Lange overstaptijd in Zwolle | NS Community
beantwoord

Lange overstaptijd in Zwolle

  • 24 January 2020
  • 24 reacties
  • 940 Bekeken

Reputatie 1

Ik woon in Dronten.

Ik had gehoopt op een nieuwe dienstregeling waarbij de overstaptijd van de sprinter naar Zwolle beter zou worden. Helaas. Of je nou de trein naar of van Deventer of Almelo neemt, de overstaptijd blijft 26 of 28 min. 

Waarom rijdt de trein terug naar Zwolle niet 5 minuten sneller of vertrekt de trein vanuit Zwolle 5 min later.

Machinistes die te laat op Lelystad aankomen, corrigeren met gemak hun tijd op het trace lelystad - Dronten. Of verander de dienstregeling. Nu hou je de mensen uit de trein.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 24 January 2020, 19:21

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat valt wel mee, aantal overstappers uit Dro (en Kmp Zuid) verder als Zwolle is minimaal en wordt amper groter bij betere aansluittijden. Het kan simpelweg niet wat je graag wenst vanwege de tijdenligging van de belangrijker ICs op die lijn-die dat sprintertje in Alm. Oost voorbijstuiven, EN dat stukje zuid van Zwolle is zolang dat nog maar 2 spoortjes heeft (ook voor de oude Veluwelijn) oververzadigd met treintjes-in totaal tenminste 8 of 10/uur. Helaas kunnen treintjes elkaar niet makkelijk voorbijpasseren vanwege dat ouderwetse uit de 19e eeuw daterende systeem der ijzeren weg ofwel sporen met erg veel beperkingen.

Reputatie 1

Ik snap wel dat het aantal overstappers op Zwolle minimaal is. Die hebben geen zin om 28 min te wachten. Dat heb ik zelf ook namelijk. Als ik naar het oosten moet, zoek ik een ander alternatief. Of ik neem de trein van 06.25. Dit zal de meeste mede reizigers doen.

een overstaptijd van 28 min is echt iets van de middeleeuwen.

 

rekening houdend dat je dit niet alleen op de heen reis hebt, maar ook op de terugreis.

Dan ben je gewoon 1 uur aan het wachten op het station.

Reputatie 1

Dronten - Leeuwarden 21 min

Dronten - Groningen 24 min

Dronten - Amersfoort 24 min

Dronten - Deventer 26 min

Dronten - Almelo 15 min

Hoi Renedronten!

Wat jammer om te lezen dat jij het gevoel hebt dat je reizen er alleen maar op achteruit gaan. Wij proberen natuurlijk voor iedereen een zo optimale reisplanning te maken met een niet te lange overstaptijd. Helaas is dit echter niet op alle stations mogelijk en zullen er altijd treinen zijn waarvoor de aansluiting niet optimaal is. Ik heb een suggestie voor je doorgezet, maar ik durf je niet te zeggen of hier op termijn verandering in gaat komen. 

Reputatie 6
Badge

Ik ben bang dat deze overstap niet snel beter zal worden. Het grote probleem is dat je te maken hebt met de brug over de IJssel. Door politieke zuinigheid is die brug bij de nieuwbouw in 2011 met slechts één spoor per richting uitgerust, terwijl er 4 verschillende treinen over moeten (sprinter uit Amersfoort, intercity uit Amersfoort, sprinter uit Lelystad en intercity uit Lelystad). Tussen elke trein moet minsten 3 minuten zitten. Je ontkomt er dus niet aan om in een grote optocht naar Zwolle te rijden.

De overstap vanuit de sprinter kan dus nooit ideaal zijn. Toch was de overstap tot en met 2016 zo'n 13 minuten korter dan nu. Het nadeel was dat je van Dronten en Kampen Zuid toen erg lang onderweg was naar Amsterdam en Schiphol. Nu stap je in Lelystad vlot over en dat scheelt veel tijd. Voor reizigers naar Zwolle zelf maakt het niet uit. Alleen wie overstapt is slechter af sinds 2017. Blijkbaar was het aantal overstappers op Zwolle vanuit Dronten en Kampen Zuid kleiner dan het aantal reizigers dat vanaf die stations naar Amsterdam en Schiphol gaat. Dan is de keuze te begrijpen.

