Reizigers uit Hierden kunnen ook profiteren van de Intercity. Er zijn trouwens veel meer argumenten, maar NS zal het toch niet serieus nemen. Ik heb trouwens gelezen dat er paar IC stations zijn die minder in- en uitstappers hebben, maar wel een IC stop hebben. Harderwijk heeft ook een mooie culturele achtergrond. Dus de stad zal interessant worden voor mensen die een cultuurhistorisch bezoek willen hebben
Harderwijk heeft meer reizigers dan Veenendaal De Klomp, als het goed is. Echter, de stad heeft nooit een Intercity gekregen, hoewel De Klomp dit wel heeft gekregen.
De enige reden dat er intercity's stoppen in Veenendaal De Klomp is dat er tussen Maarn en Ede-W geen sprinters rijden.
Het traject tussen Groningen en R.Centraal wordt tegenwoordig ook vaak met de DDZ gereden, zie ik. In Zwolle is de stop altijd 8 minuten. Als deze stop 6 minuten wordt, dan kan de Intercity gerust in Harderwijk stoppen, waar toch geremd wordt door de scherpste bocht.
De Groningse trein staat 5 minuten stil in Zwolle. Die kan niet eerder vertrekken omdat de brug over de IJssel gedeeld wordt met de treinen naar Almere die 3 minuten eerder moeten vertrekken. Treinen korter na elkaar laten rijden mag niet meer sinds de invoering van de beruchte 3-minutenregel.
NS is sowieso al zo een respectloze firma die geen respect aan reizigers toont, maar wel veel terugverwacht. Enorm irritant! Ben je een keer vergeten te inchecken, moet je wel een hele lieve conducteur hebben. Of stel je voor dat je OV-chipkaart kwijt is.
Tja, NS verwacht dat je een geldig vervoersbewijs hebt. U bent natuurlijk vrij om dat respectloos vinden.
Hoi Harderwijk_Verdient_IC-stop. Ik heb toevallig zelf jouw bericht op X vanmorgen beantwoord en je feedback inmiddels bij de juiste neergelegd. :)
Hoi Harderwijk_Verdient_IC-stop. Ik heb toevallig zelf jouw bericht op X vanmorgen beantwoord en je feedback inmiddels bij de juiste neergelegd. :)
Hey, wat toevallig . Ik vond het wel heel mooi dat je mijn voorstel waardeerde en hoe enthousiast je was. Ik hoop dat de directie er werk van gaat maken. Aan de ene kant wordt er al jaren hiervan geen werkt gemaakt, maar we zullen zien
Het Dolfinarium is een goede reden om er maar vooral lekker op hoge snelheid voorbij te blijven rijden
Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.
Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten
Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.
Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten
En welk smoesje heb je voor Dieren en Weert?
Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.
Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten
En welk smoesje heb je voor Dieren en Weert?
Den Helder-Zuid is dan ook een intercitystation. In de afweging gaat het ook om het aantal reizigers dat door de stop langer onderweg is. De vraag vanuit Harderwijk is niet zozeer klein, het aantal passagiers in de IC die liever geen stop willen is groot. Dat is voor Dieren en Weert anders.
En welk smoesje heb je voor Dieren en Weert?
Hetzelfde eigenlijk, want tussen Roermond en Weert rijden geen sprinters dus dan móet je wel met een intercity! Driebergen-Zeist en Woerden zijn ook geen intercity-stations (ook al stoppen ze er soms wel).
De reden voor (een echt) intercitystation Dieren ken ik niet. Maar over Heemstede-Aerdenhout zeggen boze tongen dat daar (ooit) een paar hoge piefen van de NS woonden, dus dat een sneltrein/intercity wenselijk was!
Lees het andere topic over Harderwijk en je snapt dat het gewoon niet past zonder de dienstregeling in Utrecht en Zwolle te ‘slachtofferen/verstoren’, en dat zijn nou juist de belangrijkste knooppunten van het land!
Dolfinarium (kuch) of Walibi of Lowlands boeit natuurlijk niemand om daar met een IC heen te kunnen.
Er bestaat overigens wel een kans dat er na 2030 een sneltrein Harderwijk - Utrecht komt. In het concept van de nieuwe concessie is in het eindbeeld opgenomen dat er 6 treinen tussen Harderwijk en Amersfoort komen en 10 tussen Amersfoort en Utrecht. Hoewel de concessie geen eisen stelt aan stoppatronen en routes, wordt er in de referentie uitgegaan van een sneltrein Harderwijk - Nijkerk - Vathorst - Schothorst - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Alexander - Rotterdam. Gezien het hoge aantal treinen is de kans groot dat het ook zoiets zal worden, want kerende treinen nemen veel capaciteit in beslag.
