intercity Lelystad/Dordrecht | NS Community
beantwoord

intercity Lelystad/Dordrecht

  • 24 February 2022
  • 18 reacties
  • 2335 Bekeken

Beste,

 

Waarom rijdt er geen Intercity meer richting Lelystad en retour richting Dordrecht? Hierdoor ben ik langer onderweg en moet ik overstappen 

 

gr

 

Kelly

icon

Beste antwoord door Tamzin 24 February 2022, 13:50

Bekijk origineel

18 reacties

Overigens nog een update voor alle vaste reizigers van de IC Dordrecht - Lelystad: zojuist heeft NS bekend gemaakt dat stapsgewijs de dienstregeling weer opgeschaald gaat worden. Vanaf 21 maart zal deze intercity weer gaan rijden. Het hele lijstje met alle datums is hier te vinden: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/tijdelijk-minder-treinen.html

Reputatie 7
Badge +1

Zelfde vraag is hier al 10tallen keren gesteld-schrale troost: je bent bepaald niet de enige die er mee te maken heeft. Als je ook maar een glimpie nieuws de laatste tijd hebt gehoord, het is allemaal hetzelfde; personeelsGEBREK vanwege covid en gedwongen thuisquarantaine.

Dito voor vele busbedrijven en ook sommige supermarkten.

Het is nu eenmaal een flink nadeel van OV gebruiken (wat die klimaatridders nooit melden) dat het voor een heel groot deel mensenwerk is, en dan ook nog vaak op tijden die velen niet zouden willen te werken.

Volgens voorspelbare vraag: hoelang nog? Is met wat logisch nadenken van hierboven al beantwoord!

Hier hetzelfde verhaal,

Op 28 januari mijn reis voor 3 februari tussen Gorinchem en Rotterdam Blaak nog gecontroleerd. Geen melding gehad.

Op 3 februari ook zonder problemen gereisd. Vandaag, 2 maart ‘s ochtends geen intercity om 7:04 uur vanuit Dordrecht. Ook geen enkele melding op de reisinfomatieborden op het station of in de 9292OV en NS reis apps op mijn telefoon.

Vanmiddag op de terugweg blijkt de intercity vanuit Rotterdam Blaak van 16:14 uur óók niet meer te rijden. Weer geen enkele melding van uitval op de borden of in beide reis-apps.

Nu lees ik hier dat deze niet rijdende intercity’s volgens de NS al weken geleden aangekondigd zijn. Dus hoeven ze dat niet meer te melden…

Ik vraag me nu vooral drie dingen af:

  1. Hoe is dit dan weken geleden gemeld?
  2. Hoe berekend NS zijn ‘weken geleden’?
  3. Wanneer gaat de intercity weer rijden?

De meldingen hier zijn immers al een bijna één week oud en ik heb het op 28 januari nog voor 3 februari gecontroleerd. Blijven de tussenliggende 3 weken over… weken inderdaad maar wanneer is het dan gemeld? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar…

En dan ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar het nieuwsbericht waarin staat wànneer ik weer een ‘normale’ aansluiting kan verwachten. Op de intercity inderdaad. Want deze ‘aankondiging’ kost me dus een kleine drie kwartier per reisdag.

Of is dit weer een trucje om de intercity straks maar helemaal af te schaffen? Onder het motto: Er stapt toch niemand over op de intercity’s in Dordrecht, iedereen neemt de stoptrein! En dan vooral ‘even’ vergeten dat de NS zelf alle aansluitingen onmogelijk heeft gemaakt toch?

