Ik bekeek de nieuwe dienstregeling 2025 waarin de ns aankondigde dat reizen sneller wordt. Nu zie ik dat in plaats van sneller de reis Groningen-schiphol 7 minuten langer duurt! Ik lees dat de ns volop inzet op het terugbrengen van de reistijden met de randstad dus ben wel erg verbaast. Wat is de reden dat de trein 6 min(!) in Amsterdam-Zuid moet wachten? Is dit tijdelijk? Als de wesp straks eindelijk doorrijdt zijn we dan niet gewoon weer terug bij de orginele tijdsduur in plaats van dat dit echte tijdswinst is? Met de feestdagen in aantocht doet me dit denken aan eerst de prijs verhogen en dan 'korting' geven. Maar zonder gekheid, ik ben oprecht benieuwd naar de reden en hoop dat er echt structurele investeringen komen (Lelylijn?, traject zwolle-meppel? Dat is BV Nederland eigenlijk gewoon verplicht aan deze regio
Vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL is de dienstregeling bij Schiphol op het laatste moment nog wat door elkaar gehusseld om de Eurostar wat extra minuten rijtijd te geven. Hierdoor staan enkele intercity's wat langer stil op Amsterdam Zuid om de Eurostar voor te laten. Zodra er weer op hoge snelheid gereden kan worden mogen deze intercity's weer voor de Eurostar uit rijden en worden ze weer sneller. En over een aantal jaren is het ook de bedoeling dat de treinen tussen Zwolle en Lelystad met 180 i.p.v. 140km/u gaan rijden wat ook weer een paar minuten zal schelen.
Heeft het in dit geval niet te maken met een conflict met de trein vanuit Arnhem? Als ik me niet vergis staat de intercity Arnhem - Schiphol in de huidige dienstregeling een tijd lang op station Bijlmer te wachten om de intercity vanuit Zwolle voor te laten. In de komende dienstregeling zijn deze rollen omgedraaid (want nu rijdt juist de intercity vanuit Arnhem door naar Den Haag, in plaats van de intercity uit Zwolle).
Heeft het in dit geval niet te maken met een conflict met de trein vanuit Arnhem? Als ik me niet vergis staat de intercity Arnhem - Schiphol in de huidige dienstregeling een tijd lang op station Bijlmer te wachten om de intercity vanuit Zwolle voor te laten. In de komende dienstregeling zijn deze rollen omgedraaid (want nu rijdt juist de intercity vanuit Arnhem door naar Den Haag, in plaats van de intercity uit Zwolle).
Maar waarom kan de IC Arnhem-Den Haag niet direct via Utrecht en Gouda zonder de omweg over Bijlmer, Schiphol en Leiden te maken ? Sinds 2007 zijn er geen rechtstreekse treinen Arnhem - Den Haag/Rotterdam meer. Nu gaat er 2x per uur een ‘rechtstreekse’ (niet dus) IC naar Rotterdam die eerst nog Den Haag aandoet via eerder genoemde omweg.
Hoe dom kun je zijn om zoiets in te plannen ?
Vanaf Kampen Zuid - Schiphol duurt de reis hierdoor ook 1:11 - 1:14 t.o.v. de 1:08. Het is maar een paar minuten gelukkig. Overigens geen rare keuze om ze iets langer stil te laten staan op Amsterdam Zuid. Daar is het, zeker 's ochtends, verschrikkelijk druk met in- en uitstappende passagiers waardoor je eigenlijk altijd +2 minuten vertraging oploopt.
Heeft het in dit geval niet te maken met een conflict met de trein vanuit Arnhem? Als ik me niet vergis staat de intercity Arnhem - Schiphol in de huidige dienstregeling een tijd lang op station Bijlmer te wachten om de intercity vanuit Zwolle voor te laten. In de komende dienstregeling zijn deze rollen omgedraaid (want nu rijdt juist de intercity vanuit Arnhem door naar Den Haag, in plaats van de intercity uit Zwolle).
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zie dat de trein Arnhem-schiphol met de huidige dienstregeling 3 min op station Bijlmer wacht en straks 1 min. Deze tijdswinst op het toch al kortere traject vindt ik toch niet echt in verhouding staan met het tijdsverlies van 7 min op een traject dat al veel langer is. 1 uur vs bijna 2 uur. Daarbij snap ik de logica ook niet om de trein vanuit Arnhem door, eigenlijk om te laten rijden naar eindpunt Den Haag ipv de veel directere route vanaf Zwolle zoals nu. Dit lijkt mij toch dubbel verlies. Een inefficiënte niet directe route naar Den Haag zorgt voor vertraging van een andere veel directere route naar datzelfde punt
Dat komt dan weer doordat het oorspronkelijke plan was om de intercity's uit Groningen en Leeuwarden vanaf Schiphol via de HSL naar Rotterdam door te laten rijden. Om toch evenveel intercity's naar Den Haag te behouden zou de intercity uit Utrecht doorgetrokken worden.
