beantwoord

Materieel NS

  • 6 December 2022
  • 9 reacties
  • 266 Bekeken

Zijn er dit jaar weer wijzigingen in het standaard materieel dat op een bepaald traject rijdt? Vorig jaar was daar een hele lijst van uitgekomen op dit forum, maar die zie ik voor dit jaar niet staan. Hoe zit dit precies? 

icon

Beste antwoord door Momo 6 December 2022, 21:08

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vorig jaar waren er vooral veel wijzigingen omdat de SGM sprinters buiten dienst gingen en er op diverse sprinter trajecten daardoor ander materieel kwam te rijden. Als er nu al wijzigingen zijn qua materieel op bepaalde trajecten zal het beperkt zijn. Het zal waarschijnlijk pas weer tot grotere wijzigingen komen wanneer de nieuwe ICNG treinen in dienst komen en dat is nog niet met ingang van de nieuwe dienstregeling. 

Reputatie 4

Vorig jaar waren er vooral veel wijzigingen omdat de SGM sprinters buiten dienst gingen en er op diverse sprinter trajecten daardoor ander materieel kwam te rijden. Als er nu al wijzigingen zijn qua materieel op bepaalde trajecten zal het beperkt zijn. Het zal waarschijnlijk pas weer tot grotere wijzigingen komen wanneer de nieuwe ICNG treinen in dienst komen en dat is nog niet met ingang van de nieuwe dienstregeling. 

Vraag wat betreft de materieelinzet: wanneer stopt de inzet van SLT op plekken waar het niet hoort, zoals de 5600, de 8100 en de 9000-serie?

Reputatie 7
Badge

Vraag wat betreft de materieelinzet: wanneer stopt de inzet van SLT op plekken waar het niet hoort, zoals de 5600, de 8100 en de 9000-serie?

Waarom hoort dat daar niet in? Sprintermat in een sprinterserie is niet fout dacht ik. 

 

Reputatie 4

Waarom hoort dat daar niet in? Sprintermat in een sprinterserie is niet fout dacht ik. 

Oorspronkelijk en overwegend rijdt er SNG en volgens mij rijdt SLT er puur vanwege de Sandite-installatie. Er rijdt weleens een SLT zonder zo'n installatie, maar dat is meer omdat de Sanditetreinen allemaal SLT-6 zijn, lijkt me. Bovendien rijdt er pas sinds SLT sinds september en is er hier op het Forum al in een aantal topics geschreven dat het combineren van materieel in treinseries niet erg handig is.

En ja, persoonlijk geef ik de voorkeur aan SNG ;)

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik het liefst op alle lijnen altijd gemengd materieel zien. Maakt het leuker om er dag in dag uit overheen te kachelen :-)

Reputatie 4

Persoonlijk zou ik het liefst op alle lijnen altijd gemengd materieel zien. Maakt het leuker om er dag in dag uit overheen te kachelen :-)

Rijd je veel over hetzelfde stuk dan? Mijn beeld van machinisten is dat ze zo ongeveer iedere dag ergens anders heen gaan, maar valt dat in de praktijk tegen?

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik het liefst op alle lijnen altijd gemengd materieel zien. Maakt het leuker om er dag in dag uit overheen te kachelen :-)

Rijd je veel over hetzelfde stuk dan? Mijn beeld van machinisten is dat ze zo ongeveer iedere dag ergens anders heen gaan, maar valt dat in de praktijk tegen?

Iedere dienst start en eindigt met een rit van of naar je eigen standplaats. Als je standplaats in een uithoek van het land ligt dan rij je dus sowieso altijd over dezelfde lijn heen en weer. Heb je een mooie centrale standplaats dan kan je vanuit verschillende hoeken heen en terug komen. Voor de overige invulling van de diensten is het een beetje 50/50 schat ik. Bij ongeveer de helft van de diensten rij je alleen maar diezelfde ritten rondom je eigen standplaats. Bulk, of het rondje om de kerk dus. Tijdens de andere helft ga je wat verder weg het land in. Het verschilt heel erg per rooster en per standplaats of je landelijke wegbekendheid hebt en daadwerkelijk ritten krijgt naar iedere hoek van het land. Zelf ben ik vervanger wat inhoudt dat ik zonder rooster werk en de diensten krijg die over blijven na ziekmeldingen / verlof / cursusuren etc. Als vervanger bezit ik de wegbekendheid die over de hele standplaats ligt. Dus als diensten in rooster A naar Maastricht gaan, diensten in rooster B naar Groningen en diensten in rooster C naar Vlissingen dan moet ik alledrie die trajecten kennen. Geeft voor mij persoonlijk de meeste variatie qua diensten, maar heeft als nadeel dat ik pas kort vantevoren weet wanneer ik moet werken.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag wat betreft de materieelinzet: wanneer stopt de inzet van SLT op plekken waar het niet hoort, zoals de 5600, de 8100 en de 9000-serie?

Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg dat er SLT in de 8100 serie rijdt, ze zijn een stuk langer (en vaak leger) dan de SNG's (die toch vaak solo rijden). 😉

Reputatie 4

Vraag wat betreft de materieelinzet: wanneer stopt de inzet van SLT op plekken waar het niet hoort, zoals de 5600, de 8100 en de 9000-serie?

Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg dat er SLT in de 8100 serie rijdt, ze zijn een stuk langer (en vaak leger) dan de SNG's (die toch vaak solo rijden). 😉

Als ze solo rijden, heb ik soms ook wel liever SLT i.p.v. SNG, maar als student vind ik de SNG een stuk fijner om in te studeren!

Reageer