Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties
Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…
Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.
Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen.
Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).
Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.
Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.
Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden…
Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!
Bladzijde 18 / 18
Dag 1 van de treinen die weer 'rijden' tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe
Goed begin
Kan ook niet anders bij Prorail
Dag 1 van de treinen die weer 'rijden' tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe
Goed begin
Ik had de Intercity van 17.37 uur van Dordrecht naar Vlissingen. Eerst 10 minuten stilgestaan door een defecte deur en daarna sectiestoring vlak voor Zevenbergen. Aankomst in Middelburg +23 minuten.
Het is weer het tijd van het jaar waarbij gladde sporen herintroduceerd worden 🥳.
Zo koud is het overigens niet, maar ik zag dat het geregend had dus het zal wel een combinatie zijn van een koude nacht met regen.
Kan niet wachten op ijselvorming op de bovenleiding en bevroren wissels.
Zo af en toe blijkt omreizen toch de betere optie…
Tripje Utrecht - Middelburg
16:33 begon deze reis alleen eindigde deze in Rotterdam Alexander door een 'technisch onderzoek', ik kon of wachten of de metro nemen naar Blaak, toch maar het 2e gedaan.
officieel zou ik om 18:44 in Middelburg aankomen, maar door deze omreis was dat opeens 19:31 geworden... Of toch niet? De trein die om 17:21 aan zou komen in Rotterdam had 8 minuten vertraging richting Rotterdam Blaak en aangezien ik om 17:24 aankwam in Blaak kon ik dus gewoon m'n originele trein pakken!
Niet later thuis dus, nou ja... wel later, maar niet drie kwartier 🤭.
Eigenwijs zijn bespaart me toch wat tijd .
Zo af en toe blijkt omreizen toch de betere optie…
Tripje Utrecht - Middelburg
16:33 begon deze reis alleen eindigde deze in Rotterdam Alexander door een 'technisch onderzoek', ik kon of wachten of de metro nemen naar Blaak, toch maar het 2e gedaan.
officieel zou ik om 18:44 in Middelburg aankomen, maar door deze omreis was dat opeens 19:31 geworden... Of toch niet? De trein die om 17:21 aan zou komen in Rotterdam had 8 minuten vertraging richting Rotterdam Blaak en aangezien ik om 17:24 aankwam in Blaak kon ik dus gewoon m'n originele trein pakken!
Niet later thuis dus, nou ja... wel later, maar niet drie kwartier 🤭.
Eigenwijs zijn bespaart me toch wat tijd .
Dan zaten we in dezelfde trein. Ik stapte op in Dordrecht op de trein van 17.37 uur (+9 minuten)
Den Haag - Rotterdam en Tilburg- Boxtel geen treinen door geplande werkzaamheden, dus enige optie om naar Den Haag vanuit Eindhoven te reizen is via Utrecht en daar wederom ongeplande problemen met spoor. Horendol om van te worden..
Tja, Prorail houdt van single point failures creëren en dan wachten tot ze falen
Den Haag - Rotterdam en Tilburg- Boxtel geen treinen door geplande werkzaamheden, dus enige optie om naar Den Haag vanuit Eindhoven te reizen is via Utrecht en daar wederom ongeplande problemen met spoor. Horendol om van te worden…
Dat er treinen uitvallen door spoor problemen nog tot daar aan toe, maar vervolgens in de spits veel te korte treinen inzetten en vervolgens omroepen dat het knus is in de trein vind ik onbegrijpelijk. Ik stoor me zeker niet aan de humor van de conducteur, in tegendeel, hij probeert er nog iets van te maken, maar hoe kan de NS logistiek dit voor elkaar krijgen, wetende dat alle reizigers van Den Haag en Rotterdam naar het zuiden via Utrecht (en vice versa) moeten reizen??? De geplande werkzaamheden waren toch ruim van tevoren bekend, daar kan de NS toch op anticiperen ipv reizigers in de gangpaden te laten staan… te idioot voor woorden
En 10 vertraging op de koop toe… 17:27 uit Eindhoven vertrokken. En we zijn nog niet in Den Haag Centraal, want voor ons rijden ook treinen volgens de machinist…
Een NS dag om weer snel te vergeten…
De week begint weer goed met de frequente NS ellende. De omgeleide reis van Den Haag naar Eindhoven wegens werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam begint met de intercity die vol in de remmen moest ivm een vertraagde stoptrein voor ons. We staan nu stil net buiten Den Haag en er werd omgeroepen dat de sprinter voor ons technische problemen had. Inmiddels rijden we weer, maar tot Gouda blijven we achter de vertraagde sprinter bungelen. De aansluiting in Utrecht kan ik dus op mijn buik schrijven, met als gevolg dat de totale reistijd alleen maar oploopt. De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is slecht, ronduit slecht.
De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is slecht, ronduit slecht.
Dat valt wel mee, de betrouwbaardheid van Den Haag Centraal - Eindhoven en Breda - Amsterdam Centraal is alleen één van de laagste door de tientallen storingen en werkzaamheden elke maand.
Oh en Rotterdam / Den Haag Centraal - Utrecht Centraal is sinds kort ook een enorm storingsgevoelig stuk.
Lage Zwaluwe - Breda / Roosendaal valt na de werkzaamheden gelukkig weer mee qua storingen.
Bij Vlissingen - Roosendaal begint de storingsgevoelige maand weer op gang te komen met 2x een seinstoring afgelopen weekend, leuk voorproefje voor November waar vorige jaar de verzakkingen werden geïntroduceerd!
