Intercity zandvoort

  • 27 February 2024
  • 50 reacties
  • 903 Bekeken

Reputatie 5

NS heeft het Financieel slecht voor elkaar. Dat komt mede door de hoge prijzen, stress en drukte. Dat betekent dat, om de stress te verminderen, NS moet inzetten op hele lange Intercity verbinding door heel het land. Doordat Intercity’s meer capaciteit hebben dan Sprinters wordt het drukte probleem ook opgelost. Wat me opvalt is, dat er in tegenstelling tot plaatsen als Enkhuizen en Den Helder naar Zandvoort geen Intercity verbinding naar het andere uiteinde van het land is. Waarom niet? Zandvoort wordt steeds populairder, en mensen willen daar graag naartoe. De parkeertarieven in Zandvoort zijn best hoog, en de benzinekosten tegenwoordig ook. Daarom zijn de hoge prijzen niet echt een probleem hier. NS kan hier van gebruikmaken door een Intercity naar het andere uiteinde van het land, of misschien zelfs Duitsland in ieder geval de zomermaanden te maken. Maar, die is er niet. Waar vroeger er treinen naar Maastricht en zelfs verder reden, is Amsterdam nu het eindpunt. Als er nou een Intercity werd ingezet tussen een uithoek van Nederland en Zandvoort zal daar veel belangstelling naar zijn. Mensen die een dagje (of twee) naar het strand zouden willen konden dan in de trein stappen en later uitstappen in Zandvoort, zonder overstappen. Dus: Het zou een goed idee zijn voor NS om een Intercity naar Zandvoort te laten rijden!


50 reacties

Misschien dat enkele decennia flinke klimaatverandering onze kustlijn kan doen uitgroeien tot een strook warme mediterraanse badplaatsen. Niet dat we dat willen, trouwens....

Dan nog is het probleem dat Nederland gezien zijn lonen voor zoiets veel te duur is. Het is een leuk betaalbaar uitje voor dagjesmensen die de koelbox meebrengen en behoudens een patatje of een ijsje weinig spenderen.

Reputatie 5

Misschien dat enkele decennia flinke klimaatverandering onze kustlijn kan doen uitgroeien tot een strook warme mediterraanse badplaatsen. Niet dat we dat willen, trouwens....

Dan nog is het probleem dat Nederland gezien zijn lonen voor zoiets veel te duur is. Het is een leuk betaalbaar uitje voor dagjesmensen die de koelbox meebrengen en behoudens een patatje of een ijsje weinig spenderen.

En dat is nou precies waar de gemeente nu aan de slag is, namelijk Zandvoort luxer maken. En dat gaat binnenkort ook gebeuren. De campings gaan weg, in plaats daarvan worden er nieuwe, mooie villa's gebouwd. Verder moeten de slechte recensies als patatdorp er niet meer zijn, en als alles goed gaat is Zandvoort na een tijd de beste badplaats van de Benelux. En: de treinen zitten wel vol. Tijdens de races zat elke trein propvol. En dat betekent wat. En ook is gewoon in de zomer alles druk. Ook is de ligging van het station belangrijk: veel parkeerplaatsen zitten verder van de zee af dan het station. En anders: ik denk toch wel dat er meer mensen in de zomer naar Zandvoort reizen dan naar Den Helder of Enkhuizen, waar ze wel een Intercity hebben. 

 

 

En dat is nou precies waar de gemeente nu aan de slag is, namelijk Zandvoort luxer maken. En dat gaat binnenkort ook gebeuren. De campings gaan weg, in plaats daarvan worden er nieuwe, mooie villa's gebouwd

 

Als die villa's voor vaste bewoners zijn heb je daar als badplaats weinig aan. Daar zullen mensen gaan wonen die zich minimaal een dikke Mercedes kunnen veroorloven 

 

Verder moeten de slechte recensies als patatdorp er niet meer zijn, en als alles goed gaat is

 

Het grootste deel van de bezoekers per trein zijn juist "patatbezoekers": koelboxende dagjesmensen. 

 

En: de treinen zitten wel vol. Tijdens de races zat elke trein propvol. En dat betekent wat. En ook is gewoon in de zomer alles druk. 

De treinen zitten vol op een handjevol warme dagen met regionale dagjesmensen. Dat is geen basis voor een intercityverbinding. Een sprintervervinding die je bij drukte flexibel kunt opschalen is veel effectiever.

Reputatie 7

Van de voormalige glorie van onze kustplaatsen is werkelijk niets over.

Ik zou geen enkele aantrekkelijke kustplaats op kunnen noemen in Nederland. Zelfs Domburg, dat vroeger een schilderskolonie was, is neerwaarts gegaan. Scheveningen is een verschrikking met z'n vreselijke pier. Hoek van Holland ... 😖

Geen enkele authentieke sfeer meer.

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Reputatie 7
Badge +1

Van de voormalige glorie van onze kustplaatsen is werkelijk niets over.

Ik zou geen enkele aantrekkelijke kustplaats op kunnen noemen in Nederland. Zelfs Domburg, dat vroeger een schilderskolonie was, is neerwaarts gegaan. Scheveningen is een verschrikking met z'n vreselijke pier. Hoek van Holland ... 😖

Geen enkele authentieke sfeer meer.

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Ik vind Noordwijk wel wat hebben eerlijk gezegd. Ik ben er wel een tijdje niet meer geweest maar 5 jaar geleden vond ik dat nog wel wat. Egmond aan Zee ook wel aardig en Bergen met Bergen aan Zee. 

Reputatie 7

Noordwijk gaat nog. Helaas geen treinverbinding.

Aan de Duitse Oostzee is Usedom een aanrader. Kan je ook per trein komen.

