Materieelinzet Oost en Noord Nederland

  • 24 February 2023
  • 26 reacties
  • 1589 Bekeken


Toon eerste bericht

26 reacties

Als je wil dat men met het OV gaat, moet het OV voor een breed publiek aantrekkelijk zijn.

Aantrekkelijk betekent voor het leeuwendeel van de korte afstandsreizigers hoge frequenties en acceptabele tarieven. De massale uurdiensten tegen torenhoge prijzen zijn op dit moment het probleem.

 

Nederland is al een uitzondering door de trein als kant-en-klaar product aan te bieden zonder gebruikelijke voorzieningen als een cateringservice, check-in of een kinderspeelzone.

In welk land vind je catering, reservering of een kinderspeelzone in regionale en lokale treinen?

 

Ik denk dat iedereen het ermee eens zal zijn dat wanneer een spoorbedrijf haar meest lucratieve reizigers onderweg niet eens een kopje koffie kan aanbieden (tegen betaling of niet), dat het al gefaald heeft om de trein aantrekkelijk te maken. Zitplek op first-come-first-serve basis plus een totaalgebrek aan zichtbaar personeel maakt de reiservaring eerder gelijkend op die van een stadsbus in een ruige buurt.

Nogmaals een Nederlandse sprinter is niet vergelijkbaar met een ICE van Berlijn naar München maar met een Duitse RB of S-Bahn. En een Nederlandse IC is vergelijkbaar met een Duitse RE.

Reageer