Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

 

 

Dat is dus niet de definitieve dienstregeling maar nog altijd de conceptversie. Treinpaden die ProRail al in augustus heeft afgekeurd of die de vervoerder zelf heeft ingetrokken of aangepast staan daar nog tussen in de originele vorm.

Dat kan alleen minimaal afwijken omdat het boeken van internationale tickets twee maanden van te voren (dus half oktober) op basis daarvan is begonnen. 


Dat kan alleen minimaal afwijken omdat het boeken van internationale tickets twee maanden van te voren (dus half oktober) op basis daarvan is begonnen. 

Dus is het niet de definitieve dienstregeling, want het moet nog aangepast worden.

Ookal is het in jouw optiek 'minimaal'.


Wanneer kunnen wij de definitieve dienstregeling 2025 verwachten? 

Die staat al een paar weken in Hafas.

Je kunt de tijden het beste bekijken met DB Navigator, de reisplanner app van DB.

Dat is dus niet de definitieve dienstregeling maar nog altijd de conceptversie. Treinpaden die ProRail al in augustus heeft afgekeurd of die de vervoerder zelf heeft ingetrokken of aangepast staan daar nog tussen in de originele vorm.

Het klopt dat NS vorig jaar inderdaad op het laatste moment nog hele sprinterseries in het weekend qua frequentie heeft gehalveerd, dat was echter "tijdelijk" en die treinen zouden in de loop van het jaar alsnog worden toegevoegd (mooi niet dus). Maar dit jaar lijkt er geen sprake te zijn van dit soort massale last minute opheffingen (onder alle voorbehoud), sowieso moeten de betrokken sprinters volgens de nieuwe minimale concessieeisen in het weekend om het halfuur gaan rijden.

Overigens is het vermelden van treinen in de eigen NS reisplanner ook geen enkele garantie, ook die wordt wekelijks aangepast.


Zie op ICNG Facebook dat serie 2400 (Intercity Direct Lelystad - Rotterdam) en serie 9500 (Intercity Direct Lelystad - Brussel) vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) gaan rijden. 

Blijf de huidige IC Lelystad - Dordrecht via Schiphol en Den Haag HS in dienstregeling 2025 nog rijden? 

Serie 1800 (Intercity Direct Amersfoort - Breda) zal 2 keer per uur rijden. Waardoor er vanaf Amersfoort ook een rechtstreekse verbinding is naar Breda. Al is te betwijfelen wat de meerwaarde is omdat de route via Utrecht en Den Bosch mogelijk korter is. Hoef je ook geen toeslag te betalen. Wel moet je twee keer overstappen. 


Hoe vaak ga je diezelfde vragen stellen? Het is al meermaals uitgelegd hoe de dienstregeling er uit gaat zien en anders kun je al sinds februari op de NS website een kaartje vinden met de lijnvoering en treinserienummers van de nieuwe dienstregeling: https://nieuws.ns.nl/download/edfd3553-437d-49e8-9a20-486f23a29411/adviesaanvraagdienstregeling2025.pdf (kaartje op pagina 9, serienummers op pagina 54-55).


De dienstregeling 2025 is nu ook in de NS Reisplanner te vinden.


De dienstregeling 2025 is nu ook in de NS Reisplanner te vinden.

Heb het met een steekproef uitgetest tussen Lelystad/Amersfoort - Rotterdam. Doortrekking met Eurocity Direct en ICNG naar Lelystad is alleen op maandag - vrijdag. 

Vanaf Amersfoort richting Rotterdam/Breda wordt Intercity Direct op alle dagen gereden. Maar ook de overstap bij Utrecht Centraal wordt geadviseerd. 

 

 


Welke dag heb je getest? Houd er rekening mee dat er de eerste zondag van de nieuwe dienstregeling veel werkzaamheden zijn, bijvoorbeeld rond Haarlem en Hilversum, waardoor de dienstregeling overal anders is dan het in de ‘normale’ dienstregeling zou zijn.


Welke dag heb je getest? Houd er rekening mee dat er de eerste zondag van de nieuwe dienstregeling veel werkzaamheden zijn, bijvoorbeeld rond Haarlem en Hilversum, waardoor de dienstregeling overal anders is dan het in de ‘normale’ dienstregeling zou zijn.

Zie mijn vergissing. Keek op zondag. Later keek ik op maandag. 


IntercityDirect naar Amerfoort rijdt 7 dagen per week, die naar Lelystad 6 dagen per week (tot 19:00). Niet dat dit nieuws is, zo had de NS het ook aangekondigd begin dit jaar.


