Ik krijg een mail van NS over de verbeteringen die per 15 december worden doorgevoerd in de nieuwe dienstregeling, dus ik was vol verwachting. Echter, toen ik in de reisplanner keek wat dit voor mijn dagelijkse werk-kantoor reis betekent, zag ik tot mijn schrik dat de directe verbinding tussen nieuw-vennep en zaandam niet meer voorkomt en dat ik om 12 minuten later aan te komen ook nog eens 2 keer moet overstappen (met dus twee keer kans op nog meer vertraging). Is dit tijdelijk of betekent de nieuwe dienstregeling voor mij (en velen met mij) geen verbetering, maar een verslechtering?
Het is bij elke nieuwe dienstregeling zo dat het voor sommige reizigers beter uitvalt, maar voor sommige reizigers ook slechter. In uw geval gaat de rechtsreeks stoptrein niet meer en zal u inderdaad 2 keer moeten gaan overstappen. Niet prettig, maar ik denk ook echt niets meer aan te doen voor 2025.
Indien u in 2026 verandering zou willen zou ik in ieder geval de mensen op uw station mobiliseren om hierover klachten in te dienen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat voor andere reizigers op uw station de verandering wel gunstig uitpakt.
Het is bij elke nieuwe dienstregeling zo dat het voor sommige reizigers beter uitvalt, maar voor sommige reizigers ook slechter. In uw geval gaat de rechtsreeks stoptrein niet meer en zal u inderdaad 2 keer moeten gaan overstappen. Niet prettig, maar ik denk ook echt niets meer aan te doen voor 2025.
Indien u in 2026 verandering zou willen zou ik in ieder geval de mensen op uw station mobiliseren om hierover klachten in te dienen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat voor andere reizigers op uw station de verandering wel gunstig uitpakt.
Net nog even gekeken maar die verbinding is inderdaad wel extreem verslechterd. Deze week dus nog een rechtstreekse trein in 28 minuten. Vanaf volgende week dus 2 keer overstappen en 40 minuten reistijd. Geldt natuurlijk ook voor de mensen uit Sassenheim. 12 minuten extra is een reistijd toenamen van 40%. Er is wel een mogelijkheid om één keer over te stappen maar dan heb je dus een wachttijd van zo'n 20 minuten in Hoofddop en duurt de reis 53 minuten.
Vandaag
Volgende week
12 minuten extra is een reistijd toenamen van 40%.
Je kunt percentages niet gebruiken voor variabele start- en eindpunten.
Percentages zijn een relatief begrip en reistijd hangt af van factoren die niet linear zijn.
Wat een vervelende achteruitgang!
Ik ben overigens bang dat klagen geen zin heeft. Het concept zoals dat toegepast wordt tussen Hoofddorp en Amsterdam/Zaandam zal de situatie zijn tot na 2030...
Wat een vervelende achteruitgang!
Ik ben overigens bang dat klagen geen zin heeft. Het concept zoals dat toegepast wordt tussen Hoofddorp en Amsterdam/Zaandam zal de situatie zijn tot na 2030...
Cru gezegd heb je winnaars en verliezers met de nieuwe dienstregeling. Vooral ten noorden van Amsterdam Centraal hebben sommigen gewoon pech.
Ik moet regelmatig werken tot middernacht en om dan van hilversum mediapark in amsterdam te komen moet ik nu 2x overstappen waarvan 1x 20 min in duivendrecht wachten en dat na middernacht om 00.39 uur en dan heb ik pas om 00.59 een trein naar Amsterdam CS. Ik ga er nu 2x zo lang over doen en moet 2x overstappen waar ik eerder rechtstreeks reisde.
Wie dit verzonnen heeft , heeft echt onder een steen geleefd.
Wie heeft er nu trek in om ver na middernacht nog eens 20 min te moeten wachten op n vreselijk station als Duivendrecht? Lekker als t sneeuwt of de temperatuur ver onder vriespunt ligt.
