beantwoord

Is een Intercitystop op Harderwijk Centraal nog mogelijk in de toekomst?

  • 13 October 2023
  • 32 reacties
  • 1079 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

De vraag is meer wie bepaalt of het een intercitystation is. In de concessie is daar niets over terug te vinden, daar heeft men het alleen over ‘grote stations’ en ‘overige stations’ en dat slaat ook alleen op de bedieningseisen, niet op welke treintypen er wel en niet mogen stoppen. Dus het lijkt er op dat de NS vrij is om zelf te kiezen welke stations intercitystation worden, en dan kan het ook gewoon per dienstregeling veranderen.

Badge +3

Zie Hilversum (is volgens de vertrekstaten een IC station).

Bij omgeleide treinen (werkzaamheden) tussen Amsterdam en Utrecht stoppen ze daar niet.

Maar dat is natuurlijk omdat HIlversum sowieso geen stop is op het oorspronkelijke traject (en omdat het station na 01:00 gesloten is).

Vergelijk omgeleide HSL treinen Rotterdam-Breda via (IC station) Dordrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Hilversum is een periode geen IC-station geweest. Na de opening van de Hanzelijn is de dienstregeling weer aangepast en stoppen alle IC's weer in Hilversum. De enige trein die niet stopt in Hilversum is de European Sleeper. 😀

Reputatie 1

Veenendaal De Klomp is geen intercitystation. De enige reden dat er intercity’s stoppen is omdat er geen sprinters rijden tussen Maarn en Ede-Wageningen.

Zie verder dit (lange) topic met dezelfde argumenten 

 

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Badge +3

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Keren op Maarn? Denk het niet...

Reputatie 1

Nee, 

Er rijdt een Sprinter tussen Utrecht-Driebergen-Maarn-Veenendaal West. In Veenendaal komt het spoor zelfs bij elkaar, richting Utrecht … Dus eigenlijk zou de Sprinter uit Veenendaal West gewoon naar Veenendaal De Klomp kunnen rijden en terug en zelfs dus naar Nijmegen.

Keren op Maarn? Denk het niet...

Nee, van Veenendaal West kan er een Sprinter naar de Klomp en dan met moeite toch de functie van de Intercity overnemen. 

Reputatie 7
Badge +3

En via welke route zou die Sprinter van Veenendaal West naar Veenendaal de Klomp moeten rijden?

Reageer