Meer treinen vanaf december

  • 5 July 2023
  • 12 reacties
  • 447 Bekeken

Reputatie 7
  • Machinist NS
  • 306 reacties

Vanaf december zullen er op veel trajecten weer meer treinen gaan rijden nadat deze vorig jaar zijn afgeschaald i.v.m. het personeelstekort.

De belangrijkste veranderingen:

-Terugkeer van de ICD tussen Amsterdam en Breda

-Terugkeer van de 10-minuten trein tussen Arnhem en Rotterdam

-Meer intercities tussen Utrecht / Den haag, Utrecht / Rotterdam, Den haag / Amsterdam, Arnhem / Nijmegen.

-Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht zal weer 2 maal per uur gaan rijden in avonduren en weekenden.

 

Kijk voor het volledige overzicht: hier


12 reacties

Leuk, maar in het sprintervervoer wordt er meer opgeheven dan er bij komt. Alleen de allerergste misser (het traject Dordrecht-Nijmegen) wordt hersteld. Opvallend is dat rond Eindhoven, een van de belangrijkste economische regio's de massale uurdiensten niet worden opgeschaald (behalve twee extra ritten op de koopavond)..

De extra sprinters Groningen-Assen gaan overigens alleen weer rijden omdat die door de regionale overheden worden gesubsidieerd. Net als dat er tussen Nijmegen en Wijchen op zaterdag weer om het kwartier gereden wordt om subsidie te kunnen opstrijken. Als er subsidie is lijkt er plotseling geen personeelstekort te zijn 

Wel vreemd trouwens dat Wouter Koolmees vorige week nog keihard beweerde dat het personeelstekort eind dit jaar opgelost zou zijn en dat er dan voldoende conducteurs en machinisten zouden zijn. Wouter lijkt nog steeds op een politieke kat die in een vreemd pakhuis is verdwaald.

Het beleid lijkt steeds meer bepaald te worden door een mengsel van personeelstekort en geldtekort.

Reputatie 7

Terugkeer ICD Breda - Schiphol - Amsterdam:  Breda staat momenteel te juichen, maar in de praktijk was deze trein, op de ochtendspits na) alleen druk tussen Rotterdam- Schiphol - Amsterdam. Ik zag deze trein vorig jaar vaak driekwart leeg vertrekken vanaf Breda.

10-minuten trein Arnhem - Rotterdam: ik lees dat er meerdere verbindingen géén directe treinen zijn, maar met overstap in Utrecht. Ik blijf me trouwens afvragen waarom er 6x per uur een intercity tussen Arnhem en Utrecht moet rijden. Dat lijkt mij erg veel. 4x per uur is ook voldoende. Liever een directe sprinter Arnhem - Utrecht….

Het is natuurlijk mooi dat er meer treinen gaan rijden, dat wel, maar ik snap de keuzes hierin niet helemaal. Het ene traject weer 6x per uur en rondom Eindhoven één sprintertje per uur in de avond en weekenden…..

 

Het is natuurlijk mooi dat er meer treinen gaan rijden, dat wel, maar ik snap de keuzes hierin niet helemaal. Het ene traject weer 6x per uur en rondom Eindhoven één sprintertje per uur in de avond en weekenden…..

Puur politieke redenen. Er zullen en moeten zes intercity's per uur gaan rijden om te laten zien dat de PHS miljarden nodig zijn. Dat die zes treinen vaak grotendeels leeg zijn doet er niet toe. En met reizigersvraag heeft het allemaal helemaal niets meer te maken.

Reputatie 6

Tja. Meer treinen. Maar niet tussen Alkmaar - Haarlem. Jammer. 

Reputatie 7

Dat de treinen die de meeste reizigers vervoeren / het meeste opleveren, hetzij door subsidie of door de betalende forens, als eerst weer worden opgeschaald lijkt me niet meer dan logisch. Geen enkel ander commercieel gedreven bedrijf ter wereld zou het anders doen. Ik vind het in elk geval een stap in de goede richting en hoewel er op sommige standplaatsen nog steeds veel personeelstekorten zijn, gaat het wat dat betreft de goede kant op. De overige ritten komen t.z.t. ook wel weer boven water.

