beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht

  • 1 juni 2019
  • 11 reacties
  • 549 Bekeken

Reputatie 4
  • Reisadviseur*
  • 273 reacties
Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 juni 2019, 20:29

Welkom op de community. De Intercity rijdt op dit traject maximaal 120 km/h, tussen Woerden en Utrecht maximaal 140 km/h. Dat zie ik je nog niet op je fiets na doen !

Groot nadeel van deze spoorlijn is het enkel spoor en de beperkte mogelijkheid om te kunnen kruisen. Ga je wat veranderen in de dienstregeling, dan krijg je een ander patroon en kloppen de kruisingspunten niet meer.

Bodegraven en Lammenschans zijn misschien in uw ogen onbelangrijke stops, maar wel drukke stations.
De enige verandering op de korte termijn zou het doortrekken van de Sprinter Alphen naar Woerden/Utrecht kunnen zijn, maar dan is alle rek er wel uit, met als eventueel gevolg meer vertragingen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Welkom op de community. De Intercity rijdt op dit traject maximaal 120 km/h, tussen Woerden en Utrecht maximaal 140 km/h. Dat zie ik je nog niet op je fiets na doen !

Groot nadeel van deze spoorlijn is het enkel spoor en de beperkte mogelijkheid om te kunnen kruisen. Ga je wat veranderen in de dienstregeling, dan krijg je een ander patroon en kloppen de kruisingspunten niet meer.

Bodegraven en Lammenschans zijn misschien in uw ogen onbelangrijke stops, maar wel drukke stations.
De enige verandering op de korte termijn zou het doortrekken van de Sprinter Alphen naar Woerden/Utrecht kunnen zijn, maar dan is alle rek er wel uit, met als eventueel gevolg meer vertragingen.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn geen plannen voor. Het aantal reizigers buiten de spits is ook veel te laag om 4 keer per uur te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik woon zelf in Leiden en ik kan de keren dat er weer een plan werd geopperd en dit in de krant stond niet meer tellen.

Leiden - Utrecht is al jaren punt van discussie. Men wil van alles, bv dubbel spoor tussen Leiden en Woerden, wat dan weer niet kan.
Dan een volgend plan voor 4 treinen per uur, maar dat is weer te duur


Het laatste bericht (april dit jaar) is dat er toch op korte termijn een extra sprinter naar Utrecht zou gaan rijden en men (nog steeds) praat over het versnellen van de intercity.
Ik ben benieuwd wat er van komt.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/04/23/extra-spitspendel-tussen-leiden-en-utrecht/?gdpr=accept




Zomaar even wat krantenartikelen:

Uit het Leidsch Dagblad van 16 december 2002
https://leiden.courant.nu/issue/LD/2002-12-16/edition/0/page/7




Van de voorpagina van het Leidsch Dagblad van 1 november 1995
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1995-11-14/edition/0/page/1?query=



LD van 13 april 1993
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1993-04-13/edition/0/page/17




En 22 januari 1991
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1991-01-22/edition/0/page/15

Reputatie 4
Het lijkt me sterk dat die verdubbeling niet rendabel zou zijn als het al sinds 1977 wordt gezegd dat het moet gaan gebeuren. Leiden heeft in de jaren '90 een groots nieuw station gekregen en ligt aan een doorgaande lijn die zowel snel als betrouwbaar is, maar met het uit elkaar vallen van zowel de plannen voor de RGL als het dubbelspoor op Leiden-Woerden is er duidelijk wel sprake van een bepaalde achterstand. Als je een belofte maakt en je komt die niet na, dan is er wat mij betreft een schuld.

Zelfs met mijn beperkte kennis van de regio kan ik nog genoeg dingen bedenken die kleinschalig zijn maar wel erg handig.....doortrekken van de R-Net stoptrein naar Leiden, doortrekken van de Sprinters naar Woerden, extra busbanen, stops schrappen op de Intercitydienst....stuk voor stuk goedkoper dan niks doen.
Reputatie 7
Badge +3
@MJL
Mij ontgaat wat nu eigenlijk het probleem is met de huidige verbinding, zeker in verhouding tot het aantal reizigers. Behalve studenten in de spits zijn er helemaal niet zoveel reizigers.
Reputatie 4
Dan denk ik niet dat je vaak met deze route hoeft te reizen. Er zijn twee grote problemen: snelheid en frequentie. Er rijden te weinig treinen, die te vaak stoppen, die langzamer rijden dan de al erg langzame dienstregeling. In de categorie "schiet *********** eens op" staat deze echt wel in de top 5 van Nederland.
Hoi MJL,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je graag een snellere verbinding wil die vaak rijdt als je niet in één van de kleinere plaatsen hoeft te zijn. Zoals aangegeven is het een traject waar inderdaad veel berichten over binnenkomen. Ik zal jouw wens dan ook zeker doorgeven. Het is inderdaad een lastig traject en als er dan al wordt gesproken over verandering dan zijn er veel partijen en instanties mee gemoeid waardoor hier veel tijd in kan zitten. Tot die tijd hoop ik dat je het nog even uit kunt houden.

Ik heb je post hierboven overigens aangepast omdat hierin gevloekt werd. Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar zou je hierop willen letten? Hier kun je onze huisregels terugvinden.
Badge +3
Potjandorie zeg! 🤣
Reputatie 6
Badge
De bedoeling -zou- zijn dat er een IC Leiden-Alphen-Woerden-Utrecht komt elke half uur en elk half uur een stoptrein. Dus vier treinen per uur. Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.

Dan de bodem: Het verstevigen hiervan kost honderden miljoenen waardoor spoorverdubbeling 'een dingetje' is geworden.

Het laatste nieuws is, dat er in de brede spits elk kwartier een trein gaat rijden, ook tussen Alphen en Utrecht. Zoals uit bovenstaande krantenartikelen al blijkt, gaat men erg voortvarend te werk. Ik zou dus voorlopig nergens op rekenen.
Reputatie 7
Badge +3
Verder -zouden- er nog twee stations worden aangelegd, wat er nu een lijkt te worden.
Ook zo'n langlopende soap. Ik heb ruim 27 jaar gewerkt in Zoeterwoude Rijndijk bij een bedrijf wat pal langs het spoor lag. Een groot deel van die tijd werd er gezegd dat er in Zoeterwoude een station zou komen, ook in Hazerswoude / Koudekerk. Niet dat ik er gelijk gebruik van zou maken, maar er woonden nogal wat collega's in Alphen, Hazerswoude en Koudekerk en die hadden er wel graag gebruik van gemaakt. Ook voor werknemers van Heineken had het handig geweest. Er is op een gegeven moment wel speciaal een buslijn gekomen over het industrieterrein die later nog doorgetrokken is naar Gouda, en ook later een stuk busbaan parallel aan het spoor voor deze bus.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de kosten vrees ik dat er voorlopig weinig van de grond komt behalve die extra spitstreinen. ProRail kampt met grote kostenoverschrijdingen en de politiek is niet van plan extra geld voor het spoor uit te trekken.

Reageer