Skip to main content

SLT, SNG, en de net aangekondigd nieuwe sprinters voor 2027 en erna. Heeft iemand eigenlijk al een enig idee waar deze nieuwere sprinter ingezet wil gaan worden? Het lijkt erop dat men nu eigenlijk SNG op het oog heeft voor de randstad en SLT een beetje voor midden Nederland laat liggen, en als standaard in Noord-Holland. De allernieuwste sprinter, waar moet deze 'extra' groei opvangen? Het is namelijk geen trein die een oudere variant volledig vervangt, sinds de FLIRTs uit het zuiden vervangen zouden worden door SNG. Is dat nogsteeds zo? Of is dat veranderd. Daarnaast wilde ik ook nog weten of het bedoeld was om in eerste instantie toen de SLT geïntroduceerd werd deze als IC in te zetten op kortere routes, net als men dat nu ook wilt voor de komende sprinters.

@LtdExpNeiro

Voorlopig is dit sowieso niet meer dan papier. In het voorjaar zat NS vergeleken met pre-corona op -20% reizigers, de laatste maand is dat langzamerhand weer gedaald tot -30% (en in de spits is het nog slechter).

Zolang er geen aanwijzing is dat het aantal reizigers zich echt gaat herstellen (en dan vooral bij het financieel belangrijke forensenvervoer) zal het bij papier blijven. Vooralsnog dreigt eerder inkrimping van diensten dan uitbreiding.


Reageer