beantwoord

Intercity naar Heerlen

  • 21 april 2021
  • 18 reacties
  • 1227 Bekeken

Ik vraag me af waarom de intercity tussen Enkhuizen en Heerlen nu al een half jaar niet rijdt, terwijl deze wel in de dienstregeling is opgenomen. Er wordt nergens op de NS site melding gemaakt van deze ‘storing’. Bij de helpdesk zeggen ze dat de trein mogelijk “uit de dienstregeling is gehaald vanwege werkzaamheden op een nabij gelegen traject.” Dat is natuurlijk niet zo.  

Heeft iemand een idee wanneer deze trein weer gaat rijden?

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 21 april 2021, 18:28

Welkom bij de NS Community!

Dit heeft alles te maken met de coronadienstregeling, waarbij de betreffende intercity's (3900 serie) alleen rijden tussen Enkhuizen - Amsterdam Centraal en Sittard - Heerlen.

Door het sterk verminderde aanbod van reizigers (nog niet de helft) vindt men het blijkbaar overbodig om de 10-minutendienst tussen Amsterdam en Eindhoven (en verder naar het zuiden) op volle sterkte te laten rijden.

Met een IC Maastricht 800 vanaf Amsterdam of 2900 in de avond vanaf Enkhuizen en een overstap in Sittard kom je ook zonder al te veel moeite in Heerlen.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is één van de treinen die zijn geschrapt omdat er vanwege Corona minder reizigers zijn. Met werkzaamheden heeft het niets te maken. Het hangt daarom ook van de situatie rond Corona, de versoepelingen en het aantal reizigers af wanneer deze trein weer gaat rijden. 

Zie ook 

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dit heeft alles te maken met de coronadienstregeling, waarbij de betreffende intercity's (3900 serie) alleen rijden tussen Enkhuizen - Amsterdam Centraal en Sittard - Heerlen.

Door het sterk verminderde aanbod van reizigers (nog niet de helft) vindt men het blijkbaar overbodig om de 10-minutendienst tussen Amsterdam en Eindhoven (en verder naar het zuiden) op volle sterkte te laten rijden.

Met een IC Maastricht 800 vanaf Amsterdam of 2900 in de avond vanaf Enkhuizen en een overstap in Sittard kom je ook zonder al te veel moeite in Heerlen.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er veel minder reizigers zijndoor corona rijden een aantal treinseries voorlopig niet en dit is er een van. De Helpdesk heeft je totale onzin verkocht.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens onderstaand bericht zou deze trein uiterlijk 14 juni weer gaan rijden, mogelijk al eerder, maar voor deze specifiek trein wordt geen datum genoemd.

 

https://nieuws.ns.nl/ns-stapsgewijs-terug-naar-normale-dienstregeling/

NS stapsgewijs terug naar normale dienstregeling

 

Met de aangekondigde versoepelingen verwachten wij meer reizigers te mogen verwelkomen in de trein. NS gaat daarom vanaf mei in stappen meer treinen rijden, met als einddoel dat we halverwege juni weer 98% van onze treinen rijden. Op dit moment rijden we nog 90% van de treinen voor 35% van het gebruikelijk aantal reizigers.

Marjan Rintel, president-directeur van NS: "We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen. Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling. Zodat op het moment dat Nederland de trein weer neemt, NS haar met open armen kan ontvangen."

Stapsgewijs
We beginnen met de trajecten waar we als eerste de meeste reizigers verwachten. Vanaf 3 mei rijdt er weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer Sprinters op het traject Uitgeest – Amsterdam – Utrecht – Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.

Uitgaansleven en extra forensentreinen
Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Op dat moment reizen er nog relatief weinig mensen. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zullen we op een later moment de stap zetten naar een 100%-dienstregeling. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, is NS overigens altijd blijven rijden.

Iedereen een zitplaats
Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk, omdat de lage reizigersaantallen dat toelaten. Treinen worden waar nodig en waar dat kan weer iets langer. Zo willen we ervoor zorgen dat elke reiziger in deze tijd op een zitplaats in de trein kan rekenen. Het zal wel steeds vaker voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. We snappen dat het wennen is. In juni 2020 heeft het kabinet op basis van OMT-adviezen een OV-protocol opgesteld waarin is afgesproken dat vervoerders elke zit- en staplaats mogen gebruiken omdat het in de praktijk onmogelijk is om het openbaar vervoer afstand te houden.

Inzicht in drukte
Reizigers die vooraf meer inzicht willen in drukte in de trein, kunnen hun reis vooraf aanmelden via de Treinwijzer in de NS-app. Reizigers ontvangen dan ook een melding als hun reis te druk lijkt te worden en kunnen dan ook een trein eerder of later nemen.

 

Reputatie 6
Badge

Je denkfout is dat je meent dat gedrukte zaken voor eeuwig gelden. Er wordt door NS al vele jaren geen spoorboekje meer uitgegeven, tot vorig jaar nog wel door welwillende organisaties. In feite is het standpunt van NS dat per dag wordt bepaald wat er gepland wordt te rijden, zoals elke weekendreiziger onderhand wel weet is het dan helemaal een lotto van maar afwachten.

De Ns geeft nog steeds niet aaan wanneer de normale intercity heerlen-enkhuizen weer gaat rijden.

Er wordt geen datum genoemed terwijl op andere trajecten waarop de ns tijdelijk minder treinen heeft ingezet inmiddels de normale dienstregeling is hervat of een datun is genoemd wannwer deze weer hervat gaat worden. 

