Skip to main content

Nadat ik een jaar lang met mijn 1.8 benzine naar mijn werk ben gereden, raapte ik toch maar de moed bij elkaar om de trein weer eens te proberen (wat duurder is - maar daar valt over te discussiëren)

Intercity naar Groningen had hele grote letters met Den Haag. Maarja, we weten dat hij naar Groningen gaat dus stappen we in. Hij is 5 minuten te laat in Lelystad. De stoptrein van Zwolle moet die passagiers verder brengen. De stoptrein vertrekt echter op tijd en iedereen mist de trein. Ik weet uit ervaring dat de trein bijna leeg is behalve de paar passagiers uit de intercity naar Groningen. Waarom wacht hij niet drie minuten extra???

 

Ik ben bijna een uur later thuis dan wanneer ik met de auto ga. Ik ben ook nog eens goedkoper uit met de auto. Dit terwijl we een geweldige infrastructuur hebben. Het moet en kan echt veul beter.

We kunnen wel zeggen dat bijv 90% van de treinen optijd rijden. Maar dat komt omdat we buiten de spits te veel en te lege treinen rijden. Ik kan dan 4x per uur een trein van schiphol naar Lelystad krijgen, maar heb vaak een hele coupe voor mezelf. Maar optijd op werk lukt dan weer niet!

Inefficiënt, geldverspilling, zonde, milieu onvriendelijk 

 

Overstap stond als zodanig in de reisplanner? Jouw trein had vertraging? Treinen wachten niet op elkaar bij vertraging.


Overstap stond als zodanig in de reisplanner? Jouw trein had vertraging? Treinen wachten niet op elkaar bij vertraging.

Lelystad heeft maar 1 mogelijke overstap. In dat geval is het wel logisch. Bij grotere stations natuurlijk niet

 


Overstap stond als zodanig in de reisplanner? Jouw trein had vertraging? Treinen wachten niet op elkaar bij vertraging.

Sommige machinisten doen het trouwens wel als het om minuten gaat. Het is nutteloos om met een lege trein te vertrekken en 20 mensen 30 min te laten wachten om 3 minuten sneller te zzijn


Overstap stond als zodanig in de reisplanner? Jouw trein had vertraging? Treinen wachten niet op elkaar bij vertraging.

Soms wel, zoals de IC Vlissingen heel vaak wacht als de IC Zwolle wat later aankomt en andersom op Roosendaal.


  1. De trein is absoluut niet duurder dan de auto. Ja, als je alleen benzine rekent wel ja, maar je auto slijt ook, er is onderhoud nodig etc.
  2. Reizigers vanuit Zwolle richting Den Haag kunnen in Lelystad in de intercity blijven zitten. De IC rijdt daarna door naar Almere Centrum. Desgewenst kun je in Almere Centrum terugsteken richting Almere Buiten.
  3. Het aantal reizigers vanuit Zwolle voor de stations Almere Oostvaarders, Almere Buiten en Almere Parkwijk is erg beperkt. 
  4. Ik snap vrij weinig van het verhaal dat u in verschillende topics ophangt. Als de trein u € 39 retour kost, dan is dat € 19,50 enkele reis. Zwolle - Almere Oostvaarders/Buiten/Parkwijk is een stuk goedkoper. Als u naar een ander station reist, hoeft u niet over te stappen op Lelystad.

@Jan Haverkamp TS schreef niet welke kant hij uit Zwolle op ging, toch? Dus waarschijnlijk niet naar Den Haag of Almere zoals je lijkt te veronderstellen.


  1. De trein is absoluut niet duurder dan de auto. Ja, als je alleen benzine rekent wel ja, maar je auto slijt ook, er is onderhoud nodig etc.

Ik heb die berekening ook egelmatig gemaakt. mijn reis met ov naar mijn werk was vrijwel ondoenlijk, voor een kippenendje van mar 50 kilometer duurde de reis (bus-trein-bus) ongeveer 1,5 uur en kon ik maar net op tijd op het werk zijn. Eerder beginnen kon niet en overwerk was ook vrijwel onmogelijk want dn moest ik voor 20:00 al vertrekken. Dat reisje zou me nu ongeveer € 450 per maand kosten.
Berekend over 2 jaar het mij, incl. onderhoud, afschrijving, belasting verzekering en brandstof ongeveer € 360 per maand kosten. De grootste winst zit natuurlijk in de reistijd, die was per dag 1,5 uur korter.
Wie een auto wil die er mooi uitziet….zal niet aan lage bedragen komen maar heeft ook niets in de trein te zoeken, er wordt nogal veel geklaagd over vuil, ook aan de buitenkant.

Voor mij is het belangrijkste dat de auto mechanisch in orde is. Door een deuk of kras rijdt een auto niet minder veilig.


Voor mij is het belangrijkste dat de auto mechanisch in orde is. Door een deuk of kras rijdt een auto niet minder veilig.

Een trein ook niet, en dat valt ook wel te zien ook 😬.

een goeie deuk kan je auto trouwens wel een stuk minder veilig maken, maar das idem dito met een trein.


Reageer