Vanochtend ook: mijn trein kwam om 6:55 uur in Dordrecht aan en de intercity vertrok daar om 6:54 uur. Dit keer toevallig met paar minuten vertraging dus we konden de intercity nog nèt uitzwaaien. Gelukkig is de Merwede-Linge lijn van de concurrent dus daar hoef je als NS geen rekening mee te houden en een overstaptijd van -1 minuut is dan wéér een prima argument om de intercity’s vanuit Dordrecht af te schaffen. Toch?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

De aankondiging stond eind januari al in de kranten (zie bijv. link), de details over welke treinseries het precies betrof en per wanneer (de afschaling gebeurde gefaseerd tussen 7 en 21 februari) stond sindsdien op ns.nl

https://www.ad.nl/binnenland/ns-schrapt-flink-in-treinrooster-door-oplopend-ziekteverzuim-rover-boos~a69a38f8/

De huidige regeling duurt in ieder geval tot eind maart. Dan wordt beslist of de maatregelen worden verlengd of geheel/gedeeltelijk worden teruggedraaid, een en ander is afhankelijk van de ontwikkeling van het ziekteverzuim. 

Dat de aansluitingen in Dordrecht een puinhoop zijn geworden klopt maar dat is op zich een andere discussie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me nu vooral drie dingen af:

  1. Hoe is dit dan weken geleden gemeld?

Nieuwbericht op website NS van 27 januari https://nieuws.ns.nl/ns-past-vanaf-7-februari-dienstregeling-aan/

met daarin een link naar de pagina waarin staat op welke trajecten treinen vervallen  https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/tijdelijk-minder-treinen.html  De aanpassingen gingen in stappen, beginnend op 7 februari en de laatste stap op 21 februari, de lijst met genoemde trajecten is dan ook gedurende deze tijd aangepast, ik meen dat er eerst voor de traject waarop de aanpassingen later ingingen de datum van ingang stond.  

Een link naar deze pagina is ook te vinden op de beginpagina van ns.nl, bovenaan met een rood driekhoekje.

 

En dan ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar het nieuwsbericht waarin staat wànneer ik weer een ‘normale’ aansluiting kan verwachten. Op de intercity inderdaad. Want deze ‘aankondiging’ kost me dus een kleine drie kwartier per reisdag.

Zodra bekend is wanneer ze weer kunnen gaan rijden, zal daar ook denk ik ook weer een nieuwsbericht over komen. Mogelijk is dat na 31 maart.

 

En het klopt dat er geen melding op de reisinfomatieborden op het station of reisplanner was, voor treinen die gepland uitvallen (zoals nu of bij werkzaamheden) komt die melding niet. Dat is het gevolg van een aanpassing enkele jaren geleden. Zo'n melding komt er nog alleen als treinen ongepland uitvallen. Dat is weer een hele andere discussie. 

 

 

Ha @Tamzin en @Momo bedankt voor jullie reacties!
Dus als ik het goed begrijp moet ik om een reis te plannen vooral niet in de reisplanners kijken maar in de kranten en op NS.nl?
Een beetje gek vinden jullie ook niet? Reisorganisatie Rover en ik vinden in ieder geval van wel.

Maar dat is vast weer een héél andere discussie! :rofl::scream:
En even voor alle duidelijkheid; àls in de reisplanners of op de informatie borden op de stations iets had gestaan als: 'Let op door hoog ziekteverzuim rijden we met een aangepaste dienstregeling op dit station/deze route’ dan had ik daar het volste begrip voor gehad èn mijn reis aan kunnen passen. Maar nu is dat een beetje 'lastig’ om het maar zacht uit te drukken.

De intercity Lelystad - Dordrecht rijdt normaal 2x per uur echter is die op dit moment compleet geschrapt uit de dienstregeling vanwege personeelsgebrek.

Deze intercity is de enige IC die ook stopt op Almere Buiten, de andere IC's stoppen nooit op Almere Buiten, dit zijn de IC's tussen Den Haag Centraal en Leeuwarden/Groningen.

Het is dus niet zo dat deze treinen opeens een station overslaan.

 

Wijzigingen aan de dienstregeling worden altijd verwerkt in de reisplanner. Het is juist het advies om kort voor je vertrekt de reisplanner te controleren op eventuele aanpassingen. De verwijzingen naar nieuws.ns.nl en krantartikelen was met name om de toelichting en het waarom van de wijzigingen terug te vinden. De reisplanners geven simpelweg aan wat er rijdt, wat ook het gene is waar de reisplanner voor bedoeld is. Het wordt teveel, onoverzichtelijk en ontzettend verwarrend om daarin ook te communiceren wat er normaal gezien zou moeten rijden, dat dit niet rijdt en waarom dat dan is.

