beantwoord

Materieelinzet IJssellijn (Zwolle - Roosendaal)

  • 26 October 2021
  • 36 reacties
  • 1491 Bekeken

In een flink deel van de treinen op de IJssellijn, tussen Zwolle en Roosendaal, wordt momenteel Sprintermaterieel (SNG) ingezet.

Het is een heel eind van Zwolle naar Roosendaal en op de lange afstand is het materieel oncomfortabel qua zitcomfort en eigenlijk ook qua rij-eigenschappen.

Bovendien zorgt het voor verwarring. Kennelijk dusdanig, dat op de treinaanwijzers “Sprinter rijdt als Intercity” moet worden vermeld. Goed bedoeld, maar deze melding maakt de verwarring eigenlijk alleen maar groter voor reizigers die niet weten wat ermee bedoeld wordt, omdat de tekst suggereert dat de Sprinter (het treintype, niet het materieeltype) stations gaat overslaan door als Intercity te rijden.

Mijn vragen:

Waarom wordt Sprintermaterieel ingezet en hoe lang gaat dat duren?

Is die tekst wellicht te wijzigen in iets duidelijkers?

Groet,

Martijn

icon

Beste antwoord door Tamzin 26 October 2021, 19:27

Bekijk origineel

36 reacties

Er is inderdaad voor deze tekst gekozen vanwege de technische tekenlimiet en de uitkomst van het klantenpanel. Natuurlijk zijn er altijd klanten die een andere tekst onduidelijk vinden, zo ook met deze tekst. Dat bleek ook uit de uitslag van het klantenpanel. Echter was deze tekst een behoorlijke koploper. Tussen deze en de volgende optie zat een behoorlijk gat. Het klantenpanel kon zelf ook teksten insturen, maar alsnog kwam deze eruit als de meest duidelijke optie waarbij inderdaad ook jargon zoveel mogelijk vermeden werd.

Ik begreep wel dat er een wijziging voor de tekenlimiet in de planning zit en dat er daarna opnieuw gekeken gaat worden naar dit soort teksten, maar dit was nu meteen in te zetten, terwijl zo'n wijziging een veel langere doorlooptijd heeft.

Reputatie 7
Badge +3

“Sprinter is vandaag IC”

Reputatie 5

@Tamzin   even een correctie, de treinen hebben geen REM problemen maar een probleem met trillingen in de trein die naar verwachting voort komen uit het wielstel waar de blokkenrem op zit.

Het probleem zit dus wel bij een rem maar het is overduidelijk geen remproblemen want remmen doet de DDZ gewoon prima en daar zijn geen problemen mee geweest.

 

Als die DDZ gewoon nog goed remt, zou NS ze beter gewoon nog een tijdje in kunnen zetten wanneer reviseren te duur is. Ik heb liever een trein die een beetje trilt en zoemt dan helemaal geen (of steeds een veel te korte) trein omdat er te weinig materieel is.

Reputatie 7
Badge +1

De DDZ's zijn uit veiligheidsoverwegingen uit dienst gegaan. De maximale snelheid van het materieel is beperkt (rond de 100km/u dacht ik).

Het laatste wat je wil is dat er een trein ontspoort door een probleem wat al lang en breed bekend is. Ookal is die kans misschien heel klein. NS heeft de treinen niet voor de lol uit dienst gehaald.

Er zijn wel betere teksten te bedenken. Zoals: “Deze IC rijdt vandaag met een ander treintype” of “IC rijdt vandaag met ander materieel”. Persoonlijk zou ik het woord materieel vermijden. Te veel jargon.

Die teksten zijn wel duidelijk maar waarschijnlijk te lang om op de regel te passen.

Verder komen zowel de woorden “inzet” als “materieel” ook voor in de regelmatig opduikende storingsomschrijving “Beperkingen in de materieelinzet”, was mijn gedachte.
“Inzet van Sprintermaterieel” is kort en bondig en geeft exact aan wat er aan de hand is als dat vermeld wordt bij een Intercity - of de trein nou al aan het perron staat of niet.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening ;-)
Ik ben blij om te lezen dat er in ieder geval meer over nagedacht is dan de tekst op het eerste gezicht doet vermoeden, ook al vind ik het resultaat zeker niet optimaal.

Vandaag een bijzondere combinatie: VIRM gekoppeld met ICM. Ik wist niet dat dat überhaupt kon.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

In de NS-app kan alles 😅

Vandaag een bijzondere combinatie: VIRM gekoppeld met ICM. Ik wist niet dat dat überhaupt kon.

 

 

Ze worden niet gecombineerd ingezet in de reizigersdienst maar je kunt een Virm en een ICM koppelen ze hebben immers dezelfde koppeling en dat is het enige wat noodzakelijk is om te kunnen slepen.

Badge +3

In de NS-app kan alles 😅

Haha, ja SNG met een setje TRAXX locs als IC direct en zo. Rit 3626 was overigens een VIRM-4, al was eerder deze vreemde combinatie gepland. Een kwartiertje later zou het dus goed gestaan moeten hebben in de app.

Verloop planning van deze rit

Versie Ontvangen Vanaf Materieel
1 2021-12-04 07:57:05 Roosendaal ICM-4,ICM-3
2 2021-12-07 03:45:23 Roosendaal ICM-4 4214,ICM-3 4050
3 2021-12-07 05:10:48 Roosendaal ICM-4 4214,VIRM-4 9477
4 2021-12-07 07:40:18 Roosendaal VIRM-4 9477

@Acido

Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Precies. Er rijdt tussen Nijmegen-Utrecht elke 15 minuten een trein, dit wordt elke tien minuten. Die lijn is bijna altijd grotendeels leeg, zelfs in de spits. Toch wordt ervoor gekozen om op die lijn elke 15 (straks 10) minuten een volledige intercity in te zetten, terwijl op met name het stuk Arnhem-Zutphen maar 1 keer per 30 minuten een trein wordt ingezet, die stampvol zit, en toch wordt er daar voor gekozen om sprintermaterieel in te zetten.

@Acido

Verder is de vraag wat de zin van die 10 minutendiensten op dit moment is.

Precies. Er rijdt tussen Nijmegen-Utrecht elke 15 minuten een trein, dit wordt elke tien minuten. Die lijn is bijna altijd grotendeels leeg, zelfs in de spits. Toch wordt ervoor gekozen om op die lijn elke 15 (straks 10) minuten een volledige intercity in te zetten, terwijl op met name het stuk Arnhem-Zutphen maar 1 keer per 30 minuten een trein wordt ingezet, die stampvol zit, en toch wordt er daar voor gekozen om sprintermaterieel in te zetten.

NS was er vanuit gegaan dat corona voorbij was en dat eind dit jaar weer 80% van de reizigers terug was in de trein. Dat is even anders gelopen maar voor het terugdraaien van de tienminutendienst was het toen al te laat. 

De wanverhouding tussen intercity's en sprinters is een andere discussie die los staat van corona, ook tussen Utrecht en Eindhoven is het een komen en gaan van grotendeels lege intercity's. Al ver voor corona was de jaarlijkse groei van het aantal sprinterreizigers veel hoger dan van het aantal intercityreizigers. NS is daar ongelukkig mee omdat er aan intercityvervoer meer verdiend wordt. 

Reageer