Materieelinzet Oost en Noord Nederland | NS Community

Materieelinzet Oost en Noord Nederland

  • 24 February 2023
  • 26 reacties
  • 1498 Bekeken

Is er een kans dat er in de nabije toekomst op de trajecten Den Haag - Enschede/Schothorst, Den Haag - Groningen/Leeuwarden of Rotterdam - Groningen/Leeuwarden weer Virm materieel komt te rijden? Tijdens de introductie van de 10 minuten dienst in 2018 is al het Virm materieel hier weggehaald en verplaatst naar Schiphol - Venlo en Enkhuizen - Heerlen. Waarbij Amsterdam - Utrecht natuurlijk druk is, maar ditzelfde geldt voor Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Amersfoort. Is het echt nodig om iedere 10 minuten dit materieel in te zetten?


26 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Deze lijnen zullen in de toekomst deels met ICNG worden gereden: https://www.treinreiziger.nl/ns-versnelde-ic-groningen-randstad-per-2023/. Die gaat uiteindelijk ook naar Enschede.

Wat er dan over de huidige route (Groningen/Leeuwarden - Rotterdam) zal gaan rijden zou ik niet weten. Vooralsnog rijdt daar voornamelijk ICM en ik gok dat die daar zolang ze nog in dienst zijn zullen blijven rijden. Wellicht in combinatie met meer DDZ (wat dan natuurlijk vrijkomt van de andere lijnen).

VIRM verwacht ik eerlijk gezegd niet zo snel terug.

Maar dat is verder allemaal speculeren natuurlijk.

Leuk dat je reageert. De ICNG zal idd in alle waarschijnlijkheid de ICM gaan vervangen in de toekomst, maar persoonlijk vind ik het bijzonder dat trajecten als Enkhuizen - Heerlen en Schiphol - Venlo zo veel meer recht hebben op dubbeldeks materieel. Groningen is bijna zo groot als Eindhoven, wat al bediend wordt met Virm materieel op Schagen/Alkmaar - Maastricht 2x per uur. Op zich zou er dan toch prima icm en ddz op Enkhuizen - Heerlen en Schiphol - Venlo kunnen rijden. Misschien kan de 10 minuten dienst dan ook weer de hele week rijden en in Oost en Noord Nederland krijgen we veel robuustere trajecten naar het westen. Dit omdat de virm minimaal op 4 delen rijdt en de icm op 3, de ns plant dit wel eens verkeerd, waardoor ik als nieuwe treinreiziger echt af zou knappen op het reizen met de trein. Daarnaast kunnen we dan in het hele land genieten van het meest up to date materieel wat er is. Iets wat mij wel rechtvaardiger lijkt dan hoe het nu is. 

Reputatie 7
Badge +1

ICM voldoet op het grootste deel van de dag prima natuurlijk (mits niet als los ICM-3 ingezet 😉). Als aanvulling rijdt er DDZ. Het zijn niet de mooiste treinen meer die er rondrijden en zeker ICM begint langzaam maar zeker op z'n laatste benen te lopen, maar zo slecht is het allemaal ook weer niet toch?

Maar met de koppeling over de HSL en de komst van ICNG komt er toch aardig up-to-date materieel te rijden op deze trajecten.

In 2018 is een flink deel van het ICM verplaatst naar de lijn Zwolle-Roosendaal waar dubbeldekkers eigenlijk te groot zijn. Omdat er bij langere treinen toen technische problemen optraden in Olst is dat weer teruggedraaid en zijn de dubbeldekkers weer terug geplaatst op deze lijn en ging ICM weer terug naar het noorden en oosten. 

Reputatie 7
Badge +1

In 2018 is een flink deel van het ICM verplaatst naar de lijn Zwolle-Roosendaal waar dubbeldekkers eigenlijk te groot zijn. Omdat er bij langere treinen toen technische problemen optraden in Olst is dat weer teruggedraaid en zijn de dubbeldekkers weer terug geplaatst op deze lijn en ging ICM weer terug naar het noorden en oosten. 

Er wordt wel vaker afgewisseld met ICM en DDZ op deze lijn. Soms rijdt er opeens weer een poos veel ICM om na verloop van tijd weer vrijwel alleen DDZ in te zetten of opeens een mix van DDZ en VIRM.

Nu rijdt er een mix van vooral ICM en DDZ en zo nu en dan VIRM. Net zoals dat ook op de noordelijke lijnen het geval is. Alleen rijdt daar minder VIRM.