Weet je wat ik nou altijd zo jammer vind? Het is altijd mijn (de klant's) fout. Jullie kunnen er eindeloze argumenten op los laten - en mij vooral vertellen wat ik allemaal wel of niet had moeten doen - maar de reactie is nooit: ‘Goh, er zijn blijkbaar meer mensen die onze communicatie gemist hebben’ mensen die er vanuit gaan dat de treinen volgens een vast rooster rijden en dat dat jaarlijks begin december veranderd wordt…
Misschien kunnen we ergens iets in onze communicatie verbeteren, een 'Storingen en werkzaamheden’ regeltje in het overzicht van de reis die je maakt en niet alléén in het startscherm van de NS-app. Ik doe maar een suggestie…
Kortom; ik heb geen zin in een einde- en vooral zinloze discussie.

Laten we stellen: Het was totaal mijn fout, domme veeleisende klant! en deze discussie daarmee afsluiten... Ik ervan af en jullie ook blij. Veel plezier ermee!

Reputatie 7
Badge

Zeer goed nieuws, ben er na 4 weken aan toe!

Volgende verbetering wordt dan controle/handhaving: Bijvoorbeeld: de grijsrijder in de eerste klas met voeten op de stoel en zonder mondkapje. Schrijven maar.

En tot die tijd genieten van elk kwartier weer een trein en daardoor hopelijk ook automatisch minder anarchie tijdens de reis.

 

Sinds maandag heeft NS de dienstregeling verder afgeschaald vanwege het grote aantal besmettingen onder het personeel (dat daardoor niet kan werken). Overigens was al weken van te voren aangekondigd welke treinseries geschrapt zouden worden.

Voorlopig gelden de huidige beperkingen tot eind maart, daarna bekijkt NS hoe het verder gaat.

@C. Denninger

Het staat sinds 27 januari ook in de reisplanner onder "storingen en werkzaamheden". Daarnaast zijn de treinen ook ruim van te voren uit de planning module verwijderd.

De treinen zijn voorlopig t/m 19 maart verwijderd. Omdat niet bekend is hoe lang de maatregelen gaan duren wordt dat steeds aangepast als de beperkingen verlengd worden.

Goedemiddag,

 

Ik heb even een vraagje over de intercity tussen Lelystad Centrum en Dordrecht Centrum. Ik zie dat deze intercity momenteel twee keer per uur rijdt. Voordat de NS ging afschalen i.v.m. corona, stopte deze intercity ook altijd op Almere Buiten. Nu de NS aan het afschalen is, stopt de intercity opeens niet meer op Almere Buiten. Op de website van de NS valt inderdaad te lezen dat vanwege de corona er momenteel minder intercity's rijden tussen Lelystad en Dordrecht. Er staat echter niks over het minder stoppen bij stations. Het lijkt mij dat het afschalen van treinen geen invloed heeft op stoppen bij minder stations, aangezien de trein toch al op het traject rijdt.

 

Ik hoor dan ook graag wat de reden is waarom de intercity niet meer op Almere Buiten stopt.

 

Alvast bedankt!

Ha @Tamzin en @Momo bedankt voor jullie reacties!
Dus als ik het goed begrijp moet ik om een reis te plannen vooral niet in de reisplanners kijken maar in de kranten en op NS.nl?
Een beetje gek vinden jullie ook niet? Reisorganisatie Rover en ik vinden in ieder geval van wel.

Maar dat is vast weer een héél andere discussie! :rofl::scream:
En even voor alle duidelijkheid; àls in de reisplanners of op de informatie borden op de stations iets had gestaan als: 'Let op door hoog ziekteverzuim rijden we met een aangepaste dienstregeling op dit station/deze route’ dan had ik daar het volste begrip voor gehad èn mijn reis aan kunnen passen. Maar nu is dat een beetje 'lastig’ om het maar zacht uit te drukken.