Dienstregeling 2025 is een dienstregeling met grote veranderingen. Zonerijden is veranderd. HSL wordt geïntegreerd met Flevoland - Zwolle - Noord Nederland en Amersfoort - Twente. Treinseries worden gekoppeld aan Intercity Direct. 

Vanaf (Nijmegen) Arnhem en Venlo richting Schiphol wordt doorgetrokken naar Den Haag/Rotterdam. De Airport Sprinters nemen de Intercity Direct over tussen Amsterdam Centraal - Schiphol. Schiphol is nog meer dan tevoren de spil in het Nederlandse spoornet. 

De treinreizigers zullen op bepaalde delen er op vooruit gaan. Zoals vanaf Lelystad en Almere die sneller naar Rotterdam Centraal kunnen. Inclusief HSL toeslag. Daar zullen de meningen verdeeld over zijn. 

Intercity Direct Amersfoort - Breda via HSL zal niet direct een voordeel zijn voor treinreizigers richting Rotterdam Centraal. Er zijn wel meer mogelijkheden. Vooral dat vanaf Amersfoort Centraal rechtstreeks naar Breda gereisd kan worden is een extra mogelijkheid. 

Noord Holland ten noorden van Amsterdam Centraal gaat richting Schiphol/Rotterdam er niet op vooruit. Waarom gaan ze de Hemboog niet meer gebruiken? Alleen wordt de Schipholtunnel al massaal richting Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal gebruikt. 


Zie dat de rechtstreekse Intercity Direct Amersfoort - Breda 94 minuten erover doet. Er is een snellere variant met overstap met Rotterdam en Gouda. En die doet er 87 minuten over. De overstap is bij Rotterdam en Gouda is redelijk ruim. 

Waarom dan geen (Groningen/Leeuwarden) - Lelystad - Breda? Dan heb je vanaf Flevoland, Zwolle en Noord Nederland véél méér tijdswinst. En dan krijg je als treinreiziger meer voor de HSL toeslag. 


IntercityDirect naar Amerfoort rijdt 7 dagen per week, die naar Lelystad 6 dagen per week (tot 19:00). Niet dat dit nieuws is, zo had de NS het ook aangekondigd begin dit jaar.

Had/heb nog geen complete overzicht.  Ken de hele dienstregeling nog niet. 


Even gekeken Rotterdam Amersfoort op maandag 16 december. De reis zonder overstap duurt langer EN toeslag.... Zucht. Dit wordt nog wat met al dat toeslag gedoe


Goede communicatie van NS aan treinreizigers is dan essentieel. Het is geen drama. 

Want je hebt ook véél méér mogelijkheden. Wil je zo snel mogelijk reizen tussen reizen tussen Rotterdam - Amersfoort? Dan kies je voor twee keer overstappen. Of wil je direct via een forse omweg? Wat tegenstrijdig is. 


Goede communicatie van NS aan treinreizigers is dan essentieel. Het is geen drama. 

Want je hebt ook véél méér mogelijkheden. Wil je zo snel mogelijk reizen tussen reizen tussen Rotterdam - Amersfoort? Dan kies je voor twee keer overstappen. Of wil je direct via een forse omweg? Wat tegenstrijdig is. 

Nou ik vrees wel het ergste. Ik zit regelmatig op ICDirect treinen en zie veel reizigers zonder toeslag. Krijg een grote mond als ik mensen daar op wijs (nog zonder uitstel van betaling of gelijk laten pinnen). Mensen betalen toeslag omdat het sneller is en ja Schiphol Rotterdam is sneller, maar de rest van het traject niet.

 

Wat gaan we dus krijgen? Mensen die gaan zeggen "Ja maar deze reis zonder overstap duurt langer dan de reis met overstap dus ik vind de toeslag niet rechtvaardig". Wat mij betreft had die toeslag er gewoon vanaf gemoeten. Als je HSL gaat integreren in het HoofdRailNet dan geeft dat in de huidige constructie alleen maar problemen


Heb het met een steekproef uitgetest tussen Lelystad/Amersfoort - Rotterdam. Doortrekking met Eurocity Direct en ICNG naar Lelystad is alleen op maandag - vrijdag.

En op zaterdag.


Dit kan onder andere het gevolg zijn van het beleid van NS m.b.t. dienstregeling 2025. Jij doet een voorstelling wat er kan gebeuren. Maar waarschijnlijk zullen de meesten beschaafd gedragen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. 

Als je HSL integreert in het hoofdrailnet moet je de voordelen ervan bieden. Dat is namelijk tijdswinst. Kortom vanaf Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Schiphol. Dan heb je tijdswinst richting Rotterdam. Maar vooral richting Breda. 

