Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties
Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…
Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.
Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen.
Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).
Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.
Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.
Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden…
Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!
Bladzijde 1 / 18
Sinds oktober 2023 wordt reizigers van Den Haag naar Eindhoven op alle denkbare wijzen door de NS en ProRail het leven zuur gemaakt. Eerst de werkzaamheden tussen Den Haag naar Rotterdam en vervolgens een zogenaamde aangepaste dienstregeling die telkens qua datum schuift. Gisterenavond de reisplanner nog eens gecontroleerd, want eindelijk zouden de treinen in de ochtend op het normale tijdstip vertrekken, maar wat schetst mijn verbazing (of beter gezegd niet, want zo langzamerhand is de verwachting dat deze amateuristische shit het nieuwe normaal bij de NS is geworden), de trein van Den Haag HS naar Eindhoven viel weer eens uit door een aangepaste dienstregeling???!!! Op de borden staat te lezen dat door materieel gebrek de treinen van Den Haag naar Rotterdam t/m 23 februari beperkte zullen rijden. Ik ben helemaal klaar met de wanprestaties van dit bedrijf en de overheid doet niets om dit stel incompetente idioten aan te pakken.
Vorige week 3 keer met de trein gereisd. 3/3 was het totaal chaos. 2 keer op Haarlem en een keer op Schiphol. Het is allemaal erg onduidelijk, passagiers stappen verkeerde treinen in en er rijden helemaal geen treinen meer. Door de drukte en de werkzaamheden vallen mensen bijna het perron af. En dan staat er ook nog eens een totaal andere trein op het bord. Gelukkig staat er op de deuren van IC Brussel dat die naar Brussel gaat, anders zouden veel reizigers de andere kant op gaan...
Wat kunnen wij bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity met jouw frustratie @ThomasReichel ?
Dit forum is een ook een manier om frustraties van je af te schrijven. Dat lucht weer even wat op. NS zelf kun je niet mailen. Ik begrijp @ThomasReichel wel.
Als alle reizigers eens zouden weigeren om te betalen, dan krijgt het de aandacht in de media en wellicht bij die slaapkoppen in de politiek. De hoge prijzen van de NS staan in geen verhouding tot de (wan)prestaties van de NS. de trein van Antwerpen naar Rotterdam kent een stiptheidspercentage van 53%!!! De prijzen zijn in januari met 7% verhoogd, de treinen zijn een van de oudsten die rijden, net als de intercity’s tussen Den Haag en Eindhoven. Ja natuurlijk lucht het op om deze frustraties te delen, maar we zouden deze ellende niet mogen accepteren en dat lukt enkel als mensen zich organiseren.
Ik zal je signalen doorzetten zodat deze bekend zijn bij onze organisatie. Echter het oproepen om zwart te gaan rijden lijkt mij niet bevorderlijk. Een gezonde discussie echter wel. Mag ik vragen hoe je bij deze percentage komt?
Beste Erryt, je hebt mijn boodschap niet begrepen. Het is geen oproep tot zwartrijden, het is een oproep om als reizigers in actie te komen tegen de wanprestaties van de NS, dus eerder stakingsactie zoals de NS ook heeft gedaan en hier massaal reizigers de dupe van heeft laten zijn. Het is schering en inslag, aansluitingen die ik telkens mis, omdat treinen naast de vele vertragingen, vlak voor het binnenrijden van stations voor een rood sein staan, omdat er nog een trein op het spoor staat. Wat is er toch met de NS aan de hand??? Nu lees ik dat er ingrijpende aanpassing van de dienstregeling in 2025 staat gepland. Nog mee treinen per week, wat goed zou moeten zijn, maar jullie kunnen het nu al niet meer aan. Voorlopig zal ik doorgaan met het uiten van mijn frustraties over de NS. Vriendelijke groet
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Je frustratie uiten mag uiteraard. Mocht je vragen over specifieke verbindingen hebben dan mag je deze ook altijd hier stellen.
Zoals ik in mijn eerdere berichten aangaf, zijn de volgende trajecten zeer frequent onderhevig aan vertragingen:
Den Haag HS - Eindhoven Centraal (heen- en terugreis)
Den Haag HS - Antwerpen Centraal
Vanochtend wederom, de trein van 5:24 uur was op tijd, maar we reden stapvoets de tunnel na Rotterdam Centraal in en dat weet ik meteen dat we aan het einde van de rit tussen de 5 en 10 minuten vertraging te pakken hebben… 5 Minuten mag in de ogen van de NS niet veel zijn, maar wanneer een reiziger hierdoor de aansluiting met de bus mist, loopt de vertraging snel op en op jaarbasis kost mij dit werkelijk dagen!!!
Het stiptheidspercentage staat gewoon in de app, zie bijgesloten foto van de vertraging en het percentage. 50%, de NS zou zich kapot moeten schamen.
