beantwoord

Materieelinzet IJssellijn (Zwolle - Roosendaal)

  • 26 October 2021
  • 36 reacties
  • 1493 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 6
Badge

Waarom (alleen) op de 3600? 2100, 2600, 4500 en 8800 lijken me veel geschikter. Of anders een evenredigere verdeling van sprintermaterieel op intercitydiensten, dus niet 3 treinen achter elkaar met sprintermaterieel rijden, als dat geregeld word kan je kiezen om een trein eerder of later te nemen en dan comfortabeler te reizen. 

De 4500 en 8800 rijden al met sprintermaterieel. Net als de 2800, 3400 en 1900. 

De 2600 zou betekenen dat ook de 1500 en ook de 2000 met sprintermaterieel te maken krijgen. Dan wordt het een enorme puzzel om dat logistiek nog passend te krijgen. Hetzelfde geldt voor de 2100. Dan komt het ook in de 2200 terecht op een corridor waar vrijwel uitsluitend VIRM in de intercity's zit. Het moet ook nog bij te sturen zijn bij verstoringen. Ik snap de keuze voor de 3600 wel.

@Tamzin daarover zijn een heleboel mensen in de drukke IC treinen het niet met je eens, maar gelukkig kun je het van achter je bureau voor heel Nederland beoordelen zonder dat je de cijfers kent.

@Acido

DDZ is 30 jaar oud, dan is resterende levensduur nog zo'n 10 jaar. Hoeveel bakken geld wil je daar nog tegenaan gooien?

Het materieeltekort is op dit moment eigenlijk helemaal geen punt. Juist het intercityvervoer (vooral in de spits) blijkt zich nog steeds totaal niet te herstellen na corona. Veel intercity's rijden daardoor halfleeg rond.

Door eens wat kritischer naar de bezetting te kijken en de materieelinzet aan te passen aan de vraag zou je op dit moment makkelijk zonder inzet van sprintermaterieel moeten kunnen. Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Waarom (alleen) op de 3600? 2100, 2600, 4500 en 8800 lijken me veel geschikter. Of anders een evenredigere verdeling van sprintermaterieel op intercitydiensten, dus niet 3 treinen achter elkaar met sprintermaterieel rijden, als dat geregeld word kan je kiezen om een trein eerder of later te nemen en dan comfortabeler te reizen. 

We moet ook niet gaan overdrijven. Zo erg is het nou ook weer niet als er in sommige intercity's sprintermaterieel rijdt.

Waarom (alleen) op de 3600? 2100, 2600, 4500 en 8800 lijken me veel geschikter. Of anders een evenredigere verdeling van sprintermaterieel op intercitydiensten, dus niet 3 treinen achter elkaar met sprintermaterieel rijden, als dat geregeld word kan je kiezen om een trein eerder of later te nemen en dan comfortabeler te reizen. 

Maar als het steeds met SNG zal zijn, ga ik dat laatste toch maar doen denk ik, voor Deventer en Zwolle.

Er rijdt ook nog wat ICM en VIRM, en de reisplanner blijkt behoorlijk accuraat in de voorspelling van de treinsamenstelling (onlangs zag ik dat de IC Berlijn kennelijk een loc in opzending had want zelfs die werd weergegeven). Op basis daarvan zou je de te nemen route kunnen bepalen.

 

Als de eisen van de ILT de zaak nog veel duurder zouden maken komt ook de optie in zicht om DDZ maar vervroegd af te voeren en nieuw materieel te bestellen. Dan gaat het dus allemaal nog heel lang duren. 

Dat niet alleen, het zou een flinke kapitaalvernietiging zijn want DDZ (als materieelconcept) is zo oud nog niet. Het gaat bovendien om een enorme hoeveelheid zitplaatsen; dat is een grote investering, min of meer bovenop de ombouwkosten voor DDZ. Ik ben dan ook benieuwd waar het omslagpunt ligt waarbij het voordeliger wordt om het complete park DDZ vervroegd af te schrijven, lange tijd een groot tekort aan IC-materieel te hebben én DDZ te vervangen door nieuwbouw. Ik zou denken dat ILT het daarvoor behoorlijk bont zal moeten maken ;-)

 

@Tamzin   even een correctie, de treinen hebben geen REM problemen maar een probleem met trillingen in de trein die naar verwachting voort komen uit het wielstel waar de blokkenrem op zit.

