Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

Overigens wordt het probleem ook wel een beetje overdreven. We praten over een vertraging van hooguit 4-5 minuten die buiten de spits ook nog vaak kan worden opgevangen.

Het is denk ik meer een 'opstappeling van' wat de HSL een probleem maakt.

De bijna dagelijkse storingen, snelheidsbeperkingen en de problemen met het materieel.

4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.


Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling😅


 

 

4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.

Op korte ritjes zeggen percentages weinig. Als ik van Den Bosch naar Vught ga is de reistijd 4 minuten, als een trein er dan een keer 5 minuten over doet is dat 25% vertraging. Dat klinkt heel gewichtig maar feitelijk blijft het 1 minuut.

Kortom aan die rijtijdverlenging van een paar minuten op de HSL til ik niet zo erg, het wel of niet beschikbaar zijn van het baanvak is een veel zwaarder wegend criterium.


Overigens wordt het probleem ook wel een beetje overdreven. We praten over een vertraging van hooguit 4-5 minuten die buiten de spits ook nog vaak kan worden opgevangen.

Het is denk ik meer een 'opstappeling van' wat de HSL een probleem maakt.

De bijna dagelijkse storingen, snelheidsbeperkingen en de problemen met het materieel.

4-5 minuten s weinig maar gaat natuurlijk wel om de geplande reistijd tov de werkelijke reistijd en dan kom je al dus al snel op 15% langere reistijd.

Tja, maar als je van Vlissingen naar Amsterdam gaat over de HSL wordt dat ineens 3%, zo impressief is het dus helemaal niet zoals Tamzin ook al aangeeft.

 

Ik denk dat er niemand wakker ligt van een vertraging van 4-5 minuten als ze geen overstap hoeven te halen.


Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling😅

Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.

De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.


Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling😅

Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.

De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.

Het "beste" zou zijn als de HSL vooral in de weekenden eruit ligt. Maar dat zal wel een illusie zijn. 

Het is door de zure appel heen bijten. En dan tussen Amsterdam/Schiphol - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam vooral in de spitsuren zo lang mogelijke treinen inzetten. 


 

 

Het "beste" zou zijn als de HSL vooral in de weekenden eruit ligt. Maar dat zal wel een illusie zijn. 

Wat er mogelijk is zal afhangen van de vraag of reparatie nog mogelijk is of dat het afbraak en nieuwbouw wordt.

Gezien het feit dat het ontwerp niet goed is ben ik niet optimistisch. Stukjes betonrot kun je repareren maar een ondeugdelijk ontwerp meestal niet. Ik vermoed dat het veel ingrijpender gaat worden dan veel mensen nu nog denken.


Als je er 15% uit kunt rijden heb je ook wel een heel erg conservatieve dienstregeling😅

Percentages zeggen bij korte afstanden dus weinig. Een dienstregrling wordt gemaakt in minuten en drie i.p.v. twee minuten is dan 50% extra.

De meeste HSL-reiizigers zullen meer wakker liggen van de uiteindelijke reparaties die gaan komen waarbij de HSL er vele weken of maanden uit ligt.

percentages zeggen alles. Maar als er alleen op één stukje zoveel marge is en de rest van de lijn niet, is het inderdaad niet zo ernstig. Als het overal zo gaat is het dat wel. Ik denk dat we beide hetzelfde willen zeggen 😊


Hoe dan ook allemaal, de HSL blijft na zoveel jaren nog altijd een onding. Ik gebruik hem alleen als het niet anders kan, niet persé op tijd ergens hoef te zijn en als ik geen vliegtuig hoef te halen. 

Wat je mocht verwachten, is er nooit gekomen en het zal ook nooit komen denk ik. Is het niet de baan zelf, is het wel een defect aan materieel. Onvoorstelbaar eigenlijk dat er al zoveel geld doorgespoeld is en men nog steeds met een ondermaats product zit, waar in het buitenland de HSL’s gewoon prima zijn.

