beantwoord

Kleine aanpassingen vertrektijden

  • 22 June 2023
  • 12 reacties
  • 305 Bekeken

Er zijn komende zaterdag geen werkzaamheden op of in de buurt van het traject Utrecht - Rhenen. Desondanks zijn de vertrektijden aangepast.

 

De sprinter van 14.08 uit Rhenen komt normaal gesproken om 14.46 in Utrecht aan. Komende zaterdag vertrekt de sprinter om nog steeds om 14.08 uit Rhenen, maar twee minuten eerder dan normaal vanaf de stations Veenendaal West en verder, zodat de trein om 14.44 in Utrecht aankomt. 

De trein van 14.38 uit Rhenen rijdt de normale dienstregeling.

De trein van 15.08 uit Rhenen vertrekt wel twee minuten eerder vanaf Veenendaal West en Maarn, maar de reistijd tussen Maarn en Driebergen-Zeist is twee minuten langer zodat de trein dan weer volgens de normale dienstregeling verder rijdt.

De trein van 15.38 uit Rhenen rijdt de normale dienstregeling.

De treinen van 16.08, 17.08, 18.08 en 19.08 rijden als de trein van 14.08.

De treinen van 16.38, 17.38, 18,38 en 19.38 uit Rhenen rijden de normale dienstregeling.

 

Wat is dit voor gedoe NS? Waarom al die verschillen tussen de treinen?

icon

Beste antwoord door Edwin 22 June 2023, 09:22

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb even op ons interne platform gevraagd of iemand hier iets van weet. Ik zie 'm elke 2 uur zo gepland staan, dus het zal wel iets met een ander treinpad te maken hebben, maar ik ben het met je eens dat dit een onhaalbaar iets is.

Ik heb even op ons interne platform gevraagd of iemand hier iets van weet. Ik zie 'm elke 2 uur zo gepland staan, dus het zal wel iets met een ander treinpad te maken hebben, maar ik ben het met je eens dat dit een onhaalbaar iets is.

Dank! Overigens is het vanaf +/- 15.00 voorbij met de treinen die er langer over doen tussen Driebergen en Maarn. Daarna komt de trein elk uur twee minuten eerder aan op Utrecht. 

Vorige week zaterdag was het tussen Utrecht en Zwolle raak. De treinen stopten allemaal een paar minuten langer op Utrecht Overvecht. 

Fijn dat dit topic op afgehandeld is gezet, maar een reactie is er nog niet. Erwin heeft blijkbaar ook niets gehoord.

De dienstregeling van vandaag was compleet belachelijk. Treinen Amersfoort - Utrecht - Arnhem met 0 of 1 minuut stoptijd op Utrecht Centraal. En dan de sprinter naar Zwolle op dezelfde tijd laten vertrekken als de intercity, zodat die tussen Overvecht en Bilthoven kan wachten op de natuurlijk vertraagde intercity. Echt, wie heeft dit verzonnen? Over de punctualiteit op deze vrijwel storingsvrije dag zullen we maar niet beginnen.

Reputatie 7
Badge +2

De Sprinter naar Zwolle vertrekt altijd op dezelfde tijd als de IC naar Zwolle en verder anders…

Overigens zie ik geen treinen met 0 minuut stoptijd, maar de dienstregeling is desondanks wel opmerkelijk: de ICs Arnhem - Groningen staan 2 minuten stil in Utrecht en die van Arnhem naar Leeuwarden 1 minuut terwijl ze niet 1 minuut eerder in Amersfoort zijn. De totale rijtijd is gelijk namelijk.

Maar dit lijkt me nog altijd een betere oplossing dan een kwartier stil gaan staan met een IC naar Rotterdam want dat geeft ook problemen met de perronopvolging. Zeker omdat je dan met een kerende IC uit Arnhem zijn die eigenlijk ook nog op spoor 8, 9, 11 of 12 had moeten keren. Vandaar de koppeling.

De Sprinter naar Zwolle vertrekt altijd op dezelfde tijd als de IC naar Zwolle en verder anders…

Overigens zie ik geen treinen met 0 minuut stoptijd, maar de dienstregeling is desondanks wel opmerkelijk: de ICs Arnhem - Groningen staan 2 minuten stil in Utrecht en die van Arnhem naar Leeuwarden 1 minuut terwijl ze niet 1 minuut eerder in Amersfoort zijn. De totale rijtijd is gelijk namelijk.

Maar dit lijkt me nog altijd een betere oplossing dan een kwartier stil gaan staan met een IC naar Rotterdam want dat geeft ook problemen met de perronopvolging. Zeker omdat je dan met een kerende IC uit Arnhem zijn die eigenlijk ook nog op spoor 8, 9, 11 of 12 had moeten keren. Vandaar de koppeling.

Dit is er een met 0 minuten stoptijd (in de tegenrichting) 

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-24/642 

Het probleem is hier dat de IC zijn geplande vertrektijd door de korte stoptijd te Utrecht niet haalt, waardoor de sprinter vertraging oploopt. Van de overdag uit Den Dolder in de richting van Zwolle vertrokken treinen had meer dan de helft vertraging. 

