https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
Dit kan onder andere het gevolg zijn van het beleid van NS m.b.t. dienstregeling 2025. Jij doet een voorstelling wat er kan gebeuren. Maar waarschijnlijk zullen de meesten beschaafd gedragen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Als je HSL integreert in het hoofdrailnet moet je de voordelen ervan bieden. Dat is namelijk tijdswinst. Kortom vanaf Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad - Schiphol. Dan heb je tijdswinst richting Rotterdam. Maar vooral richting Breda.
Voordeel van Breda - Amersfoort via HSL is dat er een rechtstreekse verbinding is tussen Amersfoort - Breda. En daarna aansluiting op NMBS Eurocity Rotterdam - Brussel.
Ik doe inderdaad een voorstelling van wat er kan gebeuren en ervaring leert dat dit gaat gebeuren. Het wordt één grote wirwar
Voor reizigers die zelden de trein nemen zal het zeker een grote wirwar worden. Voor jou zal het duidelijk zijn hoe het werkt.
Maar reizigers die niet vaak met de trein reizen en alleen geïnteresseerd zijn in hoe ze van A naar B willen komen zal het onbegrijpelijk kunnen zijn.
Dit heeft niets met ICNG te maken maar met het simpele feit dat men geen brood ziet in een ECD om 5:21 vanaf Lelystad terwijl het overgrote deel van de reizigers pas vanaf Amsterdam zal opstappen. Op deze manier kan de trein gewoon direct vanaf het opstelterrein op de Watergraafsmeer naar Amsterdam Zuid komen i.p.v. dat er eerst leeg naar Lelystad gereden hoeft te worden. Op de terugweg rijdt dezelfde trein wel door tot Lelystad.
De andere richting op komt de eerste ECD pas om 9:38 in Lelystad aan maar rijden er wel vervangende binnenlandse ICD's die om 7:38 en 8:38 aankomen. Omdat die wel met 200km/u rijden stoppen die wel op Duivendrecht en is er 's ochtends dus wel 2x per uur een IC van Duivendrecht naar Lelystad terwijl dat de rest van de dag slechts 1x per uur is.
Begrijpelijk dat NS niet een vrijwel lege Eurocity Direct wil laten rijden in de vroegste uren vanaf Lelystad Centrum. En dat treinreizigers binnenlandse Intercity Direct tot Amsterdam Zuid/Rotterdam Centraal moeten nemen en een overstap moeten nemen is niet dramatisch. Niet alles is maakbaar.
Begrijpelijk dat NS niet een vrijwel lege Eurocity Direct wil laten rijden in de vroegste uren vanaf Lelystad Centrum. En dat treinreizigers binnenlandse Intercity Direct tot Amsterdam Zuid/Rotterdam Centraal moeten nemen en een overstap moeten nemen is niet dramatisch. Niet alles is maakbaar.
Niemand zei hier dat het een drama was, toch? Ik was gewoon benieuwd naar de doelgroep en de samenhang met deze dienstregeling.
Zie dat de rechtstreekse Intercity Direct Amersfoort - Breda 94 minuten erover doet. Er is een snellere variant met overstap met Rotterdam en Gouda. En die doet er 87 minuten over.
Ik zal de directe variant gebruiken, hoewel deze er dus 7 minuten langer over doet. Een directe verbinding weegt ruim op tegen 1 of 2 overstappen. De iets langere reistijd is niet belangrijk.
Mensen betalen toeslag omdat het sneller is en ja Schiphol Rotterdam is sneller, maar de rest van het traject niet
De toeslag moet toch betaald worden omdat op de HSL wordt gereden (=duurder voor NS), en niet vanwege het kortere traject?
Zie dat de rechtstreekse Intercity Direct Amersfoort - Breda 94 minuten erover doet. Er is een snellere variant met overstap met Rotterdam en Gouda. En die doet er 87 minuten over.
Ik zal de directe variant gebruiken, hoewel deze er dus 7 minuten langer over doet. Een directe verbinding weegt ruim op tegen 1 of 2 overstappen. De iets langere reistijd is niet belangrijk.
Heb je wel een toeslag (€1,74/€ 2,90) erbij. Dat zullen sommige treinreizigers een bezwaar vinden. Mag aannemen dat NS de toeslag met de snelheidsbeperking op HSL niet gaat verhogen. Eigenlijk zou de toeslag verlaagd moeten worden.
