Het grappige of eigenlijk treurige van communicatie bij NS vind ik is dat ze in een eigen werkelijkheid leven: Door zich gewoon in een gemiddelde reiziger te verplaatsen, zouden ze hun product makkelijk kunnen verbeteren:
Gewoon door pas te gaan fluiten op het moment de seconde-wijzer op 0 is gesprongen. Gewoon door een stiltecoupé voor de verandering eens duidelijk aan te duiden, idem dito voor de aanduiding voor de eerste klas. Gewoon een duidelijk productaanbod zonder (al te veel) mitsen en maren en zonder wirwar aan mogelijkheden.
Een leek zou gewoon op gezond verstand moeten kunnen reizen met de trein. (Net zoals ik bijvoorbeeld als leek heel makkelijk bij NMBS een juist ticket aanschaf en met hun treinen reis. En ook doorgaans controle tijdens de reis tegenkom, maar dat terzijde…)
Wat begrijpen mensen niet van het woord vertrektijd? Is het zo moeilijk om te snappen dat een trein alleen kan vertrekken als de deuren dicht zijn en dat die deuren eerder dicht gaan, omdat de trein anders niet op tijd kan vertrekken?
Waarom is het zo moeilijk voor jou om respectvol in discussie te gaan? Je zet mensen nu weg als dom omdat ze niet in jouw redeneringen mee gaan. Er is helemaal geen universele definitie van ‘vertrekken’ als in ‘het moment van in beweging komen’, dat is puur de betekenis die men er in de spoorwereld aan gegeven heeft.
Dit is puur systeemautisme, er is geen enkele reden dat de spoorsector niet het moment van het sluiten van de deuren als vertrektijd kan communiceren. De NS kan in de publicatie van de reisinformatie simpelweg 30 seconden van de interne vertrektijd aftrekken en vervolgens die tijd communiceren naar de reiziger.
Er is ook goed nieuws, in de nieuwe dienstregeling krijgen een groot deel van de treinen in Zwolle een vertrektijd op de halve minuut (zie adviesaanvraag voor de reden). Aangezien de reisinformatie standaard afrond is het probleem daar opgelost, de conducteur fluit op de hele minuut, de trein rijdt op de halve minuut weg. Nu de rest van Nederland nog.
Klopt, NS informeert reizigers niet over de daadwerkelijke tijd waarop je in de trein moet zijn. Logischerwijs wordt van reizigers verwacht dat ze dit via telepathische weg zelf ontdekken.
Of je kan bij jezelf bedenken dat de vertrektijd .49 is. En vertrek is ook vertrek. Niet nog even instappen?
Voor de reiziger is een trein vertrokken als die niet meer kan instappen. De rest is interne keuken.
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Klopt, NS informeert reizigers niet over de daadwerkelijke tijd waarop je in de trein moet zijn. Logischerwijs wordt van reizigers verwacht dat ze dit via telepathische weg zelf ontdekken.
Ik neem aan dat in de app duidelijk staat hoe laat de trein vertrekt. Of hadden @MdB1993 en zijn vriendin andere informatie?
Ik vermoed eerder dat ze zich niet bewust waren van het feit dat de laatste trein naar Harderwijk een IC is die niet van de sporen 1-4 vertrekt maar van spoor 11-12. Als je dan "precies om 23.49 aangerend" komt bij de sporen 1-4 terwijl de trein vanaf spoor 11-12 vertrekt haal je die natuurlijk nooit meer.
Wat begrijpen mensen niet van het woord vertrektijd? Is het zo moeilijk om te snappen dat een trein alleen kan vertrekken als de deuren dicht zijn en dat die deuren eerder dicht gaan, omdat de trein anders niet op tijd kan vertrekken?
Nogmaals: voor de reiziger is een trein vertrokken als die niet meer kan instappen. Dát is dus de vertrektijd voor de reiziger. De rest is voor de gewone reiziger niet interessant en is interne keuken.
Verschillende vervoerders gaan daar anders mee om; er zijn daarnaast concessies waar de deuren niet voor de gepubliceerde vertrektijd gesloten mogen worden.
Dit zal binnenkort binnen de EU gestandaardiseerd worden; tot die tijd blijft het helaas een rommeltje, want iedere vervoerder vindt dat zij gelijk hebben en de rest van de wereld ongelijk.
maar die app zegt dus niet hoe laat je in de trein moet zijn.
Ja, omdat dit alleen bij NS is, andere vervoerders gaan daar anders mee om. Daarbij komt nog dat NS geen uiterste instaptijd kan of wil geven. Daardoor krijg je dit soort onhandige discussies.
Dan verandert men die norm naar 1,5 minuut en klaar. In de praktijk verandert er niets, want het openen en sluiten van deuren vind nu ook al binnen die 2 minuten overstaptijd plaats.
. Ik hoor graag exact hoe laat de laatste stoptrein van UC naar Zwolle is gegaan en van welk spoor.
Om 23.20 uur van spoor 4.
Daarna ging om 23.49 uur nog een IC die ook in Harderwijk stopt, maar als je om 23.49 het station in rende zal die al even weg geweest zijn tegen de tijd dat je het perron bereikt had.
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Plan je reis in de NS app toch?
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Klopt, NS informeert reizigers niet over de daadwerkelijke tijd waarop je in de trein moet zijn. Logischerwijs wordt van reizigers verwacht dat ze dit via telepathische weg zelf ontdekken.
Of je kan bij jezelf bedenken dat de vertrektijd .49 is. En vertrek is ook vertrek. Niet nog even instappen?
