Mag toch aannemen dat ze de IC richting Groningen eventjes laten wachten op de treinreizigers op de treinreizigers vanaf Leiden op Amsterdam Zuid. Wel een uiterst krappe marge!
De overstap van spoor 2 naar spoor 1 zal niet veel tijd kosten. Maar binnen één minuut overstappen! Kan NS en ProRail geen ruimere marge plannen?
Leiden- Amsterdam Zuid komt aan om 8:11, Amsterdam Zuid - Groningen vertrekt om 8:11, dus het is niet eens een minuut! Terwijl er wel reizigers zullen zijn die het gaan proberen.
En dit geldt dus ook voor de verbinding van Leiden met Almere, Lelystad, Zwolle en Assen: die worden allemaal ca. 10 minuten langzamer, terwijl dit toch drukke trajecten moeten zijn.
Het spoor tussen Amsterdam Zuid en Schiphol is te druk om treinen te laten wachten. Vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en de vertraagde instroom van de nieuwe generatie intercity's zal deze aansluiting het komende jaar verbroken worden. Mogelijk wordt deze in 2026 hersteld, mogelijk later afhankelijk van hoe alles zich ontwikkeld. Uiteindelijk moet de reis tussen Groningen en Amsterdam Zuid zo'n 5 minuten versneld worden doordat het nieuwe materieel harder kan rijden over de Hanzelijn, en dan wordt deze aansluiting vanzelf weer hersteld.
Volgens mij komt de intercity uit Leiden Centraal straks om 8.12 uur aan in Amsterdam Zuid. Reizigers die deze ‘overstap’ gaan proberen te halen, zullen van een koude kermis thuiskomen. Men kan toch beter een trein eerder nemen uit Leiden Centraal, ook al duurt de reis dan iets langer, want deze ‘overstap’ is simpelweg niet haalbaar.
En dit geldt dus ook voor de verbinding van Leiden met Almere, Lelystad, Zwolle en Assen: die worden allemaal ca. 10 minuten langzamer, terwijl dit toch drukke trajecten moeten zijn.
Dat komt door de beschikbaarheid op de Nederlandse spoornet met treinen.
In dienstregeling 2025 zal véél veranderen. Intercity Direct via HSL en Amsterdam Zuid zal worden doorgetrokken naar Lelystad/Amersfoort.
Door de verdere integratie van HSL in hoofdrailnet met HSL Intercity/Intercity Direct is er geen rechtstreekse treinverbinding tussen Leiden - Groningen omdat de vele treinen van Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Rotterdam daar niet bij op kan.
Daarom kort NS de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag via Amsterdam Zuid en Schiphol in tot IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol in de dienstregeling 2025.
NS en ProRail moet de capaciteit verdelen. Je krijgt drie belangrijke corridors:
Arnhem - Utrecht - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam
HSL Brussel/Breda - Schiphol - Amsterdam Zuid - Flevoland/Noord Nederland/Twente
Noord Holland - Utrecht - Eindhoven - Limburg.
Het spoor tussen Amsterdam Zuid en Schiphol is te druk om treinen te laten wachten. Vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en de vertraagde instroom van de nieuwe generatie intercity's zal deze aansluiting het komende jaar verbroken worden. Mogelijk wordt deze in 2026 hersteld, mogelijk later afhankelijk van hoe alles zich ontwikkeld. Uiteindelijk moet de reis tussen Groningen en Amsterdam Zuid zo'n 5 minuten versneld worden doordat het nieuwe materieel harder kan rijden over de Hanzelijn, en dan wordt deze aansluiting vanzelf weer hersteld.
Wanneer kan de ICNG met maximaal 180 km p/u op de Hanzelijn rijden? Er is ERTMS op Hanzelijn. Maar die wordt nog niet gebruikt.
ICNG kan sneller optrekken. Maar tussen Lelystad - Zwolle zal zelfs met 180 km p/u hooguit 2 minuten tijdswinst geboekt worden.