Voordeel van Breda - Amersfoort via HSL is dat er een rechtstreekse verbinding is tussen Amersfoort - Breda. En daarna aansluiting op NMBS Eurocity Rotterdam - Brussel. 


Heb het met een steekproef uitgetest tussen Lelystad/Amersfoort - Rotterdam. Doortrekking met Eurocity Direct en ICNG naar Lelystad is alleen op maandag - vrijdag.

En op zaterdag.

Zie het. Ben benieuwd hoeveel Traxx + ICR de ICNG zal aanvullen. Mag aannemen dat de dienstsnelheid van de Intercity Direct nog 160 km p/u blijft. 


Zie het. Ben benieuwd hoeveel Traxx + ICR de ICNG zal aanvullen. Mag aannemen dat de dienstsnelheid van de Intercity Direct nog 160 km p/u blijft. 

Dat is inderdaad zo, in ieder geval tot in juni.


IntercityDirect is 200km/u, EurocityDirect 160km/u. Daarom slaat de EurocityDirect ook Duivendrecht over om net iets meer rijtijd te hebben, de IntercityDirects stoppen daar wel.


Heb het met een steekproef uitgetest tussen Lelystad/Amersfoort - Rotterdam. Doortrekking met Eurocity Direct en ICNG naar Lelystad is alleen op maandag - vrijdag.

En op zaterdag.

Helaas wel pas na de spits. Ik moet voor mijn werk wel eens vanuit Almere naar Antwerpen en voor 9:00 daar zijn red je dus mooi niet met de eerste rechtstreekse ECD, die is daar pas 9:26 en zelfs pas 10:11 in Brussel. Om internationale zakenreizigers te bedienen had dat ook wel anderhalf tot twee uur eerder gemogen.

Terug lukt overigens vanuit Antwerpen misschien soms net wel. De laatste directe ECD verktrekt wederom al voor de spits uit Brussel (16:49) maar pas 17:35 uit Antwerpen. Blijft natuurlijk vroeg. Gezien zat mensen ook tot 18:00 (in Brussel) zullen werken had ook dit wel anderhalf uur later gemogen.


De meeste internationale zakenreizigers stappen niet in Lelystad en Almere op maar in Amsterdam of Rotterdam en daar rijdt de EurocityDirect wel al 2 uur eerder zodat je om 8:11 in Brussel aan kunt komen. Als je voor 7:00 vanuit Lelystad wilt vertrekken richting Brussel heb je een extra overstap in Amsterdam Zuid omdat men niet al vanaf 6:00 elk kwartier een trein laat rijden hier.


De meeste internationale zakenreizigers stappen niet in Lelystad en Almere op maar in Amsterdam of Rotterdam en daar rijdt de EurocityDirect wel al 2 uur eerder zodat je om 8:11 in Brussel aan kunt komen. Als je voor 7:00 vanuit Lelystad wilt vertrekken richting Brussel heb je een extra overstap in Amsterdam Zuid omdat men niet al vanaf 6:00 elk kwartier een trein laat rijden hier.

En waarschijnlijk hebben ze nu ook niet genoeg ICNG België hiervoor. Tussen Lelystad - Schiphol is ICNG België een Intercity. Pas vanaf Amsterdam Zuid is het een Eurocity richting Brussel (1 keer per uur). 

Zal Eurocity Direct vooral bedoeld zijn voor zaken reizigers? Ben héél benieuwd hoe in de praktijk gaat uitpakken welke categorie reizigers de Eurostar, Eurocity Direct en Eurocity gaat pakken. Eurostar is vooral voor zakenmensen en toeristen. Met Eurocity Direct en Eurocity zal moeten blijken hoe het gaat uitwerken. 

 


Dit heeft niets met ICNG te maken maar met het simpele feit dat men geen brood ziet in een ECD om 5:21 vanaf Lelystad terwijl het overgrote deel van de reizigers pas vanaf Amsterdam zal opstappen. Op deze manier kan de trein gewoon direct vanaf het opstelterrein op de Watergraafsmeer naar Amsterdam Zuid komen i.p.v. dat er eerst leeg naar Lelystad gereden hoeft te worden. Op de terugweg rijdt dezelfde trein wel door tot Lelystad.

De andere richting op komt de eerste ECD pas om 9:38 in Lelystad aan maar rijden er wel vervangende binnenlandse ICD's die om 7:38 en 8:38 aankomen. Omdat die wel met 200km/u rijden stoppen die wel op Duivendrecht en is er 's ochtends dus wel 2x per uur een IC van Duivendrecht naar Lelystad terwijl dat de rest van de dag slechts 1x per uur is.


Reageer