Heb je wel een toeslag (€1,74/€ 2,90) erbij. Dat zullen sommige treinreizigers een bezwaar vinden. Mag aannemen dat NS de toeslag met de snelheidsbeperking op HSL niet gaat verhogen. Eigenlijk zou de toeslag verlaagd moeten worden.
Zolang NS zelf de volle mep moet blijven afdragen voor het rijden over de HSL zal de toeslag door de inflatie hooguit verder omhoog gaan.
Begrijpelijk dat NS niet een vrijwel lege Eurocity Direct wil laten rijden in de vroegste uren vanaf Lelystad Centrum. En dat treinreizigers binnenlandse Intercity Direct tot Amsterdam Zuid/Rotterdam Centraal moeten nemen en een overstap moeten nemen is niet dramatisch. Niet alles is maakbaar.
Niemand zei hier dat het een drama was, toch? Ik was gewoon benieuwd naar de doelgroep en de samenhang met deze dienstregeling.
Er is geen doelgroep. Verlenging van/naar Lelystad is slechts een technische noodgreep omdat er door de inkrimping van Amsterdam Centraal daar minder treinen naar toe kunnen.
Al verdwijnt hiermee wel de trein van 6:23 vanaf Lelystad die tot nu toe wel reed.
Zie dat de rechtstreekse Intercity Direct Amersfoort - Breda 94 minuten erover doet. Er is een snellere variant met overstap met Rotterdam en Gouda. En die doet er 87 minuten over.
Ik zal de directe variant gebruiken, hoewel deze er dus 7 minuten langer over doet. Een directe verbinding weegt ruim op tegen 1 of 2 overstappen. De iets langere reistijd is niet belangrijk.
Heb je wel een toeslag (€1,74/€ 2,90) erbij. Dat zullen sommige treinreizigers een bezwaar vinden.
Klopt, en ik verwacht dat er veel mensen de toeslag gewoon niet betalen (al dan niet bewust). Dat is nu ook al zo. Maar controle is er lang niet altijd, dus velen zullen vaak geluk hebben.
Ik reis in het dal en die 1.74 vind ik niet zo erg. Ik reis lang niet dagelijks op de HSL. Vele anderen kopen een beker koffie op het station (veel duurder dan 1.74 euro), ik neem altijd eigen drinken mee.
De toeslag moet niet nog meer stijgen, dat levert nog meer niet-betalers op. Eigenlijk moet er natuurlijk helemaal geen toeslag zijn, zo spectaculair is die HSL die niet aan hogesnelheid doet, niet. Het is nu betalen voor iets wat je eigenlijk verwacht maar niet krijgt (namelijk die op veel hogere snelheid rijdende trein). Dat je sneller van Rotterdam op Schiphol bent zegt niks over rijsnelheid.
Van Breda naar Rotterdam hoef je ook geen toeslag te betalen over het stuk HSL. Terwijl er daar ook een wat langzamere variant is om van A naar B te komen, met overstap in Dordrecht…..
Zie dat de rechtstreekse Intercity Direct Amersfoort - Breda 94 minuten erover doet. Er is een snellere variant met overstap met Rotterdam en Gouda. En die doet er 87 minuten over.
Ik zal de directe variant gebruiken, hoewel deze er dus 7 minuten langer over doet. Een directe verbinding weegt ruim op tegen 1 of 2 overstappen. De iets langere reistijd is niet belangrijk.
Heb je wel een toeslag (€1,74/€ 2,90) erbij. Dat zullen sommige treinreizigers een bezwaar vinden.
Van Breda naar Rotterdam hoef je ook geen toeslag te betalen over het stuk HSL. Terwijl er daar ook een wat langzamere variant is om van A naar B te komen, met overstap in Dordrecht…..
Of het sneller is heeft er in dit geval niets mee te maken, je betaald meer omdat NS meer moet betalen om over dat stuk spoor te mogen rijden, niet omdat het persé sneller is (of sneller zou moeten zijn).
Je betaald dan ook eigenlijk helemaal niet om sneller vervoerd te worden, maar om over dat ene stukje spoor te mogen rijden om dan (indirect) sneller op je eindbestemming te komen.
