Skip to main content

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!

Het was vast een protestactie. Gisteravond hebben tientallen schapen al de A50 geblokkeerd. Wie weet gaan ze zich volgende keer wel vastplakken. 


Het was vast een protestactie. Gisteravond hebben tientallen schapen al de A50 geblokkeerd. Wie weet gaan ze zich volgende keer wel vastplakken. 

Maar voor wat protesteren ze dan? Het is fijn dat je protesteert maar laat dan tenminste duidelijk zijn waarover 🙄.


Schapen dienen zich ook gewoon aan de regels te houden hoor. Maar maak ze dat maar eens wijs...

Maar op dat bordje aan het eind van het perron staat een mens met een rode streep erdoor. Betekent dat niet alleen 'voor mensen verboden hierachter' (van het perron af, het spoor op)? Als we dieren in het algemeen bedoelen, tekenen we op borden meestal een rund, toch?


Schapen dienen zich ook gewoon aan de regels te houden hoor. Maar maak ze dat maar eens wijs...

Ik heb nog nooit een schaap beboet zien worden, dus ik vraag me af of ze zich echt aan de regels moeten houden… "Als ik op het spoor ga staan gaan alle toeters en bellen af 🙄"

 

.....want volgens mij is er geen veilige route naar het spoor op het stuk gras waar de schapen zaten.....

Spoorpersoneel moet zich houden aan de veilige looproutes, moeten daar zelfs excamen in doen. Voor schaapjes ligt dit anders.....

In theorie zou je deze schapen nu officieel kunnen zien als spoorpersoneel aangezien ze toch een klein beetje gewerkt hebben aan het spoor...

 


Een grote gedeelte van de schapen besloot om op het spoor te staan, die hebben net hun trein gemist...

Een andere gedeelte stond te wachten op het perron totdat de storing voorbij was zodat ze de eerst volgende trein naar werk konden pakken...

Dan heb je de laatste gedeelte die in hun omheining bleef, zij hebben vooraf de reisplanner gecheckt en waren zich bewust van de storing...


Ik heb nog nooit een schaap beboet zien worden, dus ik vraag me af of ze zich echt aan de regels moeten houden…

Ik weet niet of de schapen toendertijd een boete hebben gekregen, maar een aantal jaar geleden blokkeerden een aantal schapen de ingang van het parkeerterrein bij het bedrijf waar ik werkte. De politie heeft toen wel een hartig woordje met ze gewisseld waarna ze werden overgedragen aan de herder. Mogelijk is het alleen bij een waarschuwing gebleven. 

 

Overigens hadden niet alle schapen veel interesse in de blokkeeractie, de meeste schapen hadden meer interesse in de strook gras rond het parkeerterrein. 🤣

 

 

 


Dan heb je de laatste gedeelte die in hun omheining bleef, zij hebben vooraf de reisplanner gecheckt en waren zich bewust van de storing...

Die hadden geen reisplanner nodig, die wisten al dat hun rebelse neefjes gingen spoorlopen, 


Schapen dienen zich ook gewoon aan de regels te houden hoor. Maar maak ze dat maar eens wijs...

Maar op dat bordje aan het eind van het perron staat een mens met een rode streep erdoor. Betekent dat niet alleen 'voor mensen verboden hierachter' (van het perron af, het spoor op)? Als we dieren in het algemeen bedoelen, tekenen we op borden meestal een rund, toch?

Hm ja, daar heb je een punt... tijd om een meer inclusieve bord te introduceren dus! Ik denk dat de schapen sterk in hun hoeven staan en heel makkelijk onderuit een zware straf kunnen komen, het was overigens niet duidelijk genoeg.


Toch bijzonder dat een traject zonder storingen, enorm veel last heeft van een andere storing... Normaal gaat dat nooit zo. Maar goed het nodige materiaal zal wel ergens gestrand zijn...


Ik zag zojuist de trein van Goes naar Amsterdam Centraal van 14:44 waarbij de machinist de deuren moest sluiten, personeel tekort dan, gok ik?


Dat zou dan toch juist een topprestatie geweest zijn? Misschien moet je daarvoor een “Mijn dagelijkse geluksmomenten met de ns topprestaties” draadje aanmaken.


Dat zou dan toch juist een topprestatie geweest zijn? Misschien moet je daarvoor een “Mijn dagelijkse geluksmomenten met de ns topprestaties” draadje aanmaken.

Dat was niet mijn trein 😃, ik mocht nog lekker een halfuurtje wachten. Wel netjes dat die machinist het gewoon eventjes doet natuurlijk.


Wacht... er reden intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht? Dat is nieuw... Volgens mij reden er sowieso geen intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht door werkzaamheden.

