In het schema van opschalingen is de IC Direct niet opgenomen. NS heeft voor de IC Direct alleen gemeld dat "nader bericht nog volgt".
Zie hiervoor https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/tijdelijk-minder-treinen.html
Daar staat dat wat betreft wanneer de IC Direct weer normaal gaat rijden de informatie nog volgt. Hou dus die pagina in de gaten.
Inmiddels staat aangegeven dat de IC Direct pas eind april wordt opgeschaald.
Blijft de vraag: waarom zo laat? Het lijkt alsof de IC Direct nu nog de enige ‘afgeschaalde’ treindienst is. Toch niet echt de minst belangrijke lijn zou ik denken. Wat is hier aan de hand?
Doet dat er nou eigenlijk wat toe? Het zal voor gedupeerde reizigers amper wat uitmaken of het reden 1 of 2 is. EN als het naar jouw geheel eigen ideeën weer eerder op een smoes lijkt, dan kan je er dus ook echt niks aan doen. Maar je kan ook je brein eens laten werken: er zijn redenen zat en meestal is er niet 1 maar een combi van meerdere.
de mens: personeelstekort, en dan in dit geval ook specifiek voor deze altijd defecte lijn geschoold
het materieel: zoals de spotnaam Defect al aangeeft, achterstand in werkplaats, het is nou eenmaal oud spul
de commercie: NS weet heus wel op welke trajecten wordt in+uitgesjekt, afwegen welk traject nog steeds veel klantjes kwijt is
en dat is enkel van een niet-spoormens, vaklui weten er vast nog wel meer
Het lijkt alsof de IC Direct nu nog de enige ‘afgeschaalde’ treindienst is.
Nee, er zijn nog meer treindiensten afgeschaald op dit moment zoals Schiphol-Arnhem en Amsterdam-Eindhoven.
Bij de IC-Direct speelt wellicht mee dat er bij de kantoren op Schiphol/Zuidas nog steeds massaal wordt thuisgewerkt. Ik hoor ook geen berichten dat de treinen op dit moment overvol zouden zijn.
Op veel trajecten zijn de intercitytreinen op dit moment overigens buiten het weekend nog steeds abominabel slecht bezet.
Tja, kennelijk zijn niet alle vragen even welkom … (en inderdaad ben ik wel een beetje teleurgesteld in de lage frequentie). Toch bedankt voor de antwoorden!
Wat ik nog zou kunnen bedenken is dat het op bepaalde standplaatsen voor rijdend personeel nog krap is qua bezetting. En niet alle machinisten kunnen ook rijden op de HSL waardoor een tekort daar ook lastiger op te vangen is.
Er wordt nu aangegeven dat de Intercity Direct tot tenminste tot 02 Mei niet rijdt.
Inmiddels is het bijna eind mei en de frequentie van de IC Direct is nog steeds gehalveerd!
En dat duurt nog zeker tot en met 11 juni, maar mogelijk langer gezien het personeelstekort bij NS.
En dat duurt nog zeker tot en met 11 juni, maar mogelijk langer gezien het personeelstekort bij NS.
Met mogelijke drukte dus (of reisadviezen die jij zou willen maar die missen)?
Wat dat betreft prima dat de 3700 gewoon geschrapt zou worden, of alleen tussen Rotterdam C. - Schiphol/Amsterdam Zuid rijdt?
Inmiddels is het bijna eind mei en de frequentie van de IC Direct is nog steeds gehalveerd!
Reken er maar niet op dat er voor 1 september meer treinen gaan rijden.