Intercity zandvoort

  • 27 February 2024
  • 50 reacties
  • 911 Bekeken

Reputatie 5

NS heeft het Financieel slecht voor elkaar. Dat komt mede door de hoge prijzen, stress en drukte. Dat betekent dat, om de stress te verminderen, NS moet inzetten op hele lange Intercity verbinding door heel het land. Doordat Intercity’s meer capaciteit hebben dan Sprinters wordt het drukte probleem ook opgelost. Wat me opvalt is, dat er in tegenstelling tot plaatsen als Enkhuizen en Den Helder naar Zandvoort geen Intercity verbinding naar het andere uiteinde van het land is. Waarom niet? Zandvoort wordt steeds populairder, en mensen willen daar graag naartoe. De parkeertarieven in Zandvoort zijn best hoog, en de benzinekosten tegenwoordig ook. Daarom zijn de hoge prijzen niet echt een probleem hier. NS kan hier van gebruikmaken door een Intercity naar het andere uiteinde van het land, of misschien zelfs Duitsland in ieder geval de zomermaanden te maken. Maar, die is er niet. Waar vroeger er treinen naar Maastricht en zelfs verder reden, is Amsterdam nu het eindpunt. Als er nou een Intercity werd ingezet tussen een uithoek van Nederland en Zandvoort zal daar veel belangstelling naar zijn. Mensen die een dagje (of twee) naar het strand zouden willen konden dan in de trein stappen en later uitstappen in Zandvoort, zonder overstappen. Dus: Het zou een goed idee zijn voor NS om een Intercity naar Zandvoort te laten rijden!


50 reacties

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

 

Misschien is een strand-intercity Harlingen - Zandvoort - Scheveningen (over de Haagse trambanen) een idee als we dan toch creatief zijn 😁

Ondanks dat wij daar niet naar toe rijden is dat toch ook een hele mooie plek om naar toe te gaan met de trein. Leuk stadje met nog een authentieke sfeer.

Reputatie 7

Vergeet het eeuwige Zandvoort! Allemaal op naar Harlingen deze zomer. Nog ruimte genoeg daar.

https://www.harlingenwelkomaanzee.nl/nl/uitgelicht/strand-harlingen

Reputatie 7

Even iets over nagezocht; maar er schijnen begin 20e eeuw zelfs internationale treinen uit Midden-Europa naar Zandvoort gereden te hebben, via Nijmegen en Amersfoort (de spoorbrug bij Rhenen was er natuurlijk nog). Er was o.a. een trein Basel - Zandvoort.

 

 

Terzijde: ik las dat keizerin Sissi van Oostenrijk-Hongarije in 1884 zelfs per trein naar Amsterdam en Zandvoort ging. De badplaats voor de elite in die tijd. Nooit geweten. De tijden zijn wel heel erg veranderd! 

Noordzee badplaatsen waren lang het vakantiedomein van de upper ten. In plaatsen als Zandvoort, Scheveningen, Knokke en Oostende logeerden de rijke burgers zomers in luxe hotels. Daar is midden vorige eeuw de klad in gekomen toen het vliegtuig kwam en die rijke burgers zich als eersten een luxe vakantie in Zuid-Europa konden veroorloven met beter weer en beter eten.

De Noordzee badplaatsen vervielen toen snel en werden uiteindelijk het domein van dagjesmensen met koelbox. 

 

 

En dat is nou precies waar de gemeente nu aan de slag is, namelijk Zandvoort luxer maken. En dat gaat binnenkort ook gebeuren. De campings gaan weg, in plaats daarvan worden er nieuwe, mooie villa's gebouwd

 

Als die villa's voor vaste bewoners zijn heb je daar als badplaats weinig aan. Daar zullen mensen gaan wonen die zich minimaal een dikke Mercedes kunnen veroorloven 

 

Verder moeten de slechte recensies als patatdorp er niet meer zijn, en als alles goed gaat is

 

Het grootste deel van de bezoekers per trein zijn juist "patatbezoekers": koelboxende dagjesmensen. 

 

En: de treinen zitten wel vol. Tijdens de races zat elke trein propvol. En dat betekent wat. En ook is gewoon in de zomer alles druk. 

De treinen zitten vol op een handjevol warme dagen met regionale dagjesmensen. Dat is geen basis voor een intercityverbinding. Een sprintervervinding die je bij drukte flexibel kunt opschalen is veel effectiever.

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

 

Misschien is een strand-intercity Harlingen - Zandvoort - Scheveningen (over de Haagse trambanen) een idee als we dan toch creatief zijn 😁

Met Scheveningen heb ik niet zoveel maar een ritje met de VIRM of ICNG over de tramsporen door de Haagse binnenstad lijkt me een niet te missen belevenis. 

Reputatie 5

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Reputatie 7

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Heel simpel: naast een strand heeft Enkhuizen een bezienswaardige, historische en gezellige binnenstad, jachthavens, het Zuiderzeemuseum, Sprookjeswonderland, een drommedaris en ook nog eens veerboten naar Urk en Stavoren. 😊

Geldt dat ook voor Nijmegen - Den Helder?

Die zit er in alle toekomstscenario's die ik gezien heb nog in, maar gaat in sommige scenario's wel een aantal stations overslaan. Er wordt een speciale dive-under gebouwd in Amsterdam om treinen uit Utrecht zo soepel mogelijk richting Zaandam en verder te sturen, dus de kans dat dit zo blijft is redelijk groot.