ICE deed bij een testrit 22 minuten over:
https://youtu.be/1h-rERgNcjw?si=VlxTfVGbgWPfhEcb
Huidige IC doet er 25 minuten over. De overige 2 - 3 minuten tijdswinst tussen Lelystad - Schiphol - aansluiting HSL/Leiden zal via goed rijpad en uitrollen van ERTMS moeten gebeuren.
Mag toch aannemen dat ze de IC richting Groningen eventjes laten wachten op de treinreizigers op de treinreizigers vanaf Leiden op Amsterdam Zuid. Wel een uiterst krappe marge!
De overstap van spoor 2 naar spoor 1 zal niet veel tijd kosten. Maar binnen één minuut overstappen! Kan NS en ProRail geen ruimere marge plannen?
Waarom zou hier opeens wel rekening mee gehouden moeten worden en op elk ander traject met krappe overstappen niet?
Roosendaal kent ook enorm krappe overstappen en deze bestaan al een eeuwigheid, en dan heb je zelfs nog de pech dat je van 4b naar 3a mag rennen. Tja, daar wordt wel soms gewacht, omdat daar opzich wel ruimte voor is (5 minuten stilstaan in Breda is toch wat extra ruimte om vertraging in te halen) maar die zekerheid heb je niet.
En zo zullen er nog wel een aantal stations zijn.
Ik las elders dat het volgende plan voor dienstregeling 2026 er is - zwaar onder voorbehoud uiteraard:
IC 700: Groningen - Assen - Zwolle - Lelystad C - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam C - Breda
IC 800: Leeuwarden - Heerenveen - Steenwijk - Zwolle - Lelystad C - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol
Ook de IC uit Enschede wil men over de HSL laten gaan 1x per uur. In elk geval wil men prio geven om Twente zo snel mogelijk weer rechtstreeks met Schiphol te verbinden gezien de commotie over dienstregeling 2025.
Maar dit alles kan en zal vast nog 180 keer veranderen. Moreel van het verhaal is dat het noorden zijn rechtstreekse verbinding met Leiden C per dienstregeling 2025 kwijt is en dat ook niet meer terug zal krijgen zoals het nu lijkt.
Ik las elders dat het volgende plan voor dienstregeling 2026 er is - zwaar onder voorbehoud uiteraard:
IC 700: Groningen - Assen - Zwolle - Lelystad C - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam C - Breda
IC 800: Leeuwarden - Heerenveen - Steenwijk - Zwolle - Lelystad C - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol
Ook de IC uit Enschede wil men over de HSL laten gaan 1x per uur. In elk geval wil men prio geven om Twente zo snel mogelijk weer rechtstreeks met Schiphol te verbinden gezien de commotie over dienstregeling 2025.
Maar dit alles kan en zal vast nog 180 keer veranderen. Moreel van het verhaal is dat het noorden zijn rechtstreekse verbinding met Leiden C per dienstregeling 2025 kwijt is en dat ook niet meer terug zal krijgen zoals het nu lijkt.
Bedankt! Het blijft dan bijzonder dat niet alleen Leiden, maar ook Den Haag z'n verbinding met Almere en Lelystad kwijt is.
Ook de IC uit Enschede wil men over de HSL laten gaan 1x per uur. In elk geval wil men prio geven om Twente zo snel mogelijk weer rechtstreeks met Schiphol te verbinden gezien de commotie over dienstregeling 2025.
Maar dit alles kan en zal vast nog 180 keer veranderen. Moreel van het verhaal is dat het noorden zijn rechtstreekse verbinding met Leiden C per dienstregeling 2025 kwijt is en dat ook niet meer terug zal krijgen zoals het nu lijkt.
Als de IC uit Enschede 1x per uur over de HSL gaat kom je daarmee niet in Leiden inderdaad, maar er rijden toch wel meer treinen per uur? Bovendien is er nu toch al geen rechtstreekse verbinding Enschede - Leiden meer (overstap op Amsterdam Zuid of Den Haag of met Blauwnet via Zwolle)?
Moreel van het verhaal is dat het noorden zijn rechtstreekse verbinding met Leiden C per dienstregeling 2025 kwijt is en dat ook niet meer terug zal krijgen zoals het nu lijkt.