Op zich heb ik geen bezwaar tegen de dienstregeling, maar zorg dan wel voor een zoveel mogelijk elk half uur identieke dienst en geef de daadwerkelijke vertrek- en aankomsttijden weer. Dan kan ik rekening houden met de planning in plaats van te mikken op een praktisch onhaalbare overstap.

Reputatie 7
Badge +2

Dit is er een met 0 minuten stoptijd (in de tegenrichting) 

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-24/642 

Ja, maar die gaat dus de andere kant op zoals je al benoemd, dan heeft de Sprinter er geen last van. (En overigens deze trein zo te zien ook niet, gezien aankomst en vertrek met dezelfde vertraging plaatsvond)

Het probleem is hier dat de IC zijn geplande vertrektijd door de korte stoptijd te Utrecht niet haalt, waardoor de sprinter vertraging oploopt. Van de overdag uit Den Dolder in de richting van Zwolle vertrokken treinen had meer dan de helft vertraging. 

Dergelijke korte stops worden dagelijks in de normale dienstregeling toegepast en geven normaal helemaal niet zoveel vertraging extra.

Badge +3

Nog eentje dan, https://twitter.com/Tyssot/status/1672593239889567745

@NS_online We staan nu op Woerden, we namen de trein van R'dam Noord naar Abcoude. Wegens werkzaamheden met een extra overstap. Waarom wacht de trein niet? Het is een officiële overstap. Dit is zeer onlogisch en erg klantonvriendelijk.

En

Jammer op de terugweg gaat de overstap weer mis in Woerden. De dienstregeling Is gebaseerd op goede wil en slechte vakkennis. Vertrek uit Abcoude om 23:40 uur.

Oke, beide waren redelijk vertraagd maar hadden geen last van treinen die kort daarna moesten vertrekken (volgens mij).

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-24/6955
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-24/4089

Dit is er een met 0 minuten stoptijd (in de tegenrichting) 

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-24/642 

Ja, maar die gaat dus de andere kant op zoals je al benoemd, dan heeft de Sprinter er geen last van. (En overigens deze trein zo te zien ook niet, gezien aankomst en vertrek met dezelfde vertraging plaatsvond)

Het probleem is hier dat de IC zijn geplande vertrektijd door de korte stoptijd te Utrecht niet haalt, waardoor de sprinter vertraging oploopt. Van de overdag uit Den Dolder in de richting van Zwolle vertrokken treinen had meer dan de helft vertraging. 

Dergelijke korte stops worden dagelijks in de normale dienstregeling toegepast en geven normaal helemaal niet zoveel vertraging extra.

Bij een normaal drukke IC die op Utrecht vrijwel helemaal leegstroomt niet. Dat kost gewoon een minuut of twee, drie (de aankomsttijd zal niet helemaal kloppen). Het gaat mij erom dat de NS dan ook geen stop van 0 minuten weer moet geven, want dat heeft gevolgen voor de getoonde overstappen. Reizigers die de IC nog wel konden halen, kregen de overstap moet te zien. Reizigers die op Ede-Wageningen een overstap wilden halen, werden geconfronteerd met minder tijd dan verwacht, zeker omdat de rijtijd tussen Utrecht en Ede met nog een minuut was ingekort. Geen enkele van de treinen heeft overdag op tijd gereden, allemaal hadden ze minstens drie minuten vertraging. Dat kan gewoon niet, NS.

Badge +3

Van Twitter:

NS heeft de 7000 een half uur omgegooid, zodat het spul niet meer symmetrisch rijdt en ze het een trein scheelt, maar daardoor lopen alle aansluitingen in het honderd (RE19 rijdt maar 1x per uur).

Reputatie 7
Badge +2

Waar sluit de 7000 op de RE19 aan dan?

Of wordt de 7500 bedoeld die door naar Utrecht rijdt om De Klomp te bedienen (gooit daar ook alle aansluitingen overhoop) terwijl de 3000 ook gewoon rijdt maar daar afwijkend niet stopte?

Badge +3

Waar sluit de 7000 op de RE19 aan dan?

Of wordt de 7500 bedoeld die door naar Utrecht rijdt om De Klomp te bedienen (gooit daar ook alle aansluitingen overhoop) terwijl de 3000 ook gewoon rijdt maar daar afwijkend niet stopte?

Oh, de tweet was volgens mij van https://community.ns.nl/members/rubenhuisman1-1626 maar die is hier al een jaar of 8 niet meer actief. Woont/woonde volgens zijn profiel in Deventer dus dan kan 7000 wel kloppen, maar zal RE19 een foutje zijn (zou dan RB61 zijn?)

Reputatie 7
Badge +2

Ik zag de tweet later op Twitter langskomen, het ging wel om de RE19 maar dan de 7000 na tig overstappen in Arnhem en Deventer. En zelfs om aansluitingen vanuit Visé op uiteindelijk de 7000.

Dat NS niet met dat soort reizen rekening houdt kan ik me nog voorstellen, de lokale aansluitingen zijn in dit soort gevallen het belangrijkst mijns inziens. Dus aansluitingen op onderliggende bussen op stations die als bus-trein knooppunt dienen. Daar zou je liefst al te lange extra overstaptijden moeten voorkomen (iets langer is niet altijd te voorkomen natuurlijk).

Reageer