En Amsterdam-Vlissingen

Hier is het 50/50 of het in de toekomst via Amsterdam Zuid - Schiphol of via Amsterdam Centraal - Haarlem zal worden.

Reputatie 7

Om in de zomermaanden een Intercity naar Zandvoort te laten rijden, betekent dat de dienstregeling voor meerdere lijnen voor een beperkte periode gewijzigd moet worden om de Intercity naar en van Zandvoort overal in te passen en ook aansluitingen in stand te houden. 

In Nederland staan de zomermaanden ook niet garant voor een langere periode van strandweer: zwaar onderbezette Intercity treinen zijn een extra kostenpost. 

De huidige dienstregeling is ook veel makkelijker aan te passen. Op dagen met strandweer buiten het officiële zomerseizoen is het rijden met extra sprinters makkelijker te realiseren dan voor een paar dagen de hele dienstregeling om te gooien om voor misschien een handjevol reizigers uit zeg Groningen, Heerlen en Keulen. 

Reputatie 4

Tussen juni en september rijden in het weekend 6x per uur een sprinter tussen Haarlem en Zandvoort. Is dit niet genoeg?

Mijn ervaring is dat 6 sprinters per uur niet genoeg is. 8 of 10 of 12 per uur ook niet. Maar 1 of 2 intercity's? helemaal prima. 

 

Reputatie 7

De Noordzee badplaatsen vervielen toen snel en werden uiteindelijk het domein van dagjesmensen met koelbox. 

En WO2 en de wederopbouw. In Vlissingen ook duidelijk te zien. Geen enkele grandeur meer.

Zandvoort op zich is ook niet bepaald aantrekkelijk uitziend.

Reputatie 7

Zandvoort op zich is ook niet bepaald aantrekkelijk uitziend.

Dat dus. 

Behoudens op enkele dagen met strandweer en een weekend met autoraces zijn twee sprinters per uur al meer dan voldoende. Het idee dat Zandvoort aan Zee bediend moet worden met Intercity’s is luchtfietserij.

Misschien dat enkele decennia flinke klimaatverandering onze kustlijn kan doen uitgroeien tot een strook warme mediterraanse badplaatsen. Niet dat we dat willen, trouwens....

Dan nog is het probleem dat Nederland gezien zijn lonen voor zoiets veel te duur is. Het is een leuk betaalbaar uitje voor dagjesmensen die de koelbox meebrengen en behoudens een patatje of een ijsje weinig spenderen.

Reputatie 7

Van de voormalige glorie van onze kustplaatsen is werkelijk niets over.

Ik zou geen enkele aantrekkelijke kustplaats op kunnen noemen in Nederland. Zelfs Domburg, dat vroeger een schilderskolonie was, is neerwaarts gegaan. Scheveningen is een verschrikking met z'n vreselijke pier. Hoek van Holland ... 😖

Geen enkele authentieke sfeer meer.

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Reputatie 7
Badge +1

Van de voormalige glorie van onze kustplaatsen is werkelijk niets over.

Ik zou geen enkele aantrekkelijke kustplaats op kunnen noemen in Nederland. Zelfs Domburg, dat vroeger een schilderskolonie was, is neerwaarts gegaan. Scheveningen is een verschrikking met z'n vreselijke pier. Hoek van Holland ... 😖

Geen enkele authentieke sfeer meer.

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Ik vind Noordwijk wel wat hebben eerlijk gezegd. Ik ben er wel een tijdje niet meer geweest maar 5 jaar geleden vond ik dat nog wel wat. Egmond aan Zee ook wel aardig en Bergen met Bergen aan Zee. 

Reputatie 7

Noordwijk gaat nog. Helaas geen treinverbinding.

Aan de Duitse Oostzee is Usedom een aanrader. Kan je ook per trein komen.

 

Reputatie 7

De gehele Belgische kust is eveneens totaal verpest, nog veel erger dan bij ons.

Inderdaad. Zandvoort en Scheveningen zijn vreselijk maar de Vlaamse kust laat zien dat het altijd erger kan. Het enige unieke aan de Vlaamse kust is de Kusttram. 

Is Harlingen ook een kustplaats?

Reputatie 7
Badge +3

Is Harlingen ook een kustplaats?

In feite wel.

Reputatie 5

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! Maar de stranden van Florida zijn nog veel mooier…

Reputatie 7

Ja… Vind ikzelf de mooiste strandplaats van Nederland! 

Alle reden dus voor een lange-afstandsintercity naar Groningen, Bremen, Hamburg en Kopenhagen, met op Harlingen Haven aansluiting op de veerboten naar Vlieland en Terschelling 😊

Reputatie 7
Badge +3

Mij te ver. Als ik naar het strand wil, stap ik wel op mijn fiets naar Katwijk. Half uurtje of zo. Maar ik ben helemaal geen strandliefhebber, dus dat doe ik niet zo vaak. Vind het wel een lekker fietstochtje. En als ik er dan toch een keer heen ga, natuurlijk wel een lekker harinkie happen op de boulevard bij Kees Hartevelt. 

Reputatie 7

Het blijft dan wel een vraag waarom je uit Enkhuizen rechtstreeks naar Limburg kan... Waarom Enkhuizen?

Het heeft allemaal niet zoveel met de eindbestemmingen te maken maar met het corridor-rijden en de uitermate strakke planningen overal. Het zal dus qua planning gunstig zijn om vanaf Enkhuizen in 1 ruk naar Limburg te rijden dan om het op te knippen in 2 of meer verschillende delen.

Reageer