Het probleem zit dus wel bij een rem maar het is overduidelijk geen remproblemen want remmen doet de DDZ gewoon prima en daar zijn geen problemen mee geweest.

Reputatie 7

Ik hoop ook dat het niet te lang gaat duren. Er kan wel veel korte afstandsvervoer op de lijn zijn, het is in feite ook een sneltrein en geen IC (een tussenvorm dus), maar er zijn nog genoeg mensen uit het zuiden die naar het noorden en oosten willen. En omgekeerd. Zelf reis ik ook regelmatig tot Zutphen, Deventer en Zwolle op deze lijn (en verder naar Enschede of Groningen). Voor familiebezoek en vrijetijdsreizen. Beter dan overstappen in Den Bosch en Utrecht. Maar als het steeds met SNG zal zijn, ga ik dat laatste toch maar doen denk ik, voor Deventer en Zwolle.

Dank voor de info; dat ILT dwarsligt wist ik niet.

Ik hoop wel dat ze gauw tot een oplossing komen want ik ben laatst van Zutphen naar Breda en terug gereden in SNG en daar werd ik niet heel blij van…

Dat laatste is nog maar de vraag. Een bijkomend probleem is dat de DDZ dubbeldekers al 30 jaar oud zijn en dat er dus grenzen zijn aan wat de aanpassing mag gaan kosten om het financieel nog verantwoord te laten zijn.  Als de eisen van de ILT de zaak nog veel duurder zouden maken komt ook de optie in zicht om DDZ maar vervroegd af te voeren en nieuw materieel te bestellen. Dan gaat het dus allemaal nog heel lang duren. 

Dank voor de info; dat ILT dwarsligt wist ik niet.

Ik hoop wel dat ze gauw tot een oplossing komen want ik ben laatst van Zutphen naar Breda en terug gereden in SNG en daar werd ik niet heel blij van…

Blijft over de vraag over de verwarrende toevoeging op de treinaanwijzers.

En wat je een beetje flauwe sneer over het aantal topics betreft: dat geeft alleen maar aan dat het veel mensen bezighoudt. Ik heb de eerste pagina van het board Dienstregeling bekeken en daar werd het onderwerp nog niet genoemd. Op de tweede pagina wel, blijkt.

Hier zijn inmiddels al tig topics over. 

Het probleem is dat er sinds 10 maanden zo'n 300 dubbeldeksrijtuigen IC met remproblemen buiten dienst staan. De oplossing moet komen uit een aanpassing van de remsystemen bij alle 300 rijtuigen. 

Oorspronkelijk hoopte NS dat de eerste rijtuigen in december weer in dienst zouden kunnen komen maar omdat de ILT de voorgestelde aanpassing weigert goed te keuren gaat dit niet lukken en is er momenteel geen enkel zicht meer op wanneer de rijtuigen wel weer inzetbaar zijn. Kortom dit kan nog heel lang gaan duren. 

Door het niet beschikbaar zijn van deze rijtuijgen is er een groot tekort aan IC materieel wat opgevangen wordt door veel intercitytreinen in te korten en door een aantal treinen met SNG te rijden. Het alternatief zou zijn om een deel van de intercitytreinen voorlopig maar helemaal te schrappen. 

Wel is de vraag waarom NS het sprintermaterieel op een van de langste intercitydiensten Zwolle-Roosendaal inzet en niet op wat kortere lijnen. Een van de redenen zou kunnen zijn dat er op deze lijn heel weinig langeafstandsvervoer is,  de meeste reizigers gaan maar één of twee stations mee. 

Reageer