Ik zit regelmatig in de 700/1800. Het is een mengelmoes van ICM en DDZ. Dat is ook in de 500/600-series. DDZ rijdt hier volgens mij ook omdat het onderhoud in het noorden van het land wordt gedaan. Heel sporadisch rijdt er een verdwaalde VIRM in een van deze series, maar ik denk dat dat echt ongeplande materieelwisselingen zijn.

Omdat het plan is dat de route Groningen/Leeuwarden naar Schiphol in het vervolg over de HSL door rijdt naar Rotterdam en Breda, komt er ICNG te rijden.  


 

Omdat het plan is dat de route Groningen/Leeuwarden naar Schiphol in het vervolg over de HSL door rijdt naar Rotterdam en Breda, komt er ICNG te rijden.  

Dat geldt op den duur voor de treinen van Groningen/Leeuwarden via Schiphol maar niet voor die via Utrecht en al helemaal niet voor de treinen naar Enschede.

Fijn dat er mensen reageren😊

Een deel van de dag voldoet het ICM materieel, net als dat dat zal voldoen op alle andere trajecten. Een ander deel van de dag voldoet het totaal niet en het is lastig om in te schatten wanneer dat andere deel van de dag is. Wel is het zo dat Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland en deels Zuid-Holland en Gelderland opgezadeld worden met dit tekort. Terwijl er vrijwel de heledag 6, 8, 10 of soms 12 delen VIRM peddelen naar steden als Venlo, Maastricht, Heerlen en een dorp Enkhuizen. Dit treinmaterieel kan in mijn beleving voor veel meer mensen het verschil maken tussen auto of trein wat heel belangrijk is om de klimaatdoelen te bereiken in de toekomst. Kijk bijvoorbeeld op https://volletreinen.nl/statistieken. Waar met regelmaat, eigenlijk vrijwel structureel de 500/600/700 tussenstaan. ICNG gaat deze problemen waarschijnlijk niet oplossen wanneer de frequentie niet omhoog gaat en is ook geen oplossing voor nu maar voor op de lange termijn. Wel zijn Eindhoven en Groningen ongeveer even groot, dus zouden deze steden qua dienst equivalent behandeld moeten worden.

Daarnaast is het heel goed dat de NS aanbestedingen doet en nieuw materieel koopt. Misschien klinkt dit allemaal wat negatief over Eindhoven, Heerlen, Venlo en Maastricht, maar dat bedoel ik niet zo. Dit zijn leuke unieke steden waar ik graag kom. Naar mijn mening zal iedere reiziger gebruik moeten kunnen maken van up to date treinmaterieel, ook reizigers in het mooie Limburg of Noord-Brabant. Voor in de toekomst lijkt mij ICNG juist geschikter materieel voor de lijn tussen Enkhuizen en Heerlen, omdat er al tijden plannen en beloftes zijn om deze ic door te trekken naar Aken. Tussen Heerlen en Aken zit een spanningssluis waardoor daar geen VIRM materieel kan rijden. Daarbij is een kwartierdienst in Limburg gereden met VIRM materieel ook wel overkill. Dat is vergelijkbaar met een 10 minuten dienst tussen Den Haag Centraal - Utrecht - Groningen/Leeuwarden, Oldenzaal en Enschede (waardoor er een kwartierdienst ontstaat tussen Utrecht en Hengelo, maar daarvoor wordt wel de dienstregeling naar Limburg en Noord-Brabant versoberd, wat betekent dat er daar een heel jaar alleen met ICM materieel gereden wordt, zonder uitzicht op verbeteringen. Voor enkele ICM fans leuk, maar voor de gemiddelde reiziger een hel. Dit is in mijn beleving wel wat de 10 minuten dienst betekent heeft voor de gemiddelde reiziger in Oost en Noord Nederland. 

Of stel je voor dat er in de verdere toekomst Europese Spoorwegen komen die centraal aangestuurd worden en wereldklasse materieel kopen. Nadat dit een jaar in Nederland gereden heeft wordt dit verplaatst naar trajecten tussen Danzig en Marseille om de frequentie tussen Berlijn en Parijs op te hogen. Naar Amsterdam… daar komen oude Duitse treinen te rijden😈. Dit geeft de gemiddelde Nederlandse reiziger toch een scheef gezicht. Meer frequentie en meer materieel voor (slechts) een deel van de reizigers is geen oplossing wanneer dit ten koste gaat van andere trajecten.  

