Skip to main content

Waarom stopt de intercity van Zwolle naar Groningen eigenlijk niet meer te Meppel al een paar jaar? Meppel is een vrij belangrijk station een ook een van de drukste. Ook een knooppunt tussen 2 noordelijke lijnen op het hoofdrailnet. De IC van Leeuwarden-Zwolle zit ook vrijwel altijd propvol doordat de IC van Groningen er niet stopt. Zou eigenlijk wel fijn zijn als dit op de ene of de andere manier weer opnieuw gerealiseerd kan worden, zo blijft het noorden beter bereikbaar (en hoef je niet die hele rit vanaf Meppel te nemen met de SNG die maar om t half uur komt en niet aansluit op overstappen….) Het is ook tevens het langste stuk waar een trein continue doorrijd. Dat moet toch wel te realiseren zijn.?

Een intercity die overal stopt, heet een sprinter. Of stoptrein zo u wilt. Hoogeveen wil ook wel dat de intercity daar stopt. Meppel ook. Beilen en Haren eigenlijk ook. En dan heb je dus een stoptrein.

Er zijn voldoende reizigers tussen Groningen, Assen, Zwolle en verder om de intercity goed te vullen. De sprinters en de intercity van/naar Leeuwarden bieden voldoende capaciteit voor Meppel. Richting de Randstad zou je er qua reistijd 3 minuten mee winnen, want vanuit de intercity uit Leeuwarden zijn in Zwolle alle bestemmingen te bereiken. Als de intercity uit Groningen zou stoppen, kun je 3 minuten later op pad, maar zadel je iedereen in die intercity op met extra reistijd.

Richting Groningen zou je allerlei overstappen in Groningen verbreken voor intercityreizigers. Daar dupeer je dus veel meer mee, dan je wint. Goed nieuws is wel dat de reis van Meppel naar Groningen per sprinter vanaf 11 december een paar minuten sneller wordt (plan maar eens een reis met de reisplanner vanaf dat moment). Meppel heeft niet te klagen qua aantal verbindingen. Er zijn landsdelen die het met minder moeten doen.

Wat wel een mooie verbetering zou zijn, is als de sprinter uit Leeuwarden doorrijdt als sprinter naar Lelystad. Nu heb je in Zwolle een nét niet aansluiting. Maarja, de sprinter uit Leeuwarden is heel kort en die naar Lelystad juist lang. Zal daarom wel niet gebeuren helaas.


Ja dat verschil tussen sprinter en Intercity dat snapt iedereen wel. Op deze lijn is Meppel wel het station met de meeste dagelijkse reizigers tegenover de stations Beilen, Groningen Europapark, Hoogeveen en Haren.. De sprinter richting Groningen zit altijd zodoende vol dat je een uur kan staan. De trein kan ook 2 minuten eerder komen zodat overstappen op station Groningen en Zwolle niet veranderd. De trein moet bij Meppel sowieso al afremmen dus veel verschil maakt het denk ik niet.


Ja dat verschil tussen sprinter en Intercity dat snapt iedereen wel. Op deze lijn is Meppel wel het station met de meeste dagelijkse reizigers tegenover de stations Beilen, Groningen Europapark, Hoogeveen en Haren.. De sprinter richting Groningen zit altijd zodoende vol dat je een uur kan staan. De trein kan ook 2 minuten eerder komen zodat overstappen op station Groningen en Zwolle niet veranderd. De trein moet bij Meppel sowieso al afremmen dus veel verschil maakt het denk ik niet.

 

Meppel heeft maar een kleine 35.000 inwoners is gewoon te klein voor een Intercity station. Ik snap dat jij dat als Meppelaar anders ziet maar feitelijk is Meppel een groot dorp en daar stoppen dus geen intercity’s. In Noord- en Zuidholland zijn er grotere plaatsen waar geen intercity's stoppen.


De intercity kan niet overal stoppen. Wel zou het handig zijn als de sprinter naar Groningen ook in de daluren om het halfuur zou rijden. 


@Tamzin Dat gebeurt ook vrijwel altijd. Alleen op zondagochtend rijdt de sprinter maar 1 keer per uur. En heel laat op de avond, maar dan stoppen de intercity's overal ter compensatie.


De intercity kan niet overal stoppen. Wel zou het handig zijn als de sprinter naar Groningen ook in de daluren om het halfuur zou rijden. 

De sprinter rijd al om het halfuur.. ik heb dit trouwens per ongeluk als beste antwoord aangewezen..


@Tamzin Dat gebeurt ook vrijwel altijd. Alleen op zondagochtend rijdt de sprinter maar 1 keer per uur. En heel laat op de avond, maar dan stoppen de intercity's overal ter compensatie.

Laat of de avond valt daar wel mee te leven. Maar de gebrekkige sprinterrequenties op zondag overdag zijn op veel plaatsen buiten de Randstad natuurlijk een vervelend issue. Vroeger toen op zondag overal alles dicht was was dat nog wel logisch, maar nu inmiddels niet meer. 


@Tamzin Dat gebeurt ook vrijwel altijd. Alleen op zondagochtend rijdt de sprinter maar 1 keer per uur. En heel laat op de avond, maar dan stoppen de intercity's overal ter compensatie.

Tussen 8 uur en 15 uur rijden de sprinters op zondag eens per uur. Vanaf 15 uur rijden ze de rest van de dag en dus ook avond om het half uur. De rest van de week gewoon de hele dag om het half uur. Voor zover ik weet zitten de sprinters niet bepaald vol op zondag, maar het is wel vervelend als je de trein mist… 

Omdat de sprinters pas later rijden en al eerder stoppen met rijden dan de intercity's, stoppen de eerste en laatste intercity's van de dag op alle tussengelegen stations. Dat is elke dag zo.


Reageer