Hoeveel reizigers gaan er van het noorden naar Leiden? Die zullen er zijn maar nou ook weer geen echt grote aantallen. Leiden is nu eenmaal geen grote stad.
Het is een reis zoals zo vele langeafstandsreizen. En van het noorden naar Eindhoven, Nijmegen of Enschede zijn er ook geen rechtstreekse treinen. Alle provinciesteden onderling rechtstreeks met elkaar verbinden zal niet gaan
Mag toch aannemen dat ze de IC richting Groningen eventjes laten wachten op de treinreizigers op de treinreizigers vanaf Leiden op Amsterdam Zuid. Wel een uiterst krappe marge!
De overstap van spoor 2 naar spoor 1 zal niet veel tijd kosten. Maar binnen één minuut overstappen! Kan NS en ProRail geen ruimere marge plannen?
Waarom zou hier opeens wel rekening mee gehouden moeten worden en op elk ander traject met krappe overstappen niet?
Roosendaal kent ook enorm krappe overstappen en deze bestaan al een eeuwigheid, en dan heb je zelfs nog de pech dat je van 4b naar 3a mag rennen. Tja, daar wordt wel soms gewacht, omdat daar opzich wel ruimte voor is (5 minuten stilstaan in Breda is toch wat extra ruimte om vertraging in te halen) maar die zekerheid heb je niet.
En zo zullen er nog wel een aantal stations zijn.
Ken de afwegingen van NS en ProRail niet om de overstap tussen Leiden - Amsterdam Zuid - Nijmegen en IC Schiphol - Groningen zo krap te maken. Maar zal 2 minuten extra marge niet in te plannen zijn?
Het zal voor NS en ProRail een hele puzzel zijn om veel te kunnen verknopen bij knooppunten. Dat lukt niet altijd. Maar deze aansluiting bij Amsterdam Zuid is buitengewoon krap. Zal helpen als NS dit keer coulant zijn. En soms eventjes wachten.
Mee eens dat bij Roosendaal ook krappe aansluitingen zijn. Helpt meer als ze de IC Zwolle - Roosendaal doortrekken naar Vlissingen.
De overstap op Amsterdam Zuid is cross-platform dus daar zou (met een kleine marge) op overstappers gewacht kunnen worden, toch?
Roosendaal (van 4a naar 3b of zo) is niet cross-platform dus dan is wachten niet aan de orde, al kun je je afvragen wat er in de weg zit tussen Roosendaal en Vlissingen als je toch wacht (komende vanuit Zwolle).
De overstap op Amsterdam Zuid is cross-platform dus daar zou (met een kleine marge) gewacht moeten worden, toch?
Niks moet, behalve op tijd vertrekken.
En wachten houd in dat je niet op tijd vertrekt, maar goed misschien is er 5 seconde de ruimte voor, succes aan diegene die de poging wagen.
Maar goed als de intercity vanuit Leiden om 8:12 aankomt in Amsterdam Zuid en de trein vanuit Amsterdam Zuid naar Groningen om 8:11 vertrekt, lijkt het mij niet dat daar ruimte voor is.
Of dan toch maar het reisadvies volgen van -1 minuut lopen van de reisplanner?
Moreel van het verhaal is dat het noorden zijn rechtstreekse verbinding met Leiden C per dienstregeling 2025 kwijt is en dat ook niet meer terug zal krijgen zoals het nu lijkt.
Hoeveel reizigers gaan er van het noorden naar Leiden? Die zullen er zijn maar nou ook weer geen echt grote aantallen. Leiden is nu eenmaal geen grote stad.
Het is een reis zoals zo vele langeafstandsreizen. En van het noorden naar Eindhoven, Nijmegen of Enschede zijn er ook geen rechtstreekse treinen. Alle provinciesteden onderling rechtstreeks met elkaar verbinden zal niet gaan
Klopt, het lijkt mij inderdaad niet dat er dikke volkstammen Groningen - Leiden C v.v. doen. Meeste zal wel op Zwolle gericht zijn. Voor die paar mensen naar Leiden C is het jammer, maar je kunt niet overal rechtstreekse verbindingen hebben.
