https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
Nou... dat de Kamer een motie aanneemt zegt natuurlijk wel iets over de meningen daar en zou uiteindelijk ook een voorbode kunnen zijn van een initiatief(wet) of meer druk richting het kabinet (waarin de Kamer in het uiterste geval het vertrouwen op kan zeggen) voor maatregelen, ofwel via de wet, ofwel via een opdracht aan NS, waain de staat alle aandelen bezit en waarover de staat uiteindelijk dus wel degelijk iets te zeggen heeft.
Zo werkt het niet. NS heeft een concessie met een bijbehorende contract waarin de voorwaarden staan waaraan NS dient te voldoen. Het ministerie van I&M als opdrachtgever kan niet tussentijds met extra eisen komen.
Naast opdrachtgever voor de concessie is de overheid (ministerie van financiën) ook de enige aandeelhouder van NS. Maar aandeelhouders mogen zich (in tegenstelling tot in de meeste andere landen) in Nederland niet met de bedrijfsvoering bemoeien. Ook langs die weg kan de overheid dus niet met extra eisen komen.
De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.
Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.
NS en Prorail staan inmiddels natuurlijk wel onder verscherpt toezicht en dienen voor het zomerreces met een verbeterplan te komen.
De overheid kan uiteraard wel met nieuwe eisen komen bij een nieuwe concessie waarvoor de voorwaarden opnieuw worden afgesproken en vastgelegd in een nieuw concessie contract.
Wil de overheid tussentijds iets extra's dan zal daarover onderhandeld moeten worden met NS waarbij het voor de hand ligt dat NS voor eventuele extra diensten bovenop wat in het concessie contract verplicht is een vergoeding zal eisen. Waarbij NS overigens ook gewoon kan weigeren om die extra diensten te leveren.
NS en Prorail staan inmiddels natuurlijk wel onder verscherpt toezicht en dienen voor het zomerreces met een verbeterplan te komen.
Klopt, maar dat betreft dus uitsluitend het naar behoren uitvoeren van de concessie volgens de daarvoor overeengekomen voorwaarden. En geen extraatjes bovenop het concessiecontract.
NS zegt elk jaar dat er meer treinen komen, en die komen er ook in principe maar dat is dan alleen weer voor de Randstad, de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen
....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen
Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.
Veiligheidseisen van de Schipholtunnel vereist zover ik weet nog altijd de aanwezigheid van een conducteur in het tweede treinstel.
Onjuist, geldt voor elke tunnel dat er minimaal met twee personeelsleden gereden moet worden, dus ook bij één treinstel. Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Zoals wat? En accepteren we die risico's niet elders wel? In drukke tunnel voor auto's zijn totaal zomaar net zoveel mensen als in een trein en daar loopt toch ook niet constant iemand door de tunnel voor als er iets mis gaat? Is dat dan ook een onaanvaardbaar risico?
....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen
Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.
Die zijn er alleen gekomen omdat Arriva dreigde ook sprinters te laten rijden tussen Groningen en Zwolle. Zonder die dreiging had NS die extra sprinters nooit ingelegd.
Onjuist, geldt voor elke tunnel dat er minimaal met twee personeelsleden gereden moet worden, dus ook bij één treinstel. Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Dan moeten Duitse S-bahnen toch wel levensgevaarlijk zijn. In regio's als Berlijn, Hamburg, Frankfurt of München rijden de treinen daar door tunnels met treinen met in de spits meer dan 1000 reizigers per trein en dat alles met eenmansbediening.
Ik zou als ik jou was onmiddelijk alarm slaan bij de Duitse regering over deze levensgevaarlijke toestanden.
Overigens is het wellicht ook verstandig om de arbeidsinspectie te vragen om de metro's in Amsterdam en Rotterdam onmiddellijk stil te laten leggen.
....de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen
Onzin, kijk alleen maar eens naar de NS Sprinterdiensten tussen het Noorden, Meppel en Zwolle.
Een van de weinige positieve wijzigingen in de diesntregeling voor de regio's buiten de Randstad , Ik zeg ook "best vaak" en niet "altijd".