Daarvoor dan nog toeslag moeten betalen voelt niet goed/niet terecht, ook al is dat wettelijk zo vastgesteld (destijds uitgaand van een prima functionerend systeem natuurlijk). Ik kan veel mensen hierin wel begrijpen.

 


Voor Eindhoven - Den Haag (de 1100) reis ik ook graag via Utrecht…

Omdat het mag.. 🤣


Het is mooi om te zien dat er vanaf Almere nu altijd eens per uur er een intercity rijdt naar Duivendrecht.

Duivendrecht is namelijk de snelste manier om in veel plekken van Amsterdam te komen, voornamelijk dankzij de sprinters en metro’s die daar kruisen.

Echter zou het nog mooier zijn om deze verbinding twee keer per uur te hebben. Nu gaat de Intercity Direct eenmalig per uur stoppen op Duivendrecht, terwijl de Brussel trein dat niet doet. De normale intercity’s zouden meer geschikt zijn om te stoppen op Duivendrecht, ipv de intercity direct.


Mee eens. Maar er is een speciale reden dat de Eurocity Direct (Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad) station Duivendrecht overslaat. Dit is in verband met de snelheidsbeperking op HSL. 

NS maakt dan een afweging. Station Duivendrecht wordt door bijna alle treinen vanaf Weesp - Schiphol. 

Als goed is zal als de snelheidsbeperking op HSL (eindelijk) opgeheven wordt station Duivendrecht wel bediend worden door de Eurocity Direct. 


En volgens mij ook omdat de Eurocity Direct nog tijdelijk deels met ICR gepland is, dus maximaal 160 km/u. 


En volgens mij ook omdat de Eurocity Direct nog tijdelijk deels met ICR gepland is, dus maximaal 160 km/u. 

Dat was ik nog vergeten bij te zeggen. 


Als NS, de Sprinter die naar Deurne gaat nu door laat rijden naar Venlo en terug naar Den Bosch, zodat de Sprinter voortaan Den Bosch - Venlo wordt en Venlo Den Bosch. Dan vervolgens de Intercity naar Dordrecht, niet meer laten stoppen in Horst-Sevenum en Deurne. De intercity naar Dordrecht ook door laten rijden naar Venlo, via Tilburg, Eindhoven, Helmond, Blerick Venlo, dan rijd de IC dus voortaan zoals nu via Eindhoven Utrecht naar Dordrecht, echter rijd dan gewoon door via Tilburg naar Venlo. Laat ook de route dan andersom rijden, 2x per uur via Utrecht&Schiphol naar Dordrecht weer via Tilburg naar Venlo en 2x per uur via Tilburg naar Dordrecht Rotterdam naar Schiphol en Utrecht naar Venlo.

 


Ik weet niet of het mogelijk is om de trein te laten keren in Tilburg, want dat zou wel moeten met jouw idee.

 

Nou ja mogelijk is het vast wel, maar of er de ruimte en tijd voor is is een andere vraag.


Als NS, de Sprinter die naar Deurne gaat nu door laat rijden naar Venlo en terug naar Den Bosch, zodat de Sprinter voortaan Den Bosch - Venlo wordt en Venlo Den Bosch. Dan vervolgens de Intercity naar Dordrecht, niet meer laten stoppen in Horst-Sevenum en Deurne. De intercity naar Dordrecht ook door laten rijden naar Venlo, via Tilburg, Eindhoven, Helmond, Blerick Venlo, dan rijd de IC dus voortaan zoals nu via Eindhoven Utrecht naar Dordrecht, echter rijd dan gewoon door via Tilburg naar Venlo. Laat ook de route dan andersom rijden, 2x per uur via Utrecht&Schiphol naar Dordrecht weer via Tilburg naar Venlo en 2x per uur via Tilburg naar Dordrecht Rotterdam naar Schiphol en Utrecht naar Venlo.

