @NS Hoofd Moderator 

icon

Beste antwoord door Edwin 14 March 2023, 08:31

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge

Het spoor tussen Breda en Eindhoven is een ontzettend druk bezet spoor, waar vooral veel goederentreinen rijden. Daarnaast is het baanvak zelf niet altijd even betrouwbaar, waardoor er geregeld storingen optreden die vertraging opleveren.

Ik rij die trein met regelmaat zelf en inderdaad, de keren dat je op tijd aan kunt komen zijn schaars. Er is helaas niet veel aan te doen, een goederentrein kun je niet zomaar even ergens stil zetten, dus die gaan met een paar minuten vertraging gewoon door, waardoor je met een reizigerstrein (die een stuk harder mogen rijden) al gauw behoorlijk in de vertraging zit.

Reputatie 7
Badge +3

Je vraagt je af of ze bij ProRail wel analyseren of de papieren werkelijkheid van de verleende capaciteitsaanvragen wel wordt getoetst aan de werkelijke punctualiteitsresultaten. Als ik het verhaal van @Edwin past de dienstregeling niet in de uitvoeringspraktijk.

Zijn er eigenlijk sancties op het niet punctueel rijden door goederenvervoerders? Misschien zou ProRail verleende paden moeten intrekken bij structureel te laat rijden. 

Reputatie 7

Ik maak ook vaak mee dat de trein naar Eindhoven 5 minuten te laat aankomt in Breda en daardoor te laat vertrekt. De vertraging zit dan in stuk tussen Rotterdam en Breda.

Maar inderdaad ook het spoor tussen Breda en Tilburg is een enorme bottleneck waar het treinverkeer opstroopt.

Iedere week heb ik wel twee keer dat de trein bij Reeshof al langzaam gaat rijden, of 500 meter voor station Tilburg stopt en daar een paar minuten stilstaat - redenen die dan altijd worden omgeroepen zijn een nog steeds bezet spoor, een vertraagde sprinter die voor ons rijdt of een goederentrein die óf defect is of vertraagd. Met enige regelmaat wordt ook omgeroepen dat er mensen langs het spoor gesignaleerd zijn en we daarom langzaam moeten rijden.

Er rijdt gewoon ontzettend veel op dat stuk dubbelspoor. Eigenlijk zou het viersporig moeten zijn. Wordt al jaren over gesproken in de regio. 

Station Tilburg vind ik daarnaast voor een stad van 225.000 inwoners bijzonder karig met maar 3 perrons, maar dat terzijde.

Misschien zou ProRail verleende paden moeten intrekken bij structureel te laat rijden. 

Dan blijven er ook nog maar weinig reizigerstreinen over. Daarnaast is ProRail zelf een grote veroorzaker van vertragingen.

Het spoor tussen Breda en Eindhoven is een ontzettend druk bezet spoor, waar vooral veel goederentreinen rijden. Daarnaast is het baanvak zelf niet altijd even betrouwbaar, waardoor er geregeld storingen optreden die vertraging opleveren.

Ik rij die trein met regelmaat zelf en inderdaad, de keren dat je op tijd aan kunt komen zijn schaars. Er is helaas niet veel aan te doen, een goederentrein kun je niet zomaar even ergens stil zetten, dus die gaan met een paar minuten vertraging gewoon door, waardoor je met een reizigerstrein (die een stuk harder mogen rijden) al gauw behoorlijk in de vertraging zit.

Ik had zelf nog een artikel gelezen dat het óok te maken heeft dat de Intercity's; Den haag naar Eindhoven over de HSL rijden. Klopt dat ? 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijkt aan alle kanten dat er teveel treinen gepland zijn over de flessenhals waardoor de punctualiteit bedroevend is. Daar zal ProRail echt iets aan moeten doen, linksom of rechtsom.

Reputatie 7
Badge

Ik had zelf nog een artikel gelezen dat het óok te maken heeft dat de Intercity's; Den haag naar Eindhoven over de HSL rijden. Klopt dat ? 

Nee, niet bepaald. Wat wél van invloed is, is dat we in Rotterdam 1x per uur op 3 minuten van de IC Brussel af vertrekken (ICB om .11, IC Eindhoven .14) en als de IC Brussel vertraagd is (tot zo'n 5 minuten) gaan wij daar achteraan met vertraging tot gevolg.

 

Het grootste probleem echter is echt dat de Brabantroute te vol gepland is met treinen. Als de reguliere goederenroute naar Duitsland eruit ligt, moeten ook die treinen via de Brabantroute naar Venlo/Kaldenkirchen en dan rijdt er praktisch niets meer op tijd.