Toen men op het laatste moment de boel om moest gooien is het wat afraffelwerk geworden met deze onlogische routes tot gevolg.
Maar waarom kan de IC Arnhem-Den Haag niet direct via Utrecht en Gouda zonder de omweg over Bijlmer, Schiphol en Leiden te maken ? Sinds 2007 zijn er geen rechtstreekse treinen Arnhem - Den Haag/Rotterdam meer. Nu gaat er 2x per uur een ‘rechtstreekse’ (niet dus) IC naar Rotterdam die eerst nog Den Haag aandoet via eerder genoemde omweg.
Hoe dom kun je zijn om zoiets in te plannen ?
Deze trein is helemaal niet bedoeld als een rechtstreekse verbinding tussen Arnhem en Den Haag/Rotterdam. In feite zijn het twee treinen (Arnhem-Schiphol en Schiphol-Rotterdam) die noodgedwongen aan elkaar zijn gekoppeld omdat er op Schiphol onvoldoende perronruimte is om treinen te kunnen laten keren. Kortom het is een noodgreep die voor veel reizigers erg nadelig is omdat de koppeling deze treindienst in de praktijk zeer vertragingsgevoelig maakt.
Al met al hoor ik alleen nog maar nadelen van deze nieuwe dienstregeling (zijn er überhaupt voordelen?). Is het in het kader van 'vroeger was alles beter' of is het 'if it ain't broke don't fix it' niet beter geweest de huidige dienstregeling voor deze trajecten te hanteren tot een later moment wanneer het spoor daadwerkelijk aangepast is? Met uiteraard wel de verbeteringen van de nieuwe dienstregeling voor zoveel mogelijk overige trajecten.
Het zal niet veel gevoeliger voor vertragingen zijn dan een lange treinreis die wel in een min of meer rechte lijn loopt zoals Alkmaar - Maastricht. En op Den Haag Centraal heeft de trein wel een pauze van ruim een half uur, treinen met eindpunt Amsterdam Centraal hebben soms minder dan 10 minuten voor ze weer terug moeten waardoor dat veel gevoeliger is voor vertragingen. Grootste nadeel zal zijn dat wanneer er 's middags een verstoring ontstaat ergens tussen Hoofddorp en Den Haag de treinen in de middagspits veel te kort zullen zijn omdat het materieel dat in de spits als tweede treinstel had moeten rijden dan achterblijft op een opstelterrein bij Den Haag.
Heeft het in dit geval niet te maken met een conflict met de trein vanuit Arnhem? Als ik me niet vergis staat de intercity Arnhem - Schiphol in de huidige dienstregeling een tijd lang op station Bijlmer te wachten om de intercity vanuit Zwolle voor te laten. In de komende dienstregeling zijn deze rollen omgedraaid (want nu rijdt juist de intercity vanuit Arnhem door naar Den Haag, in plaats van de intercity uit Zwolle).
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zie dat de trein Arnhem-schiphol met de huidige dienstregeling 3 min op station Bijlmer wacht en straks 1 min. Deze tijdswinst op het toch al kortere traject vindt ik toch niet echt in verhouding staan met het tijdsverlies van 7 min op een traject dat al veel langer is.
Het gaat niet zozeer om tijdswinst op het traject Utrecht - Schiphol in dit geval. Het gaat er nu om dat de trein vanuit Arnhem vanaf Schiphol door kan rijden op het bestaande treinpad naar Den Haag. Met een stop van 3 minuten op Bijlmer Arena ben je net te laat.
Desalniettemin is het nog steeds een onlogische route, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat ze het nu zo doen 1) in het kader van corridorrijden (de corridor vanuit Flevoland moet uiteindelijk naar de HSL leiden, en als gevolg komt er een corridor Bijlmer - Schiphol - Leiden) en 2) omdat er anders twee diensten van Zwolle naar Den Haag zouden rijden, de een via Flevoland en de ander via Utrecht; dat is een recept voor verwarring.