Ik neem aan dat in de app duidelijk staat hoe laat de trein vertrekt. Of hadden @MdB1993 en zijn vriendin andere informatie?
Volgens treinposities.nl.is de trein om 23.49 gaan rijden vanaf spoor 12. Kortom niets bijzonders.
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Klopt, NS informeert reizigers niet over de daadwerkelijke tijd waarop je in de trein moet zijn. Logischerwijs wordt van reizigers verwacht dat ze dit via telepathische weg zelf ontdekken.
Of je kan bij jezelf bedenken dat de vertrektijd .49 is. En vertrek is ook vertrek. Niet nog even instappen?
Dat kan ik niet bedenken, omdat niet-NS treinen anders functioneren. NS doet raar, ik weet dat inmiddels al jaren maar het is geen algemeen beschikbare informatie
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Tja… de vraag is natuurlijk of de incidentele treinreiziger (of de frequente, die de reis gewoon in de reisplanner plant), op de hoogte is van de ‘vertrekprocedure’. Op het station en in de reisplanner wordt namelijk nergens gewag gemaakt van een ‘vertrekprocedure’. Ik reis al járen met de trein (tegenwoordig weliswaar wat minder vaak): het bestaan van een ‘vertrekprocedure’ is me via dit forum duidelijk geworden en omdat niet elke treinreiziger dit forum bezoekt, is het bestaan van een ‘vertrekprocedure’ velen niet bekend.
Maar, duurt die procedure nu 30 seconden of één minuut? Die halve minuut kan namelijk nét het verschil maken.
Het is ook niet altijd zo, dat een trein precies op de minuut en 0 seconden vertrekt. Ik vermoed dat de ‘vertrekprocedure’ ook nog eens afhankelijk is van het soort materieel. Ik zie hier op het station vaak dat de Intercity van en naar Eindhoven (gereden met het getrokken materieel) vrij lang stilstaat. Soms zie ik ook de stroomafnemers van de locomotief omlaag en weer omhoog gaan, terwijl sprinters aankomen en vertrekken alsof het metro’s zijn.
Een minuut is het zeker niet. Een korte stop is bij de NS 42 tot 60 seconden afhankelijk van het materieel, bij regionale vervoerders zonder conducteur 30 tot 36 seconden. Dat is echter de totale tijd dat de trein stilstaat bij een korte stop, dus inclusief het openen van de deuren, het uit- en instappen en het weer sluiten van de deuren. Bij grote stations is de stop vaak langer, maar zou je wel van deze minimale tijd uit kunnen gaan om een indicatie te krijgen hoe kort van te voren je op het perron aanwezig moet zijn om nog mee te kunnen. Want als een trein bij een korte stop slechts 42 seconden stilstaat moet je niet verwachten dat je op een groot station nog mee kan als je 30 seconden voor vertrek het perron op kunt rennen.
Maar de NS communiceert dit dus niet duidelijk, dus reizigers moeten dit in de praktijk ondervinden door meermaals de trein net te missen.
Precies om 23.49 uur komen aanrennen voor een trein met vertrektijd 23.49 uur is te laat. De vertrekprocedure begint 30 seconden tot 1 minuut voor de vertrektijd, om 23.49 uur zijn de deuren al dicht.
Tja… de vraag is natuurlijk of de incidentele treinreiziger (of de frequente, die de reis gewoon in de reisplanner plant), op de hoogte is van de ‘vertrekprocedure’. Op het station en in de reisplanner wordt namelijk nergens gewag gemaakt van een ‘vertrekprocedure’.
Uit het feit dat de trein al lang uit het zicht was verdwenen toen @MdB1993 op spoor 12 arriveerde lijkt het me niet aan de vertrekprocedure gelegen te hebben.
Nee. Zo te zien waren ze gewoon te laat.
Wat begrijpen mensen niet van het woord vertrektijd? Is het zo moeilijk om te snappen dat een trein alleen kan vertrekken als de deuren dicht zijn en dat die deuren eerder dicht gaan, omdat de trein anders niet op tijd kan vertrekken?
Ja, omdat dit alleen bij NS is, andere vervoerders gaan daar anders mee om. Daarbij komt nog dat NS geen uiterste instaptijd kan of wil geven. Daardoor krijg je dit soort onhandige discussies.
Vertrektijd is de tijd dat de trein vertrekt. Dat zou wel duidelijker moeten zijn. Bij vliegtuigen moet je veel eerder dan de vertrektijd al bij de gate zijn. Vooral bij Intercontinentale vluchten. Dat mensen het woord vertrektijd niet begrijpen is niet het probleem van NS.
Ja, omdat dit alleen bij NS is, andere vervoerders gaan daar anders mee om. Daarbij komt nog dat NS geen uiterste instaptijd kan of wil geven. Daardoor krijg je dit soort onhandige discussies.
Vertrektijd is de tijd dat de trein vertrekt. Dat zou wel duidelijker moeten zijn. Bij vliegtuigen moet je veel eerder dan de vertrektijd al bij de gate zijn. Vooral bij Intercontinentale vluchten. Dat mensen het woord vertrektijd niet begrijpen is niet het probleem van NS.
Stel je voor dat KLM geen uiterste boarding tijd op zou geven. Dat is de situatie die bij NS momenteel bestaat.
Ja goed. Maar 23.49 is toch duidelijk. Dan zorg je toch dat je tijdig op het perron staat?
en wat is tijdig? rationeel bekeken kan 23:47 te laat zijn, weet ik veel hoe lang de procedures bij NS duren. Als er iets niet duidelijk is, is het dit wel.