Ik denk dat we met zijn allen moeten accepteren dat het druk kan zijn in treinen, maar moeten we wel wat we hebben eerlijk delen. Nederland is een unie van 12 provincies. De Nederlandse Spoorwegen hebben als organisatie op het moment het voorrecht om betekenis te geven aan onze spoorwegen. Gezien de ns continu de oudste vloot, te kort plant naar Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland en een deel van Zuid-Holland en Gelderland, wat structureel leidt tot capaciteitsproblemen en ongelijkheid denk ik dat hier echt iets moet veranderen.

Mijn doel met dit topic is om antwoord te krijgen op de vraag waarom er met VIRM materieel gereden wordt tussen Enkhuizen - Heerlen en Schiphol - Venlo en waarom dit niet met DDZ en ICM materieel kan, waardoor er VIRM materieel vrij komt wat naar Noord en Oost Nederland kan rijden. Ik reis nu 9 jaar met de trein en vind dat er geen slechtere dienstregeling was dan in 2018, heel gestaag stromen er telkens meer dubbeldekkers in naar Enschede, Groningen en Leeuwarden waardoor het wel iets beter wordt. Het evenaart naar mijn mening de materieel inzet van 2015/2016 niet, laat staan verbeterd. Mede doordat de NS het in deze gebieden op lijkt te hebben gegeven met het neerzetten van een redelijke treindienst en slecht concurreert met de auto in Zuid-Overijssel is onder andere de A1 verbreedt. What’s next een verbreding van de A28? De klimaat-klok tikt.

 

https://www.destentor.nl/harderwijk/mogelijke-verbreding-a28-maakt-plannen-nieuw-geluidsscherm-bij-harderwijk-nog-ingewikkelder~ad779e5d/ 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat de voornaamste reden dat VIRM niet ingezet wordt in het noorden, vooral logistiek is. Het is voor NS makkelijker om al het VIRM op één plek te hebben rijden, dan verspreid over het hele land.

Met de komst van ICNG wordt er wellicht wel wat meer capaciteit gecreëerd, omdat er met name DDZ vrijkomt wat nu op de lijn via Lelystad rijdt.

Overigens vond ik VIRM destijds bepaald niet het meest up to date materieel. Het waren (en dat zijn de niet gemoderniseerde nog steeds) oude vieze dubbeldekkers. Op Groningen - Rotterdam heeft volgens mij altijd al ICM gereden. Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren. Zij het in combi met ander materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Dat geldt op den duur voor de treinen van Groningen/Leeuwarden via Schiphol maar niet voor die via Utrecht en al helemaal niet voor de treinen naar Enschede.

Over de treinen naar Enschede denkt NS zelf toch anders: 

Zodra er voldoende treinen geleverd en succesvol getest zijn, kan de ICNG ook stap voor stap instromen op de andere lijnen: vanaf de HSL via Amsterdam Zuid over de Hanzelijn naar Groningen en Leeuwarden of via Amsterdam Zuid naar Amersfoort en Enschede

Uit: https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/

Het idee was volgens mij dat de IC Enschede-Schiphol, wordt verlengd naar Rotterdam (over de HSL uiteraard).

Reputatie 7

De meest voorname reden is waarschijnlijk gewoon dat het nou eenmaal ergens ingezet moet worden. Al het intercity materieel wordt onderhouden in Onnen (nabij Groningen) dus daar zal het m niet in zitten. Niet alle grote(re) plaatsen van Nederland kunnen momenteel voorzien worden van dubbeldekkers en/of modern 'up to date’ materieel omdat daar niet genoeg materieel voor is. De lijnen Heerlen - Enkhuizen of Venlo - Schiphol komen óók door grotere plaatsen zoals Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam, dus moeten er keuzes gemaakt worden.

Reputatie 7
Badge +1

De meest voorname reden is waarschijnlijk gewoon dat het nou eenmaal ergens ingezet moet worden. Al het intercity materieel wordt onderhouden in Onnen (nabij Groningen) dus daar zal het m niet in zitten. Niet alle grote(re) plaatsen van Nederland kunnen momenteel voorzien worden van dubbeldekkers en/of modern 'up to date’ materieel omdat daar niet genoeg materieel voor is. De lijnen Heerlen - Enkhuizen of Venlo - Schiphol komen óók door grotere plaatsen zoals Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam, dus moeten er keuzes gemaakt worden.