Maar het echte probleem is de IJsselbrug. Die had nooit met zo weinig capaciteit gebouwd moeten worden, maar meteen met een eigen spoor vanaf de Hanzelijn en Veluwelijn. Zeker als je bedenkt dat de Hanzelijn onder budget is aangelegd.

Ik kan me nog één oplossing bedenken. Sinds kort rijden zowel de sprinter van Zwolle naar Groningen als de sprinter Amsterdam - Zwolle met SNG. De sprinter uit Amsterdam komt om .23 en .53 in Zwolle aan. De sprinter naar Groningen vertrekt om .24 en .54. Je zou deze treinen kunnen doorkoppelen. Scheelt in ieder geval een lange overstap in één richting.

Reputatie 7

Er zijn gewoon veel te weinig sporen voor een druk bereden net met grote vervoersvraag waarop alles prima aansluit. Veel te beperkte infrastructuur. Allemaal jaren achtergebleven omdat er andere keuzes werden gemaakt. Dat blijft zich wreken en zal nog erger worden in de toekomst. Er is nog veel winst te behalen maar dat is nu eenmaal kostbaar. Bijna een half uur overstap in een klein druk land met grote vervoersvraag is natuurlijk niet wat je zou mogen verwachten in de 21e eeuw. 

Reputatie 3

Even creatief denken… de 14600 zit erg ruim in z'n jasje tussen Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders. Op dat stuk alleen al ben je met gemak 2 minuten sneller dan de dienstregeling. Als je 'm iets versnelt zou je dus te Almo kunnen vertrekken om .02/.32, met aankomst in Lls om .13/.43. Hier dient deze even stil te staan vanwege het soms splitsen van materieel. Indien het hier zou lukken om vóór de IC te vertrekken (.17/.47), waar de IC dan conflictvrij de sprinter kan in halen te Dronten, kan de sprinter daar weer weg om .30/.00 met aankomst Zwolle om .18/.48. Je kunt dan enkel nog de overstap op de sprinter naar Gn halen… dus versnellen bied geen soelaas. 

Het gevolg is dat overstappen op de andere treinen allemaal nóg langer worden.

Even creatief denken… de 14600 zit erg ruim in z'n jasje tussen Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders. Op dat stuk alleen al ben je met gemak 2 minuten sneller dan de dienstregeling. Als je 'm iets versnelt zou je dus te Almo kunnen vertrekken om .02/.32, met aankomst in Lls om .13/.43. Hier dient deze even stil te staan vanwege het soms splitsen van materieel. Indien het hier zou lukken om vóór de IC te vertrekken (.17/.47), waar de IC dan conflictvrij de sprinter kan in halen te Dronten, kan de sprinter daar weer weg om .30/.00 met aankomst Zwolle om .18/.48. Je kunt dan enkel nog de overstap op de sprinter naar Gn halen… dus versnellen bied geen soelaas. 

Het gevolg is dat overstappen op de andere treinen allemaal nóg langer worden.


Nou laat dat ruim in zijn jasje maar weg op dat traject, door seingeving en baanvak snelheden is die tijd echt niet ruim, daarbij rijdt er vanaf Almere een IC achter deze trein die er langs gaat op Oostvaarders en daar gaar de sprinter dan weer achter aan.

Als je vervolgens de sprinter eerder van Lelystad laat vertrekken dan kunnen de mensen uit de IC niet meer overstappen op de sprinter in Lelystad en dupeer je deze mensen weer die onderweg zijn naar Dronten en Kampen Zuid.  En dat is ook een behoorlijke groep reizigers elke dag.

Als de IC de sprinter op Dronten voorbij moet dan moet de sprinter daar 5 minuten halteren om te voldoen aan de normering van Prorail, daar verlies je dus uiteindelijk meer tijd dan dat je gewonnen hebt.