De provincie Utrecht ziet graag een station tussen Vathorst en Schothorst. Een station Nijkerk Zuid is in ieder geval aan te bevelen, maar levert ook problemen op voor de intercity. De sneltrein nog op Vathorst en Schothorst laten stoppen is ook minder gewenst. Daarnaast kan keren in Harderwijk op dit moment niet, dus genoeg werk aan de winkel.
Er bestaat overigens wel een kans dat er na 2030 een sneltrein Harderwijk - Utrecht komt. In het concept van de nieuwe concessie is in het eindbeeld opgenomen dat er 6 treinen tussen Harderwijk en Amersfoort komen en 10 tussen Amersfoort en Utrecht. Hoewel de concessie geen eisen stelt aan stoppatronen en routes, wordt er in de referentie uitgegaan van een sneltrein Harderwijk - Nijkerk - Vathorst - Schothorst - Amersfoort - Utrecht - Gouda - Alexander - Rotterdam. Gezien het hoge aantal treinen is de kans groot dat het ook zoiets zal worden, want kerende treinen nemen veel capaciteit in beslag.
Zelfde voor een sprinter Utrecht-Arnhem, want dan is Veenendaal-De Klomp (Klp) ineens geen intercity station meer natuurlijk (dat is het nu ook niet en nooit geweest, zie bijvoorbeeld https://assets.travelsupport-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/ed1.pdf).
En nog meer leesvoer…
En (helaas in het archief, kan een moderator die er uit halen?)
Voor zover ik gelezen heb zijn er plannen om Weesp tegen 2029 achtsporig te maken. Dan zou je er wellicht intercity’s kunnen laten stoppen (voor zover die sporen een perron hebben).
Zeker zoals het plan er nu ligt om tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal alleen nog (hoogfrequent) sprinters te laten rijden (de intercity’s vanuit Amersfoort gaan dan naar Zuid).
Dat waren sneltreinen Amersfoort-Amsterdam die in Baarn, Hilversum, Naarden Bussum en Weesp stopten. Die hebben tussen 1995 en 2007 gereden dacht ik. Ze waren als alternatief voor de weggevallen IC-stop in Hilversum.
Tja, als Hilversum toen al geen IC stop meer had, waarom zou Harderwijk die nu wel krijgen?
Die sprinter Utrecht - Arnhem was inderdaad een plan, maar komt in de nieuwe concessie niet meer voor. In het eindbeeld worden 8 treinen Utrecht - Arnhem, 4 treinen Utrecht - Veenendaal (waarvan 2 door naar Rhenen) en 2 treinen Ede-Wageningen - Arnhem gespecificeerd. Hoewel dus ook hier geld dat stoppatronen niet voorgeschreven worden, is de verwachting dat dit 4 intercity's Utrecht - Arnhem en 4 sneltreinen worden.
Die sprinter Utrecht - Arnhem was inderdaad een plan, maar komt in de nieuwe concessie niet meer voor. In het eindbeeld worden 8 treinen Utrecht - Arnhem, 4 treinen Utrecht - Veenendaal (waarvan 2 door naar Rhenen) en 2 treinen Ede-Wageningen - Arnhem gespecificeerd. Hoewel dus ook hier geld dat stoppatronen niet voorgeschreven worden, is de verwachting dat dit 4 intercity's Utrecht - Arnhem en 4 sneltreinen worden.
Die dus om en om zullen (blijven) stoppen op Db en Klp (Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, beide geen intercity stations @Harderwijk_Verdient_IC-stop!).
Werkt op zich prima, zeker omdat terugsteken via Ed (Ede-Wageningen) naar Klp geen probleem (meer) is.
Dat vond men altijd al prima, al riskeerde je vroeger een Flex correctie bij controle (zeldzaam) tussen Ed-Klp met een incheck in Utrecht (of andersom).
Maar da’s verder off-topic voor het super belangrijke Harderwijk
@Laura NS laat het gemarkeerde antwoord maar staan, al zit er dus veel meer achter om niet op Harderwijk te stoppen. Er wordt vast en zeker naar gekeken n.a.v. alle meldingen
Persoonlijk vind ik: als je een topic opent met “NS is sowieso al zo een respectloze firma die geen respect aan reizigers toont” ben je eigenlijk al af, maar @Laura NS is nog ‘lief’:
Ik heb toevallig zelf jouw bericht op X vanmorgen beantwoord en je feedback inmiddels bij de juiste neergelegd
Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.
Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten
En welk smoesje heb je voor Dieren en Weert?
Tussen Weert en Roermond rijden geen sprinters dus als de intercity niet in Weert stopt kun je niet meer van Weert naar Roermond.
