De huidige Traxx + ICR die nu via de HSL rijden worden tussen Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam - Breda/Brussel aangegeven als Intercity Direct. Tussen Den Haag - Eindhoven is het geen Intercity Direct.
Het woord Direct is zeer toepasselijk omdat je non-stop tussen Schiphol - Rotterdam rijdt. En niet de omweg via Schiphol - Den Haag - Rotterdam. Velen weten inmiddels ook dat je toeslag moet betalen op de Schiphol - Rotterdam. Op daluren (maandag - vrijdag 9.00 - 16.00 en na 18.30, zaterdag en zondag) € 1,56. En in spitsuren op maandag - vrijdag € 2,60.
In de toekomst zal de situatie gaan veranderen. Als de plannen doorgaan zal de HSL Intercity via Amsterdam Zuid gaan rijden i.p.v. Amsterdam Centraal. Dit vanwege verbouwing van Amsterdam Centraal. Ook zal de HSL meer geïntegreerd gaan worden in het hoofdrailnet. Nu is dat alleen het geval met Den Haag - Centraal.
De nieuwe HSL Intercity met NS Alstom Coradia Stream zal als goed is tussen Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden via HSL, OV SAAL en Hanzelijn worden ingezet. Dat is een doorgetrokken verbinding van de huidige Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal. Maar dan omgebogen via Amsterdam Zuid. En doorgetrokken naar Zwolle - Groningen/Leeuwarden.
Dat is geen directe en snellere verbinding meer. Want de directe verbinding is Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Rotterdam Centraal.
De huidige (marketing) naam Intercity Direct gaat dan niet meer op. Beter zou zijn dat NS een nieuwe naam bedenkt. Zeker als je op de HSL Schiphol - Rotterdam toeslag moet blijven betalen.
De (oude) naam Intercity + zou toepasselijk zijn. Dat geeft dan aan dat via de HSL tijdswinst geboekt vanaf verschillende delen van het land. Intercity Max(ima) of IC 200 kan ook.