Het is helaas zo dat niet elke reiziger geweldig mooie overstap tijden kan hebben op elk traject, dat is spijtig voor degene die dat treft. 

Reputatie 1

Ik moest vandaag naar Apeldoorn.

Met die gunstige overstap tijden laat je het om met de trein te gaan

reistijd is dan 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Met de auto is het 45 min, dus raad maar wat ik vandaag gedaan heb.

De ene kant vind ik 1,5 uur reizen niet zo erg, maar een half uur wachten wel.

Reputatie 1

Morgen moet ik naar t Harde

treinrit Dronten - t Harde duurt 60 minuten inclusief 29 min overstaptijd.

 

Terugreis duurt 103 min met 31 min over staptijd

Gezien de ritten die u maakt lijkt het me handiger als u met de auto gaat 

Reputatie 1

Ik heb een dalvrij kaart, gebruik ik voor mijn werk.

ik ben scheidsrechter en fluit in het oosten 

zondag moet ik naar Almelo.

reisduur 1u24 inclusief 27 minuten overstappen in Zwolle stel dat de trein in Zwolle 5 min eerder kwam, was de reistijd 57 min geweest.

Reputatie 3

Hey René,

 

Zoals hierboven uitgelegd kan dat dus helaas niet!

Reputatie 3

Suggestie:

Kort de 14600 in tot Almere Oostvaarders (dan hoeft die ook niet ingehaald te worden door de IC), en laat in plaats daarvan de 4300 vanuit Hoofddorp naar Zwolle doorrijden. Mogelijk aankomst- en vertrektijden (gebaseerd op de rijtijden van de 14600):

Zwolle: :26 :56
Kampen Zuid: :06 :36
Dronten: :14 :44
Lelystad Centrum: :26 :56, vertrek :27 :57 (om conflict met de serie 2400 te vermijden)
Almere Oostvaarders: :06: 36
Om :07 en :37 vertrekt uit Almere Oostvaarders de sprinter naar Hoofddorp, dus dit komt perfect uit.

Ook de vertrektijd vanuit Zwolle komt mooi uit (om :17 de IC Den Haag, :20 IC Rotterdam, :23 sprinter Utrecht en dus :26 de sprinter Hoofddorp). Er is hier dus geen conflict met de andere treinen.

Ik geloof dat in Zwolle spoor 1b niet worden gebruikt, deze zou de serie 4300 in principe dus kunnen gebruiken

Zoiets is de oude situatie. Nadeel is dat dit de reistijd van Dronten en Kampen naar Amsterdam Zuid/Schiphol veel langer maakt. Dat gaat om heel veel reizigers. Aan de andere kant: het gaat dan om negen minuten langer. Dit zou weleens lonend kunnen zijn. 

Ander nadeel: Als één van deze treinen (:17 de IC Den Haag, :20 IC Rotterdam, :23 sprinter Utrecht) vertraagd is, dan loopt de sprinter naar Hoofddorp ook vertraging op. 

 

Reputatie 3

Dat zou inderdaad goed kunnen. Dit weet ik niet want zo oud ben ik niet 🙂. Ik zag net wel een post hier over een verandering in dinstregeling 2017. Waarschijnlijk weegt het belang van reizigers vanuit Dronten en Kampen Zuid naar Amsterdam meer mee dan het belang van de reizigers naar Deventer/Emmen/Groningen/Leeuwarden. Het belang van reizigers van Almere Oostvaarders en Almere Parkwijk speelt echter dan wel ook mee (die hebben belang bij 4300 naar Zwolle ipv 14600).

Als ik dan kijk naar de tijden waarop de trein in Lelystad zou moeten stoppen dan haal je de overstap naar de IC's er uit, zullen mensen niet erg blij van worden want daardoor wordt de reistijd voor deze toch grote groep reizigers stukken langer.