Overigens hebben in een ver verleden de intercity's niet in Weert gestopt en reed er twee keer per uur een sprinter Eindhoven-Maastricht/Heerlen. Dat heeft maar enkele jaren geduurd omdat NS dat veel te duur vond. Sindsdien geldt de huidige oplossing.
Stoppen in Dieren lijkt vooral ingegeven vanuit de gedachte dat er dan minder materieel in sprinters hoeft te worden ingezet en er in de intercity toch plaats genoeg is. Daarnaast zou de intercity anders alleen maar langer stilstaan in Arnhem.
Stoppen in Dieren lijkt vooral ingegeven vanuit de gedachte dat er dan minder materieel in sprinters hoeft te worden ingezet en er in de intercity toch plaats genoeg is. Daarnaast zou de intercity anders alleen maar langer stilstaan in Arnhem.
Is dat niet gewoon een historisch gegeven? Het dorp heeft al decennialang 4x per uur (op sommige momenten (weekend/avond) nu 3x per uur) een verbinding in beide richtingen. Ik heb weleens gelezen dat het vroeger een belangrijk station was omdat het op een Gelders kruispunt van wegen ligt (kruispunt Arnhem - Zutphen met Doetinchem - Apeldoorn). Er reed ooit ook een stoomtram van station Dieren naar Doesburg en Doetinchem. Het is ook een vrij groot station voor zo'n klein dorp (mogelijk ook doordat de Gazellefabriek naast het spoor groot is geworden en hier vandaan vroeger ook een trein naar Apeldoorn reed?). Het dorp zelf heeft nog niet eens 14.000 inwoners. Er wordt veel vaker gestopt dan bijv. in het veel grotere Etten-Leur (44.000 inwoners, met intensief woon/werk- en studieverkeer richting Breda/Tilburg), dat ook geen intercitystation zou zijn als er een Sprinter tussen Breda en Roosendaal zou rijden. Etten-Leur heeft heel veel geluk dat het een directe verbinding heeft met meerdere grotere steden en aan het lange traject naar Zwolle ligt . Idem Olst & Wijhe!
Driebergen -Zeist heeft zijn intercitystatus weten te behouden las ik laatst. Daar zijn ze daar erg blij mee natuurlijk en er schijnt veel woon-werkverkeer te zijn via dit station, ook vanuit dorpen in de directe regio. Nou, dat geldt dus precies ook voor Harderwijk.
De keuze voor wel/geen intercitystop lijkt toch allemaal wat willekeurig en hoofdzakelijk ingegeven door krappe dienstregelingsaspecten/beperkingen in infrastructuur. Verder heb je als dorp of kleine stad gek genoeg geluk als je een station hebt aan een traject waarop geen Sprinter rijdt. Dan krijg je dus een intercity gratis en voor niets in je schoot geworpen.
Tussen Weert en Roermond rijden geen sprinters dus als de intercity niet in Weert stopt kun je niet meer van Weert naar Roermond.
Overigens hebben in een ver verleden de intercity's niet in Weert gestopt en reed er twee keer per uur een sprinter Eindhoven-Maastricht/Heerlen. Dat heeft maar enkele jaren geduurd omdat NS dat veel te duur vond. Sindsdien geldt de huidige oplossing.
Stoppen in Dieren lijkt vooral ingegeven vanuit de gedachte dat er dan minder materieel in sprinters hoeft te worden ingezet en er in de intercity toch plaats genoeg is. Daarnaast zou de intercity anders alleen maar langer stilstaan in Arnhem.
Ik zei al “hetzelfde eigenlijk, want tussen Roermond en Weert rijden geen sprinters dus dan móet je wel met een intercity!”
Dank voor de info over Dieren (logisch)… Nu het vermeende mysterie over Had (Heemstede-Aerdenhout) nog
Harderwijk (of Zoetermeer, 127k inwoners) gaat het ooit wel winnen misschien? Een IC stop daar… is nergens voor nodig (mijn mening)
@Rene74 Driebergen-Zeist heeft niets behouden (en nooit gehad?)
Er stoppen IC's (niet allemaal) omdat het past.
Stoppen in Dieren lijkt vooral ingegeven vanuit de gedachte dat er dan minder materieel in sprinters hoeft te worden ingezet en er in de intercity toch plaats genoeg is. Daarnaast zou de intercity anders alleen maar langer stilstaan in Arnhem.
Is dat niet gewoon een historisch gegeven? Het dorp heeft al decennia 4x per uur een verbinding in beide richtingen.
In een verder verleden stopte de intercity alleen na 20.00 uur in Dieren=Doesburg (zoals het toen nog heette). Overdag reden er twee stoptreinen per uur, 's avonds maar een per uur. Om Dieren niet te laten terugvallen op een uurdienst stopte in de avond ook de intercity. Ook nu zal nog meespelen dat de sprinter deels maar om het uur rijdt. Het station bedient trouwens niet alleen Dieren maar ook Doesburg.