Maar waarom kan de IC Arnhem-Den Haag niet direct via Utrecht en Gouda zonder de omweg over Bijlmer, Schiphol en Leiden te maken ? Sinds 2007 zijn er geen rechtstreekse treinen Arnhem - Den Haag/Rotterdam meer. Nu gaat er 2x per uur een ‘rechtstreekse’ (niet dus) IC naar Rotterdam die eerst nog Den Haag aandoet via eerder genoemde omweg.
Hoe dom kun je zijn om zoiets in te plannen ?
Je kunt ook gewoon bij Utrecht Centraal overstappen. Voor NS en ProRail is niet alles maakbaar. Ook tussen Utrecht - Gouda - Rotterdam/Den Haag zijn genoeg treinen. Treinreizigers gebruiken toch al gauw NS Reisplanner.
In dienstregeling 2025 zie je bepaalde."zones":
(Nijmegen) Arnhem - Schiphol Airport - Den Haag - Rotterdam
HSL - Flevoland/Amersfoort
Noord Holland - Brabant - Limburg.
Utrecht - Gouda - Rotterdam.
Het is sowiezo totale waanzin dat er geen directe IC meer zal rijden tussen Groningen - Den Haag via Schiphol. dit was altijd de belangrijkste IC-verbinding van NS. Omreizen via Utrecht is een omweg, en dupeert de vele duizenden mensen die reizen van of naar Schiphol en Leiden. domme beslissingen zoals deze zijn zeer goed voor de verkoopcijfers van personenauto's.
Het is sowiezo totale waanzin dat er geen directe IC meer zal rijden tussen Groningen - Den Haag via Schiphol. dit was altijd de belangrijkste IC-verbinding van NS. Omreizen via Utrecht is een omweg, en dupeert de vele duizenden mensen die reizen van of naar Schiphol en Leiden. domme beslissingen zoals deze zijn zeer goed voor de verkoopcijfers van personenauto's.
Altijd? De intercity van Groningen via Schiphol naar Den Haag rijdt nog helemaal niet zo lang. Daarvoor reden de treinen bijna honderd jaar via Utrecht.
Dat neemt niet weg dat de dienstregeling rond Schiphol wel een stuk slechter wordt in 2025.
Het is sowiezo totale waanzin dat er geen directe IC meer zal rijden tussen Groningen - Den Haag via Schiphol. dit was altijd de belangrijkste IC-verbinding van NS. Omreizen via Utrecht is een omweg, en dupeert de vele duizenden mensen die reizen van of naar Schiphol en Leiden. domme beslissingen zoals deze zijn zeer goed voor de verkoopcijfers van personenauto's.
De huidige IC Groningen - Schiphol - Den Haag C doet er 2 uur en 38 minuten over. In de nieuwe dienstregeling gaat de IC Groningen - Den Haag C over Utrecht C en is de reistijd 2 uur en 33 minuten, dus 5 minuten korter. Haal ik uit de planner als ik 14 december en 16 december naast elkaar leg.
Maar Groningen - Schiphol gaat er inderdaad op achteruit + Leiden C is niet meer rechtstreeks bereikbaar. Al vraag ik me af hoeveel reizigers rechtstreeks naar leiden C moeten vanuit het noorden
Het is te bidden en te hopen dat in dienstregeling 2026 genoeg ICNG is + hogere snelheid HSL dat men de ICs uit het noorden via de HSL naar Rotterdam C (- Breda) kunnen laten rijden. Er zijn geruchten dat ze het eerst met de IC uit Groningen gaan proberen en dat de IC uit Leeuwarden tot Schiphol blijft rijden en in een later stadium ook over de HSL gaat. Maar dat is op dit moment net zo zeker als dat ik de jackpot win ook gezien het feit dat ze al bij dienstregeling 2025 op het laatste moment houtje touwtje alles om moeten gooien en je dus de huidige situatie krijgt met een lange stop van de ICs uit het noorden in Amsterdam Zuid.
Als forens Noorden-Leiden kan ik je melden: het zal je verrassen hoeveel mensen dit traject nemen. En voor ons is de nieuwe dienstregeling inderdaad erg zuur. Kijk ik naar mijn reis naar Leiden, dan ben ik tien minuten tot bijna een halfuur langer onderweg, naast het verliezen van mijn rechtstreekse verbinding (comfort!). Daarnaast is de kans op vertraging op de route met weinig extra reistijd erg groot (krappe overstap op zowel Zwolle als Amsterdam Zuid). Enige pleister op de wonde is dan dat DalVrij in prijs gelijk blijft…
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.