Skip to main content

De huidige treinen op de Valleilijn worden de komende jaren vernieuwd en dus is er een extra trein nodig treinstel 904 dus 😁.

Het is de bedoeling dat hij 2x heen en terug in de ochtendspits gebruikt zal worden op het traject Amersfoort - Barneveld Zuid.

Het zou toch enorm vet zijn als de Mat '64 terug zou komen als reizigerstrein? Je zit natuurlijk wel met beperkingen zoals geen gelijkvloerse instap.

https://www.treinreiziger.nl/apekop-wellicht-weer-terug-als-reizigerstrein/

 

Ben benieuwd :)

Op treinposities.nl/treinseries/31400 staat MAT'64-2 aangekondigd in de ochtendspits.

 

Het lijkt mij stug (maar het is geen 1 april).

 


Dat zou dan al wel heel snel zijn, ik dacht dat er nog wat tijd overheen zou gaan voordat dit echt zou gebeuren.

 

Ik heb er ook een sterk hoofd in...


Dat is gewoon het jaarplan dat alvast voorbereid is om een reservetrein in te kunnen zetten. Niet elke vervoerder houdt de materieelinzet van het dagplan bij (of ze gebruiken hun eigen systemen die niet gekoppeld zitten). Men maakt ook geen onderscheid tussen de Protos en Flirt treinen in de planning.


Zelfs in de reisplanner staat ie dus zo, ookal is het niet zo toch grappig om te zien.


Volgens https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-12-16/31413 en https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-12-16/31414 heeft Keolis vandaag echt met een Mat '64 gereden.


Dat zal echter waarschijnlijk niet kloppen. De materieelomlopen van Keolis op deze lijn worden niet actueel bijgewerkt.

Zo wordt de trein tussen Ede-Wageningen en Amersfoort volgens diezelfde pagina enkel met FLIRT gereden, en zou de Protos die er eigenlijk rijdt nooit worden ingezet.

Er staat ook nergens welk treinstel (Flirt, Protos, Mat64) waar is ingezet en van de stellen is geen historie bekend. Zie o.a.: https://treinposities.nl/materieel/SYNTUS/protos


Ik heb het via een webcam bij Amersfoort teruggekeken en er reed inderdaad een Protos op de rit die met Mat’64 aangekondigd werd.


Waarom is het "enorm vet" als er weer met zestig jaar oude meuk gereden gaat worden die eindelijk met pensioen waren gestuurd? Leuk als museumritje ofzo hoor, maar toch niet voor een normale reis?


Waarom is het "enorm vet" als er weer met zestig jaar oude meuk gereden gaat worden die eindelijk met pensioen waren gestuurd? Leuk als museumritje ofzo hoor, maar toch niet voor een normale reis?

Meningen verschillen 😁. Het was ooit een prima trein, en dat kan het nog steeds zijn. De jaren veranderen daar niets aan. Oude 'meuk' gaat vaak langer mee dan nieuwe.

 

 


Zorgwekkender is de nu dagelijkse massale rituitval bij de tussendienst van/naar Barneveld Zuid.


Dat komt omdat er wat defect materieel is dat hersteld moet worden, dat duurt allemaal langer door… personeelstekorten 🎉.

 

Iets met een defecte as…

 


Meningen verschillen 😁. Het was ooit een prima trein, en dat kan het nog steeds zijn. De jaren veranderen daar niets aan. Oude 'meuk' gaat vaak langer mee dan nieuwe.

Voor treinspotters is het uniek, zoiets. Maar de gemiddelde reiziger zal er minder blij mee zijn. Die gaan van prima moderne treinen naar spartaanse museumtreinen, die ook nog eens niet gelijksvloers zijn ook.

Het meest trieste aan dit verhaal vind ik overigens dat diverse vervoerders modernere treinen over hebben, maar het niet voor elkaar te krijgen is om tijdelijk een stel te lenen/huren. Dat blijkbaar de enige optie nog is om een stokoude trein in te zetten…

Als ze al worden ingezet, vermoed ik dat deze treinen vooral stampvol met treinspotters zitten. 😅


Mat 64 was altijd mooi materieel om mee te rijden. Wat dat betreft benijd ik de collegae tussen Amersfoort en Barneveld wel. 

