Ik bekeek de nieuwe dienstregeling 2025 waarin de ns aankondigde dat reizen sneller wordt. Nu zie ik dat in plaats van sneller de reis Groningen-schiphol 7 minuten langer duurt! Ik lees dat de ns volop inzet op het terugbrengen van de reistijden met de randstad dus ben wel erg verbaast. Wat is de reden dat de trein 6 min(!) in Amsterdam-Zuid moet wachten? Is dit tijdelijk? Als de wesp straks eindelijk doorrijdt zijn we dan niet gewoon weer terug bij de orginele tijdsduur in plaats van dat dit echte tijdswinst is? Met de feestdagen in aantocht doet me dit denken aan eerst de prijs verhogen en dan 'korting' geven. Maar zonder gekheid, ik ben oprecht benieuwd naar de reden en hoop dat er echt structurele investeringen komen (Lelylijn?, traject zwolle-meppel? Dat is BV Nederland eigenlijk gewoon verplicht aan deze regio
Als forens Noorden-Leiden kan ik je melden: het zal je verrassen hoeveel mensen dit traject nemen. En voor ons is de nieuwe dienstregeling inderdaad erg zuur. Kijk ik naar mijn reis naar Leiden, dan ben ik tien minuten tot bijna een halfuur langer onderweg, naast het verliezen van mijn rechtstreekse verbinding (comfort!). Daarnaast is de kans op vertraging op de route met weinig extra reistijd erg groot (krappe overstap op zowel Zwolle als Amsterdam Zuid). Enige pleister op de wonde is dan dat DalVrij in prijs gelijk blijft…
Inderdaad, erg zuur en vooral voor de grote aantallen reizigers die tussen Leiden-Zwolle v.v. reizen - wanneer ik deze rit zelf maak, vaak ook nog door richting Groningen, zie ik dezelfde gezichten uitstappen te Zwolle die te Leiden zijn ingestapt. De directe reis en het comfort wegen daarbij zwaar....dat verdwijnt nu, en ongetwijfeld zal een portie van deze directe reizigers toch maar weer een auto van de zaak nemen. Goed gedaan, NS.
In ieder geval verdwijnen gelukkig veel van de uurdiensten in het weekend.
Eens, het werd inderdaad hoog tijd dat die gingen verdwijnen.
Alle uurdiensten zouden moeten verdwijnen. Ik zie dat in de nieuwe dienstregeling er nog steeds op zondag (en op de wat latere doordeweekse avond ook) maar 1x per uur een Sprinter Den Bosch - Deurne is. Het andere halfuur alleen een sprinter Den Bosch - Eindhoven ( waarom gaat die niet ook gewoon naar Deurne)?
Van Eindhoven naar Helmond Brandevoort (of 't Hout) de planner geeft 1x per uur een directe verbinding (7 minuten). En 1x per uur een verbinding via Helmond, met daar een overstap van 17 minuten op de sprinter weer terug, absurd zo natuurlijk. Reistijd is dan 32 minuten.… voor zo'n kort stukje.
Dit zijn wel erg matige verbindingen vanuit de 5e stad van het land naar de nabije regio. Zo krijg je natuurlijk óók geen reizigers in de trein.... alleen degenen die echt geen andere optie hebben.
Klopt, die keuzes begrijp ik ook niet helemaal. Er schijnen op meer trajecten dat soort constructies voort te blijven bestaan. Heb laatst wel gelezen dat dit in enkele gevallen een verplichting blijkt te zijn vanuit Prorail: dat er in de avonduren bijvoorbeeld maximaal 3 treinen per richting over het traject mogen rijden. Dan blijven er dus 2 intercities en 1 sprinter over. Als de reizigersvraag op de sprinterstations groot genoeg is dan zou men dat natuurlijk ook om kunnen draaien naar 2 sprinters en 1 intercity, maar ben met de reizigersaantallen niet bekend...
In de hoofdrailnet concessie is vastgelegd dat NS op enkele baanvakken na 22:00 maximaal 3 treinen per uur mag rijden. De NS is vrij om te bepalen of dit sprinters of intercity's zijn. Enige baanvakken met een hard maximum van één trein per uur zijn zo snel gezien Heerhugowaard - Hoorn en Sittard - Heerlen (maar op de laatste rijdt natuurlijk ook Arriva nog).
In de hoofdrailnet concessie is vastgelegd dat NS op enkele baanvakken na 22:00 maximaal 3 treinen per uur mag rijden. De NS is vrij om te bepalen of dit sprinters of intercity's zijn.
Nooit geweten en vind het erg bijzonder.
Helmond is erg gericht op Eindhoven en heeft zelfs 4 stations, waarvan 3 bij/in grotere wijken. En dan zo toch zo'n matige verbinding met Eindhoven. Er zou veel meer uit te halen zijn. Door dit aanbod ga je geen reizigers extra trekken. Dan is de auto veel beter. Hoef je niet te kijken naar die ene keer per uur dat de sprinter rijdt. Terzijde: ook het slechte en bijna afwezige busvervoer in Helmond zal meespelen hierin. Het is het gehele plaatje.