Een soortgelijke regeling is er ook jarenlang in Wijchen geweest waar op zondagen tot 16 uur de helft van de intercity's stopte omdat de sprinters dan maar om het uur reden..
Sprinters die maar om het uur rijden is natuurlijk een argument dat bij Harderwijk niet speelt.
@Rene74 Driebergen-Zeist heeft niets behouden (en nooit gehad?)
Er stoppen IC's (niet allemaal) omdat het past.
@Robert B
heb de artikelen even opgezocht (zijn uit 2021)
https://www.ad.nl/utrecht/driebergen-zeist-blijft-intercitystation-het-is-mooi-dat-dit-gelukt-is~ac615bf6/
https://zeist.vvd.nl/nieuws/42980/driebergen-zeist-blijft-intercity-station
Kennelijk wilde NS eigenlijk in oorsprong van die intercitystops af.
In een verder verleden stopte de intercity alleen na 20.00 uur in Dieren=Doesburg (zoals het toen nog heette). Overdag reden er twee stoptreinen per uur, 's avonds maar een per uur. Om Dieren niet te laten terugvallen op een uurdienst stopte in de avond ook de intercity. Ook nu zal nog meespelen dat de sprinter deels maar om het uur rijdt. Het station bedient trouwens niet alleen Dieren maar ook Doesburg.
Een soortgelijke regeling is er ook jarenlang in Wijchen geweest waar de helft van de intercity's op zondagen tot 16.00 uur stopten omdat de sprinters dan maar om het uur reden..
Wist het niet maar er stoppen soms ook intercity’s op Etten-Leur en (geheel gepland, niets bijzonders) ook op Boxtel richting Eindhoven!
@Robert B
heb de artikelen even opgezocht (zijn uit 2021)
@Rene74, het gaat dus weer nergens over
Driebergen-Zeist blijft intercitystation: ‘Het is mooi dat dit gelukt is’
Nee dus, Db is géén intercitystation!
Intercity’s hoeven daar niet allemaal te stoppen (en dat doen ze dus ook niet)
Ede-Wageningen wél (geen idee waarom) maar zie https://assets.travelsupport-p.cla.ns.nl/stations/vertrekstaten/db2.pdf
Er is volgens mij helemaal geen lijst van stations die de status "officieel intercitystation" hebben. Even los van aanpassingen bij werkzaamheden zijn er stations waar alle intercity's stoppen, stations waar ieder uur een deel van de intercity's stopt en stations waar een enkele intercity stopt (denk bijv. aan de dagranden, evenementen). En dat kan per dienstregeling veranderen.
Gemeenten schermen natuurlijk graag met “intercitystation” (ook als een intercity er maar gedeeltelijk stopt en de werkelijkheid dus toch íets minder ideaal is dan ze zouden willen). Als je een intercitystop hebt in je gemeente beteken je pas iets en trek je volk.
Dieren bijvoorbeeld is er maar wat blij mee dat de intercity er altijd stopt. Het trekt natuurlijk ook wel relatief veel recreatieve reizigers en wandelaars aan want de Veluwezoom en de IJssel liggen in de achtertuin daar.
Doesburg wil ook graag een graantje meepikken en wil het station opnieuw weer Dieren-Doesburg noemen las ik.
Maar het gaat er niet van komen naar alle waarschijnlijkheid want het is peperduur.
https://www.regiobodeonline.nl/2023/03/pvda-gl-doesburg-wil-station-weer-dieren-doesburg-noemen/
Doesburg is trouwens een schitterend oud Hanzestadje aan de IJssel, maar dat terzijde
De term intercitystation is natuurlijk prestige-verhogend voor gemeenten. Ze benadrukken graag hoe belangrijk hun gemeente is en dat de intercity er toch echt moet stoppen.
Er is volgens mij helemaal geen lijst van stations die de status "officieel intercitystation" hebben. Even los van aanpassingen bij werkzaamheden zijn er stations waar alle intercity's stoppen, stations waar ieder uur een deel van de intercity's stopt en stations waar een enkele intercity stopt (denk bijv. aan de dagranden, evenementen). En dat kan per dienstregeling veranderen.
Je zou het nog kunnen afleiden uit de vertrekstaten, als daar IC staat zullen alle intercity’s er stoppen (Dieren, Oss, Etten-Leur, Heemstede-Aerdenhout).
Staat er een rondje, dan stoppen er intercity’s maar niet allemaal (Driebergen-Zeist, Woerden, Bijlmer, Amstel, Wijchen etc.)
Staat er een streepje dan is het een sprinterstation (Veenendaal-De Klomp, en dat het niet anders bediend kan worden dan door intercity’s maakt het nog geen intercitystation).