Ja ja dat is al weer bijna een jaar geleden.
Misschien heb je toch gelijk .
Aansluiting in Utrecht zoals verwacht gemist door de vertraging tussen Den Haag Centraal en Utrecht. De volgende trein richting Eindhoven heeft de NS laten uitvallen. Ach, het is een mooie ochtend, geen regen en het is slechts een half uur extra op de gigantische berg vertragingen die zich in de afgelopen jaren heeft opgehoopt… De overheid zou er goed aan doen om Elon Musk een public transport vision te laten formuleren en vervolgens deze te executeren. Ik vraag mij af of er dan een ijzer op ijzer technologie uit de 19e eeuw uit komt “rollen” of dat een radicale transformatie van het openbaar vervoer en van treinen in het bijzonder noodzakelijk zal zijn…
Tja, NS en Prorail rommelen maar wat aan. Het is bedroevend.
Dagelijkse loterij der vertraging en storing. Met nadruk in Brabant en regio Rotterdam, bovengemiddeld vaak de pineut. Zijn er nog dagelijkse reizigers die een week lang geen vertraging ondervinden en geen (ingelaste) werkzaamheden ondervinden. Deze week mag ik weer 2x met de bus van Breda naar Tilburg omdat er midden in de werkweek spoorstaven worden vervangen op deze drukke lijn, heerlijk En voor Breda en na Tilburg moet ik ook met de trein, dus de reistijd wordt met de overstappen erbij gerekend met ca. 1 uur verlengd, een en ander ook afhankelijk van het verkeer op de weg en vertrek touringcars.
@Rene74
Die werkzaamheden tussen Breda en Tilburg zijn uitgestelde werkzaamheden die eigenlijk tegelijkertijd met de werkzaamheden rond de stations Tilburg en Tilburg Universiteit gepland waren. Het bleek echter dat de levendbarende hagedis toen aan het broeden was en niet gestoord mocht worden.
Het hele project rond Tilburg is trouwens qua planning van A tot Z een totale wanvertoning geweest. Keer op keer kon de helft van het werk niet uitgevoerd worden door slechte planning.
Het goede nieuws is dat er nu 80 weken aan de Betuweroute gewerkt gaat worden en ProRail daardoor voorlopig even op non-actief staat tussen Eindhoven en Rotterdam.
Kan dit niet op een andere manier getoond worden? Het lijkt nu alsof er de hele dag werkzaamheden zijn terwijl dat alleen het geval is tussen 05:00 en 05:55...
Ik zou me ook zorgen maken om dat jouw plaatje drie maal van Nederlands in Engels en terug verandert.
Ik zou me ook zorgen maken om dat jouw plaatje drie maal van Nederlands in Engels en terug verandert.
Gelukkig kan ik Engels en Nederlands dus heb ik er geen probleem mee , Engelstalige vast wel.
Maar het is een wel bekende 'bug'.
Lijkt me dat de details geen lokalisatie hebben en alleen in het Nederlands dus wordt ingevoerd. Opzich simpel op te lossen door het in het Engels en Nederlands in te voeren en zorgen dat de juiste tekst bij de juiste taal staat.
Maar dat zal wel enorm moeilijk en tijdrovend zijn voor NS .
Dezelfde tekst in 2 talen opschrijven…
Maar dan gaat het hier weer wel goed .
@Rene74
Die werkzaamheden tussen Breda en Tilburg zijn uitgestelde werkzaamheden die eigenlijk tegelijkertijd met de werkzaamheden rond de stations Tilburg en Tilburg Universiteit gepland waren. Het bleek echter dat de levendbarende hagedis toen aan het broeden was en niet gestoord mocht worden.
Met dank aan de hagedissen.
Kunnen deze uitgestelde werkzaamheden dan niet in een weekend vraag je je af, ipv dinsdag tm donderdag.
Maar ik las eerder al dat spoorwerkzaamheden overdag tijdens gewone werkweken steeds vaker zullen voorkomen. Veel achterstallig werk en weinig personeel. En spoorwerkers die steeds minder 's nachts en in het weekend willen werken. En dat wordt ook te duur. Het spoor wordt voor de frequente reiziger langzamerhand een hindernisparcours zo
@Rene74
Kunnen deze uitgestelde werkzaamheden dan niet in een weekend vraag je je af, ipv dinsdag tm donderdag.
In theorie wel maar ProRail wil gezien het geldtekort de toeslagen voor weekend- en nachtwerk niet meer betalen. Dat personeel niet in het weekend of 's nachts zou willen werken durf ik te betwijfelen.
Ter vergelijking: toen NS grote tekorten had aan conducteurs en machinisten was het geen enkel probleem om vrijwilligers te vinden voor overwerk op zondag (toeslag!!!). Desondanks besloot NS om in plaats daarvan om financiële redenen liever de treindienst in te krimpen.
Pas als de reizigers door het vele werk overdag massaal de benen gaan nemen richting auto zal er wellicht een heroverweging plaatsvinden. Voorlopig probeert ProRail gewoon uit hoe ver ze gaan kunnen.
@Rene74
Veel achterstallig werk en weinig personeel.
Ook dat is kennelijk misverstand. Volgens John Voppen is er helemaal geen sprake van achterstallig onderhoud uitgezonderd op de Havenlijn in de Rotterdamse haven.
Ik denk ook niet dat Elon Musk de intelligentie heeft om iets te begrijpen van mobiliteit. Zie z'n tunnelspeeltje in Vegas
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.