Lage frequentie treinen leidt tot frustratie en hogere kosten

  • 9 February 2023
  • 15 reacties
  • 302 Bekeken

hi allen,

Graag wil ik het volgende delen als feedback/klacht. (Dit lukt mij niet via de chat op een e.e.a. manier)
Zelf maak ik graag het gebruik van de stoptrein bij station Helmond Brandevoort richting Eindhoven centraal en verder (reisduur 6 minuutjes).

In de avond en het weekend is de frequentie teruggeschroefd naar 1x per uur, met het alternatief om over te stappen op Helmond centraal en dan de stoptrein naar Brandevoort/Eindhoven te pakken. Dit duurt circa 25 minuten langer (op een rit van 6 minuten) en deze optie kost ook meer geld.

Afgelopen week viel deze stoptrein overigens ook nog hier en daar eens uit, waardoor ik nu vaker de auto pak naar Eindhoven, omdat dit simpelweg sneller is en ik meer flexibel ben. Ik zit vooralsnog vaak in een te drukke stoptrein, maar kan me voorstellen dat meer treingenoten in de avond/weekend de auto overwegen. Kan NS vertellen wanneer de frequentie weer wordt opgeschroefd? Het is geen rustige lijn en wellicht ben ik een “klager” dat de stoptrein maar eens per uur gaat, maar flexibiliteit begint mijn inziens met 2x maal per uur. Prijs en kleine vertragingen maakt niet uit, want de aansluiting in Eindhoven gaat wel 2 tot 4x per uur. 

Mijn vraag voor dit forum of meerdere mensen hier "frustratie” aan hebben en hopelijk leest NS ook mee ;)


15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet anders gewend geweest dat ik al heel lang ‘savonds maar 1x per uur met de sprinter vanuit Den Bosch naar Utrecht kon. Was even plannen als ik van Maastricht, Heerlen of Eindhoven kwam.

Over 6 treinminuten fiets ik nog geen 20 minuten op een stadsfiets en over 2 treinminuten de andere kant op fiets ik ook bijna 20 minuten. Ik weet niet hoe jouw fietsroute zou zijn, maar misschien kan dat een optie zijn?

Reputatie 6
Badge +2

Hi NickJ!

Ik kan helaas niet zeggen of en wanneer dit traject verbeterd wordt, maar ik heb jouw suggestie wel intern doorgezet! De treinen worden ingezet op de vraag die ernaar is. (in hoeverre dat mogelijk is natuurlijk). 

In de avond en het weekend is de frequentie teruggeschroefd naar 1x per uur, met het alternatief om over te stappen op Helmond centraal en dan de stoptrein naar Brandevoort/Eindhoven te pakken. Dit duurt circa 25 minuten langer (op een rit van 6 minuten) en deze optie kost ook meer geld.

De treinen reden naar Brandevoort in de avond en op zondag altijd al maar om het uur, alleen op zaterdag is sinds december ook de helft van alle treinen opgeheven en wordt nu ook een uurdienst gereden. Dat is inderdaad beneden peil maar helaas heeft NS dat bij veel sprinters buiten de Randstad ingevoerd om personeel en geld uit te sparen.

U mag ook via Helmond reizen als de reisplanner dat aangeeft. In principe hoeft u daarbij in Helmond niet uit/in te checken en dan zou dat dus zonder extra kosten zijn. Het enige wat ik niet zeker weet is of dat overstappen zonder uit/inchecken nog steeds kan, ik ben al een tijdje niet meer in Helmond geweest.

Reputatie 7
Badge +3

In Helmond kun je niet (meer) van het ene naar het andere perron zonder uit- en in te checken.

Hi NickJ!

Ik kan helaas niet zeggen of en wanneer dit traject verbeterd wordt, maar ik heb jouw suggestie wel intern doorgezet! 

In de adviesaanvraag voor de dienstregeling 2024 heeft NS aangemeld de dienstregeling op deze verbinding weer op te willen schalen mits dat qua personeel en financiën kan.

Voor de goede orde: er zou dan worden opgeschaald naar de situatie van voor de inkrimpingen. De uurdienst in de avond en op zondag verandert dan dus niet (die was er al veel langer) maar op zaterdag overdag zou er dan wel weer halfuurdienst komen.