En dan wil je op Almo een overstap van 1 minuut hebben, een overstap van 1 minuut is natuurlijk gewoon geen overstap omdat dit veelal niet haalbaar is en derhalve bij de NS niet voorkomt. En je geeft een hele grote groep reizigers dus een extra overstap op Almo met risico dat die die gemist wordt en ze daar lange tijd moeten wachten op hun trein.

En spoor 1b wordt in Zwolle veel gebruikt met betrekking tot rangeerbewegingen maar ook geregeld voor vertrekkende treinen. Daarbij moet om 1b te kunnen gebruiken of 1a niet bezet zijn of 2 niet bezet zijn anders kom je niet op 1b vanaf de IJsselbrug zijde.

Maar ik mis ook welk voordeel dit zou moeten hebben in jouw verhaal ?  Er wordt bij de dienstregeling vooral gekeken naar de grootste reizigersstromen en het lukt dus nooit om voor iedereen perfecte verbondingen te creëren.  Inmiddels wordt er steeds meer ingezet op elke 10 minuten een trein en worden de trajecten uitgebreid waar dit op wordt uitgerold.

En je laatste opmerking over het voordeel voor mensen vanaf Muziekwijk en Parkwijk met de 4300 naar Zwolle i.p.v. de 14600 naar Zwolle ontgaat mij helemaal.

 

@Jeroen wat Thijs bedoelt is de sprinter in Almere Oostvaarders koppelen aan die naar Hoofddorp. Zodoende is er geen overstap van een minuut, maar een haltetijd. Een minuut halteren kan wel.

 

Vertrek kan ook nog vanaf spoor 4 in Zwolle. Nadeel is dan wel de langere loopafstand. Op station Zwolle moet er een mouw aan te passen zijn. In de oude situatie was 1a altijd leeg. De sprinter kwam aan voor die uit Amersfoort en vertrok na die tijd.

 

Mensen uit Muziekwijk/Parkwijk hebben inderdaad geen voordeel. 

 

Maar toch: Ik ben geneigd om de voorkeur te geven aan de huidige situatie. De negen minuten langere reistijd naar Amsterdam/Schiphol voor reizigers uit Dronten en Kampen lijkt mij zwaarder wegen dan het verlies aan overstapmogelijkheden voor reizigers uit Dronten. Vanuit Kampen kun je de nog gebruikmaken van de oude spoorlijn (m.u.v. de nieuwe wijken rond Kampen Zuid)

Reputatie 3

Ik bedoelde inderdaad een doorkoppeling op Almere Oostvaarders, geen overstap.

Bij Oostvaarders/Parkwijk doelde ik op de stations waarvoor in Zwolle een overstap nodig is (Richting Deventer/Emmen/Groningen/Leeuwarden), niet Zwolle zelf.

Het voordeel is dat de overstap van de 14600 op bijna alle treinen nu zeer lang is (dat was de reden van dit topic), en die zijn veel korter bij de hypothetische vertrektijden van de 4300. Dit is omdat het gros van de treinen uit Zwolle tussen :15 en :24 vertrekt (en :45 en :54 uiteraard). De aankomsttijd van de 14600 is :24, :54, wat dus een minimale overstaptijd van 21 minuten vraagt. De 4300 zou om :03, :33 aankomen, wat deze minimale overstaptijd tot een enigszins acceptabele 12 minuten verkort.

Als deze trein 4300 van 1b zou vertrekken (om :26 en :56), is de sprinter naar Utrecht op 1a (vertrektijden :23 en :53) als het goed is al weg. Ik reis niet via Zwolle, maar het lijkt me sterk dat spoor 2a gebruikt wordt (dit ligt niet aan een perron).

ETMET is hier lang niet aan de orde, want er gaan rond Zwolle op de meeste trajecten maar elk half uur een trein. Eerst maar eens uitbreiden naar een kwartiersdienst lijkt me.