Wil de NS op deze manier klanten kwijt want daar lijkt t wel op. Ik moet echt gaan nadenken of ik nog wel ns-klant wil blijven want dit us voor mij niet te doen.
Ik vind het zeker geen verbetering…..waar ik eerst nog wel eens op de zondagochtend een directe trein had naar Leiden CS, moet ik nu 3 x overstappen.
En dat is niet het enige dat verslechterd is, merendeels van de reizen die ik vanaf nu wil maken richting het westen, zal ik 2 tot 3 keer over moeten stappen, en al heb ik gezien dat het soms qua tijd niet veel verschil maakt, maar het zelfstandig met de trein reizen zit er niet meer in (en ook niet met NS assistentie, want het elke keer moeten '’verhuizen'’ en overstappen zal zijn tol eisen).
Balen..
Zelf woon ik in Sassenheim. Net als menig persoon hierboven is deze verbinding echt verschrikkelijk geworden. Niet alleen moet je 2x overstappen, maar je moet ook nog eens rennen op Hoofddorp om de trein te kunnen halen. Simpelweg verschrikkelijk.
Ik moet regelmatig werken tot middernacht en om dan van hilversum mediapark in amsterdam te komen moet ik nu 2x overstappen waarvan 1x 20 min in duivendrecht wachten en dat na middernacht om 00.39 uur en dan heb ik pas om 00.59 een trein naar Amsterdam CS.
Wie heeft er nu trek in om ver na middernacht nog eens 20 min te moeten wachten op n vreselijk station als Duivendrecht? Lekker als t sneeuwt of de temperatuur ver onder vriespunt ligt.
Wil de NS op deze manier klanten kwijt want daar lijkt t wel op. Ik moet echt gaan nadenken of ik nog wel ns-klant wil blijven want dit us voor mij niet te doen.
Kan het me heel goed voorstellen. Maar er zal niks veranderen. U hebt gewoon pech en moet het ermee doen. Ik had zelf eerder ook een slechte verbinding, moest gemiddeld 3x per week 's avonds laat op een koud station 24 minuten wachten op een overstap. En dat voor een relatief korte afstand. Ik was er ontzettend veel tijd mee kwijt als je alles optelt per week. 's Avonds om 23.00 uur als ik klaar ben met werken, ga ik echter niet meer die afstand in weer en wind door bosrijk gebied fietsen naar huis. Antwoord dat ik kreeg op mijn opmerking om volgend jaar naar deze verbinding te kijken, was dat het niet anders kon. En dat het ook weinig mensen betrof die die reis maakten, dus helaas gewoon pech. Gelukkig werk ik nu elders en ben ik niet meer afhankelijk van NS op deze verbinding, want die is nog steeds hetzelfde.
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
Per dienstregeling '26 zal er eens per uur een trein Zwolle - Vlissingen zijn. Dus voor genoemde steden geldt dan weer één overstap.
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
Is er een Zeeuw die naar Groningen gaat?
Voor Zwolle hoef je overigens niet twee maal over te stappen, daar heb je Roosendaal voor.
Met een beetje geluk heb je de stoptrein die er 1:03 uur over doet in plaats van 1:04 uur .
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
Is er een Zeeuw die naar Groningen gaat?
Voor Zwolle hoef je overigens niet twee maal over te stappen, daar heb je Roosendaal voor.
Met een beetje geluk heb je de stoptrein die er 1:03 uur over doet in plaats van 1:04 uur .
Knap dat je denkt te kunnen weten dat er niemand vanuit Zeeland naar Groningen reist. Ik ga er regelmatig heen omdat er een goede connectie van me woont . Overnacht er dan in een hotel en heb dan altijd een trolley bij me en dan is een extra overstap niet zo fijn.
Ik vraag het, ik zeg niet dat het zo is.
Er zullen niet veel mensen zijn die 5 uur in de trein willen zitten voor een ritje naar Groningen.