Is deze interciry onder het mom van Corona stiekem geschrapt? (Het tijdelijklijntje intercity sittard heerlen is geen alternatief. Die sluit niet aan op andere lijnen) 

Reputatie 7
Badge +3

Deze IC Heerlen - Enkhuizen wordt inderdaad niet specifiek genoemd bij de data waarop geschrapte treinen weer gaan rijden. Wel geeft NS de datum van 14 juni waarop weer alle treinen weer gaan rijden, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Deze IC Heerlen - Enkhuizen valt niet onder de 2 genoemde uitzonderingen, dus dan zou de datum van 14 juni moeten gelden.

De site Treinreiziger.nl heeft een overzichtje gemaakt https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-ns-tijdens-corona-deze-treinen-rijden-niet/

Reputatie 4

Vanaf maandag 4 mei rijdt ic enkhuizen naar heerlen als je in planner kijkt.

Badge +3

Vanaf maandag 4 mei rijdt ic enkhuizen naar heerlen als je in planner kijkt.

4 mei is een dinsdag, lijkt me vreemd maar we zien het tegen die tijd wel.

Reputatie 7
Badge +3

En kijk je de week erop (10 t/m 16 mei) in de planner, dan rijdt die weer juist niet.

Maandag is het 3 mei en dan rijdt de serie 3900 Enkhuizen - Woerden. Zal wel te maken hebben werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht. De 703900 rijdt dan het inmiddels bekendetraject Heerlen - Sittard. 

Reputatie 3

Ik vind de huidige dienstregeling Utrecht-Eindhoven ook niet erg praktisch: steeds 2 IC's 10 minuten na elkaar en dan een gat van 20 minuten. Het zou logischer zijn gedurende de beperkingen gewoon de kwartierdienstregeling te hanteren (met vertrek vanaf Utrecht op .24 en .54 en .09 en .39), zoals die ook 's avonds en in het weekend 's ochtends vroeg gehanteerd wordt.

Ik zal je signaal doorzetten, doae_mon. Ik durf niet te zeggen of dit gerealiseerd kan worden.

Reputatie 7
Badge

Ik zie net deze bij mijn collega Stefan voorbij komen:

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1388064929639456768?s=20

 

Hij gaat volgende week dus weer rijden.

Voor mij wordt de intercity naar Heerlen een kip of een ei-kwestie. Ik woon in Eindhoven en werk in Heerlen. Door corona is het niet rendabel om een trajectkaart te kopen. Helaas is er geen strippenkaart. Met als gevolg iedere dag de afweging maken koop ik een duur kaartje of stap ik toch maar in de auto. Jullie kunnen wel raden wat het dan wordt.

Als klap op de vuurpijl is ook de intercity naar Heerlen stilletjes definitief geschrapt. Dat betekent een overstap in Sittard op de arrivaboemel. Met als gevolg iedere dag een langere reistijd met een overstap en het risico dat je door vertragingen je aansluiting mist. En ik zit een vertraging liever uit in een trein dan op het immer winderige kale station van Sittard zonder enige faciliteiten. Ik kijk het even aan, en zodra de zonnecellen op het dak liggen toch maar een elektriek autootje. En ondertussen duimen dat Arriva een intercity concessie krijgt.

Het lijkt er op dat de NS mij kwijt gaat raken door het schrappen van deze intercity, maar ik ben vast de enige.

Reputatie 6

Nee hoor, u bent niet de enige. Veel mensen zijn helemaal klaar met NS.

Reputatie 7
Badge +3

De IC naar Heerlen is niet stilletjes definitief vervallen. De treinen die vanwege Corona gescrapt zijn gaan zoals ook al eerder in dit topic is aangegevenuiterlijk 14 juni weer gaan rijden, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. 

Reputatie 7
Badge

Voor mij wordt de intercity naar Heerlen een kip of een ei-kwestie. Ik woon in Eindhoven en werk in Heerlen. Door corona is het niet rendabel om een trajectkaart te kopen. Helaas is er geen strippenkaart. Met als gevolg iedere dag de afweging maken koop ik een duur kaartje of stap ik toch maar in de auto. Jullie kunnen wel raden wat het dan wordt.

Als klap op de vuurpijl is ook de intercity naar Heerlen stilletjes definitief geschrapt. Dat betekent een overstap in Sittard op de arrivaboemel. Met als gevolg iedere dag een langere reistijd met een overstap en het risico dat je door vertragingen je aansluiting mist. En ik zit een vertraging liever uit in een trein dan op het immer winderige kale station van Sittard zonder enige faciliteiten. Ik kijk het even aan, en zodra de zonnecellen op het dak liggen toch maar een elektriek autootje. En ondertussen duimen dat Arriva een intercity concessie krijgt.

Het lijkt er op dat de NS mij kwijt gaat raken door het schrappen van deze intercity, maar ik ben vast de enige.


Hij rijdt al weer even, die rechtstreekse IC. Snel weer instappen dus! :)

Reputatie 7
Badge +3

De 3900 serie rijdt nog niet van Enkhuizen tot Heerlen maar alleen nog tot Amsterdam en een 703900 van Sittard tot Heerlen. Wel heeft hij tijdelijk in een week van werkzaamheden gereden. Check bv https://treinposities.nl/rit_per_station/ekz/3929  Maar is al bijna 14 juni, dus nog maar even geduld.

Reageer