beantwoord

Intercity Nijmegen - Schiphol Airprt


Ik ben tijdens mijn stage altijd met de trein van Nijmegen naar Amsterdam Zuid gereisd. Dit was de directe trein van Nijmegen naar Schiphol Airport. Hierdoor kon ik met een directe verbinding naar Amsterdam Zuid. 

In de reisplannen worden nu enkel opties gegeven met 1 overstap. 

Wat is er gebeurd met de intercity Nijmegen - Schiphol Airport? 

icon

Beste antwoord door Robert B 29 April 2023, 19:29

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De rechtstreekse intercity is de 3100 en die rijdt na 20:00 en in het weekend niet, en buiten de spits ook niet tussen Arnhem en Nijmegen.

@Robert B en dat is eigenlijk best gek. Met name in het weekend rijdt er nu dus maar eens per half uur een trein op dit traject en die is vaak ook nog eens veel te kort. Resultaat: in het weekend is het altijd veel te druk. En dat op een traject wat op de planning staat voor een 10-minuten dienstregeling. Wordt dit gezien door NS en wat zijn de plannen hiervoor in de nabije toekomst?

@Robert B en dat is eigenlijk best gek. Met name in het weekend rijdt er nu dus maar eens per half uur een trein op dit traject en die is vaak ook nog eens veel te kort. Resultaat: in het weekend is het altijd veel te druk. En dat op een traject wat op de planning staat voor een 10-minuten dienstregeling. Wordt dit gezien door NS en wat zijn de plannen hiervoor in de nabije toekomst?

NS heeft in december vooral de diensten in het weekend ingekrompen omdat het personeel vaker vrij wil zijn in het weekend. En de capaciteit verhogen door treinen te verlengen is bij dubbeldekkers een probleem omdat voor treinen met twee dubbeldekstreinstellen altijd twee conducteurs vereist zijn vanwege de conducteursnorm. In veel gevallen zal het dus bij een los vier- of zes-wagenstel blijven.

Dat een deel van de treinen buiten de spits in Arnhem begint/eindigt vind ik overigens niet zo vreemd omdat de meeste treinen op het stuk tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spits al jaren zeer matig bezet waren.

Overigens is het nooit de bedoeling geweest om in het weekend een 10-minutendienst te rijden maar hooguit een kwartierdienst.

Of er in de nabije toekomst weer treinen bij komen is nog niet duidelijk mede ook gezien de financiële problemen bij NS. In de loop van de komende maanden zal duidelijk worden wat er in 2024 financieel en organisatorisch mogelijk is.

Reputatie 7

@Robert B en dat is eigenlijk best gek. Met name in het weekend rijdt er nu dus maar eens per half uur een trein op dit traject en die is vaak ook nog eens veel te kort. Resultaat: in het weekend is het altijd veel te druk. En dat op een traject wat op de planning staat voor een 10-minuten dienstregeling. Wordt dit gezien door NS en wat zijn de plannen hiervoor in de nabije toekomst?

 

Dat klopt niet.

De 3600 (Zwolle - Roosendaal) rijd namelijk ook gewoon tussen Arnhem en Nijmegen, en daarnaast rijdt er ook nog een sprinter.

@Robert B en dat is eigenlijk best gek. Met name in het weekend rijdt er nu dus maar eens per half uur een trein op dit traject 

Dat klopt niet.

De 3600 (Zwolle - Roosendaal) rijd namelijk ook gewoon tussen Arnhem en Nijmegen, en daarnaast rijdt er ook nog een sprinter.

De klachten m.b.t. capaciteit gaan vooral over het traject Arnhem-Utrecht waar in het weekend twee treinen per uur rijden omdat er daar geen doorgaande sprinters zijn. En doordat er relatief weinig VIRM6 is en juist veel VIRM4 is rijden treinen dan vaak met een losse VIRM4 omdat 2 x VIRM4 een tweede conducteur vereist.