 

Dus vier treinen per uur tussen Eindhoven en Venlo? Dat is iets teveel van het goede denk ik.


Als NS, de Sprinter die naar Deurne gaat nu door laat rijden naar Venlo en terug naar Den Bosch, zodat de Sprinter voortaan Den Bosch - Venlo wordt en Venlo Den Bosch. Dan vervolgens de Intercity naar Dordrecht, niet meer laten stoppen in Horst-Sevenum en Deurne. De intercity naar Dordrecht ook door laten rijden naar Venlo, via Tilburg, Eindhoven, Helmond, Blerick Venlo, dan rijd de IC dus voortaan zoals nu via Eindhoven Utrecht naar Dordrecht, echter rijd dan gewoon door via Tilburg naar Venlo. Laat ook de route dan andersom rijden, 2x per uur via Utrecht&Schiphol naar Dordrecht weer via Tilburg naar Venlo en 2x per uur via Tilburg naar Dordrecht Rotterdam naar Schiphol en Utrecht naar Venlo.

Sorry, maar dit is totale waanzin gezien het aantal reizigers. Nog twee keer zoveel treinen tussen tussen Deurne en Venlo terwijl de huidige treinen al voor 80% leeg zijn? Het zou juist meer voor de hand liggen om te kijken hoe je het aantal treinen tussen Helmond en Venlo wat zou kunnen verminderen.

Hetzelfde voor Breda-Dordecht-Rotterdam. Tussen Breda en Dordrecht is de reizigersvraag erg klein. Je mag blij zijn dat de trein daar bijv. ook 's avonds nog om het halfuur rijdt. Voor meer reizigerstreinen Breda-Dordrecht ontbreekt daarnaast de capaciteit omdat het gedeelte Lage Zwaluwe-Dordrecht nu al een bottleneck is.


Als NS, de Sprinter die naar Deurne gaat nu door laat rijden naar Venlo en terug naar Den Bosch, zodat de Sprinter voortaan Den Bosch - Venlo wordt en Venlo Den Bosch. Dan vervolgens de Intercity naar Dordrecht, niet meer laten stoppen in Horst-Sevenum en Deurne. De intercity naar Dordrecht ook door laten rijden naar Venlo, via Tilburg, Eindhoven, Helmond, Blerick Venlo, dan rijd de IC dus voortaan zoals nu via Eindhoven Utrecht naar Dordrecht, echter rijd dan gewoon door via Tilburg naar Venlo. Laat ook de route dan andersom rijden, 2x per uur via Utrecht&Schiphol naar Dordrecht weer via Tilburg naar Venlo en 2x per uur via Tilburg naar Dordrecht Rotterdam naar Schiphol en Utrecht naar Venlo.

Sorry, maar dit is totale waanzin gezien het aantal reizigers. Nog twee keer zoveel treinen tussen tussen Deurne en Venlo terwijl de huidige treinen al voor 80% leeg zijn? Het zou juist meer voor de hand liggen om te kijken hoe je het aantal treinen tussen Helmond en Venlo wat zou kunnen verminderen.

Hetzelfde voor Breda-Dordecht-Rotterdam. Tussen Breda en Dordrecht is de reizigersvraag erg klein. Je mag blij zijn dat de trein daar bijv. ook 's avonds nog om het halfuur rijdt. Voor meer reizigerstreinen Breda-Dordrecht ontbreekt daarnaast de capaciteit omdat het gedeelte Lage Zwaluwe-Dordrecht nu al een bottleneck is.

