Hoe komt het eigenlijk dat er vanuit de NS reisinformatie vaak, soms al jarenlang, niet-logische reisadviezen worden gegeven? Enkele voorbeelden.
- Wanneer ik per tram v/n station Utrecht C reis wordt meestal de verkeerde tramhalte weergegeven voor een overstap naar of van de treinen. Bij een trein op spoor 15-21 moet ik van de tramhalte CS Centrumzijde gebruik maken, bij een trein op spoor 1-14 meestal van de tramhalte CS Jaarbeurszijde, althans volgens de NS reisplanner. En dat terwijl omgekeerd logischer is, in zowel afstand als ook in reistijd.
- In bepaalde gevallen moet ik volgens de reisplanner, wanneer ik met de tram naar station Utrecht C reis, een halte eerder uit de tram uitstappen, overstappen op de bus, daarmee één halte reizen, waarbij de reistijd met minimaal tien minuten wordt verlengd terwijl de tram gewoon bij het station stopt.
- Storing op 28-6-2023: Waalbrug Nijmegen. Ook zoiets. Reisadvies NS: van station Utrecht C naar station Nijmegen via station 's-Hertogenbosch. Dat is logisch. Reisadvies NS: van station Arnhem C naar station Nijmegen via station Utrecht C. En dat terwijl er treinen rijden tussen de stations Arnhem C en Nijmegen-Lent, incl. treinvervangend busvervoer verder naar Nijmegen. Zélfs wanneer iemand van station Lent naar station Nijmegen zou lopen, is de totale reistijd vanuit Arnhem op deze manier korter dan via Utrecht.
Ongetwijfeld zullen de situaties in punt 1. en 2. bij meerdere stations voorkomen.
Punt 1. heb ik al een aantal keren aangekaart bij de NS, via de app. Er is helaas nog niets mee gedaan.