Lange rit naar en van Maastricht | NS Community
beantwoord

Lange rit naar en van Maastricht

  • 7 February 2023
  • 17 reacties
  • 429 Bekeken

Neem ik de trein van Geleen Oost naar Maastricht via Sittard ( met Arriva en NS) dan duurt deze reis 22 minuten en kost € , 5,46.

Terug gaat de reis dezelfde route en duurt de reis 41 minuten ( met NS en Arriva) en kost deze €6,58.

 

Als de NS intercity wat eerder ( 2 minuten) uit Maastricht zou vertrekken duurde de terugreis ongeveer 22 minuten. Want nu heb je met de NS die bijvoorbeeld om 12.01 vertrekt uit Maastricht maar 2 minuten om in Sittard  perron 2 af te rennen. En Arriva vertrekt ook al komen er reizigers aanrennen.

icon

Beste antwoord door Robert B 7 February 2023, 20:58

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Hoeveel mensen reizen nou van Geleen Oost naar Maastricht via Sittard? Dat is een omweg. 

Hoeveel mensen reizen nou van Geleen Oost naar Maastricht via Sittard? Dat is een omweg. 

De meeste mensen zullen in dit geval (ook vanwege de kosten) van Maastricht naar Geleen-Lutterade v.v. reizen.

Badge +3

Geleen Oost naar Maastricht via Sittard is helemaal geen omweg toch? Via Heerlen is pas een omweg en dat kost je de hoofdprijs (ruim 10 euro).

Dat de prijs per reisrichting verschilt komt door het verschil in de tariefopbouw van NS en Arriva.

Als een reis start bij Arriva betaal je € 1,08 (het landelijke basistarief, zelfde als voor bus/tram/metro) plus een prijs per km, die is in Limburg € 0,22 per km.

Bij een reis die start met NS betaal je voor de eerste 8 tariefeenheden (grofweg kilometers) € 2,60.

Bij een overstap betaal je voor het tweede deel niet opnieuw het basistarief (naar Arriva die € 1,08), en bij naar NS betaal je voor het tweede deel alleen het verschil tussen de totale TE en de reeds gereisde TE (in dit geval met Arriva).

Badge +3

Geleen Oost - Sittard is 4 TE, dit kost (met Arriva dus) € 1,08 + 4 × € 0,22 = € 1,96

Sittard - Maastricht is 21 TE, totale reis dus 25 TE waarbij NS nog het verschil mag rekenen tussen 25 TE en de reeds gereisde 4 TE met Arriva. Dit pakt hier gunstig uit omdat het Arriva stukje zo kort is.

Zie voor de NS prijzentabel https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 6.

NS krijgt dus € 6,10 (25 TE) - € 2,60 (4 TE) = € 3,50 De toaalprijs van je reis komt op € 5,46

Terug betaal je aan NS 21 TE (voor Maastricht - Sittard) en dat kost € 5,30. Daarbij komt nog 4 × € 0,22 voor Arriva (Sittard - Geleen Oost zonder basistarief) en maakt samen € 6,18

De terugreis met alleen Arriva duurt 41 minuten en kost € 6,58 (€ 1,08 + 25 × € 0,22)

Als je van/naar Geleen-Lutterade kan reizen kost het inderdaad maar € 4,82

De beide station liggen ruim een kwartier lopen van elkaar. Tenzij je misschien vlak bij station Geleen Oost woont kun je beter vanaf Lutterade naar Maastricht gaan.

Badge +3

De beide station liggen ruim een kwartier lopen van elkaar. Tenzij je misschien vlak bij station Geleen Oost woont kun je beter vanaf Lutterade naar Maastricht gaan.

Dat dan weer wel… maar het ging om het verschil in prijs (via Sittard en dan nog het verschil tussen met deels NS of Arriva only) 😴

Tijd voor een single check-in/uit dus, want nu kost alleen al Maastricht - Sittard je dus met NS € 5,30 en met Arriva (zelfde traject) doe je er langer over en is het ineens ook nog eens duurder € 5,70

Het valt wel uit te leggen maar wie snapt dat? @JOIG snapte het (terecht, zijn veel andere topics over) niet, maar bij deze.

Reputatie 6

die overstap in Sittard naar Arriva bestaat toch nauwelijks? veel te ver lopen voor de minder dan twee minuten die je hebt. ik heb het altijd raar gevonden dat de IC niet een of twee minuten eerder uit Maastricht vertrekt. Ja, ik ken natuurlijk het verhaal over kleine groep overstappers en dus niet relevant, maar met die logica kun je het spoor beter opdoeken omdat het in de marge van automobiliteit zit ;) 

Reputatie 7
Badge +3

@Tonny.s Eerder vertrekken heeft een sneeuwbaleffect op het aansluitende OV. Dan moeten opeens allerlei bussen ook eerder gaan rijden omdat aansluitingen niet meer gehaald kunnen worden. 