De Randstad verdient het meestte en het is dus logisch dat NS hun prioriteiten bij de randstad liggen maar dat houdt niet in dat andere trajecten daar onder moet lijden
De dienstregeling wordt in bijna alle regio's uitgebreid. Er worden meer ritten toegevoegd / hersteld naar hoe het pre-corona was en in veel gevallen starten treinen eerder op de dag en eindigen ze later. Klik voor de uitgebreide variant per provincie even mijn link aan in de OP en vervolgens de links die onder het kaartje staan. Provincie Gelderland ( = niet de Randstad) heeft het langste lijstje
De dienstregeling wordt in bijna alle regio's uitgebreid. Er worden meer ritten toegevoegd / hersteld naar hoe het pre-corona was en in veel gevallen starten treinen eerder op de dag en eindigen ze later. Klik voor de uitgebreide variant per provincie even mijn link aan in de OP en vervolgens de links die onder het kaartje staan. Provincie Gelderland ( = niet de Randstad) heeft het langste lijstje
Als zeeuw wil ik zeggen dwt ik het echt enorm apprecieer dat de eerste IC van Amsterdam naar Vlissingen een halfuur eerder rijdt, want wie wil er nou niet in de vroege morgen naar Zeeland toe 🥰
Limburg gaat er trouwens ook echt enorm op vooruit, en Noord-Brabant 🤩 (Wie wilt er nou naar het zuiden)
NS zegt elk jaar dat er meer treinen komen, en die komen er ook in principe maar dat is dan alleen weer voor de Randstad, de dienstregeling buiten de Randstad ziet best vaak geen postieve veranderingen
Gelukkig is daar Arriva die een extra trein tussen Groningen en Zwolle wil laten rijden: https://www.oogtv.nl/2024/04/eerste-testrit-arriva-op-spoor-tussen-groningen-en-zwolle/
Twente krijgt vrijdag en zaterdag een latere intercity die tot Amersfoort rijdt, echt tot op de drempel van de Randstad. Waarom maar tot Amersfoort?
En een extra vroege stoptrein van Deventer naar Almelo.
Mooi, maar wel jammer alleen dat de sinds jaar en dag uurlijkse directe verbinding van Twente en Deventer (en Apeldoorn) met Amsterdam Zuid en Schiphol verbroken wordt en zodoende de hele regio Amsterdam niet meer rechtstreeks te bereiken is, afgezien van de 2-uurlijkse en altijd vertraagde IC uit Berlijn. Dit is nou juist waar de regio tegen te hoop loopt - deze verbinding behouden wordt belangrijker gevonden dan 2x per week een intercity die op de latere avond een halfuurtje later vertrekt naar Amersfoort.
De NS heeft al laten weten van plan te zijn de intercity Enschede - Schiphol in 2026 terug te willen laten keren, daarnaast wil men de intercity Deventer - Amsterdam Centraal in 2026 ook in de daluren laten rijden én komen er in de spits enkele intercity's Enschede - Amsterdam Centraal bij bovenop de bestaande intercity's. Dus er is zeker aandacht voor die regio vanuit de NS, alleen lukt dat nog niet in 2025.
Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Zoals wat?
Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals
De NS heeft al laten weten van plan te zijn de intercity Enschede - Schiphol in 2026 terug te willen laten keren, daarnaast wil men de intercity Deventer - Amsterdam Centraal in 2026 ook in de daluren laten rijden én komen er in de spits enkele intercity's Enschede - Amsterdam Centraal bij bovenop de bestaande intercity's. Dus er is zeker aandacht voor die regio vanuit de NS, alleen lukt dat nog niet in 2025.
Beloftes, toezeggingen, “van plan zijn”, maar geen zekerheden. De regio wil garanties…..
In de spits enkele IC's Enschede - A’dam CS zou mooi zijn, maar eerst zien…..
Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Zoals wat?
Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals
Aan de veiligheid, en zeker in tunnels, wil je niet tornen, dat kan vreselijke gevolgen hebben !
Zoals wat?
Toch wel zeeer bijzonder dat Community leden hier zoals
Alleen ik heb nergens geschreven dat een tweede conducteur in een tunnel verplicht of van belang is. Ik schreef dat twee personeelsleden op een trein in een tunnel verplicht zijn. Dat mogen zelfs twee machinisten VB zijn.....…
Vanzelfsprekend kunnen twee personeelsleden veel meer uitrichten bij een calamiteit qua communicatie, reizigers begeleiding en hulp bij (eventuele) evacuatie.
Beloftes, toezeggingen, “van plan zijn”, maar geen zekerheden. De regio wil garanties…..
Hoezo garanties?
Alle plannen voor 2025 (en al helemaal voor de jaren daarna) hangen van beloften aan elkaar, alles met een garantie tot de deur. Pas in het najaar komt er een definitief exploitatieplan voor 2025 en ik ben bang dat er dan net als afgelopen najaar een koude douche komt voor de reizigers. 2026 is nog veel verder uit zicht.
Overigens is NS conform de concessievoorwaarden ook helemaal niet verplicht om een rechtstreekse trein tussen Enschede en Schiphol te laten rijden en kan de eisen van de regio dus ook gewoon negeren.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.