Wat zou je zelf doen, indien het brood van de bakker in 50% van de gevallen niet smaakt? Bij deze bakker blijven omdat in 50% van de gevallen wel smaakt?
Ik zou naar een andere bakker op zoek gaan, die constante prestaties levert.
Helaas heb ik deze keuze niet met de NS, anders waren jullie mij als klant al heel lang geleden kwijtgeraakt…
De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.
Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!
Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd
Mooie donkere trein! Heb ik nog nooit meegemaakt.
De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.
Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!
Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd
Ik kan ook klagen dat door de passagierstreinen mijn goederen te laat zijn bezorgd en de aansluitingen op de boot naar de VS hebben gemist. De volgende gaat pas over een week…
De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.
Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!
Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd
Oude treinen zijn niet meteen slechte treinen. De oudste trein van NS, ICM, en de nieuwere SLT. SLT is altijd vies, daar werkt niets en erg oncomfortabel. Bij de ICM heb je eerste klas coupes, de treinen zelf zijn mooi en veel comfort. Terwijl er een ongeveer 25 jaar verschil tussen zit!
De ochtendtrein van 13 februari 5:24 uur van Den Haag HS naar Eindhoven Centraal was een bijzonder verfrissende en donkere belevenis. Zowel de elektriciteit als de verwarming functioneerden niet. Kan gebeuren, maar de treinstellen van Den Haag naar Eindhoven en die van Rotterdam naar Antwerpen behoren tot een van de oudsten in de NS fleet, waar regelmatig mankementen zijn te betreuren: locomotieven die ge-reboot moeten worden, deuren die niet opengaan, defecte en veelal smerige toiletten etc. De terugreis van Eindhoven naar Den Haag (nog steeds overstappen in Rotterdam) verliep ook niet zonder slag of stoot. De trein van 16:44 uur werd geannuleerd, weer 30 minuten vertraging. De volgende trein van 17:44 uur was een nieuw type intercity, maar ontzettend kort, met als gevolg een overvolle trein, ook in de 1e klas.
Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!
Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd
Korte treinen is inderdaad een groot probleem bij NS. Maar ik zie wel wat verbetering.
@ThomasReichel om een trein na een uitgevallen trein te kunnen verlengen moet er wel materieel en personeel zijn.
Het is te absurd voor woorden dat de NS vaak kort voor vertrek en midden in de spits een trein laat uitvallen en dat er geen rekening mee wordt gehouden om langer materieel voor de opvolgende trein in te zetten. De NS was gesprek van de “terug rit”, mensen klaagden steen en been en het komt bij conducteurs niet op om excuses om te roepen. Maandag en vandaag (woensdag 14 februari) 2x op de terugweg van Antwerpen naar Breda 5 minuten vertraging gehad. Waarom? Goederentreinen!!!!!
Altijd weer die goederentreinen…. Wordt vervolgd
Helaas is extra materieel inzetten bij een opvolgende rit niet zo makkelijk als dat het lijkt. Stel dat er 30 minuten tussen de opvolgende ritten zitten; er moet dan in die tijd een machinist met rangeerdienst gebeld worden om een extra treinstel van het rangeerterrein te gaan halen. De meeste rangeerterreinen liggen niet pal naast het station dus daar staat looptijd voor. Op sommige standplaatsen kan deze looptijd al oplopen tot 40!! minuten. De trein moet worden gereedgemaakt volgens de regelgeving, wil je het goed doen kost dit al gauw tien minuten voor 1 treinstel. De trein moet worden voorgebracht, dus wegvragen aan de treindienstleider volgens de regels van de veiligheidscommunicatie. Er moet ruimte zijn om op dat moment de trein te kunnen rangeren naar het station; zijn er andere treinbewegingen gepland dan gaan deze voor. Na het rangeren moet de trein nog worden gecombineerd en volgt opnieuw een remproef. Dit alles gaat uit van dat er a la minute een rangeermachinist beschikbaar zit op de standplaats en deze ook daadwerkelijk tijd heeft, laat @Tamzin het maar niet horen of dat er iemand in de kantine zit te wachten speciaal voor dit soort momenten, wat een beroerde efficiency
Voor wat betreft goederentreinen die voorrang krijgen; inderdaad frustrerend. Maar hier gaat Prorail over, niet NS, en die mogen niet de ene organisatie voortrekken op de andere. Goederentreinen zijn nou eenmaal langzame en vreselijk logge dingen die een stuk langzamer kunnen rijden dan reizigerstreinen. Als ze eenmaal in de weg zitten kan je ze moeilijk van het spoor wegblazen. En geloof me, ook ik raak gefrustreerd als ik netjes op tijd rij en zo'n joekel weer voorrang krijgt of de boel op loopt te houden.
Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?
Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?
Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.