En daar komt bij dat er altijd verschillen zullen blijven in het up-to-date zijn van materieel. ICM was ook ooit up-to-date. DDZ is het nu ook nog wel aardig, maar dat blijft ook niet eeuwig 😉.

Maar met de komst van ICNG naar het noorden hebben we daar eigenlijk het meest up-to-date materieel rijden. De nieuwste sprinters en de nieuwste intercity's. Op het deel via Utrecht na, maar DDZ.

Het voornaamste doel van NS blijft toch reizigers vervoeren en niet overal het meest up-to-date materieel inzetten.

Reputatie 1

Op dit moment rijdt de VIRM veel minder Kilometers, door dat er op dit moment minder treinen nodig zijn in de dienstregeling. (Wat je hier kan terug vinden https://treinposities.nl/materieel/inzetpermaand). Mij lijkt het een goed idee om de VIRM dubbeldekkers die nu geen dienst hebben in te zetten richting Groningen/Leeuwarden/Enschede. Zodat hier meer zitplaatsen beschikbaar komen.

Het lijkt mij logisch dat je het moderne materieel de meeste kilometers laat maken. Zodat reizigers het meest met het moderne materieel kunnen reizen. En dat levert weer een hogere klant tevredenheid op. Het moderne materieel staat nu veelal op rangeerterreinen stil terwijl de reiziger in te korte en oude (ICM) treinen wordt gepropt.
De VIRM krijgt ook onderhoud in Onnen. Die worden nu als leeg materieel overgebracht naar de werkplaats in Onnen.


De IC tussen Den Haag en Groningen/Leeuwarden wordt ook vaak met ICM gereden. Vooral tussen Den Haag en Almere zitten treinen (ook buiten de spits) vaak vol. De DDZ ziet er van buiten misschien wat versleten uit maar heeft wel voldoende zitplaatsen.

Ik zou als reiziger toch blij zijn met een DDZ en/of ICM gewoon omdat die naar mijn idee toch betere stoelen hebben qua comfort en het zijn ook gewoon best fijne treinen om mee te reizen.

Maar de NS probeert treinen natuurlijk ook strategisch in te zetten, zowel gekeken naar de drukte in de treinen maar ook voor het logistieke plan voor het koppelen en splitsen.  Je kunt de verschillende treinen niet combineren met elkaar en dat is een grote beperking logistiek gezien.

 

Reputatie 3

Helaas is het om welke reden dan ook voor NS niet wenselijk om elke trein comfortabel in te richten, waardoor het in de meeste stoptreinen of sprinters afzien is. De meeste intercity's zijn (1e klas) nog tolerabel but redelijk rampzalig in de 2e klas zonder enige luxe.

Helaas is het om welke reden dan ook voor NS niet wenselijk om elke trein comfortabel in te richten, waardoor het in de meeste stoptreinen of sprinters afzien is. De meeste intercity's zijn (1e klas) nog tolerabel but redelijk rampzalig in de 2e klas zonder enige luxe.

ALs je dat vindt moet je vooral een andere optie kiezen om vervoerd te worden, misschien een luxe auto met prive chauffeur.

Reputatie 3

Helaas is het om welke reden dan ook voor NS niet wenselijk om elke trein comfortabel in te richten, waardoor het in de meeste stoptreinen of sprinters afzien is. De meeste intercity's zijn (1e klas) nog tolerabel but redelijk rampzalig in de 2e klas zonder enige luxe.

ALs je dat vindt moet je vooral een andere optie kiezen om vervoerd te worden, misschien een luxe auto met prive chauffeur.

Mooie reclame voor de trein, deze bizarre opmerking. Gelukkig werkt @Jeroen niet voor NS met zo'n huilmentaliteit.

Het probleem is dat er regelmatig materieeltypen worden gereviseerd en nieuw materieel instroomt. Dan heb je altijd ergens een materieeltype rondrijden dat als 'ouderwets’ wordt gezien. Nu rijden de oudste Intercity's naar het noordoosten, en straks weer de nieuwste. Dit ga je altijd krijgen op een spoorwegnet met meerdere materieeltypes.   

Helaas is het om welke reden dan ook voor NS niet wenselijk om elke trein comfortabel in te richten, waardoor het in de meeste stoptreinen of sprinters afzien is. De meeste intercity's zijn (1e klas) nog tolerabel but redelijk rampzalig in de 2e klas zonder enige luxe.