Was het allemaal maar zo simpel.

 

Reputatie 7
Badge +2

Daar wordt inderdaad niet vaak over nagedacht. Daarnaast kent de treindienstregeling symmetrie, waardoor aansluitingen in beide richtingen hetzelfde zijn. Eerder vertrekken zorgt daarmee dus ook voor later aankomen in de andere richting. Voor een aansluitende bus kan dat zomaar zorgen dat de rit niet meer tussen aankomst en vertrek van de trein past, waardoor aansluitingen uiteindelijk slechter worden.

Dag, dank voor alle reacties. Geleen Lutterade is geen alternatief. Het ging niet zozeer om de prijs maar om het tijdsverschil. factor 2. En dat waar dat vroeger er niet was toen de NS nog vanaf Sittard richting Heerlen reed.

De mensheid kan op en neer naar de maan en dat zou niet kunnen? Dubbel reistijd terug.

 

En soms laat de reisplanner je via Heerlen reizen, nog langer. Dus wanneer gaat dat wijzigen?

Reputatie 6

@Tonny.s Eerder vertrekken heeft een sneeuwbaleffect op het aansluitende OV. Dan moeten opeens allerlei bussen ook eerder gaan rijden omdat aansluitingen niet meer gehaald kunnen worden. 

Was het allemaal maar zo simpel.

 

de laatste keer dat ik NS of andere bedrijven zich daar druk om zag maken is lang geleden eerlijk gezegd. 

 

ik charcheer nu een beetje maar het gelang van busaansluitingen is over het algemeen alleen in Izichtbaar in lippendienst. net als trein aansluitingen overigens, zoals te zien in dit topic. 

Reputatie 7
Badge +3

De dienstregelingen van de busvervoerders worden in concessieverband vastgelegd. Dat zal niet overal even goed gaan maar in de meeste concessies zijn aansluitingen op de treinen onderdeel van de concessievoorwaarden.

Reputatie 6

het kan natuurlijk, en ik hoop dat het zo is, dat ik een beperkte blik heb aan de negatieve kant. "mijn" bussen zijn wegens efficiencyslagen nu allemaal vertrokken net voordat de treinen aankomen (specifiek voorbeeld gaat om station Roermond). en dat terwijl de treinen handiger getimed aankomen dan vroeger (meer op dezelfde tijd uit alle richtingen). 

En dat waar dat vroeger er niet was toen de NS nog vanaf Sittard richting Heerlen reed.

Sindsdien is de dienstregeling van zowel intercity's als sprinters helemaal gewijzigd.

En soms laat de reisplanner je via Heerlen reizen, nog langer. Dus wanneer gaat dat wijzigen?

Ik denk dat dit geen prioriteit heeft omdat het maar om een incidentele reiziger gaat.

Badge +3

Tegenwoordig mag je ‘terugsteken’ als dat sneller is.

Dat is hier niet aan de orde maar deed ik vroeger vaak voor Eindhoven - Susteren (toen het allemaal nog NS was).

In plaats van een suffe overstap in Roermond gewoon door met de intercity naar Sittard en dan een stukje terug (en mooie aansluiting op een bus die ongeveer elke 2 uur en 5 keer per dag reed)
Of 20 minuten lopen ook prima.

Heeft nooit iemand een probleem over gemaakt. Omreizen via Heerlen reizen van Geleen Oost naar Maastricht mag ook (alles Arriva), kost je hetzelfde (die € 6,58) maar dan doe je er wel langer over.

En als je dan ‘overstapt’ (uit- en weer inchecken in Heerlen, ook al is het allemaal Arriva) kost het meer.

Dank voor alle reacties en uitleg. Maar feit blijft dat toen NS beide trajecten reed je binnen dezelfde tijd heen en terug kon. Nu komt Arriva erbij, en extra in en uitchecken en hogere kosten en dan gaat het fout.

Wie heeft hier aan het belang van de reiziger gedacht???

Dank voor alle reacties en uitleg. Maar feit blijft dat toen NS beide trajecten reed je binnen dezelfde tijd heen en terug kon. Nu komt Arriva erbij, en extra in en uitchecken en hogere kosten en dan gaat het fout.

Wie heeft hier aan het belang van de reiziger gedacht???

De Europese unie en de Nederlandse regering in ieder geval niet door het OV te laten aanbesteden.

Reageer