In Helmond kun je niet (meer) van het ene naar het andere perron zonder uit- en in te checken.

Ah, ik twijfelde daar al over. Dan zijn er inderdaad extra kosten bij terugreizen.

Reputatie 7
Badge +3

Tenzij je de poortjes met enige dwang opent natuurlijk, niet geheel ongebruikelijk hier 😉

When in Rome, do as the Romans do.

Tenzij je de poortjes met enige dwang opent natuurlijk, niet geheel ongebruikelijk hier 😉

Alleen weet de conducteur bij het tweede deel van de reis dat dan ook.

Dank allemaal voor de reacties. Fietsen is circa 35 minuten, dus is wel een optie als de trein op zondag maar 1x per uur blijft gaan.

Heb ook het vermoeden dat minder mensen de trein nemen door de lage frequentie, wat dan leidt tot minder treinen en dus leidt tot een vicieuze cirkel.

Hopenlijk schaalt de NS (ooit) op zodat de dienstregeling 7 dagen in de week en in de avond 2x per uur is

Dank allemaal voor de reacties. Fietsen is circa 35 minuten, dus is wel een optie als de trein op zondag maar 1x per uur blijft gaan.

Deze trein rijdt al sinds bijna tien jaar op zondag om het uur. Dat heeft dus niets met de recente inkrimpingen te maken.

 

Heb ook het vermoeden dat minder mensen de trein nemen door de lage frequentie, wat dan leidt tot minder treinen en dus leidt tot een vicieuze cirkel.

Dat klopt, zeker op korte afstanden jagen uurdiensten de mensen de trein uit omdat de wachttijd dan meestal in geen enkele verhouding meer staat tot de reistijd. 

 

Hopenlijk schaalt de NS (ooit) op zodat de dienstregeling 7 dagen in de week en in de avond 2x per uur is

Ongeveer 10 jaar geleden hebben deze treinen gedurende twee jaar op zondag overdag op proef om het halfuur gereden. NS was echter ontevreden over de response en heeft die proef daarna niet verlengd. Ongelukkig was dat die proef net gebeurde in het laatste jaar dat de winkels in Eindhoven op zondag nog dicht waren.

In Helmond kun je niet (meer) van het ene naar het andere perron zonder uit- en in te checken.

Het kan wel, maar of het zo legaal is...

Reputatie 7

Dank allemaal voor de reacties. Fietsen is circa 35 minuten, dus is wel een optie als de trein op zondag maar 1x per uur blijft gaan.

Heb ook het vermoeden dat minder mensen de trein nemen door de lage frequentie, wat dan leidt tot minder treinen en dus leidt tot een vicieuze cirkel.

Met fiets kan het natuurlijk wel, maar dan maakt het ov zich nog meer overbodig natuurlijk en komt er nooit een halfuurdienst op zondag (en andere momenten).

Inderdaad een vicieuze cirkel! 

1x per uur in zo'n dichtbevolkt gebied als Brabant blijft belachelijk. Vergelijk het eens met het feit dat je in het dunbevolkte Zeeland op zondag wel om het half uur van pak 'm beet Rilland-Bath naar Krabbendijke kan met de trein. 

hi Rene goed punt, viel mij ook op in Groningen (toen ik daar nog woonde) en in Venray, dat de stoptrein van de concurrent wel 2x per uur reed in de avond

Reputatie 7
Badge +3

Het is nogal schrijnend dat in de gebieden waar de provincies de aanbestedingen van het spoorvervoer doen er met (veel) hogere frequenties gereden kan worden.

Daarbij moet gezegd worden dat de kosten van de regionale vervoerders lager zijn dan die van NS en dat er daarom voor hetzelfde geld meer treinen kunnen rijden. 

Het is nogal schrijnend dat in de gebieden waar de provincies de aanbestedingen van het spoorvervoer doen er met (veel) hogere frequenties gereden kan worden.

Daarbij moet gezegd worden dat de kosten van de regionale vervoerders lager zijn dan die van NS en dat er daarom voor hetzelfde geld meer treinen kunnen rijden. 

Allemaal niet zo vreemd. Twee man personeel op iedere regionale trein zoals bij NS kost (zeker bij de huidige dure CAO) klauwen met geld. En je kunt een euro nu eenmaal niet twee keer uitgeven.

Reageer