En ondanks dat het materieel niet heel modern meer is, is het een prima oplossing als het alternatief betekent dat er helemaal geen trein zal rijden.


Mat 64 was altijd mooi materieel om mee te rijden. Wat dat betreft benijd ik de collegae tussen Amersfoort en Barneveld wel. 

En ondanks dat het materieel niet heel modern meer is, is het een prima oplossing als het alternatief betekent dat er helemaal geen trein zal rijden.

maar er rijdt dus helemaal geen Mat 64

 

 


Mat 64 was altijd mooi materieel om mee te rijden. Wat dat betreft benijd ik de collegae tussen Amersfoort en Barneveld wel. 

En ondanks dat het materieel niet heel modern meer is, is het een prima oplossing als het alternatief betekent dat er helemaal geen trein zal rijden.

maar er rijdt dus helemaal geen Mat 64

 

 

Vanwaar dan het nieuwsbericht ?


Dat komt omdat er wat defect materieel is dat hersteld moet worden, dat duurt allemaal langer door… personeelstekorten 🎉.

 

Iets met een defecte as…

 

Bedankt voor de info. Ik vraag me dan alleen af waarom Keolis dat niet kan communiceren.


Vanwaar dan het nieuwsbericht ?

In het nieuwsbericht is sprake van “wellicht”, “waarschijnlijk”, “nog niet 100 procent zeker” en dat “Keolos zich er nu op aan het oriënteren is of de trein vanaf januari ingezet kan worden”. Dus nu rijdt die nog niet en of het nog gaat gebeuren is ook nog niet zeker. Wanneer die wel gaat rijden zullen er door de diverse treinspottertjes wel foto's overal verschijnen. 


Op somda is te lezen dat ie 8 januari zou 'moeten' instromen.

Ook op treinposities.nl is te zien dat Keolis nu de huurder/eigenaar is van de 904.

 

Ik neem aan dat het dus vrijwel allemaal al rond is, de vraag is alleen wanneer hij voor het eerst gebruikt zal worden in de dienstregeling.


Meningen verschillen 😁. Het was ooit een prima trein, en dat kan het nog steeds zijn. De jaren veranderen daar niets aan. Oude 'meuk' gaat vaak langer mee dan nieuwe.

Voor treinspotters is het uniek, zoiets. Maar de gemiddelde reiziger zal er minder blij mee zijn. Die gaan van prima moderne treinen naar spartaanse museumtreinen, die ook nog eens niet gelijksvloers zijn ook.

Het meest trieste aan dit verhaal vind ik overigens dat diverse vervoerders modernere treinen over hebben, maar het niet voor elkaar te krijgen is om tijdelijk een stel te lenen/huren. Dat blijkbaar de enige optie nog is om een stokoude trein in te zetten…

Als ze al worden ingezet, vermoed ik dat deze treinen vooral stampvol met treinspotters zitten. 😅

Het is inderdaad vrij bizar. De Mat '64 zou bij geen enkele vervoerder de eerste keuze zijn en waarschijnlijk nooit serieus zijn overwogen. Toch is het mooi dat Keolis een creatief alternatief heeft gevonden.

Het is of minder treinen of een minder toegankelijke trein.

Ik denk dat het vooral de eerste weken drukker zal zijn vanwege de treinspotters, maar dat het daarna vooral gewoon als 'nog een trein' wordt gezien.

 

Maar goed het blijven voorlopig lekkere speculaasies.

 


Het zal ook wel een politiek iets zijn. Men zal ook liever een moderne trein huren, maar dan moeten er wel een partij gevonden worden die bereid is zo'n trein te verhuren.


Waarom is het "enorm vet" als er weer met zestig jaar oude meuk gereden gaat worden die eindelijk met pensioen waren gestuurd? Leuk als museumritje ofzo hoor, maar toch niet voor een normale reis?

Meningen verschillen 😁. Het was ooit een prima trein, en dat kan het nog steeds zijn. De jaren veranderen daar niets aan. Oude 'meuk' gaat vaak langer mee dan nieuwe.

 

 

 

Zeker.

Ik heb bovendien het idee, dat er vroeger (de jaren 90 in Mat 64) meer ruimte was voor mijzelf mijn benen en mijn koffer dan heden in het huidige materieel. De interieurfoto's op Wikipedia lijken dat te bevestigen. Zijn daar toevallig tabellen van ?


Reageer