In de hoofdrailnet concessie is vastgelegd dat NS op enkele baanvakken na 22:00 maximaal 3 treinen per uur mag rijden.
Het probleem bij Helmond met de sprinters speelt in de nieuwe dienstregeling vooral op zondag overdag, ruwweg tussen 11 en 20 uur als er veel mensen naar Eindhoven gaan voor winkelen, evenementen etc. Dat er laat op de avond nog maar eens per uur een sprinter rijdt is geen echt probleem. Overigens rijden er bij tal van evenementen (PSV, carnaval, glow, enz, enz) wel vier treinen, ook na 22 uur. Dus hoe hard die eis van maximaal drie treinen is is me niet zo duidelijk.
Daarnaast blijft het een raadsel waarom NS zelfs in de allerstilste uren hardnekkig blijft vasthouden aan twee vrijwel totaal lege intercity's naar Venlo. Je praat op die uren vaak over maximaal tien reizigers tussen Deurne en Venlo. Een optie zou mijns inziens kunnen zijn om na 21.00 uur geen intercity's meer te laten rijden tussen Eindhoven naar Venlo en dan de beide sprinters door te trekken van Deurne tot Venlo.
Maar goed, in 2026 zal de zaak sowieso wijzigen als de Start/Arriva trein gaat rijden.
Helmond is erg gericht op Eindhoven en heeft zelfs 4 stations, waarvan 3 bij/in grotere wijken. En dan zo toch zo'n matige verbinding met Eindhoven. Er zou veel meer uit te halen zijn. Door dit aanbod ga je geen reizigers extra trekken. Dan is de auto veel beter. Hoef je niet te kijken naar die ene keer per uur dat de sprinter rijdt. Terzijde: ook het slechte en bijna afwezige busvervoer in Helmond zal meespelen hierin. Het is het gehele plaatje.
Gisteren (vrijdag) avond toevallig Eindhoven - Brandevoort gedaan met de trein van 19:05 en die was ‘rustig’.
Die van 18:35 zal fors drukker geweest zijn -want achterste deel bleef achter in Eindhoven- maar die had ik gemist wegens later vertrek van huis.
De trein terug om 21:51 was uitgestorven op wat jeugd na. Het snelfietspad Eindhoven - Helmond dat grotendeels het spoor volgt was drukker (en ook best druk op de heenweg met fietsers richting Helmond).
De trein terug ging overigens niet verder dan Boxtel wegens een aanrijding, en dat werd keurig omgeroepen op de stations en in de trein. Maar er stond gewoon Boxtel op de ‘koersrol’ en schermen in de trein, alsof het een sprinter naar Boxtel was en verder niets over de storing.
En die terugsteekadviezen via Helmond van/naar Brandevoort en Mierlo-Hout zijn inderdaad nogal suf, maar ga je gang (bij gebrek aan beter).
Ik moet regelmatig werken tot middernacht en om dan van hilversum mediapark in amsterdam te komen moet ik nu 2x overstappen waarvan 1x 20 min in duivendrecht wachten en dat na middernacht om 00.39 uur en dan heb ik pas om 00.59 een trein naar Amsterdam CS. Ik ga er nu 2x zo lang over doen en moet 2x overstappen waar ik eerder rechtstreeks reisde.
Wie dit verzonnen heeft , heeft echt onder een steen geleefd.
Wie heeft er nu trek in om ver na middernacht nog eens 20 min te moeten wachten op n vreselijk station als Duivendrecht? Lekker als t sneeuwt of de temperatuur ver onder vriespunt ligt.
Wil de NS op deze manier klanten kwijt want daar lijkt t wel op. Ik moet echt gaan nadenken of ik nog wel ns-klant wil blijven want dit is voor mij niet te doen.
Die NS toch. Een sprintertje extra hier en een sneltreintje extra daar. . Allemaal een reistijd uit de jaren 70 en 80 op het zo kleine NS net. In 1980 was de reistijd misschien 2 min sneller tussen Groningen en Schiphol. Uiteraard nu in vieze smerige hobbel treinen en af en toe een conducteur. Reis bijna niet meer met de NS.
Ik zie om 00:09 wel een rechtstreekse verbinding tussen Hilversum en Amsterdam CS. Ik begrijp dat dit voor u geen optie is?
Misschien is het een idee om uw abonnement te wijzigen naar Zuid - Hilversum en vanaf Zuid met metro/fiets naar huis te gaan?
Ik zie om 00:09 wel een rechtstreekse verbinding tussen Hilversum en Amsterdam CS. Ik begrijp dat dit voor u geen optie is?
Als je tot middernacht moet werken op het Mediapark kun je nooit 9 minuten later in Hilversum in de trein zitten. Maar de trein van 00.23 van Hilversum naar Amsterdam Zuid moet haalbaar zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.