Skip to main content

Hallo, 

 

Elke dag reis ik op en neer vanuit Nijmegen naar Eindhoven, en elke dag maak ik de overstap in Den Bosch met honderen mensen tegelijk. Omdat ik dit traject al 6 jaar afleg herken ik de mensen in de trein en zie ik dat er erg veel mensen hetzelfde traject afleggen. Vaak moeten we wachten in Den Bosch op de overstap (door vertaging of mislukte dienstregeling), wat dus erg veel tijd kost. Zou er misschien een directe verbinding kunnen komen, daar worden veel mensen zeker blij van :)

 

 

De sprinters uit Nijmegen sluiten in Den Bosch sowieso prima aan op een intercity naar Eindhoven. Alleen bij de intercity's uit Nijmegen is er (met name op vrijdag en in het weekend) een tijdelijk probleem door de snelheidsbeperkingen bij Ravenstein vanwege dassen. Zodra dat (eindelijk) is opgelost sluiten ook die weer goed aan.

Het heikele punt zijn de aansluiting van de sprinters uit Nijmegen op de sprinters naar Eindhoven waar de wachttijd 26 minuten is. In het verleden was er in de spits een directe verbinding van Oss naar Eindhoven, helaas is die na corona grotendeels wegbezuinigd.

Veel meer treinen tussen Nijmegen en Den Bosch zullen er voorlopig niet komen. De huidige intercity's zijn buiten de spits veelal heel matig bezet, de sprinters zijn in het algemeen wel goed bezet. Als er al extra treinen komen zal dat dus eerder het herstel van de spitssprinters Oss-Eindhoven betreffen. 


Het is vooral jammer dat de sprinter die het traject Nijmegen-Den Bosch bedient, niet meer doorrijdt naar Deurne en dat je door het prestigeproject “tienminutentrein” in Den Bosch slechts enkele aansluitingen hebt en vooral veel verbindingen met lange wachttijd op de tochtige perrons hebt. In plaats daarvan rijdt de sprinter enkele minuten voor IC Roosendaal uit richting Tilburg, Breda en Dordrecht. Tussen Den Bosch en Tilburg zijn niet eens sprinterstations!


In plaats daarvan rijdt de sprinter enkele minuten voor IC Roosendaal uit richting Tilburg, Breda en Dordrecht. Tussen Den Bosch en Tilburg zijn niet eens sprinterstations!

Dat heb ik altijd typisch gevonden: tussen sprinter en IC zit 9 minuten verschil. Daarna is het 21 minuten wachten voor je weer van Den Bosch naar Tilburg kunt.

De IC is vaak veel minder druk dan de sprinter. Komt mede doordat op het drukke overstapstation Den Bosch, de mensen voor Tilburg (en deels ook voor Breda) allemaal in de sprinter stappen, want die gaat het eerst. De 9 minuten later rijdende IC naar Roosendaal houdt dan veel minder reizigers voor deze stations over en is dus veel rustiger.


Het is vooral jammer dat de sprinter die het traject Nijmegen-Den Bosch bedient, niet meer doorrijdt naar Deurne en dat je door het prestigeproject “tienminutentrein” in Den Bosch slechts enkele aansluitingen hebt en vooral veel verbindingen met lange wachttijd op de tochtige perrons hebt. In plaats daarvan rijdt de sprinter enkele minuten voor IC Roosendaal uit richting Tilburg, Breda en Dordrecht. Tussen Den Bosch en Tilburg zijn niet eens sprinterstations!

Om de sprinters uit Nijmegen te koppelen aan die naar Dordrecht is juist veranderd op verzoek van veel reizigers, vooral studenten naar Tilburg Universiteit omdat de stop van de intercity daar werd opgeheven. Tussen Den Bosch en Tilburg is de dienstregeling daardoor overigens niet veranderd. Sinds die verandering zijn deze sprinters overigens veel drukker geworden.

Met de 10-minutentrein heeft dit overigens niets te maken, dit was al eerder veranderd.

De laatste jaren daarvoor stonden de sprinters Nijmegen-Deurne overigens 20-25 minuten stil in Den Bosch. Dat voegde ook weinig toe.

Wel is erg jammer dat de spitstreinen Oss-Deurne zijn geschrapt, dat maakt veel verbindingen niet meer goed mogelijk.


 

De IC is vaak veel minder druk dan de sprinter. 

Dat komt in de eerste plaats omdat de intercity de drukke stations in Dukenburg, Wijchen, Rosmalen en Tilburg Universiteit allemaal niet bedient. Vooral het opheffen van de stop in Tilburg Universiteit heeft de intercity destijds massaal reizigers gekost.

Verder stappen in Oss veel mensen in op station Oss West wat ten opzichte van de meeste woonwijken handiger ligt dan station Oss. Daarbij speelt ook dat er in Oss sinds enkele jaren geen stadsbussen meer rijden.

Alles bij elkaar is het dus niet zo vreemd dat de intercity's relatief weinig reizigers trekken.


Reageer