Lijn Leiden - Utrecht | NS Community
beantwoord

Lijn Leiden - Utrecht


  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij deze de vraag of er plannen zijn om iets te doen aan de lachwekkend slechte Intercityverbinding tussen Leiden en Utrecht, waar op ieder station na Woerden gestopt wordt en de snelheid soms zo laag ligt dat je bijna liever op de fiets zou zitten.

Er rijdt nu eens in het half uur een stoppende Intercity en een lullig Sprintertje dat tussen Leiden en Alphen pendelt, en de Intercity keert op Utrecht om om via Woerden terug naar Den Haag of Rotterdam te rijden.

Wat moet ik als reiziger in nietszeggende dorpjes als Bodegraven of de weinig spannende uithoek van Leiden, Lammenschans? Er zijn te weinig stops voor een Sprinter en te veel voor een Intercity. Ik denk dat de regio Leiden op deze lijn beter twee stops voor de Sprinter kan gebruiken dan één voor de Intercity.
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 June 2019, 20:29

Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen de basisbeurs dreigt een onbetaalbare wens te worden. Bijna alles wordt onbetaalbaar. En dat terwijl geld uitgeven door de overheid zo ongeveer het enige stimuleringsmiddel is om de bedrijvigheid weer op gang te krijgen.

Badge +3

Basisbeurs i.p.v. SRP zal niet zo gek veel schelen voor de overheid.

Een SRP ‘doet’ meen ik een kleine 100 euro per maand, de basisbeurs (voor thuiswonende studenten) was volgens mij niet veel meer dan 150 euro.

Voor uitwonende studenten kan het verlies van het SRP in ruil voor een basisbeurs (zeg 300 euro per maand) gunstig zijn. Die nemen dan gewoon een BTM abonnementje (of de fiets) en voor de trein Weekend Vrij. Jammer dat die op vrijdag pas na 18:30 geldig is, en een weekend-SRP vanaf 12:00.

Wat de NS erop zal winnen/verliezen als het SRP verwijnt? Geen idee...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel eens gelezen dat het SRP ongeveer een kwart is van de totale opbrengst van NS. Daar staat natuurlijk ook een bak aan kosten tegenover omdat treinen in grotere composities moeten rijden.

Wat natuurlijk onduidelijk is hoeveel opbrengsten uit andere abonnementen het verdwijnen van het SRP zou opleveren. 

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 400 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Daarnaast zal het voor veel studenten ook ronduit onbetaalbaar worden om te studeren als ze zelf ook nog eens de OV-kosten moeten betalen. In mijn geval was dat een kleine 300 euro per maand geweest, terwijl ik een euro of 89 aan stufi ontving en verder alleen 100 euro per maand aan toeslagen kreeg. Kortom, ik had niet kunnen studeren en met mij een zeer groot deel van de jongeren niet. Resultaat: 10 jaar later heb je een hele generatie aan laag opgeleide loonslaven waar je je land mee overeind moet houden.

Niet alleen een radicaal en onpraktisch voorstel maar ook ondenkbaar en bizar.

Ja, dat is dan jammer maar het zijn de studentenbonden die dit willen.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat er nu dan toch wat gebeuren?

Vanaf eind 2021 extra spitstreinen tussen Leiden en Utrecht

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.

Reputatie 7
Badge +3

We zullen zien. Ik kwam het toevallig tegen bij Omroep West.

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.


Nou er zijn toch echt plannen om meer treinen te laten rijden met dienstregeling 2021, de rijwegen zijn voor deze extra treinen zijn in ieder geval bij prorail aangevraagd. 

Ik heb alleen nog niet gelezen dat Utrecht - Leiden (via Woerden) extra treinen zou krijgen, wel via Schiphol.