Je leest helemaal niet goed


Als NS, de Sprinter die naar Deurne gaat nu door laat rijden naar Venlo en terug naar Den Bosch, zodat de Sprinter voortaan Den Bosch - Venlo wordt en Venlo Den Bosch. Dan vervolgens de Intercity naar Dordrecht, niet meer laten stoppen in Horst-Sevenum en Deurne. De intercity naar Dordrecht ook door laten rijden naar Venlo, via Tilburg, Eindhoven, Helmond, Blerick Venlo, dan rijd de IC dus voortaan zoals nu via Eindhoven Utrecht naar Dordrecht, echter rijd dan gewoon door via Tilburg naar Venlo. Laat ook de route dan andersom rijden, 2x per uur via Utrecht&Schiphol naar Dordrecht weer via Tilburg naar Venlo en 2x per uur via Tilburg naar Dordrecht Rotterdam naar Schiphol en Utrecht naar Venlo.

 

Dus vier treinen per uur tussen Eindhoven en Venlo? Dat is iets teveel van het goede denk ik.

Nou, als je die IC niet meer laat stoppen in de dorpen, moet die sprinter vanaf Deurne door rijden naar Venlo. In Helmond is doordat die IC stopt in de dorpen, de trein altijd vol. 


Ik weet niet of het mogelijk is om de trein te laten keren in Tilburg, want dat zou wel moeten met jouw idee.

 

Nou ja mogelijk is het vast wel, maar of er de ruimte en tijd voor is is een andere vraag.

Die zou helemaal niet hoeven keren in Tilburg, er rijd toch sowieso een trein van Tilburg naar Eindhoven (die reed vroeger door naar Venlo) 


 

 

Nou, als je die IC niet meer laat stoppen in de dorpen, moet die sprinter vanaf Deurne door rijden naar Venlo. In Helmond is doordat die IC stopt in de dorpen, de trein altijd vol. 

Dat geldt alleen voor twee treinen in de ochtendspits op schooldagen (studenten). Buiten dat zijn die intercity's tussen Helmond en Venlo vrijwel altijd grotendeels leeg en al helemaal tussen Deurne en Venlo.

Het is een beetje typisch het verhaal waar studenten ook altijd mee komen. Studenten gaan allemaal met dezelfde een of twee treinen in de ochtendspits en claimen dan dat de treinen "altijd" vol zitten.


Dat geldt alleen voor twee treinen in de ochtendspits op schooldagen (studenten). Buiten dat zijn die intercity's tussen Helmond en Venlo vrijwel altijd grotendeels leeg en al helemaal tussen Deurne en Venlo.

Het is een beetje typisch het verhaal waar studenten ook altijd mee komen. Studenten gaan allemaal met dezelfde een of twee treinen in de ochtendspits en claimen dan dat de treinen "altijd" vol zitten.

Reis niet vaak tussen Eindhoven en Venlo in de spits, maar tussen Helmond en Deurne/Venlo kan ik me niet voorstellen dat intercity's ooit ‘vol’ zitten (misschien in de ochtend ri. Eindhoven en dan koppelen met een IC uit Heerlen/Maastricht ri. Utrecht en verder, als ze dat nog doen).

De sprinters tussen Eindhoven en de Helmondse stations zijn wél vaak goed bezet (er hoeft er maar eentje uit te vallen in de spits en zie wat er gebeurt…)


Waarom heeft de NS zo’n obsessie met Schiphol?


Dat ik “mijn” rechtstreekse verbinding tussen Lelystad en Den Haag v.v. kwijt ben daar heb ik op zich wel begrip voor. Dat ik voor de heenreis tussen de 25 en 31 minuten extra reistijd heb heb daar heb ik minder begrip voor. Bij 16 minuten wachten op Schiphol heb ik een extra overstap op Den Haag NOI en anders moet ik 25 minuten wachten op Schiphol. Ik vertrek om 05.43 vanuit Lelystad. Op de terugreis neemt mijn reis toe met 24 minuten. In dit geval komt het grootste deel van de extra reistijd ook door de overstaptijd 16 minuten op Amsterdam Zuid. Nogmaals ik begrijp dat de dienstregeling om de zoveel tijd wordt aangepast maar tussen de 49 en 55 minuten extra reistijd per dag vindt ik toch wel gortig.
 


Reageer