Daarnaast zijn de trajecten Breda - Dordrecht - Rotterdam en Breda - Rotterdam, en Rotterdam - Den Haag HS - Leiden - Haarlem - Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Amsterdam Centraal eigenlijk niet met elkaar te vergelijken, toch?
Het is wel vermakelijk wat voor puinhoop NS voor zichzelf creëert. Neemt niet weg dat ik te doen heb met het personeel dat het allemaal moet gaan opvangen, maar man man man, het bedrijf doet zo hard z'n best om alles zo moeilijk mogelijk te maken.
Het is wel vermakelijk wat voor puinhoop NS voor zichzelf creëert. Neemt niet weg dat ik te doen heb met het personeel dat het allemaal moet gaan opvangen, maar man man man, het bedrijf doet zo hard z'n best om alles zo moeilijk mogelijk te maken.
NSR medewerkers zullen véél moeten uitleggen. Goede communicatie is essentieel. En wie weet zullen treinreizigers dan ook beseffen dat integratie van HSL in hoofdrailnet ook voordelen heeft.
De verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda zou meeste tijdswinst richting Breda bieden. Want de directe verbinding tussen Amersfoort - Breda is langzamer dan twee keer overstappen via Rotterdam Centraal en Gouda.
Het is wel vermakelijk wat voor puinhoop NS voor zichzelf creëert. Neemt niet weg dat ik te doen heb met het personeel dat het allemaal moet gaan opvangen, maar man man man, het bedrijf doet zo hard z'n best om alles zo moeilijk mogelijk te maken.
NSR medewerkers zullen véél moeten uitleggen. Goede communicatie is essentieel. En wie weet zullen treinreizigers dan ook beseffen dat integratie van HSL in hoofdrailnet ook voordelen heeft.
De verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda zou meeste tijdswinst richting Breda bieden. Want de directe verbinding tussen Amersfoort - Breda is langzamer dan twee keer overstappen via Rotterdam Centraal en Gouda.
Dan moet die verbinding er alleen wel komen en ook nog eens betrouwbaar zijn, en de verbinding is tot nu toe alleen nog maar uitgesteld.
Deze situatie met Amersfoort is vooral het gevolg van de afschalingen van de dienstregeling na Corona. In 2020 was er juist 6x per uur een IC Amersfoort - Utrecht geïntroduceerd, in de nieuwe situatie zou dat 2x Amersfoort - Rotterdam en 4x Amersfoort - Den Haag worden. In de Coronaperiode werden deze extra intercity's echter weer geschrapt, en juist de geschrapte intercity's hadden voor de rechtstreekse verbinding met Rotterdam via Utrecht moeten zorgen. Het is nog steeds de bedoeling dat deze intercity's terugkeren, maar het is afwachten per welk jaar dat gaat gebeuren.
De verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda zou meeste tijdswinst richting Breda bieden. Want de directe verbinding tussen Amersfoort - Breda is langzamer dan twee keer overstappen via Rotterdam Centraal en Gouda.
Dan moet die verbinding er alleen wel komen en ook nog eens betrouwbaar zijn, en de verbinding is tot nu toe alleen nog maar uitgesteld.
Coronacrisis, personeelstekort, snelheidsbeperking op HSL, onbetrouwbare HSL Intercity. Dan ben je vele jaren verder.
Hoop dat in dienstregeling 2027 eindelijk alle problemen zijn opgelost.
Deze situatie met Amersfoort is vooral het gevolg van de afschalingen van de dienstregeling na Corona. In 2020 was er juist 6x per uur een IC Amersfoort - Utrecht geïntroduceerd, in de nieuwe situatie zou dat 2x Amersfoort - Rotterdam en 4x Amersfoort - Den Haag worden. In de Coronaperiode werden deze extra intercity's echter weer geschrapt, en juist de geschrapte intercity's hadden voor de rechtstreekse verbinding met Rotterdam via Utrecht moeten zorgen. Het is nog steeds de bedoeling dat deze intercity's terugkeren, maar het is afwachten per welk jaar dat gaat gebeuren.
Hoop dat die frequentie van 6 IC tussen Utrecht - Amersfoort snel terug komt. Want een verbinding Breda - Groningen/Leeuwarden heeft de meeste rendement. Dan heb je forse tijdswinst richting Breda. Nu is het Lelystad - Rotterdam (2 keer per uur)/Brussel (1 keer per uur). En daarna overstap bij Rotterdam Centraal richting Breda.