Reputatie 7
Badge +3

Dat over extra treinen via Schiphol las ik inderdaad al eerder.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/09/01/frequentieverhoging-arnhem-schiphol-rotterdam

Er zijn dan zes in plaats van vier intercityverbindingen mogelijk zijn tussen Arnhem en Schiphol. Deze extra treinen kunnen ook doorrijden van en naar Leiden, Den Haag en Rotterdam. Is natuurlijk ook al een interessantie optie voor reizigers tussen Leiden en Utrecht. En natuurlijk meer IC's tussen Rotterdam, Den Haag, en Leiden. Ik was hier wel een verbaasd over want ik dacht dat er pas meer IC's tussen Rotterdam en Den Haag zouden gaan rijden als het tussen Rijswijk en Delft Campus viersporig zou zijn (waar nu aan gewerkt wordt). 

 

Dit over Leiden - Utrecht (via Woerden) las ik pas vandaag, zou alleen in de spits gaan rijden en betreft de spitstrein die momenteel alleen nog Leiden - Alphen rijdt, die zou dan doorgetrokken worden naar Utrecht. Dus bij dezen heb je dat nu gelezen. :grin: Ook het AD bericht hierover. https://www.ad.nl/alphen/spoorbaan-bij-bodegraven-wordt-aangepast-om-extra-spitstreinen-te-laten-rijden-op-traject-leiden-utrecht~aedf4bf9/

Maar er zijn al vaker allerlei dingen gezegd en (soort van) beloofd betreffende het traject Leiden - Utrecht, dus eerst zien dan geloven.

Sommige mensen schijnen gemist te hebben dat recentelijk het aantal treinreizigers is gehalveerd.

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.

Sommige mensen schijnen gemist te hebben dat recentelijk het aantal treinreizigers is gehalveerd.

Met de huidige tijdelijke dip in het reizigersvervoer kan je bij middellange termijnplanningen natuurlijk weinig rekening houden. Bij plannen voor de toekomst moet je gewoon rekeinig houden met alle scenario's, en zeker ook met veel meer reizigers in de nabije toekomst. Dat zie je nu al, we staan aan de vooravond van een tweede en enorme golf aan besmettingen, maar de treinen zitten gewoon weer flink vol.

Het is goed dat NS vooruit kijkt, en niet bij de pakken neer gaat zitten.

@Deventer 

Het is een sprookje dat de huidige dip tijdelijk is vrees ik. 

Reputatie 6

@Deventer

Het is een sprookje dat de huidige dip tijdelijk is vrees ik. 

We zullen zien. Er zijn altijd mensen die graag uitgaan van het slechtste scenario.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gezien de halvering van het aantal reizigers voorlopig zeer onwaarschijnlijk dat die treinen echt gaan rijden.

Hoe onwaarschijnlijk je het ook vindt, dit staat in de adviesaanvraag dienstregeling 2022:

 

4. Frequentieverhoging Leiden – Utrecht

4.1 Aanleiding

Het verbeteren van de dienstregeling tussen Leiden Centraal, Woerden en Utrecht Centraal is al langer een wens van NS, reizigers en decentrale overheden. Door de oplevering van nieuwe infrastructuur is een frequentieverhoging mogelijk die NS voornemens is per Dienstregeling 2022 in te voeren. Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersvraag op deze lijn (voor de coronaperiode).

4.2 Uitwerking

In de spits rijdt de Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen aan de Rijn door naar Woerden en verder naar Utrecht. Hierdoor stijgt de frequentie in de brede spits tussen Alphen aan de Rijn en Woerden van twee naar vier treinen per uur. Ook de verbinding tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal (via Woerden) groeit van twee naar vier rechtstreekse treinen per uur.

De Intercity tussen Leiden en Utrecht Centraal rijdt door als Sprinter naar ’s-Hertogenbosch. De Sprinter tussen Leiden en Utrecht Centraal rijdt in de spits verder richting Houten Castellum.

Om de frequentieverhoging mogelijk te maken op een deels enkelsporig baanvak, dient de Intercity tussen Leiden en Utrecht Centraal met Sprintermaterieel te rijden. Hierdoor worden de benodigde rijtijden gehaald en voldoet het materieel aan de eisen voor baanstabiliteit. Ook staan de doorgaande treindiensten op Utrecht Centraal ongeveer twee tot vier minuten langer stil om de inpassing tussen de baanvakken Woerden – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal mogelijk te maken.