 

De overstap van Dronten en Kampen Zuid richting Amsterdam is inderdaad wel een belangrijk punt. Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar misschien zou de serie 2400 (IC Dordrecht-Lelystad) door kunnen rijden als sprinter naar Zwolle. Er is dan wel twee minuten te kort (aankomst in Lelystad vanuit Zwolle om :26, vertrek richting dordrecht om :24), maar dit is wellicht met enig geschuif in vertrektijden op te lossen. Bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat Dronten en Kampen-Zuid een directe en snelle treinverbinding naar Amsterdam hebben.

Al met al: als dit niet mogelijk is, is de huidige situatie inderdaad beter dan wat ik eerder voorstelde (met de 4300 naar Zwolle). Ik nam een beetje aan dat reizigers Dronten-Amsterdam in de sprinter 14600 zouden blijven zitten (die direct naar Amsterdam Centraal gaat).

Bedoel in Zwolle uiteraard spoor 3, middenspoor 2 is reeds verwijderd.

In je tijden zou je ook nog rekening moeten houden met het combineren en splitsen wat in Lelystad gebeurt in deze serie, dat gaat niet in 1 minuut en daardoor is de tijd daar langer.  Ook wordt hier veelvuldig personeel gewisseld op de treinen.

De IC 2400 doortrekken naar Zwolle als sprinter geeft andere rijtijden dan de sprinters, de VIRM is trager qua vertrekken dan het sprintermaterieel dus dit zal ook andere tijden geven, daarbij is de VIRM niet geschikt als sprinter qua bouw. Daarbij zit je met de 2400 dat je tijden niet zomaar kan verleggen door allerlei knooppunten onderweg waar krappe kruizingen zijn met andere treinseries en ook aansluitingen die behouden moeten blijven.

Daarnaast is ook de 2400 serie een treinserie met combineren en splitsen op Lelystad waar tijd voor ingeruimd moet worden.

Het aantal mensen reizend richting de randstad is groter dan richting Zwolle, om die reden zal de keus gevallen zijn zoals deze nu is. Een dienstregeling is heel complex omdat er zoveel punten zijn waar rekening mee gehouden moet worden, het is niet voor niets dat er jaren werk zit in een compleet nieuwe opzet van de dienstregeling. Zodra Amsterdam Zuid en Amsterdam CS verbouwd zijn zal er weer heel veel veranderen qua treinenloop en dat zal zijn invloed zeker hebben op de treinen op de Flevolijn en Hanzelijn. 

 

Reputatie 3

Sporenplan.nl laat nog wel een spoor 2 zien op station Zwolle. Dan zullen ze wel niet zo actueel zijn als ze zeggen haha :). Ik bedenk me ook net dat in dienstregeling 2022 de sprinter Leeuwarden-Meppel waarschijnlijk wordt verlengd tot Zwolle. Die gaat gebruik maken van spoor 1b neem ik aan.

Nee ik heb me vergist. Spoor 2 is aangepast en daar kun je nog wel overheen vsnaf de Ijsselbrug zijde naar spoor 1b. Het spoor loopt niet meer door naar het noorden toe en de wissels naar spoor 3 zijn verwijderd.

Reputatie 4

Misschien een gek idee, maar kan er geen kwartierdienst gereden worden op (Oostvaarders-) Lelystad C. - Zwolle? Vertrek uit Zwolle dus om .07, .22, .37, .52. Aankomst in Zwolle om .09, .24, .39, .54. Vertrektijden zouden geen conflicten moeten opleveren, hooguit dat .22/.52 → .23/.53 wordt, aankomsttijd van .09/.39 wel, maar als je dan de trein enkele minuten langer zou laten stoppen op Lelystad, Dronten, Kampen Zuid of voor een rood sein, totdat de IC vanuit Rotterdam CS er voorbij is, komt dat ook nog wel goed. Dan heb je één trein die aansluit op de IC richting Den Haag CS op Lelystad en één trein die aansluit op treinen in Zwolle. 

Dat is echt zonde geld omdat de sprinters over het algemeen slecht gevuld zijn op dat traject, op enkele treinen met schoolgaande jongeren na.  Echte overkill om daar een kwartierdienst op te zetten.

Reageer