beantwoord

Nieuw traject Utrecht-Nijmegen?

  • 21 February 2022
  • 8 reacties
  • 400 Bekeken

Reputatie 5

Ik vroeg me af of er plannen zijn (meer of minder concreet) voor een directe verbinding tussen Utrecht en Nijmegen. Dat kan relatief simpel door een spoorboog aan te leggen bij Oosterbeek, zodat stoppen en het tijdrovende keren in Arnhem achterwege kan blijven. Ik denk dat dat toch wel zo’n 10 minuten kan schelen per enkele reis. Gezien de hoge frequentie van de dienstregeling die er al is tussen Nijmegen en Arnhem lijkt het me dan geen probleem als een deel van de IC’s Utrecht-Nijmegen dan rechtstreeks naar Nijmegen gaat, en de overige IC's naar Arnhem als eindbestemming. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 February 2022, 19:27

Bekijk origineel

8 reacties

Ga er maar niet vanuit dat dat iets is wat snel gerealiseerd zal worden als het al op een lijstje staat. Er staan nog zoveel grote infra verbeter projecten op het programma waar vaak al uitstel op is vanwege het beschikbare geld.  Ook afgelopen weekend met die stormen heeft weer flink geld gekost en dat zal weer ergens uit een potje moeten komen.

Hier zal zeker geen geld aan uitgegeven worden. Zo'n boog is sowieso heel lastig te realiseren door het grote hoogteverschil tussen het spoor bij Oosterbeek en de laag gelegen brug over de Rijn. Je zou dan een hele lange, steile boog nodig hebben die dwars door enkele woonwijken van Oosterbeek zou moeten lopen. 

Reputatie 7
Badge +1

Als je wat vaker hier reist: kijk eens naar buiten op die plek en constateer het hoogteverschil. Net dat is juist iets waar treintjes op rails enorm erg veel moeite mee hebben.

Er zijn voor het spoornet diverse wensenlijstjes, incl enkel van die ´afkort´bogen, maar deze heb ik nooit ergens op zien staan-zal mede wel door deze reden komen. Overigens was in de tijd van die stampende snuivende stoomtreinen-dus alles nog zonder bovendraad- de snelste verbinding (een keertje of wat/dag) via Geldermalsen-en de boog bij ´de Vork´ (bij Lent, Elst voorbijpasseren, deze heeft nog tot in de 70er jaren dienst gedaan) van Utr-Nmgn.

Reputatie 7
Badge +3

Tot de verwoesting van de spoorbrug bij Rhenen was er de verbinding via Rhenen en de Betuwelijn naar Nijmegen. Daar reden zelfs internationale treinen vanuit Amsterdam via Amersfoort, Rhenen en Nijmegen naar Kleve en verder. 

Spoorlijn Kesteren - Amersfoort - Wikipedia

Een gedeelte van die lijn is gereactiveerd als de Veenendaallijn vanaf de Haar aansluiting naar Rhenen.

Reputatie 7
Badge +4

Grappig, wist ik niet, mijn dank!

Tot de verwoesting van de spoorbrug bij Rhenen was er de verbinding via Rhenen en de Betuwelijn naar Nijmegen. Daar reden zelfs internationale treinen vanuit Amsterdam via Amersfoort, Rhenen en Nijmegen naar Kleve en verder. 

Dat was een overblijfsel uit de periode voor dat de HIJSM en de SS fuseerden tot NS. De SS had toen de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitsland en de HIJSM de lijn Amsterdam-Amersfoort-Kesteren-Nijmegen-Duitsland die met elkaar concurreerden.

Toen beide bedrijven in 1938 fuseerden tot NS werd de lijn via Kesteren min of meer overbodig en is daarom na de oorlog ook niet meer hersteld. Het gedeelte De Haar-Rhenen is in de jaren 70 weer in gebruik gekomen als onderdeel van de Veenendaallijn.

Reputatie 6

Tot de verwoesting van de spoorbrug bij Rhenen was er de verbinding via Rhenen en de Betuwelijn naar Nijmegen. Daar reden zelfs internationale treinen vanuit Amsterdam via Amersfoort, Rhenen en Nijmegen naar Kleve en verder. 

Dat was een overblijfsel uit de periode voor dat de HIJSM en de SS fuseerden tot NS. De SS had toen de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitsland en de HIJSM de lijn Amsterdam-Amersfoort-Kesteren-Nijmegen-Duitsland die met elkaar concurreerden.

Toen beide bedrijven in 1938 fuseerden tot NS werd de lijn via Kesteren min of meer overbodig en is daarom na de oorlog ook niet meer hersteld. Het gedeelte De Haar-Rhenen is in de jaren 70 weer in gebruik gekomen als onderdeel van de Veenendaallijn.

Iets later, 31 mei 1981.

Reputatie 5

Als je wat vaker hier reist: kijk eens naar buiten op die plek en constateer het hoogteverschil. Net dat is juist iets waar treintjes op rails enorm erg veel moeite mee hebben.

 

Dat hoogteverschil valt wel mee. De brug ligt natuurlijk ook al een stuk hoger dan de rivier en als je die boog al wat eerder laat beginnen (vlak na station O’beek), dan hoeft hij niet zo steil te zijn om mooi op de bestaande lijn aan te sluiten. Anders kun je ook de brug vernieuwen/verhogen (misschien 4-spoors maken). Dan wordt het wel iets duurder, maar als je als overheid het OV wilt promoten, moet je het ook financieel steunen om het reizen aantrekkelijker te maken.

Reageer