De vraag is alleen in hoeverre die dienstregeling ook echt ooit uitgevoerd gaat worden. Hoe lang blijft de overheid nog miljarden exploitatiesubsidies geven terwijl er nauwelijks reizigers zijn?

Van NS kan ik het nog wel begrijpen. Zolang de belastingbetaler blijft schuiven doen ze alsof hun neus bloedt en gaan ze zelf niet bezuinigen. 

De vraag is alleen in hoeverre die dienstregeling ook echt ooit uitgevoerd gaat worden. Hoe lang blijft de overheid nog miljarden exploitatiesubsidies geven terwijl er nauwelijks reizigers zijn?

Van NS kan ik het nog wel begrijpen. Zolang de belastingbetaler blijft schuiven doen ze alsof hun neus bloedt en gaan ze zelf niet bezuinigen. 


Net zolang als dat de overheid andere bedrijven overeind probeert te houden die ook getroffen worden door de beperkingen die de regering ze oplegt.  Jij ziet geloof ik graag dat het hele OV omvalt maar wat denk je dat er dan aan kapitaal wordt weggegooid ?

 

Overigens wordt er bij de NS flink bezuinigd intern en dat is duidelijk merkbaar als je bij de NS zou werken.

Maar ik ben met je eens dat je geen plannen voor meer treinen gaat presenteren met de huidige vooruitzichten, dat verbaast menig NS’er, behalve de directie.

 

@Jeroen 

Het lijkt me geen goede zaak om belastinggeld te blijven gebruiken om treinen en bussen die nog niet voor 20% bezet zijn te laten rondrijden. Pas de frequenties aan aan het huidige aantal reizigers, werk zo eerst alle verlofachterstanden bij het rijdend personeel weg en berg uitbreidingsplannen voorlopig even op in de bureaulade (na de crisis kun je kijken wat nog relevant is). Een crisis vereist crisismanagent en niet doen alsof er niets aan de hand is. 

@Jeroen

Het lijkt me geen goede zaak om belastinggeld te blijven gebruiken om treinen en bussen die nog niet voor 20% bezet zijn te laten rondrijden. Pas de frequenties aan aan het huidige aantal reizigers, werk zo eerst alle verlofachterstanden bij het rijdend personeel weg en berg uitbreidingsplannen voorlopig even op in de bureaulade (na de crisis kun je kijken wat nog relevant is). Een crisis vereist crisismanagent en niet doen alsof er niets aan de hand is. 


Eeeh verlof mag niet opgedrongen worden dus ik weet niet hoe jij verlofachterstanden wilt wegwerken op dit moment?  Verlof is een recht van de werknemer en niet iets waar de werkgever in bepaalt wanneer iemand zijn verlof moet opnemen.  Daarbij is het al vele jaren bij het spoor erg lastig om je verlof op te nemen in een periode waarin je as werknemer verlof wilt hebben.

En het is de wens van de overheid dat er nog zoveel OV rondrijdt, de NS mag niet zelfstandig beslissen om de dienstregeling verder uit te kleden dat mag alleen na goedkeuring van de overheid. Dus dat balletje moet je even in Den Haag neerleggen.

Tja, NS personeel heeft nooit uitgeblonken in flexibiliteit. Altijd verschuilen achter vakbondsregeltjes. 

Tja, NS personeel heeft nooit uitgeblonken in flexibiliteit. Altijd verschuilen achter vakbondsregeltjes. 

Wat een idiote opmerking die je nu maakt @Tamzin, dit zijn gewoon rechten van werknemers en heeft helemaal niets met het NS personeel te maken maar geldt gewoon voor elke werknemer in Nederland.

En ook jij zou het niet accepteren of geaccepteert hebben als jouw werkgeber voor jou je vakantie dagen zou inplannen en ze dan allemaal ergens in januari en februari zou zetten omdat er dan minder werk te doen was in het bedrijf.

Denk dat de COVID flink naar je hoofd gestegen is.