Hoop dat die frequentie van 6 IC tussen Utrecht - Amersfoort snel terug komt.
6 IC's is bij het huidige reizigersaanbod totaal overbodig. Met de nieuwe dienstregeling wordt het basisaanbod hersteld (met name door het wegwerken van de uurdiensten bij veel sprinters) maar voor verdere uitbreiding zal nu toch eerst het aantal reizigers moeten gaan groeien wat niet waarschijnlijk is met de forse tariefsverhoging per 1 januari.
Van Breda naar Rotterdam hoef je ook geen toeslag te betalen over het stuk HSL. Terwijl er daar ook een wat langzamere variant is om van A naar B te komen, met overstap in Dordrecht…..
Of het sneller is heeft er in dit geval niets mee te maken, je betaald meer omdat NS meer moet betalen om over dat stuk spoor te mogen rijden, niet omdat het persé sneller is (of sneller zou moeten zijn).
Je betaald dan ook eigenlijk helemaal niet om sneller vervoerd te worden, maar om over dat ene stukje spoor te mogen rijden om dan (indirect) sneller op je eindbestemming te komen.
Dat weet ik ook .... maar ontzettend veel mensen denken dat het is vanwege de snelheid van rijden. Je kan het mensen natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze dan klagen en cynisch worden als ze merken dat de trein niet heel hard rijdt en op veel stukken gewoon traag.
NS-personeel brengt het ook bijna altijd zo - je betaalt toeslag omdat je sneller bent. Dat is wel zo, maar het is niet de eigenlijke reden van het extra moeten betalen.
Dat weet ik ook .... maar ontzettend veel mensen denken dat het is vanwege de snelheid van rijden. Je kan het mensen natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze dan klagen en cynisch worden als ze merken dat de trein niet heel hard rijdt en op veel stukken gewoon traag.
NS-personeel brengt het ook bijna altijd zo - je betaalt toeslag omdat je sneller bent. Dat is wel zo, maar het is niet de eigenlijke reden van het extra moeten betalen.
Ja, omdat er eigenlijk geen beter manier is om mensen ervan te overtuigen om de toeslag te betalen en dat merk je nu ook wel doordat die snelheid eigenlijk niet meer geboden kan worden.
Zeggen dat je 'een toeslag betaalt omdat deze route naar Schiphol, Amsterdam of Rotterdam directer is' klinkt wat minder overtuigend. Want waarom betaal je dan wel een toeslag voor Rotterdam - Amsterdam (HSL), maar inderdaad niet voor Breda - Rotterdam (HSL)?
Zeggen dat je 'een toeslag betaalt omdat deze route naar Schiphol, Amsterdam of Rotterdam directer is' klinkt wat minder overtuigend. Want waarom betaal je dan wel een toeslag voor Rotterdam - Amsterdam (HSL), maar inderdaad niet voor Breda - Rotterdam (HSL)?
Feitelijk betaal je van Amsterdam naar Rotterdam via de HSL dubbel toeslag, want je betaalt ook al extra omdat hetzelfde aantal TE als via Haarlem gerekend wordt terwijl de afgelegde afstand veel korter is.
En in de nieuwe dienstregeling betaal je dus toeslag om overstaploos van Amersfoort naar Rotterdam (of Breda te reizen), terwijl de reis met een/twee overstappen sneller is. Toeslag voor extra slijtage van de stoelbekleding dan, je zit er immers langer op ;-)
Die toeslag Schiphol - Rotterdam is volgens mij een soort tol voor het deel op de HSL-Zuid door het Groene Hart (wegens de tunnels en zo). Daar met treinen rijden is blijkbaar duurder dan elders?
Die toeslag Schiphol - Rotterdam is volgens mij een soort tol voor het deel op de HSL-Zuid door het Groene Hart (wegens de tunnels en zo). Daar rijden is blijkbaar duurder dan elders op de HSL?
Tja, je kunt het als tol zien, maar het lijkt mij eerder een manier voor ProRail om er extra centjes uit te halen. Of misschien om ervoor te zorgen dat dat stuk spoor niet te druk wordt? Maar ook dat is natuurlijk een manier om er extra centjes uit te halen.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.