beantwoord

korte treinen zomerperiode

  • 18 August 2022
  • 4 reacties
  • 234 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Beste NS,

Heeft het een reden dat in de zomerperiode kortere treinen dan normaal gesproken wordt ingezet? Er zijn in de zomerperiode namelijk hoopjes dagjesmensen die lekker de trein pakken (en terecht, want.. beter voor het milieu). Er zijn ook mensen die gewoon naar het werk moeten en weer terug. Als voorbeeld het traject met de stoptrein Utrecht- Zwolle. Bijna de hele dag sinds begin zomerperiode rijden er nog 1x 3 bakken SNG of 1x 4 bakken SNG, een enkele keer nog 2x 3 bakken SNG en bij erg veel geluk 1x 4 + 1x3 bakken SNG. Bij hoge uitzondering zelfs af en toe een 1x 6 bakken SLT voorbij zien komen. Maar het aantal passagiers is er zeker niet minder om geworden. In de spits is het echt proppen in een 1x 3 bakken SNG!! Heeft u hier a.u.b. oog voor en denk er ook aan dat regio midden volgende week de vakantie weer voorbij is.

Vraag is dus: verzoek om naar dit traject te kijken en echt langere treinen in te zetten want dit is echt passagiers de auto in pesten wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn.

Mvg, Willem 

icon

Beste antwoord door Momo 18 August 2022, 22:57

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ik me het goed herinner heeft dat te maken met het personeelstekort en de zogenaamde bakkennorm. Wanneer een trein meer dan 6 rijtuigen heeft moet er een tweede Hc gesteld worden.

Het is dan weer typisch NS dat er geen rekening gehouden wordt met de kortere bakken van de nieuwe Sprinters. Een trein met 7 bakken SNG is korter dan een oude Sprinter SGMm met 6 bakken.

Ik verbaas me overigens ook over de extreem korte treinen tussen Hilversum en Utrecht. 

 

Reputatie 6
Badge

Geen ongefundeerde onzin vertellen @iMark. Er is inderdaad een bakkennorm, maar deze is niet generiek 6 bakken max per HC. ICM mag tot 7 bakken op 1 HC (ongeveer 180 meter), maar SLT tot 10 bakken (zo'n 170 meter). Afijn, per materieel dus een aparte norm.

 

Neemt niet weg dat sommige treinen nu wel schandalig kort zijn, met name losse ICM-stellen. 

Reputatie 7
Badge +3

In de zomer periode zijn er wel minder reizigers dan anders. Ook in andere jaren zonder personeelstekort waren de treinen korter. Alleen heb je nu ook dat er minder treinen rijden vanwege het personeelstekort, als dan ook nog de treinen korter zijn ga je dat echt wel merken. 

Even het verschil:  een maandag in juni 3,17 miljoen check-ins en een maandag in augustus 1,73 check-ins (in het gehele OV, niet alleen treinen).

 

Reputatie 7
Badge +3

Geen ongefundeerde onzin vertellen @iMark. Er is inderdaad een bakkennorm, maar deze is niet generiek 6 bakken max per HC. ICM mag tot 7 bakken op 1 HC (ongeveer 180 meter), maar SLT tot 10 bakken (zo'n 170 meter). Afijn, per materieel dus een aparte norm.

 

Neemt niet weg dat sommige treinen nu wel schandalig kort zijn, met name losse ICM-stellen. 

Blijkbaar heb ik het me verkeerd herinnerd. Kan gebeuren. Vandaar ook mijn voorbehoud. Ik meen dat het ooit voorbijgekomen is in een topic maar ik kon het nergens vinden.

Reageer