Reputatie 6
Badge

Heren, voordat het uit de hand loopt. Laten we voorop stellen dat we de situatie graag z.s.m. weer normaal zien worden. Er zijn nu weinig reizigers. De vraag is hoezeer en wanneer die terugkomen. Maar als ze terugkomen, kun je er maar beter klaar voor zijn. Het is gemakkelijker om straks de extra treinen tijdelijk te schrappen dan om iets halsoverkop in te voeren. Net zoals er nu al weken een uitgediende dienstregeling is. Die schaal je snel weer op als het moet. Maar als je geen rekening houdt met die opschaling, lukt het niet.

Een voorbeeld: nu rijdt de trein van Utrecht naar Leiden met intercitymaterieel (tijdelijk sprintermaterieel omdat een deel van de intercityvloot voor inspectie en onderzoek aan de kant stand). Maar in principe is de dienstregeling gemaakt voor intercitymaterieel. Je kan nu niet 4x per uur rijden, omdat het simpelweg niet past in die intercity-geschikte-dienstregeling. In 2020 gaan alle treinen tussen Leiden en Utrecht met sprintermaterieel rijden. Dat is net iets sneller, maar dat geeft net de ruimte om 4x per uur te rijden. Zolang Corona dat niet nodig maakt, snij je gemakkelijk twee treinen uit. Maar zodra het kan, wil je ze weer toevoegen. Dat gaat een stuk makkelijker als je dienstregeling in de basis geschikt is voor die hogere frequentie. Daarom wordt het nu wel aangevraagd. Wanneer het daadwerkelijk gaat rijden, geen idee. Ik hoop snel. Maar in ieder geval is NS er klaar voor als het moet.

Deze verbinding is eigenlijk geen intercity. Het is een sneltrein. Het is anders niet te verklaren waarom de andere intercity’s Woerden voorbij snellen.

Verder merk ik op, dat de laatste tijd deze intercity met sprinter materieel wordt gereden. Het schijnt dat dit voor de knieën van de treinbegeleiders is gedaan. Qua comfort voor de reizigers volgens mij een achteruitgang.  Ik ben groot en heb dan ook moeite om niet gezellig met mijn knieën tussen de benen van mijn medepassagier te zitten. U wil niet weten wat deze reizigers hierover zeggen!

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

 

Verder merk ik op, dat de laatste tijd deze intercity met sprinter materieel wordt gereden. Het schijnt dat dit voor de knieën van de treinbegeleiders is gedaan. Qua comfort voor de reizigers volgens mij een achteruitgang.  Ik ben groot en heb dan ook moeite om niet gezellig met mijn knieën tussen de benen van mijn medepassagier te zitten. U wil niet weten wat deze reizigers hierover zeggen!

Verder denk ik dat dit het enige ‘intercity’ materieel is zonder WiFi. Zelfs moderne sprinters zijn hiervan voorzien. Ik reis dagelijks tussen Leiden en Utrecht en vind dit een gemis.

Er staan nog altijd 240 dubbeldekker IC-rijtuigen DDZ met remproblemen buiten dienst, het blijft onduidelijk wanneer die weer inzetbaar zijn. Het gevolg is dat oud sprintermaterieel dat gesloopt zou worden nu langer in dienst gehouden wordt om het capaciteitsgebrek op te vangen. Dat betekent uiteraard wel dat sommige IC's nu met sprintermaterieel moeten worden gereden of moeten worden ingekort.  

Reputatie 6
Badge

Slecht nieuws. De inzet van sprinters op dit traject is blijvend. Inderdaad ligt het spoor er slecht bij wat je bovenin de dubbeldekkers goed kon merken, maar het belangrijkste is dat er volgend jaar in de spits meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Woerden. Vanwege het enkelspoor lukt dat alleen met het snelste materieel, dus sprinters. Helaas dus geen Wifi en minder comfort. Wel een hogere frequentie in de spits.

 

@Tamzin Vanaf volgende week gaat ook de intercity tussen Utrecht en Rotterdam met sprintermaterieel rijden. Gelukkig is het er nog. Beter dan geen trein of een te kleine trein.

Reageer