Ik herinner me hier trouwens nog wel het pessimisme van sommige forumleden dat de dienstregeling helemaal nóóit meer opgeschaald zou worden 😏

Dat de treinen die de meeste reizigers vervoeren / het meeste opleveren, hetzij door subsidie of door de betalende forens, als eerst weer worden opgeschaald lijkt me niet meer dan logisch. 

NS laat zich dus gewoon door financiële en politieke motieven leiden, een verwijt dat het bedrijf nu juist al jaren hanteert jegens Arriva c.s. en als een van de argumenten gebruikt tegen aanbesteding.

Overigens is het officiële beleid volgens Dhr Koolmees sinds vorige week om de betalende forens niet meer te faciliteren maar om die forens via een splitstoeslag juist te ontmoedigen om de trein te nemen.

Reputatie 5

Ik blijf me trouwens afvragen waarom er 6x per uur een intercity tussen Arnhem en Utrecht moet rijden. Dat lijkt mij erg veel. 4x per uur is ook voldoende. Liever een directe sprinter Arnhem - Utrecht….

..

 

Die tienminutentrein is gewoon een prestigeproject van NS, dat heeft niets met de reizigersvraag te maken. Ook tussen Utrecht en Eindhoven is 6x per uur een IC volstrekt overbodig. 4x per uur is zat, zeker als je op de drukke tijden langere treinen inzet. Bovendien wordt het traject dan minder druk bezet, waardoor vertragingen beter opgevangen kunnen worden.

Reputatie 6

@Tamzin Daarom geen SpitsIC tussen Haarlem en Alkmaar want dan stimuleer je spitsreizen en meer reizen vanwege snellere verbinding ;)

@Tamzin Daarom geen SpitsIC tussen Haarlem en Alkmaar want dan stimuleer je spitsreizen en meer reizen vanwege snellere verbinding ;)

Dat is inderdaad in lijn met de nieuwe Koolmees-doctrine.

Ik denk wel dat NS nu eerst eens een consequente lijn moet uitzetten wat het commercieel wil. Een halfjaar geleden moesten de forensen terug in de trein en nu moeten ze er weer uit. We moeten meer in de daluren reizen maar behalve die 10% Nederlanders met een NS-abonnement betaalt de overige 90% in de daluren dezelfde volle mep als in de spits. Er zouden volgens NS steeds meer reizigers in de spits reizen terwijl de cijfers van Translink juist het tegendeel laten zien. Het commerciële beleid hangt van tegenstrijdigheden en ad-hoc wijzigingen aan elkaar.

Hetzelfde probleem met het personeel. Vorige week vertelde Koolmees dat de personeelstekorten eind dit jaar zijn opgelost, nog geen week later stelt NS dat de dienstregeling in 2024 niet tot het gewenste niveau kan worden opgeschaald door personeelstekort. Weet je dan als bedrijf wel hoeveel personeel je nou eigenlijk nodig hebt?

https://www.destentor.nl/harderwijk/spitstrein-tussen-harderwijk-en-amersfoort-keert-niet-terug-regio-is-woedend-ns-heeft-alleen-oog-voor-de-randstad~a0f26b38/#comments-anchor

Reputatie 3

Rond Weesp gaan er toch juist een heleboel sprinterritten weg? Dat is in de randstad en daar wordt zelfs gesneden. Dat de NS alleen oog voor de randstad heeft is dus helemaal niet waar.

Rond Weesp gaan er toch juist een heleboel sprinterritten weg? Dat is in de randstad en daar wordt zelfs gesneden. Dat de NS alleen oog voor de randstad heeft is dus helemaal niet waar.

Buiten de Randstad zijn er vorig jaar al veel treinen geschrapt en blijven er ook volgend jaar nog steeds een hoop uurdiensten. Dus deels zijn de klachten wel terecht.

Anderzijds verbaast dit me niet gezien de nieuwe policy van Wouter Koolmees om forensen te gaan weren en zo het spitsvervoer te verminderen. Het eerste wat je dan overal definitief schrapt zijn natuurlijk de specieke spitsuurtreinen zoals ook Harderwijk-Amersfoort.

De grote uitzondering zijn de spitstreinen Groningen-Assen die wel weer gaan rijden maar dat is om die gesubsidieerd worden door de regionale overheid. 

Reageer