Gelogen is het in iedergeval niet? 🤣


Na ruim 2 maanden!!! geen toegang te hebben gehad als gevolg van IT authenticatie blunders, kan ik eindelijk weer met mijn MijnNS account inloggen. Verschillende meldingen via diverse NS social media kanalen liepen allemaal op een dood spoor uit… Ik was blijkbaar niet de enige, want ik zag verschillende mensen hierover op de NS community site hierover vragen stellen. Ik heb zelfs een nieuw account geprobeerd aan te maken, tevergeefs aangezien mijn e-mail account reeds gekoppeld was. Authentication & authorisation protocols kunnen IT afdelingen soms hoofdpijn bezorgen, maar dit? Vandaag opnieuw geprobeerd en voila, blijkbaar zijn de echte experts terug van vakantie, want het probleem is opgelost 😄 De afgelopen 2 maanden voldoende ervaringen opgedaan met de NS, genoeg om over te schrijven…
 


Wacht... er reden intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht? Dat is nieuw... Volgens mij reden er sowieso geen intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht door werkzaamheden.

Bedoeld zijn de vervangende intercity's tussen Dordrecht en Breda. Beetje slordig weer.


NOS: OV gaat achteruit, de auto is sneller, zelfs in de spits. 
https://nos.nl/l/2538537

Mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer zijn steeds langer onderweg naar werk, school etc. 
Helemaal herkenbaar, maar ik ben het niet eens dat dit voornamelijk voor landelijke gebieden of de randen van steden geldt. 
 

Het OV in Nederland kampt met het 3-O probleem:

  • Onbetrouwbaar
  • Onrendabel
  • Onveilig

wederom uitval van treinen, nu een kapot spoor, dan weer kapotte bovenleidingen, kapotte wissels, kapotte treinen. 
 

 


Het artikel spreekt met name over busverbindingen van en naar dorpskernen. Dat veel 'treinvervoer is afgeschaald' sinds corona klopt wel, maar dat wordt juist per december weer grotendeels opgeschaald naar hoe het was. 

Verder ben ik van mening dat zolang Nederlanders grotendeels stemmen voor rechtse partijen het ook niet heel veel beter zal worden. OV is voor dat soort partijen vaak maar bijzaak, net als trouwens de meeste andere 'sociale' voorzieningen.


Wacht... er reden intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht? Dat is nieuw... Volgens mij reden er sowieso geen intercity's tussen Roosendaal en Dordrecht door werkzaamheden.

Gelogen is het in iedergeval niet? 🤣

Ook zoiets. Afgelopen week stond ik op het perron van station Middelburg en was op het scherm te lezen en werd er omgeroepen dat er werkzaamheden zijn tussen Almelo en Enschede, maar over werkzaamheden tussen Roosendaal en Dordrecht werd niets vermeld. Heel raar.


Het artikel spreekt met name over busverbindingen van en naar dorpskernen. Dat veel 'treinvervoer is afgeschaald' sinds corona klopt wel, maar dat wordt juist per december weer grotendeels opgeschaald naar hoe het was. 

Verder ben ik van mening dat zolang Nederlanders grotendeels stemmen voor rechtse partijen het ook niet heel veel beter zal worden. OV is voor dat soort partijen vaak maar bijzaak, net als trouwens de meeste andere 'sociale' voorzieningen.

 

Ik kijk dan uit naar december 😀… een conducteur wist mij te vertellen dat in december naast de veel te dure Eurostar, ook een intercity direct rechtstreeks van Rotterdam naar Antwerpen gaat rijden, waardoor station Breda komt vervallen (altijd vertraging rondom dit punt)…

Breek me de bek niet open over de politiek… Ik ben mening dat reeds vele kabinetten het OV op een zijspoor hebben gezet. 


Het is weer eens raak, we staan al enige tijd stil wegens een probleem met een trein in een tunnelbak, de 2e keer oponthoud nadat een vertraagde Eurostar (wederom) ons vlak na vertrek uit Breda moest passeren… Trein gaat gelukkig weer rijden


Steeds vaker wordt de onvrede over het OV in de media benoemd. De politiek zwijgt, Wouter Koolmees onzichtbaar… triest 


De politiek heeft OV niet als prioriteit en Koolmees is een baantjesjager. Dus verbetering is niet in zicht.


NS zit in een soort vicieuze cirkel die ze zelf hebben gecreeërd. 

 

- Tickets duurder

- Reizigers verdwijnen

- En weer terug naar duurdere tickets

 

Vrij logisch want dat is hoe de boel werkt, hoe duurder je iets maakt hoe meer je de 'gewone' mens afschrikt.

Maar je moet de boel wel duurder maken om nog een beetje winst te draaien?

In principe niet, stel je maakt een ticket 1 euro dan denk ik dat al je kosten die je nu maakt wel gedekt worden door de stroom aan mensen. Hoe je dat gaat opvangen is de tweede 😂.

Maar goed dan heb je nog andere dingen die de reiziger afschrikt zoals betrouwbaarheid en reistijd.


Als je de tickets goedkoper maakt, is dat een best groot risico. Er bestaat eenmaal een kans dat veel mensen niet daardoor besluiten om met de trein te reizen en alle kosten gedekt worden. Daarbij ook nog de problemen die Gorott al noemde. Maar anders wordt alles er ook niet beter op...


Dag 1 van de treinen die weer 'rijden' tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe

Goed begin 😁


Reageer