 

Reputatie 7

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Inderdaad. Zandvoort en Scheveningen zijn vreselijk maar de Vlaamse kust laat zien dat het altijd erger kan. Het enige unieke aan de Vlaamse kust is de Kusttram. 

Is Harlingen ook een kustplaats?

Reputatie 7
Badge +3

Is Harlingen ook een kustplaats?

In feite wel.

Ondanks dat wij daar niet naar toe rijden is dat toch ook een hele mooie plek om naar toe te gaan met de trein. Leuk stadje met nog een authentieke sfeer.

Reputatie 5

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! Maar de stranden van Florida zijn nog veel mooier…

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

Reputatie 7

Vergeet het eeuwige Zandvoort! Allemaal op naar Harlingen deze zomer. Nog ruimte genoeg daar.

https://www.harlingenwelkomaanzee.nl/nl/uitgelicht/strand-harlingen

Reputatie 7
Badge +3

Mij te ver. Als ik naar het strand wil, stap ik wel op mijn fiets naar Katwijk. Half uurtje of zo. Maar ik ben helemaal geen strandliefhebber, dus dat doe ik niet zo vaak. Vind het wel een lekker fietstochtje. En als ik er dan toch een keer heen ga, natuurlijk wel een lekker harinkie happen op de boulevard bij Kees Hartevelt. 

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

 

Misschien is een strand-intercity Harlingen - Zandvoort - Scheveningen (over de Haagse trambanen) een idee als we dan toch creatief zijn 😁

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

 

Misschien is een strand-intercity Harlingen - Zandvoort - Scheveningen (over de Haagse trambanen) een idee als we dan toch creatief zijn 😁

Met Scheveningen heb ik niet zoveel maar een ritje met de VIRM of ICNG over de tramsporen door de Haagse binnenstad lijkt me een niet te missen belevenis. 

Reputatie 5

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Reputatie 7

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Het heeft allemaal niet zoveel met de eindbestemmingen te maken maar met het corridor-rijden en de uitermate strakke planningen overal. Het zal dus qua planning gunstig zijn om vanaf Enkhuizen in 1 ruk naar Limburg te rijden dan om het op te knippen in 2 of meer verschillende delen.

Reputatie 7

Met Scheveningen heb ik niet zoveel maar een ritje met de VIRM of ICNG over de tramsporen door de Haagse binnenstad lijkt me een niet te missen belevenis. 

Lijkt me ook en er is volgens mij op Leidschendam wel een wissel te vinden waardoor je vanaf het treinspoor naar de sporen van Randstadrail kan komen 😏 enkel de spanning op de bovenleiding en de bogen door de Haagse straten zullen het wat lastiger maken voor een VIRM 6...

Reputatie 7

Met Scheveningen heb ik niet zoveel maar een ritje met de VIRM of ICNG over de tramsporen door de Haagse binnenstad lijkt me een niet te missen belevenis. 

Lijkt me ook en er is volgens mij op Leidschendam wel een wissel te vinden waardoor je vanaf het treinspoor naar de sporen van Randstadrail kan komen 😏 enkel de spanning op de bovenleiding en de bogen door de Haagse straten zullen het wat lastiger maken voor een VIRM 6...

Even voorbij Den Haag HS (in de richting Rotterdam) ligt (of lag?) een wissel en een stukje spoor, dat aansluit (of aansloot?) op de sporen van HTM tramlijn 11. Volgens mij was dat héél vroegêh een goederenlijn. Deze ligt (bijna) geheel op een vrije baan en vrij gestrekt, waardoor de krappe bogen in de binnenstad vermeden worden. 

Ik kan me nog herinneren dat er goederentreinen over dat spoor reden en er werden ook trams aangevoerd en - ik meen bij de Monstersestraat - gelost. 

Als dat verbindingsspoor er nog ligt, dan dus via het tracé van lijn 11 naar Scheveningen Haven, op halve kracht? Of getrokken door de diesellocomotief die toch al meerijdt om in Harlingen te kunnen komen 😉

Reputatie 7

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Heel simpel: naast een strand heeft Enkhuizen een bezienswaardige, historische en gezellige binnenstad, jachthavens, het Zuiderzeemuseum, Sprookjeswonderland, een drommedaris en ook nog eens veerboten naar Urk en Stavoren. 😊

Nog simpeler: het kwam gunstig uit in de dienstregeling. In het eindbeeld van programma hoogfrequent vervoer zoals het destijds gepresenteerd is verdwijnt de rechtstreekse trein naar Enkhuizen weer ten gunste van een frequentieverhoging naar Alkmaar, maar dan moeten eerst de verbouwingen van Amsterdam Centraal en Uitgeest afgerond zijn.

Reputatie 7

Nog simpeler: het kwam gunstig uit in de dienstregeling. In het eindbeeld van programma hoogfrequent vervoer zoals het destijds gepresenteerd is

Geldt dat ook voor Nijmegen - Den Helder?

Reputatie 5

En Amsterdam-Vlissingen (Dat een aantal keer in de spits met een VIRM-4 wordt gereden en helemaal vol was)?

Geldt dat ook voor Nijmegen - Den Helder?

Die zit er in alle toekomstscenario's die ik gezien heb nog in, maar gaat in sommige scenario's wel een aantal stations overslaan. Er wordt een speciale dive-under gebouwd in Amsterdam om treinen uit Utrecht zo soepel mogelijk richting Zaandam en verder te sturen, dus de kans dat dit zo blijft is redelijk groot.

En Amsterdam-Vlissingen

Hier is het 50/50 of het in de toekomst via Amsterdam Zuid - Schiphol of via Amsterdam Centraal - Haarlem zal worden.

Reageer