Harderwijk heeft meer reizigers dan Veenendaal De Klomp, als het goed is. Echter, de stad heeft nooit een Intercity gekregen, hoewel De Klomp dit wel heeft gekregen. Het Dolfinarium ligt in Harderwijk. Harderwijk zit precies tussen drie IC stations: Lelystad, Zwolle en Amersfoort. Vanaf Harderwijk is een overstap naar Zeewolde, Dronten en Lelystad mogelijk . Harderwijk wordt gebruikt als overstapstation voor Walibi.
Ik neem aan dat de ICM het traject tussen Groningen en R. Centraal uitvoert*. Dit betekent inderdaad dat zetels nog beperkter kunnen worden, als deze Intercity ook in Harderwijk stopt. Aan de ene kant zal de Sprinter tussen Zwolle en Utrecht CS nog functioneren. Dus het zal niet zo zijn dat alle Harderwijkers opeens alleen de IC zullen nemen.
Dit probleem kan trouwens opgelost worden door op dit treintraject met een DDZ te rijden. De stop in Harderwijk zal betekenen dat de rit tussen Groningen-Assen-Zwolle- Amersfoort* met 2 minuten langer zal duren. Aan de andere kant zullen Harderwijkers 10 Minuten sneller in Zwolle en Amersfoort zijn en in Utrecht 20 minuten sneller.
Het traject tussen Groningen en R.Centraal wordt tegenwoordig ook vaak met de DDZ gereden, zie ik. In Zwolle is de stop altijd 8 minuten. Als deze stop 6 minuten wordt, dan kan de Intercity gerust in Harderwijk stoppen, waar toch geremd wordt door de scherpste bocht.
NS is sowieso al zo een respectloze firma die geen respect aan reizigers toont, maar wel veel terugverwacht. Enorm irritant! Ben je een keer vergeten te inchecken, moet je wel een hele lieve conducteur hebben. Of stel je voor dat je OV-chipkaart kwijt is. Harderwijkers streven al jaren naar een Intercity stad, maar nee. Lekker eigenwijs doen! Ze hebben ook de snelsprinters afgeschaft en beloofden dat deze in 2023 terug zouden keren. Leugenaars dat ze zijn.
*Je kan hier ook Leeuwarden- Rotterdam CS lezen