Zoals West ook al zei, je hebt in 2026 gewoon weer één overstap mocht je de juiste trein pakken.
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
Per dienstregeling '26 zal er eens per uur een trein Zwolle - Vlissingen zijn. Dus voor genoemde steden geldt dan weer één overstap.
Klinkt nu leuk, maar in een jaar kan heel veel veranderen bij NS, dus eerst zien dan geloven.
De reistijd van Vlissingen naar de Randstad met de stoppende intercity is weer een minuut langer geworden. Doordeweeks vertrekt om '10 de snelle intercity en om '20 de stoppende intercity. Wat een scheve verhouding. Daarnaast moeten reizigers vanuit Zeeland voor de richting Amersfoort, Zwolle en Groningen altijd twee maal overstappen, omdat alle intercity's vanuit Rotterdam Centraal niet meer verder rijden dan Utrecht Centraal.
Per dienstregeling '26 zal er eens per uur een trein Zwolle - Vlissingen zijn. Dus voor genoemde steden geldt dan weer één overstap.
Klinkt nu leuk, maar in een jaar kan heel veel veranderen bij NS, dus eerst zien dan geloven.
Dit veranderd niet, want dit komt uit het compensatiepotje.
Daarnaast is het alleen de 6500 en de 3600 van :57 combineren, niets bijzonders dus.
O, genoeg reizigers tussen Zeeland en Groningen hoor. Ik verbaas me regelmatig hoeveel mensen ik de hele reis blijf zien.
O, genoeg reizigers tussen Zeeland en Groningen hoor. Ik verbaas me regelmatig hoeveel mensen ik de hele reis blijf zien.
Als uitje kan ik het best begrijpen maar als dagelijkse reis niet , dan zullen er vast geen reizigers vanuit Zeeland zijn.
O, genoeg reizigers tussen Zeeland en Groningen hoor. Ik verbaas me regelmatig hoeveel mensen ik de hele reis blijf zien.
Als uitje kan ik het best begrijpen maar als dagelijkse reis niet , dan zullen er vast geen reizigers vanuit Zeeland zijn.
Omgekeerd ook. Onlangs hoorde ik een groep van 4 vrouwen met duidelijk Groningse tongval in de trein tussen Roosendaal en Goes. Met een hoop bagage stapten ze daar uit.
Ik vraag het, ik zeg niet dat het zo is.
Er zullen niet veel mensen zijn die 5 uur in de trein willen zitten voor een ritje naar Groningen.
Zoals West ook al zei, je hebt in 2026 gewoon weer één overstap mocht je de juiste trein pakken.
Dat klinkt leuk, maar 1. dan doe je er langer over dan met de huidige snelle intercity via Rotterdam Centraal 2. die rechtstreekse trein rijdt waarschijnlijk alleen doordeweeks, in het weekend blijven er twee treinen rijden naar Amsterdam Centraal 3. op station Zwolle heb je een krappe overstap van 5 minuten van spoor 10 naar spoor 6.
Tja, je kan niet alles hebben in het leven.
De hoeveelheid Zeeuwen die dagelijks naar het uiterste Noorden gaan zal enorm weinig zijn, vaker overstappen is daar dan het gevolg van.
We mogen eigenlijk nog van geluk spreken dat het met 2x overstappen lukt, grotere stations zoals Dordrecht en Haarlem hebben er ook gewoon 2-3.
Met de komst van de verbindingen van de HSL met het noorden zul je weer 1 overstap hebben, maar dat zal nog wel heul lang duren.
Er was volgens mij toegezegd dat men een vlotte overstap zou gaan realiseren tussen de IC uit Vlissingen en de IntercityDirect in Rotterdam. Momenteel ontbreekt die overstap vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL, maar uiteindelijk moet er een overstap van zo'n 6 à 7 minuten komen in Rotterdam van/naar de IC naar Groningen of Leeuwarden. Maar dit zal pas op zijn vroegst in 2027 zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.