Mijn stukken mogen als geklaag overkomen, maar in feite zijn het klantervaringen, waar organisaties als de NS en ProRail veel meer energie in zouden moeten steken. Zolang je als quasi-monopolist Nederland een openbaar vervoer dienst van mindere kwaliteit aanbiedt, zijn de consequenties voor de NS en ProRail gering, veel klanten (reizigers) hebben immers geen alternatief. Ik ben niet de enige die van mening is dat de dienstverlening van de NS vaak ver onder de maat is op de trajecten waar ik gebruik van maak. Het “geklaag” over de NS is breed aanwezig.
De vertragingen als gevolg van goederentreinen, waarbij de NS waarschijnlijk terecht naar ProRail verwijst, doen niet af aan de klantervaring van reizigers, zij zijn immers de dupe hiervan. Er zullen tal van redenen zijn, waarvan de verkeersintensiteit op het spoor wellicht te hoog is, maar het valt mij op dat het steeds vaker gebeurt.
Wat mij opvalt is de gelatenheid en de frustraties van de reizigers, wetende dat de individuele reizigers niets kunnen veranderen.
Vanochtend wederom om 5:24 uur in de trein gestapt, Den Haag HS naar Eindhoven, treinstel 10 485, 1e klas achterste deel van de trein.
Bij binnenkomst waren de plekken, stoelen en vloer, bevuild met een plakkerige vloeistof.Het is vaak smerig in de trein, maar ook dit zal het gevolg zijn van personeelstekorten in de schoonmaak.Echter beste NS, verplaats je nu zelf in de schoenen van een klant. Zouden jullie een smerige hotelkamer accepteren en hier dezelfde prijs voor betalen dan een schone kamer??
Als er iemand dienst heeft als rangeermachinist, waarom zit diegene dan in een kantine op 40 minuten van het opstelterrein?
Niet alle rangeerterreinen beschikken over een kantine, en daarnaast zijn er doorgaans ook veel klussen die starten op het station. Denk aan het rangeren naar het opstelterrein in plaats van ervanaf.
Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.
Maar ja, daar is natuurlijk niet genoeg geld voor...
Wat mij opvalt is de gelatenheid en de frustraties van de reizigers, wetende dat de individuele reizigers niets kunnen veranderen.
Als de prijs-prestatie verhouding onder de maat is stappen klanten geruisloos over naar een concurrent, dat gebeurt overal. En NS heeft dan wel een monopolie op het spoor maar geen monopolie op mobiliteit. Veel ontevreden reizigers hebben de laatste jaren een auto aangeschaft.
Bij binnenkomst waren de plekken, stoelen en vloer, bevuild met een plakkerige vloeistof.Het is vaak smerig in de trein, maar ook dit zal het gevolg zijn van personeelstekorten in de schoonmaak.
NS heeft nooit melding gemaakt van een tekort aan schoonmakers. Er is voornamelijk een tekort aan technisch personeel en IT'ers. Het heeft wellicht meer te maken met de naweeën van carnaval.
Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.
Je redeneert net als de vakbonden, die eisen ook overal steeds meer personeel zonder te vertellen waar dat allemaal van betaald moet worden.
Ah, daar zit wat in natuurlijk. Aan de andere kant: misschien is het zo'n gek idee nog niet on zo te roosteren dat er in de planning altijd iemand 'over' is op een rangeerterrein voor als er iets gebeurt. Er is natuurlijk best vaak ergens opeens vervangend of extra materieel nodig.
Je redeneert net als de vakbonden, die eisen ook overal steeds meer personeel zonder te vertellen waar dat allemaal van betaald moet worden.
De vakbonden willen vooral meer geld voor bestaand personeel en meer personeel op plekken waar reizigers er niets aan hebben, toch? Ik pleit hier juist voor betere dienstverlening voor reizigers. En ja, dat kost soms ook geld, maar je moet dan natuurlijk ook kijken naar wat het extra oplevert. Hier reqgeerde ik echter ook nog specifiek op een opmerking dat een machinist die in een kantine zat elders nodig was. Dat betekent dus vooral meer werk voor bestaand personeel en dat hoeft niet per se meer te kosten. Als een machinist nu in een kantine zijn geld zit te 'verdienen' kan die beter in de cabine van een lege trein zitten te wachten op waar hij heen moet.
De aangekondigde beperkingen tussen Den Haag en Eindhoven zijn met een week verlengd, het duurt nu t/m 23 februari ipv 16 februari. Het zal mij benieuwen of er eindelijk sinds oktober 2023 weer een “normale” dienstregeling is. Gisteren stond er een interessant artikel over de aanschaf en het operationaliseren van de ICNG (de wesp): NS-paradepaardje ‘de wesp’ blijkt hoofdpijntrein: 99 treinen besteld, slechts acht daarvan rijden
De reacties van de lezers waren duidelijk, waarbij de top van de NS en de overheid het moesten ontgelden. de term incompetentie werd veelvuldig genoemd.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.