ALs je dat vindt moet je vooral een andere optie kiezen om vervoerd te worden, misschien een luxe auto met prive chauffeur.

Mooie reclame voor de trein, deze bizarre opmerking. Gelukkig werkt @Jeroen niet voor NS met zo'n huilmentaliteit.

Goh ik dacht dat dit juist een reactie was die geheel in joiuw straatje paste, maar nu ben je voor het eerst pro NS op deze community?  Maar het is toch gewoon simpel, als dingen he niet bevallen dan moet je voor iets anders kiezen.  Heeft helemaal niets met mentaliteit van mij te maken, ik heb tenminste de mentaliteit om voor wat anders te kiezen als dingen mij niet bevallen.

 

 

Mooie reclame voor de trein, deze bizarre opmerking. Gelukkig werkt @Jeroen niet voor NS met zo'n huilmentaliteit.

Maar wel een terechte opmerking, er qua zijn kosten nu eenmaal grenzen aan allerlei luxe eisen. Je kunt in de economy class in het vliegtuig ook geen lounge fauteuils verwachten.

Reputatie 3

Wellicht toch onterechte opmerkingen. Als je wil dat men met het OV gaat, moet het OV voor een breed publiek aantrekkelijk zijn. Zoniet, dan zul je moeten accepteren dat je niet pro-OV bent. Nederland is al een uitzondering door de trein als kant-en-klaar product aan te bieden zonder gebruikelijke voorzieningen als een cateringservice, check-in of een kinderspeelzone. De luxe in de 1e klasse is zeer minimaal en de stiltezone is door gebrek aan discipline een soort grap.

Ik denk dat iedereen het ermee eens zal zijn dat wanneer een spoorbedrijf haar meest lucratieve reizigers onderweg niet eens een kopje koffie kan aanbieden (tegen betaling of niet), dat het al gefaald heeft om de trein aantrekkelijk te maken. Zitplek op first-come-first-serve basis plus een totaalgebrek aan zichtbaar personeel maakt de reiservaring eerder gelijkend op die van een stadsbus in een ruige buurt.

Als je wil dat men met het OV gaat, moet het OV voor een breed publiek aantrekkelijk zijn.

Aantrekkelijk betekent voor het leeuwendeel van de korte afstandsreizigers hoge frequenties en acceptabele tarieven. De massale uurdiensten tegen torenhoge prijzen zijn op dit moment het probleem.

 

Nederland is al een uitzondering door de trein als kant-en-klaar product aan te bieden zonder gebruikelijke voorzieningen als een cateringservice, check-in of een kinderspeelzone.

In welk land vind je catering, reservering of een kinderspeelzone in regionale en lokale treinen?

 

Ik denk dat iedereen het ermee eens zal zijn dat wanneer een spoorbedrijf haar meest lucratieve reizigers onderweg niet eens een kopje koffie kan aanbieden (tegen betaling of niet), dat het al gefaald heeft om de trein aantrekkelijk te maken. Zitplek op first-come-first-serve basis plus een totaalgebrek aan zichtbaar personeel maakt de reiservaring eerder gelijkend op die van een stadsbus in een ruige buurt.

Nogmaals een Nederlandse sprinter is niet vergelijkbaar met een ICE van Berlijn naar München maar met een Duitse RB of S-Bahn. En een Nederlandse IC is vergelijkbaar met een Duitse RE.

Persoonlijk vind ik dat er weinig mis is met het comfort van NS treinen, maar iedereen mag zijn mening hebben toch. Ik denk dat het alleen maar goed is dat de NS zich aanpast aan de behoefte van alle reizigers. 

 

Even terug naar het onderwerp van dit topic. Dat gaat namelijk over de structurele tekorten in de materieel inzet in de Noord-Oost, doordat de NS sinds 2018 een Amsterdam/Schiphol - Eindhoven/Arnhem über alles policy heeft aangenomen. Ik denk dat de NS de treindienst kan verbeteren en kan bezuinigen door de volgende aanpassingen:

 

In de Noord-Oost:

700Den Haag CS - Amsterdam - Zwolle - Groningen VIRM 1x per uur 

1800 Den Haag CS - Amsterdam - Zwolle - Leeuwarden VIRM 1x per uur 

1700 Den Haag CS - Utrecht - Deventer - Enschede VIRM 1x per uur

11700 Den Haag CS - Utrecht - Schothorst VIRM 1x per uur

De rest blijft hoe het is.