Tussen Nijmegen en Arnhem rijden er in het weekend zes treinen per uur en dat lijkt me inderdaad ruimschoots voldoende.

NS heeft in december vooral de diensten in het weekend ingekrompen omdat het personeel vaker vrij wil zijn in het weekend.

Wat is je onderbouwing hiervan want dit is wederom de grootste onzin die je verkondigt. Personeel is helemaal niet vaker vrij in het weekend.

Het klopt wel, op basis van de CAO afspraken zou je gemiddeld meer vrije zaterdagen hebben dan vrije dinsdagen. En daar is ook niets mis mee, want normaliter zijn er ook meer diensten te vullen op doordeweekse dagen dan in het weekend. Maar het is wel iets waar men rekening mee moet houden met de uitdunning van de dienstregeling, als het aantal doordeweeks diensten verminderd moet ook het aantal diensten in het weekend verminderen om aan de CAO afspraken te voldoen.

Het klopt wel, op basis van de CAO afspraken zou je gemiddeld meer vrije zaterdagen hebben dan vrije dinsdagen. En daar is ook niets mis mee, want normaliter zijn er ook meer diensten te vullen op doordeweekse dagen dan in het weekend. 

Dat kan in de toekomst wel een probleem gaan worden omdat de reizigersvraag procentueel juist steeds meer verschuift van doordeweeks naar het weekend. Dat was al zo voor corona maar dat effect heeft zich na corona versterkt. Steeds meer reisrestricties op doordeweekse dagen werken dit natuurlijk mede in de hand.

Badge +3

NS heeft in december vooral de diensten in het weekend ingekrompen omdat het personeel vaker vrij wil zijn in het weekend.

Wat is je onderbouwing hiervan want dit is wederom de grootste onzin die je verkondigt. Personeel is helemaal niet vaker vrij in het weekend.

Jeroen en Tamzin worden het niet snel met elkaar eens. Maar on topic, er wilde iemand zonder overstappen naar Schiphol en dat lukt niet! Pech voor @jessedekker1 dus 😥

Plan die reis gerust van Breda naar Schiphol en leef je uit! Nee dit gaat ‘m niet worden denk ik (gelukkig geen toeslag voor de ICd, want de Reisplanner wordt echt steeds slmmer hoor!) 🙄

Spoiler, via Den Bosch is sneller (advies) maar als die bussen rustig zijn (all aboard dus instappen en we gaan rollen beste reizigers!) dan wint de NS bus ?! 😅

 

Ik ben een inwoner van Nijmegen die regelmatig van en naar Schiphol reist ivm werk. De rechtstreekse trein van Nijmegen naar Schiphol was een zegen. Jammer dat een grote universiteitsstad en regio na jaren weer wordt afgesloten.
Tot Corona waren er zover mij bekend geen klachten over de passagiersaantallen tussen Nijmegen en Arnhem, ook op dit traject. Dus ik zie het gewoon als een ordinaire bezuinigingsmaatregel en het niet kunnen oplossen van het personeelstekort. 
 

ps. Als je naar Arnhem kunt rijden, kunnen die 10 minuten naar Nijmegen er ook wel bij. Daarnaast: de spits wordt hier heel nauw genomen. Komt schijnbaar op Schiphol om 8 uur ‘s morgens al ten einde. Daarna is t weer hannesen met overstappen. 

 

Sinds corona rijden de rechtstreekse intercity's alleen nog in de spits. Aangezien bij NS vooral het aantal intercityreizigers fors is gedaald (het sprintervervoer heeft zich wel redelijk goed hersteld) moet er inderdaad vooral ook bij de intercity's bezuinigd worden. Ik neem aan dat ook u wel hebt gelezen dat NS financieel diep in de problemen zit.

Overigens is het wel de bedoeling om in december de oude dienstregeling op dit traject te herstellen, maar garantie tot de deur en eerst zien en dan geloven.

Reageer