De overstap op Amsterdam Zuid is cross-platform dus daar zou (met een kleine marge) gewacht moeten worden, toch?
Nee, dat moet helemaal niet.
Nee, dat moet helemaal niet.
Dan had ik kunnen moeten zeggen, zal mijn reactie even aanpassen. Maar goed, als je onderweg bent met enige vertraging zal de Reisplanner al aangeven ‘overstap niet mogelijk’ of ‘deel van de reis niet mogelijk’. Dat speelde bijv. al in Roermond, maar dat is geen NS-NS.
Nee, dat moet helemaal niet.
Dan had ik kunnen moeten zeggen, zal mijn reactie even aanpassen. Maar goed, als je onderweg bent met enige vertraging zal de Reisplanner al aangeven ‘overstap niet mogelijk’ of ‘deel van de reis niet mogelijk’. Dat speelde bijv. al in Roermond, maar dat is geen NS-NS.
Een overstap van 1 minuut zou de reisplanner sowieso niet laten zien en een overstap van :11 op :11 al helemaal niet.
Zorgt alleen maar voor nog meer frustratie en GTBV aanvragen.
Ik had het inderdaad mis in het eerste bericht: het is aankomen op :12, vertrek om :11. Voor een leek lijkt het wel alsof je dan even kunt wachten, maar ik begrijp het. Ik begrijp dat Leiden - Groningen geen druk traject is, maar bijvoorbeeld Leiden/Den Haag naar Almere/Lelystad allemaal samen lijkt me toch veel reizigers.
Bij zo’n overstap die niet lukt (maar eigenlijk wel in de Reisplanner stond) zal een volgende trein die ergens maar kort stopt ook vertraging oplopen als er veel overstappers zijn (bijv. Amsterdam Zuid).
Dus appels en peren, als je de overstap faciliteert door even te wachten maak je reizigers blij. Die hebben dan een minder volle trein en het scheelt ze soms zomaar een half uur (of in het weekend zelfs een uur, zie zie https://x.com/JellevanNuland/status/1847013683710644472)
Bedankt, maar mijn trein is niet gestrand. Mist wel een (ruime) aansluiting vanwege vertraagd personeel. En aangezien sprinters rond dit tijdstip nog maar 1 x per uur rijden, wordt dat een uur wachten. (Of lopen).
Hoeveel reizigers gaan er van het noorden naar Leiden? Die zullen er zijn maar nou ook weer geen echt grote aantallen. Leiden is nu eenmaal geen grote stad.
Het is een reis zoals zo vele langeafstandsreizen. En van het noorden naar Eindhoven, Nijmegen of Enschede zijn er ook geen rechtstreekse treinen.
Zwolle - Roosendaal….. Hoeveel mensen gaan van Zwolle naar Roosendaal? Weinig. Straks wordt de lijn 1x per uur doorgetrokken naar naar Vlissingen, net zoals vroeger….. hoeveel mensen gaan er van Zwolle naar Vlissingen (een handvol per dag?)
Toch bestaat de directe lijn. Al sinds jaar en dag. De aantallen reizigers van begin naar eindpunt lijkt me daarom geen maatstaf voor het wel of niet bestaan van een directe verbinding.
Het zou nog mooier zijn als er een directe verbinding Groningen - Zwolle - Deventer - Arnhem/Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht was. Een échte noord-zuid lijn met 4 universiteitssteden. En Eindhoven, de 5e stad van het land, zou eindelijk niet alléén maar rechtstreeks met Limburg en de Randstad verbonden worden, maar eindelijk ook overstapvrij met oost en noord-Nederland.