 

Rondom Eindhoven:

800 Maastricht - Utrecht - Alkmaar (in de spits Schagen). VIRM 2x per uur

3500 Schiphol Airport - Utrecht - Venlo - ICM/DDZ 2x per uur

3900 Amsterdam CS - Utrecht - Heerlen ICM (tussen Enkhuizen en Amsterdam CS komt een sprinter). Rijdt de hele week, omdat de trein korter gemaakt kan worden. De lijn Zaandam - Enkhuizen is een lokaal spoorlijn. In iedere provincie zijn deze lijnen gedecentraliseerd. Zie bijvoorbeeld Zwolle - Emmen. Nijmegen - Venlo - Roermond. In het kader van gelijkheid tussen de provincies en de randstad lijkt het mij rechtvaardig dat dit in Noord- Holland ook gedaan wordt. 

Daarnaast is het traject Den Haag CS - Eindhoven ook best druk. De ICR is niet schaalbaar, waardoor regelmatig ondercapaciteit is. De HSL levert ‘slechts’ 9 minuten tijdwinst op. https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling-2017/ Voor 2017 reedt deze trein over het normaalspoor en was deze wel schaalbaar. Persoonlijk vind ik capaciteit over de HSL prestige projecten van de NS gaan (ik denk dat de HSL beter gebruikt kan worden om meer treinen op EU niveau te laten rijden, geen ommetjes voor nationale treinen). Daarom denk ik dat deze wijziging beter kan worden terug gedraaid. 

 

Dus:

1100 Den Haag CS - Dordrecht - Breda - Eindhoven CS VIRM/DDZ 2x per uur

En:

2400 Dordrecht - Schiphol - Lelystad VIRM 2x per uur

 

Mocht er in de toekomst een 10 minuten trein naar Arnhem (3e gemeente van Gelderland qua inwoners) rijden, lijkt mij in het kader van een gelijkwaardige materieel verdeling, ICM prima. 3000 Den Helder - Nijmegen en 3100 Schiphol - Arnhem - (Nijmegen) Rijden immers al met VIRM materieel. 

 

Verder denk ik dat de NS beter kan investeren in sprinters, op veel trajecten zou dan de IC door kunnen rijden wat tijdwinst oplevert. Bijvoorbeeld in de Noordkop van Noord-Holland, tussen Deventer en Zwolle, Haarlem - Leiden.

Als toevoeging een klein vergelijk de gemeente Eindhoven (243.669 inwoners) is ongeveer even groot als de gemeente Hengelo (80.683) en de gemeente Enschede (161.194)= (241.000), 2 steden die aan elkaar gegroeid zijn. Een klein beetje groter dan de gemeente Groningen 202.900. De gemeente Apeldoorn 167.205 is groter dan de gemeente ‘s Hertogenbosch 154.220 en de gemeente Arnhem 165.896. 

Waarschijnlijk doet de NS hier niks mee, maar ik wilde het benoemd hebben. De jarenlange onder representatie van de NS in de Noord-Oost door treinlijnen te verwijderen denk aan (Den Haag/Rotterdam - Utrecht - Deventer/Enschede) extra trein Groningen - Assen, toen in 2018 en 2019 al het dubbeldeksmaterieel was verdwenen en als vervanging de hele ICM vloot in de NoordOost kwam te rijden is heel slecht voor de bereikbaarheid van onze gemeenschappen en indirect dus voor onze kansen hier. De NS moet haar materieel beter verdelen en stoppen met excuses verzinnen.

 

 

 

 

 

 

Ik zal je verhaal in ieder geval doorsturen en wil je vriendelijk bedanken voor je suggestie. Ondanks dat je het idee hebt dat we excuses verzinnen kan ik je wel vertellen dat we zo goed mogelijk ons materieel proberen te verdelen. Het is voor ons ook nadelig als we ons materieel niet goed inzetten en daardoor minder inkomsten genereren.

Inzet van ICM op Utrecht - Schiphol / Amsterdam lijkt me in de spits onvoldoende qua capaciteit. In de daluren zou kunnen maar is logistiek onhandig. In de NoordOost komt het beter uit om twee materieelsoorten te mixen. Overigens gaat de lijnvoering van de NoordOost in 2025 veranderen en dat zal ook gevolgen hebben voor de materieelinzet, maar welk materieel precies waar komt te rijden weet ik nog niet.

Reageer