 

Zoals Rene74 al zegt, is het daar hoog tijd voor een spoorverdubbeling, maar dat zie ik voorlopig in ieder geval niet gebeuren.

Ik had zelf nog een artikel gelezen dat het óok te maken heeft dat de Intercity's; Den haag naar Eindhoven over de HSL rijden. Klopt dat ? 

Zoals Rene74 al zegt, is het daar hoog tijd voor een spoorverdubbeling, maar dat zie ik voorlopig in ieder geval niet gebeuren.

Dat zie ik inderdaad nog niet gauw gebeuren want dan moet er aardig wat gesloopt worden.

Als ik naar de vertragingen van gister en vandaag kijk zijn de meeste vertragingen al vóór Breda ontstaan, en niet op die zogenaamde overvolle lijn tussen Breda en Tilburg (die ook helemaal niet voller is dan andere baanvakken in Nederland).

Reputatie 7
Badge

Je zal wel gelijk hebben, wat weet ik er nu van.

Reputatie 7

Ik had zelf nog een artikel gelezen dat het óok te maken heeft dat de Intercity's; Den haag naar Eindhoven over de HSL rijden. Klopt dat ? 

Zoals Rene74 al zegt, is het daar hoog tijd voor een spoorverdubbeling, maar dat zie ik voorlopig in ieder geval niet gebeuren.

Dat zie ik inderdaad nog niet gauw gebeuren want dan moet er aardig wat gesloopt worden.

Zeker. Zeer onwaarschijnlijk dat het er van komt - was vorig jaar opnieuw in het regionale nieuws. Al vele jaren lang duiken dezelfde knelpunten weer op, zijn er grootse plannen en ov-visies op Brabant maar uiteindelijk gebeurt er niks (of heel weinig) waar je als reiziger daadwerkelijk iets aan hebt. Verbouwde stationspaleizen en moderne franje zijn aardig, maar nieuwe lijnen en nieuw te openen stations zijn nog veel leuker. 

De viersporigheid over de brug bij Ravenstein, nog zo'n gewenst project en vrij makkelijk te realiseren, maar komt er waarschijnlijk ook niet. 

Een nieuwe lijn Breda - Oosterhout - Gorinchem - Utrecht, ook al jarenlang over bezig in projectgroepen, studies en onderzoeken, duikt af en toe weer op, maar is ook verder weg dan ooit.

Vroeger hebben ze veel mogelijkheden laten liggen jammer genoeg. De auto was (en is nog altijd) veel belangrijker. 

 

 

Ik had zelf nog een artikel gelezen dat het óok te maken heeft dat de Intercity's; Den haag naar Eindhoven over de HSL rijden. Klopt dat ? 

Zoals Rene74 al zegt, is het daar hoog tijd voor een spoorverdubbeling, maar dat zie ik voorlopig in ieder geval niet gebeuren.

Dat zie ik inderdaad nog niet gauw gebeuren want dan moet er aardig wat gesloopt worden.

De viersporigheid over de brug bij Ravenstein, nog zo'n gewenst project en vrij makkelijk te realiseren, maar komt er waarschijnlijk ook niet. 

De Provincie Brabant wil daar alleen aan meewerken als de verdubbeling van de brug wordt gecombineerd met de aanleg van een groot nieuw sluizencomplex waardoor ook de bestaande brug en een deel van de peilers moeten worden vervangen. Het totale project zou vele honderden miljoenen euro's zou gaan kosten en daar past I&M voor omdat de huidige brug voldoende capaciteit biedt voor de huidige 6 tot 8 treinen per uur. Te meer daar het goederenvervoer op deze lijn grotendeels is weggevallen met de komst van de Betuweroute waardoor de treinen nu vanaf Den Bosch via Meteren naar Duitsland gaan. Wat wel handig zou zijn is het verdubbelen van het spoor tussen de brug en de A50 aan de Gelderse kant, dat zou voor heel weinig geld kunnen en zou de kruising wat robuuster maken.

Er is helemaal geen sprake van spooruitbreiding tussen Breda en Tilburg om de simpele reden dat het extra goederenvervoer hier slechts een tijdelijk iets is op het moment dat er werkzaamheden zijn in Duitsland. Op termijn verdwijnen die extra goederentreinen, daarnaast is er al een nieuwe spoorboog in ontwerp bij Meteren zodat goederentreinen in de toekomst kunnen omrijden via 's-Hertogenbosch.

Overigens zijn die extra goederentreinen ook gewoon conflictvrij ingepland, dus als de treinen op tijd rijden heb je daar geen last van. En het baanvak is ondanks deze extra goederentreinen niet drukker dan bijvoorbeeld Geldermalsen - 's-Hertogenbosch of Almelo - Hengelo.

Reageer