Wijzigingen aan de dienstregeling worden altijd verwerkt in de reisplanner. Het is juist het advies om kort voor je vertrekt de reisplanner te controleren op eventuele aanpassingen. De verwijzingen naar nieuws.ns.nl en krantartikelen was met name om de toelichting en het waarom van de wijzigingen terug te vinden. De reisplanners geven simpelweg aan wat er rijdt, wat ook het gene is waar de reisplanner voor bedoeld is. Het wordt teveel, onoverzichtelijk en ontzettend verwarrend om daarin ook te communiceren wat er normaal gezien zou moeten rijden, dat dit niet rijdt en waarom dat dan is.

Ik heb het nooit gehad over schuld hebbenden of wie er fout zit. Ik heb enkel toegelicht dat de gelinkte artikelen dienden als toelichting over het waarom de treinen uit zijn gevallen en niet als vervanging van de reisplanner. Want dat is wat jij daar blijkbaar uit concludeerde.

Dus als ik het goed begrijp moet ik om een reis te plannen vooral niet in de reisplanners kijken maar in de kranten en op NS.nl?

 

Wijzigingen aan de dienstregeling worden altijd verwerkt in de reisplanner. Het is juist het advies om kort voor je vertrekt de reisplanner te controleren op eventuele aanpassingen. De verwijzingen naar nieuws.ns.nl en krantartikelen was met name om de toelichting en het waarom van de wijzigingen terug te vinden. De reisplanners geven simpelweg aan wat er rijdt, wat ook het gene is waar de reisplanner voor bedoeld is. Het wordt teveel, onoverzichtelijk en ontzettend verwarrend om daarin ook te communiceren wat er normaal gezien zou moeten rijden, dat dit niet rijdt en waarom dat dan is.

Weet je wat ik nou altijd zo jammer vind? Het is altijd mijn (de klant's) fout. Jullie kunnen er eindeloze argumenten op los laten - en mij vooral vertellen wat ik allemaal wel of niet had moeten doen - maar de reactie is nooit: ‘Goh, er zijn blijkbaar meer mensen die onze communicatie gemist hebben’ mensen die er vanuit gaan dat de treinen volgens een vast rooster rijden en dat dat jaarlijks begin december veranderd wordt…
Misschien kunnen we ergens iets in onze communicatie verbeteren, een 'Storingen en werkzaamheden’ regeltje in het overzicht van de reis die je maakt en niet alléén in het startscherm van de NS-app. Ik doe maar een suggestie…

Als u kennelijk weinig kranten leest, weinig TV kijkt en ook weinig internet gebruikt wordt het natuurlijk lastig om iets aan u bekend te maken.

Het lijkt me dat NS de beperkingen voor de gemiddelde reiziger vooraf ruimschoots voldoende heeft gecommuniceerd. Er zullen altijd mensen zijn die het missen, net als dat er bij iedere staking altijd weer mensen komen opdagen die het stakingsnieuws niet hebben meegekregen.

@Julian 

Bedankt, had ik nog niet gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Het is zo te zien ook pas vanmiddag bekend gemaakt: “Laatst gewijzigd: 08 maart 2022, 15.00 uur”.

Telegraaf plaatste het artikel rond 4 uur https://www.telegraaf.nl/nieuws/1706856853/ns-gaat-dienstregeling-weer-opschalen-minder-personeel-thuis

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgende verbetering wordt dan controle/handhaving: Bijvoorbeeld: de grijsrijder in de eerste klas met voeten op de stoel en zonder mondkapje. Schrijven maar.

Vandaag op deze community 2 klachten over controle, 1 die €50 boete kreeg vanwege een gebroken OV-chipkaart en de ander was iemand wiens 16 jarig zoon “niet wist” dat hij in de 1e klas zat en €20 correctietarief aan zijn broek kreeg. Hoe meer dergelijke klachten over boetes, hoe meer er blijkbaar toch weer gecontroleerd wordt. 

 

Reageer