Ik zie het niet gebeuren, maar durf eens iets…… en haal die overdadige focus eens van de Randstad en biedt mensen daarbuiten ook eens iets nieuws en aantrekkelijks….. ipv de minder leuke consequenties van allerlei spoorzaken en - problemen in het westen altijd uit te laten werken op verder gelegen regio's, zodat de Randstad de minste last heeft…
Stop eens met die overdaad aan intercity's, 5 of 6x per uur hoeft niet….….investeer in handig lokaal/regionaal sprintertreinvervoer en open her en der stations in en bij kleinere plaatsen in de toekomst. Dat is handig voor de meeste mensen en biedt opeens veel meer OV-opties zodat de auto meer aan de kant kan. Minder intercity, meer sprinter en meer stations.
Trouwens, van het noorden naar Enschede zal een rechtstreekse trein gaan rijden, zodra de Nedersaksenlijn er is ( staat ook in regeerakkoord….) eerst maar zien…..
Zwolle - Roosendaal….. Hoeveel mensen gaan van Zwolle naar Roosendaal? Weinig. Straks wordt de lijn 1x per uur doorgetrokken naar naar Vlissingen, net zoals vroeger….. hoeveel mensen gaan er van Zwolle naar Vlissingen (een handvol per dag?)
Ook niet zoveel en dat betekent dat zo'n verbinding geen absolute prioriteit geeft maar geboden wordt zolang het in de dienstregeling handig uitkomt.
Deze verbinding is in het verleden ook jarenlang geknipt in de regio Arnhem/Nijmegen.
Verder volledig eens met je kritiek op teveel focus op Randstad en intercity's.
Bij zo’n overstap die niet lukt (maar eigenlijk wel in de Reisplanner stond) zal een volgende trein die ergens maar kort stopt ook vertraging oplopen als er veel overstappers zijn (bijv. Amsterdam Zuid).
Dus appels en peren, als je de overstap faciliteert door even te wachten maak je reizigers blij. Die hebben dan een minder volle trein en het scheelt ze soms zomaar een half uur (of in het weekend zelfs een uur, zie zie https://x.com/JellevanNuland/status/1847013683710644472)
Bedankt, maar mijn trein is niet gestrand. Mist wel een (ruime) aansluiting vanwege vertraagd personeel. En aangezien sprinters rond dit tijdstip nog maar 1 x per uur rijden, wordt dat een uur wachten. (Of lopen).
Er zullen nooit zoveel overstappers zijn dat er überhaupt spraken zal zijn van vertraging, tenzij er natuurlijk iemand met een rolstoel is of enorm veel bagage maar dat zou in elke situatie langer duren.
Door juist te wachten creeër je zo'n enorme vertraging.
(Weer Roosendaal als voorbeeld)
In Roosendaal heb je 3 minuten om van 4b naar 3a te rennen opzich te doen, tenzij Vlissingen - Roosendaal ook maar 1 minuut vertraging heeft. Dan kan de vertraging wel eens oplopen tot 5 minuten, omdat mensen op hun dooie gemakje doen of omdat mensen persé helemaal achterin willen zitten. Nou zal de vertraging hier niet zo oplopen omdat de treinen (hoogst waarschijnlijk) naast elkaar stoppen, maar er is sowieso al spraken van 1 minuut vertraging wordt er gewacht.
Oh en door die 5 minuten vertraging die wordt opgelopen op Roosendaal komt de IC vanuit Zwolle ook weer later aan en kunnen die mensen weer hun overstap missen. juist, een kettingreactie. Nou houdt deze kettingreactie snel op, maar daar gaat het niet om .
De vertraging die 1 trein oploopt kan zo doorgegeven worden aan de volgende treinen.
Ging in dit geval om de IC vanuit Zwolle die vertraagd was (overstappers in Tilburg mochten een uur wachten omdat de sprinter al weg was), maar voor Roosendaal hetzelfde.
Als een trein Roosendaal - Vlissingen dan eventjes wacht (op 3a of 4a) loopt die een paar minuten vertraging wel in, en zit verder geen andere treinen in de weg en komt ook niet langs ‘overstapstations’ of kruisen met enkelspoor.
Bij een uurdienst wel zo prettig voor rennende reizigers die de trein anders mogen uitzwaaien (al zal dat je in Roosendaal geen uur kosten?)